Paard schopt met voorbeen tegen muur

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
simplyberg
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Waddinxveen

Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:32

Hallo,

Ik heb een inmiddels 11-jarige merrie. Zij is van de een op de andere dag gaan luchtzuigen, toen zij een paar weken stilstond ivm een blessure.
Nu staan ze bij ons niet op stal, maar de gehele dag buiten in een kleine kudde in de bak en rondom de stal, ze krijgen daar 4x per dag hooi in ruiven. 's Avonds gaan ze wel op stal.
Ze gaan ook een uurtje per dag de wei op.

Nu heeft ze alleen sinds kort de leuke eigenschap om daar ook bij te gaan schoppen tegen de staldeuren of muren of waar ze dan ook staat te zuigen.
Dus toen dacht ik, ik ga alle gebruikelijke plekken waar ze zuigt en schopt afzetten met schrikdraad. Maar toen zag ik haar later ook staan schoppen zonder te zuigen, tegen en stuk muur waar al schrikdraad hing.

Nou vind ik het luchtzuigen niet zo'n probleem, het schoppen wel. Ze trapt haar ijzer namelijk stukje bij beetje naar achteren en hierdoor krijgt ze ontzettende scheuren in haar hoef.

Wie o wie kan mij helpen een oplossing te vinden.
Laatst bijgewerkt door simplyberg op 03-09-10 08:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Werecat

Berichten: 3060
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: Kuar Nhial; I'll be the leader of the air

Re: Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:33

Prikkeldraad in een stal?

Verder heb ik geen tips maar lees mee. interresant!

Succes

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:37

Buiten zetten is de enige oplossing vrees ik, jouw paardje geeft duidelijke signalen van verveling.
Kan of mag je haar niet meer buiten laten.
Onze paarden komen 's avonds ook naar binnen met hooi voor de nacht

simplyberg
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:40

Als ze haar slanke lijn wil houden, dan kan ze niet meer de wei in. Verder staat ze al de hele dag buiten op een groot stuk rondom de stallen en in de bak.

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:40

mijn haf schop met zijn voorbenen tegen de deur of wand
dit doet hij echt om aandacht te vragen
hij staat overdag in de wei ,en hij word haast elke dag bereden ,dus van verveling is geen spraken
wij hebben rubber met isolatie op de wanden geschroefd ,en het probleem is zeker voor 80% verbeterd

bokkenootje
Berichten: 225
Geregistreerd: 04-05-05
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:42

Enyaa schreef:
Prikkeldraad in een stal?

Verder heb ik geen tips maar lees mee. interresant!

Succes



Dit meen je toch niet echt he??????

Rubbermatten tegen de wand willen wel eens helpen. Kan ze met haar hoofd naar buiten waar ze staat te slaan? Vaak hebben ze ruimte nodig om te kunnen gaan slaan, misschien dat je daar tijdelijk iets voor kan hangen zodat ze geen ruimte heeft om op die plek te gaan staan slaan. Je moet immers zien te voorkomen dat het een gewoonte gaat worden.
Verder een speelbal, veel ruwvoer....

bebino
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:43

hallo,

kan je niet iets met hooi doen waar je paard tegen schopt

simplyberg
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:45

@ bokkenootje: Zoals ik al eerder heb vermeld, ze staat de hele dag los in de binnenbak (20x45) en een groot stuk stenen (20x30 ongeveer) rondom de stal. Ze doet het schoppen tegen de gehele bakrand en tegen de staldeuren. Dus ik dacht als ik dit allemaal afzet met schrikdraad en de staldeuren dicht houd, dan heeft ze geen ruimte om dit te doen. Maar toen zag ik het haar ook doen tegen een stuk waar al schrikdraad hing.
Laatst bijgewerkt door simplyberg op 03-09-10 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

bebino
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:47

mmm ja dit word moeilijk maar ik zal even denken

mebianca

Berichten: 625
Geregistreerd: 09-04-10
Woonplaats: NOP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:48

ow moeilijk mijn paard deed dat ook s'morgens heel vroeg begon hij te schoppen en sávonds alleen maar voor eten.. Wij hadden ook een hele dikke rubberemat aan de deur geschroeft dat dempt wel wat.
Edit. De enige oplossing wat ze ons gaven waren soort handboeien voor paarden..dat hebben we maar niet gedaan

simplyberg
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 08:49

@ maresie: aan rubbermatten had ik ook al zitten denken. Maar dan moet ik de gehele bakrand doen en nog meer. Dus dat zijn een hoop vierkante meter rubber. Dit zal erg duur gaan worden, als het niet anders kan doe ik het. Maar ik hoopte het eerst op te lossen met een goedkopere oplossing als die er is.

