Paard heeft geen respect voor zweep

Moderators: Apple, Coby, C_arola, Pistasche, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 20:36

Firelover96 schreef:
@Angela Niet zo heel hard, want we vinden het eerlijk gezegd een beeje zielig om haar een lel met de zweep te geven...

Daarin zijn we een beetje te soft, en dat weten we gelukkig ook.

Je paard weet het helaas ook. En dat zal je moeten veranderen om een fijn en veilig paard te hebben.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:16

@liljebo : Het probleem is de houding die voortkomt uit het te soft zijn. Paard kan niet op haar leiderschap vertrouwen en let dus niet op de signalen die ze geeft, ze is nl niet belangrijk. Al dan niet een zweep gebruiken is daarin totaal niet relevant.

[o]
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 19:39

liljebo schreef:
tamary schreef:
@liljebo : Het probleem is de houding die voortkomt uit het te soft zijn. Paard kan niet op haar leiderschap vertrouwen en let dus niet op de signalen die ze geeft, ze is nl niet belangrijk. Al dan niet een zweep gebruiken is daarin totaal niet relevant.

Stel nu eens zomaar dat ts het fout doet en dat het paard gewoon correct op de signalen reageert, door naar haar toe te komen... dan moet ze maar eens flink optreden met de zweep -O-

Jammer dan weer...

Zeg ik dat? Nee, TS doet wat fout, geeft zelf aan te soft te zijn en dan mag ik niet concluderen dat paard haar daarom negeert? Soft in dit geval is niet zichtbaar voor paard en daar moet ze aan werken, maar daarvoor zal ze iemand moeten vragen om haar te helpen die kan zien waar het precies fout gaat. (en nee dat ga ik niet doen, ben geen lesgever).

Lief en aanhankelijk zijn fijne eigenschappen, mits er een stuk beleefdheid bij zit. Veel paarden met label lief en aanhankelijk zijn mensgericht, absoluut niet gemeen, maar missen die beleefdheid. Ik vraag me dan ook af of dit paard ook lomp genoemd kan worden.

@TS: gaat dit paard wel voor je opzij/achteruit als je dat vraagt? Of stampt zonder vragen jouw persoonlijke ruimte in en moet je duwen om er door te kunnen? Hoe is ze bv met meelopen? Loop jij met haar of zij met jouw?

[o]

tamary

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 20:46

Soft is voor mij over je heen laten lopen. Dat is een houding waar je iets aan moet doen om fijn en veilig met paard om te kunnen gaan. Het is hoe je overkomt op paard, niet wat voor methode/hulpmiddel je gebruikt.

Slaan is daar geen oplossing voor. Wel zelfverzekerd zijn, je eigen ruimte/lijf durven afschermen en bv beslissen wie daar in de buurt mag komen. (Sorry lastig uit te leggen). Veel gebruikte term is leiderschap.

[o]

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-12 21:08

Als je leiderschap moet bewijzen heb je het niet, klopt.

[o]

tamary

Re: Paard heeft geen respect voor zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-12 00:48

@ Jensvi : respect is iets anders dan angst. Bang voor de zweep geeft alleen maar vluchtgedrag en daar schiet je niks mee op. TS wil graag dat paard respect heeft voor de zweep en dus de aanwijzingen die ze er mee geeft opvolgt.

[o]

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie