moeilijkheden bij wormenkuur geven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:33

IK DENK DAT MIJN BERICHT FOUT STAAT MAAR IK WEET NIET WAAR HIJ MOET STAAN..

tamara21 op bokt, wil haar paard wormenkuur geven, maar haar paard laat het niet in zijn mond spuiten, ze wordt dan gelanceerd om het zo maar te zeggen, ik dacht zelf dat je het dan door het voer kan geven evt, soms eten ze het op.. maar weten jullie nog iets anders???

Sapphire

Berichten: 1671
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Poortugaal (Rotterdam)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:34

Zelfde probleem hier..
De laatste keer hadden we het tussen een boterham gedaan.

Anoniem

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:37

Ik heb het tussen haar eten gedaan.Die van mij is ook zo lastig.Die begint al als ze denkt dat ze een wormekuur krijgt.
Ondanks dat ze een lastige eter is ,at ze de wormekuur tot mijn verbazing tussen haar eten wel op.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-06 19:39

dankje well!

Lady_Tamzz

Berichten: 937
Geregistreerd: 06-08-05
Woonplaats: ..

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:40

heej...
ik doe het bij mn paardje altijd tussen een broodje
dan hol k het broodje om zo maar te zeggen uit..
en doe de pasta er tussen

Sapphire

Berichten: 1671
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Poortugaal (Rotterdam)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 19:43

Haha dit stelt me gerust ik dacht dat ik de enige was met een eigenwijs krengetje.
De mijne doet het al van veulen af aan. Afbeelding (ze is nu 1)

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:48

Het geven van een wormenspuit is te leren. Neem een lege wormenspuit en was hem goed uit, aansluitend vullen met honing, stroop of appelmoes.

Dit geef je gedurende een maand dagelijks aan je paard. Op het moment dat een wormenkuur nodig is, pak je gewoon die wormenkuur ipv de appelmoes, honing of stroop.

Wedden dat je dan geen problemen meer hebt?

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:49

Dat vind ik een goede, Cassidy!

tiki
Berichten: 147
Geregistreerd: 17-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:50

ik doe hem altijd door de appelmoes, dat krijgt ze dus alleen met een wormenkuur en ze is altijd blij met de traktatie!

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 21:55

Maar hoe geef je de appelmoes? Doe je het in de voerbak, en hoop je dat hij het dan maar opeet?

Als paarden medicijnen hebben moeten, kun je er maar beter zeker van zijn dat ze het binnen krijgen, en ook dat ze de vereiste dosis binnenkrijgen. Dus leer je paard gewoon om die spuit in zijn mond te accepteren, als hij ooit eens andere medicijnen hebben moet dat die wormenkuur, is dat zoveel makkelijker!

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:05

haaj,
hier nog zo'n bokker met zo'n probleem. Ik doe een doek over zijn ogen omdat de spuit eng is en niet het spul vies is:D

Even een stukje van een site:

Voor veel mensen is het toedienen van een wormspuit een verschrikkelijk karweitje. Toch is het een heel makkelijk aan te leren kunstje dat zelfs met een losstaand paard is uit te voeren.
Het probleem dat paarden hebben met de wormspuit is niet dat het vies is, maar ze hebben iets tegen "dwangvoeding". Wie dat niet gelooft vult maar eens een oude wormspuit met limonade, suikerwater, of wat dan ook. Het paard zal deze spuit evenmin accepteren! Toch is dit de manier om het kunstje onder de knie te krijgen. Een oude injectiespuit zonder naald is het meest handige om mee te oefenen. Als je dan een bekertje met suikerwater meeneemt dan kun je de spuit iedere keer weer vers water laten opzuigen en de toediening van de nep-wormspuit eindeloos herhalen. Na een tijdje zal je paard de conclusie doen dat het allemaal nog zo erg niet is.
Wanneer het dan weer tijd is voor de echte wormspuit komt je paard al blij met een open bek aanlopen "kom maar hier met die spuit!"... en ze vinden het dan nog lekker ook! En al zou die spuit minder lekker zijn, tja... tussen de worteltjes of appeltjes die je voert zit vast ook wel eens een wat minder lekker exemplaar! Als je je geweten wilt sussen kun je natuurlijk altijd nog een extra spuit met suikerwater toedienen!


Misschien dat het zin heeft;)
Allemaal suc6 met de spuiten( hahah.. ik blij dat ik weer 2 maand kan wachten)

Noraly

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:07

Toch nog een tip: bij het truukje met de oude injectiespuit, of de oude wormenspuit: zorg ervoor dat je het paard er niet meer in het verhemelte prikt, dat voelt namelijk niet zo fijn....

Sisco4life

Berichten: 6435
Geregistreerd: 04-03-06

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-06 22:12

haha nj idd,,. lijkt me ook niet zo... Is zoiezo een tip =) als je iets te entoushiast zit te steken,, dan gaat de lol van het paard er wel vanaf

tiki
Berichten: 147
Geregistreerd: 17-10-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:44

Cassidy schreef:
Maar hoe geef je de appelmoes? Doe je het in de voerbak, en hoop je dat hij het dan maar opeet?

Als paarden medicijnen hebben moeten, kun je er maar beter zeker van zijn dat ze het binnen krijgen, en ook dat ze de vereiste dosis binnenkrijgen. Dus leer je paard gewoon om die spuit in zijn mond te accepteren, als hij ooit eens andere medicijnen hebben moet dat die wormenkuur, is dat zoveel makkelijker!