UMayDream

Berichten: 8959
Geregistreerd: 31-03-10
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:50

Lastig probleem..Ik weet zo 123 geen oplossing..Misschien kun je het eens aan je DA vragen?

bebino
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:50

ja iets met auto banden vind het zelf ook even moeilijke oplosing

bebino
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: heerenveen

Re: Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:52

heb je mischien foto van de bak

EquiJoy
Berichten: 91
Geregistreerd: 15-08-06
Woonplaats: Ell (L)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:53

Ik denk dat rubber matten inderdaad beter werken dan prikkeldraad.... :o
Verder is luchtzuigen vaak gekoppled aan buikpijn (lees maagzweer). Heb je haar wellicht wat veel medicatie moeten geven?? Ik zou daar ergr van schrikken als van het kappen. Als je het op tijd behandeld en je paardje genoeg afleiding bezorgd (pionnen, bal, wilgentakken etc.) dan kun je misschien nog voorkomen dat het een gewoonte gaat worden...

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:53

Het is denk toch een vorm van aandacht vragen
Je zou het totaal moeten negeren,wat erg moeilijk is
Ik heb ook een poosje met een ketting in mijn zak gelopen ,en zo gauw hij ging schoppen gooiden ik de ketting tegen zijn deur zonder wat te zeggen
Maar dat had hij snel door ,want zo gauw ik op stal was deed hij het niet meer
Nu met het rubber tegen zijn stal schopt hij nog weleens ,maar je hoort het haast niet ,en is voor hem de lol er een beetje vanaf

bebino
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: heerenveen

Re: Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:55

is het toch aandacht

bebino
Berichten: 23
Geregistreerd: 14-08-10
Woonplaats: heerenveen

Re: Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 08:56

en dat prikeldraad ken jen iet make los je niets mee op

simplyberg
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Paard schopt met voorbeen tegen muur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:03

@equijoy: Ik heb haar een tijdje op medicatie gehad, maar hier ging ze net zo hard met het zuigen door en qua verveling, we hebben pionnen hangen, skippyballen liggen, tonnen waarmee ze kunnen spelen.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:05

Tussen Prikkeldraad en schrikdraad zit nog een verschil he.. prikkeldraad in de buurt van een paard is gwn slecht. maar schrikdraad is anders..

simplyberg
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:07

@maresie: Ik doe het al negeren, want toen ze alleen luchtzoog werd het erger als ik er wat van zei. Ik maakte eerst ook niet zo'n probleem van het trappen, maar de hoef waar ze het ijzer naar achteren trapt, heb ik al een probleem mee. Ze had daar een losse hoefwand, wat heel mooi aan het genezen is. Maar doordat het ijzer nu naar achter wordt getrapd, komen er allemaal scheuren in.

Tellisto
Berichten: 281
Geregistreerd: 10-08-09
Woonplaats: Denemarken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:08

Heb je het schrikdraad tegen de muur bevestigd of een meter van de muur af.
Je verkleint je buitenloop wel, maar als je het schrikdraad van de muur afhaald, kan ze niet bij de muur komen. Volgens mij is het een hele slechte gewoonte die ze als een verslaving handhaafd. M.a.w. ze moet afkicken. Schrikdraad van de muur af en zo voorlopig een maand laten staan, misschien dat het daarna langzaam weer terug geplaatst kan worden. Geen muren meer te bereiken, mogelijkheden ontnemen. En in de stal inderdaad rubber ophangen. Door het rubber wordt het geluid minder en daarmee de mentale stimulans. Daarnaast is de klap niet zo hardt waardoor je hoeven eerder heel blijven.
Trouwens ; van de ijzers afhalen kan ook voor een deel helpen, omdat ze daardoor 1) niet zo veel herrie maakt en 2) eerder zichzelf pijn doet. En dus zichzelf straft. Dit zal je wel goed in de gaten moeten houden, want als ze echt fanatiek is kan ze zichzelf ook benadelen.

Ik ben benieuwd hoe je het gaat oplossen. ;)

nobody05

Berichten: 1283
Geregistreerd: 15-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:09

nouja mechien is het gewoon verveling ik zou zeggen (ik weet niet wat jij dr mee doet probeer te helpen)
Zoals je al zij die wanden van zacht spul , en het klinkt best als verveling mechien wat meer aandacht heeft mijn pony ook ze moet precies genoeg hebben anders wordt ze gek :P

maresie

Berichten: 576
Geregistreerd: 02-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-10 09:12

simplyberg schreef:
@maresie: Ik doe het al negeren, want toen ze alleen luchtzoog werd het erger als ik er wat van zei. Ik maakte eerst ook niet zo'n probleem van het trappen, maar de hoef waar ze het ijzer naar achteren trapt, heb ik al een probleem mee. Ze had daar een losse hoefwand, wat heel mooi aan het genezen is. Maar doordat het ijzer nu naar achter wordt getrapd, komen er allemaal scheuren in.


dat is wel erg vervelend ,dan zijn mijn tips een beetje op ,maar ik hoop voor je dat er nog een goede tip gegeven word

simplyberg
Berichten: 245
Geregistreerd: 01-03-07
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-10 09:15

@ tellisto: ik kan met schrikdraad wel proberen, maar ik kan niet alles afzetten (stukken bij waterbakken en hooiruiven).
En ijzers afhalen is geen optie, ze heeft ze nodig voor 1 haar losse hoefwand, 2 als ze geen ijzer heeft, krijgt ze platvoeten en brokkelen en scheuren haar hoeven.

's Nachts in stal doet ze het trouwens niet.