hwn schreef:Ben ik het niet mee eens, Avalanche: als het paard een trap zou verkopen aan een ander paard, wordt die ook op zijn plaats gezet.
Maar het is niet een trap verkopen aan een ander paard, het is een emmertje dat vol zit, en daar reageert een kleuter onredelijk op. En je kunt op die leeftijd geen redelijk reactie verwachten.
Een paard dat slaat tijdens heel normale dagelijkse dingen denk ik anders over, maar in dit geval zou ik alles wat je aan wilt leren gewoon implementeren in de dagelijkse routine. Dat leert veel makkelijker, en je voorkomt dit soort reacties. Wat niet gebeurt hoef je niet af te straffen.
hwn schreef:De gevolgen voor de mens die een trap krijgt, zijn veel groter dan omgekeerd.
Dit is uit angst redeneren en dat moet je sowieso al niet doen, want uit angst denken worden reacties uit angst, en dan gaan wij veel te groot en onredelijk reageren.
Het lijkt mij slimmer om dan ervoor te zorgen dat die trap in eerste plaats niet wordt uitgedeeld.
hwn schreef:Een essay van Shakespeare schrijf je niet in 5 minuten, dus die vergelijking gaat niet op. Als je al geen 5 minuten met een paard kan bezig zijn zonder dat ie kwaad wordt, dan is dat ongetwijfeld ook niet fijn werken voor hoefsmid of dierenarts.
Maar TS is eigenaar, geen smid of DA, wel? Als ik de hoeven van onze 3-jarige uitkrab heb ik ze veel korter vast dan de smid dat zou doen. Smid blijft toch altijd iets bijzonders voor ze. Net als de DA. Ik zet er ook geen naalden in.
hwn schreef:En kinderen met een driftbui heb ik ook nooit gesnapt.
Dat is me duidelijk
ook dat heeft vaak gewoon een reden. Maar helaas niet altijd te voorkomen, wel vaak gewoon wat overprikkeld.