Bedankt voor het advies. Als het anders zou kunnen zou ik het inderdaad doen, maar dat gaat door meerdere oorzaken niet. De appelmoes krijgt ze uit een emmertje en wordt helemaal leeg gelikt door haar. Ik weet dus wel zeker dat ze alles binnenkrijgt. Andere medicijnen die ze in het verleden heeft gehad, gingen er prima in met een boterham met honing. Ik ondervind dus geen problemen met mijn manier van medicijnen geven.

Lynn_Nikita

Berichten: 25453
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:45

mijn pony laat ook noiet doen met wat lekkers erin. Word helemaal gek. Na 7 jaar heb ik truckje bij haar. Lip vastpakken zals met een praam en dan kan ik het er gewoon indoen. Ik heb al alles geprobeerd en dit is de enige manier waarop het lukt. Als ikmeng met voer of in appel, hol broodje of wat dan ook doen weigert ze het te eten.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 16:53

Ik heb een stel pony's die heel erg wisselend zijn waar het wormspuiten betreft. dee ene eet het liefst spuit en al op terwijl de ander heel erg moeilijk doet. Op het steigeren af. Het bleek dat hij gigantische haken op zijn kiezen had waardoor het hem gewoon ontzettend zeer deed.

Als je paard geen last heeft van zijn gebit is het inderdaad veel oefenen en belonen dan moet het best goedkomen.

Lenneke_
Berichten: 18614
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Garderen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-06 18:45

Ik heb ook een tijdje geoefend met appelmoes. Nu gaat de wormenspuit er heel makkelijk in

JoeyRosso

Berichten: 159
Geregistreerd: 08-05-05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-06 11:18

Mijn paard heeft het ook leren accepteren door eerst lekkere dingen in een spuit te doen.
Wanneer het door zijn eten zat, maakte niet uit wat ik hem gaf, at hij het gewoon echt niet op.

Nu kan ik de kuur geven, maar ik moet wel zijn hoofd omhoog houden tot hij slikt anders spuugt hij alles weer uit Lekker slim

Oefenen oefenen oefenen.... Ik heb eerder eens iemand het bij mijn paardje laten doen, die pakte zijn tong gewoon vast en deed de spuit net wat verder in zijn mond. Dat werkte goed, maar mij lukte dat dus niet

adnil
Berichten: 915
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Stein

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 09:03

mehorslady schreef:
heej...
ik doe het bij mn paardje altijd tussen een broodje
dan hol k het broodje om zo maar te zeggen uit..
en doe de pasta er tussen


Zo doe ik het ook

Emeraldo
Berichten: 3024
Geregistreerd: 16-08-02

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 15:54

Heel makkelijk, mond open, tong er aan de zijkant uit trekken, spuit erin, hoofd omhoog totdat ze slikken.

adnil
Berichten: 915
Geregistreerd: 30-06-04
Woonplaats: Stein

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 01:01

Emeraldo schreef:
Heel makkelijk, mond open, tong er aan de zijkant uit trekken, spuit erin, hoofd omhoog totdat ze slikken.


Ja zo deed ik het vroeger ook. Maar heb maar eens een paard dat het niet zo leuk gehad heeft vroeger en daardoor echt bang is om aan zijn hoofd/mond aangeraakt te worden....
Ik heb hem nu een jaar en hij laat zich nu pas af en toe even aanraken op zijn voorhoofd.
In zo'n geval is dat broodje toch een fijne oplossing hoor!!

RUBYWHITE
Berichten: 6916
Geregistreerd: 10-12-01

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 17:15

Mij is altijd verteld dat als je de wormenkuur niet achter in de mond kunt spuiten het anders weinig zin heeft om het toe te dienen. 1 paard van mij was ook altijd panisch voor een wormenkuur. Ik deed dan net alsof ik haar vast zette waar ze normaal staat bij het opzadelen, ze meende dat ze toen niks kon doen en liet mij mijn gang gaan, daarna uitbundig beloont en sindsdien gaat het goed. Vaak is het gewoon aanstellerij.

Sily

Berichten: 11491
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Delft

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-06 23:28

Mijn paarden vinden de pasta niet eens zo vies, als ik het op mijn hand spuit likken ze het ook op dus ben nooit met appelmoes etc. aan de gang gegaan.

Maar ik ga dus aan de zijkant staan, sla mijn arm onder het hoofd om de neus heen en prik de spuit er aan de zijkant in de mondhoek in, als je dit gewoon in 1 keer doet zonder veel omwegen en getut werkt dit overal het algemeen (in mijn ervaring) vrij makkelijk en mijn haf opent tegenwoordig zelf haar mond als ze me met de spuit aan ziet komen

Quillemette

Berichten: 187
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Mijdrecht

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-07 11:21

ik zou ook alleen maar in zn eten doen kunnen bedenken..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 14-10-07 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Bericht omgezet in normaal lettertype.

play_coy

Berichten: 1037
Geregistreerd: 24-12-05

Re: moeilijkheden bij wormenkuur geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-07 14:49

die wormen kuur heeft ie nu ongeveer wel een paar keer gehad hoor, is onderhand bijna een jaar geleden;)