concentratie, hoe lang?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

concentratie, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 11:17

Ik heb een haflinger die in december 3 wordt. Ik ben niet van plan om erop te klimmen voor maart/april ofzo (helaas geen goede buitenbak, dus ik wil wachten tot het weer na de winter wat beter wordt), maar ik wil zo stilaan wel 'wat' met haar gaan doen. En dat 'wat' is grondwerk/freestyle. Nu, ik moet bekennen dat ik hier niet zo veel ervaring mee heb. Met mijn vorige 2 paarden heb ik wel wat geëxperimenteerd, en in mijn ogen ging dat goed. Ik heb de nodige boeken, en ik dénk dat ik weet hoe ik eraan moet beginnen, maar toch ben ik stiekem een beetje onzeker over of ik het wel goed doe. Dat merkt een paard uiteraard ook op, en net bij een jong paard is het belangrijk om een goede start te maken.
Nu, hier in de omgeving zitten eigenlijk geen instructeurs die zich daarmee bezig houden, dus dat zou betekenen dat ik iemand moet laten komen van een eindje verder. Het is al een hele kunst om iemand te overtuigen om voor één uurtje zo'n eind te rijden, maar met zo'n jong ding ga ik geen uur bezig zijn, dat kan ze niet. Voor minder dan een uur ga ik al helemaal niemand overtuigd krijgen om deze kant op te komen.
Nu, mijn vragen:
* hoe lang kan ik verwachten dat ze haar concentratie bij mij houdt? maw, als ik een instructeur vind, hoe lang zou de les dan kunnen duren?
* zijn er dingen waar ik niet aan denk, die me een oplossing zouden kunnen bieden?
Het moet wel een beetje redelijk blijven, ik ga geen kilometervergoeding betalen aan iemand die uit het noorden van nederland naar antwerpen rijdt, en ik ga haar ook geen 2u op een trailer zetten om op een andere locatie een kwartiertje met haar te werken.

tamary

Berichten: 29182
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: concentratie, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 13:19

Zoek anders naar een adres waar jij een paar dagen met een ervaren paard les kunt krijgen. Dan heb je een stuk meer inzicht en worden ook de boeken makkelijker te volgen.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-10 10:02

guanacotje schreef:
I
Nu, mijn vragen:
* hoe lang kan ik verwachten dat ze haar concentratie bij mij houdt? maw, als ik een instructeur vind, hoe lang zou de les dan kunnen duren?
*.



Je paard max 20 minuten (volledige concentratie dus)
Dat wil niet per definitie zeggen dat je maar twintig minuten les kunt nemen, want het belangrijkste punt is eigenlijk dat niet je paard, maar jij dingen moet leren.
Weet jij precies wat je moet doen, hoe je lichaamstaal dient te zijn etc etc, dan wil het voor het paard allemaal niets zeggen.
Dus wellicht toch langere sessies, waarbij de focus op jou ligt ipv je paard.
Erg leerzaam. ;)


Een mogelijke optie kan ook een clinic zijn (bv een weekend)
Of op een andere plek les krijgen met andere paarden om het zelf eerst in de vingers te krijgen.

Leuk dat je je er zo in verdiept. Ga je straks veel profijt van hebben...

toewine
Berichten: 15
Geregistreerd: 28-01-10

Re: concentratie, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:17

het aller belangrijkste is dat je vooral minimaal eerste week (weet niet wat je rij ervaring is) elke dag begeleiding hebt.
Ik heb veel paarden zadelmak gemaakt maar alleen kun je helemaal niks en is het ook niet veilig.
Soms heb je geluk en rij je binnen 2 dagen los en kun je allleen opstappen maar soms duurt het ook 3 weken voordat een paard het opstappen of jou been aan zijn rechterkant niet meer eng vind.
daar kun je van tevoren niks over zeggen.
De braafste paarden kunnen het langst nodg hebben.
En de paarden waar je het niet van verwacht omdat ze heel schrikkerig of rillerig zijn zit je zo op en rij je weg.
Maar denk dat het voor jullie veiden verstandig is om samen in training te gaan.
leer je allebei hel veel van en als de strat goed is is de rest niet meer zo moeilijk.
Veel susses er mee

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: concentratie, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 23:06

Het zadelmak maken zelf is nog niet aan de orde, het spreekt voor zich dat ik hier niet in mn eentje mee ga knoeien, maar hier gaan mijn vragen dus ook niet over :)
Ik wil gewoon rustig aan het werk NAAST mijn paard, en ik ben op zoek naar manieren om hier een beetje begeleiding bij te krijgen.

Les met een ervarener paard lijkt me idd een goed idee, ik zal eens op zoek gaan naar clinics in die richting :)

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: concentratie, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 11:46

Zijn er misschien mensen die freestyle doen in jouw buurt? Dan hoef je niet direct les te nemen al, maar zou je wel kunnen vragen of je met hun paard al eens mag oefenen, of dat zij een keer mee komen en je dingen over je eigen paard proberen te leren.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Re: concentratie, hoe lang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:27

Voor zo ver ik weet niet.
Mochten mensen uit het antwerpse dit lezen, laat dan alsjeblieft wat weten :D