Jonge merrie dominant?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 18:56

prugelpiet schreef:
Tja, ik vind dat een paard nooit gericht mag slaan. Zijn ze helemaal gek geworden. Wegdraaien en dan gauw slaan is gewoon rot gedrag. Overprikkeld of niet, ze mogen best weten dat dat niet de bedoeling is.

Daarbij zou ik wel ook stoppen met het ‘grondwerken’ en even goed in de gaten houden of dit paard wel echt wordt opgevoed door de paarden waar ze mee staat, en of ze er een potje flink mee kan spelen.


Echt spelen zie ik ze niet doen. Hebben die andere 2 ook nooit met elkaar gedaan maar ze wordt wel op de plek gezet bij bijvoorbeeld de slowfeeder, dat ze aan de kant moet want de oudste merrie wil het eerste eten. Even daarna kruipt ze ernaast en wordt ze geaccepteerd. Ook staat ze te kroelen met de merrie.

rensju

Berichten: 1592
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 18:58

Ik heb hetzelfde gehad, zelfde type paard en leeftijd. Ik ben direct gestopt (grondwerk), niet gestraft. Jaar later op mijn eigen manier weer gestart en niet meer gevaarlijk geweest.
Mi. zijn ze te jong en snappen ze het niet of is de concentratie oog nog te kort. De dominantere typjes reageren dan zo. Dus dan beter wachten zodat het zonder slaan en angst kan.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 19:02

rensju schreef:
Ik heb hetzelfde gehad, zelfde type paard en leeftijd. Ik ben direct gestopt (grondwerk), niet gestraft. Jaar later op mijn eigen manier weer gestart en niet meer gevaarlijk geweest.
Mi. zijn ze te jong en snappen ze het niet of is de concentratie oog nog te kort. De dominantere typjes reageren dan zo. Dus dan beter wachten zodat het zonder slaan en angst kan.


Klopt, denk dat ik idd ga stoppen met “grondwerk” en wachten tot ze jaartje ouder is. Wil het niet verpesten omdat ze nu kennelijk al van alles moet (want dat moet niet) en ze straks niet meer te houden is door alle prikkels en ellende die ze nu over zich heen krijgt. Gewoon de vaste routine dingen meepakken en lekker even 2 laten zijn. Top!

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:02

Mandy73_unes schreef:
rensju schreef:
Ik heb hetzelfde gehad, zelfde type paard en leeftijd. Ik ben direct gestopt (grondwerk), niet gestraft. Jaar later op mijn eigen manier weer gestart en niet meer gevaarlijk geweest.
Mi. zijn ze te jong en snappen ze het niet of is de concentratie oog nog te kort. De dominantere typjes reageren dan zo. Dus dan beter wachten zodat het zonder slaan en angst kan.


Klopt, denk dat ik idd ga stoppen met “grondwerk” en wachten tot ze jaartje ouder is. Wil het niet verpesten omdat ze nu kennelijk al van alles moet (want dat moet niet) en ze straks niet meer te houden is door alle prikkels en ellende die ze nu over zich heen krijgt. Gewoon de vaste routine dingen meepakken en lekker even 2 laten zijn. Top!

+:)+ +:)+ +:)+

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:25

Mandy73_unes schreef:
rensju schreef:
Ik heb hetzelfde gehad, zelfde type paard en leeftijd. Ik ben direct gestopt (grondwerk), niet gestraft. Jaar later op mijn eigen manier weer gestart en niet meer gevaarlijk geweest.
Mi. zijn ze te jong en snappen ze het niet of is de concentratie oog nog te kort. De dominantere typjes reageren dan zo. Dus dan beter wachten zodat het zonder slaan en angst kan.


Klopt, denk dat ik idd ga stoppen met “grondwerk” en wachten tot ze jaartje ouder is. Wil het niet verpesten omdat ze nu kennelijk al van alles moet (want dat moet niet) en ze straks niet meer te houden is door alle prikkels en ellende die ze nu over zich heen krijgt. Gewoon de vaste routine dingen meepakken en lekker even 2 laten zijn. Top!

Super +:)+

Je hebt nog zo lang met haar...... komt echt goed. Wil je nog even updaten hoe het gaat met de normale bezigheden?

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-23 19:47

Avalanche, doe ik!

Punz

Berichten: 8563
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 19:49

Met een tweejarige moet je eigenlijk niet willen werken, zeker niet in het voorjaar. De hele hormoon huishouding komt dan eigenlijk pas goed op gang, wat ze op momenten niet tot de meest redelijke wezens maakt. Twee jarigen kunnen heftiger, groter, brutaler reageren dan ze normaliter zouden doen, dan ze een jaar later zouden doen. Daar waar je met veulens en jaarlingen best kort wat dingetjes zou kunnen doen, moet je een tweejarige eigenlijk maar zo veel mogelijk met rust laten. Vooral even geen grondwerk oid. Je loopt dan mogelijkerwijze tegen problemen aan die zich een jaar later gewoon niet meer voordoen.

Deze periode dus vooral voorkomen dat er probleem gedrag gaat ontstaan, ze geen gelegenheid geven om hun tijdelijke opgroei gedrags instabiliteit op jou te gaan 'botvieren. Dus in deze periode met name gewoon de normale stalroutine, aan een halstertje lopen en voetjes geven en dat is het dan wel.

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 22:24

Mandy73_unes schreef:
Avalanche, doe ik!

Leuk, ik ben benieuwd. Kan best zijn dat ze veel liever is als je minder vraagt :)

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:16

Nou vind ik wel: als een 2jarige van 2x per week 5 min. een oefeningetje te doen al gaat slaan, dan moet je die toch niet gaan "pamperen". Daar zou ik toch de zweep bij de hand houden, paard leren dat zweep verlengde is van de hand, dus kan dienen om te kriebelen en te strelen, maar bij slaan een keiharde mep terug verkopen. Want als die voor zo'n kleinigheden al zo'n gedrag gaat vertonen, dan vraag ik me af wat je hiermee zal meemaken als die later zadelmak gemaakt wordt. Die gevolgen als ze je raakt zijn heel wat groter dan een tik met de zweep ooit kan opleveren bij het paard, en een terechte correctie zal een paard normaal gezien accepteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-23 23:49

hwn schreef:
Nou vind ik wel: als een 2jarige van 2x per week 5 min. een oefeningetje te doen al gaat slaan, dan moet je die toch niet gaan "pamperen". Daar zou ik toch de zweep bij de hand houden, paard leren dat zweep verlengde is van de hand, dus kan dienen om te kriebelen en te strelen, maar bij slaan een keiharde mep terug verkopen. Want als die voor zo'n kleinigheden al zo'n gedrag gaat vertonen, dan vraag ik me af wat je hiermee zal meemaken als die later zadelmak gemaakt wordt. Die gevolgen als ze je raakt zijn heel wat groter dan een tik met de zweep ooit kan opleveren bij het paard, en een terechte correctie zal een paard normaal gezien accepteren.


Ik kan featherlight horsemanship echt aanraden. Vandaag nog een stukje over omgang met veulens.
De naam zegt het al en zij boekt echt succes.

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 00:17

hwn schreef:
Nou vind ik wel: als een 2jarige van 2x per week 5 min. een oefeningetje te doen al gaat slaan, dan moet je die toch niet gaan "pamperen". Daar zou ik toch de zweep bij de hand houden, paard leren dat zweep verlengde is van de hand, dus kan dienen om te kriebelen en te strelen, maar bij slaan een keiharde mep terug verkopen. Want als die voor zo'n kleinigheden al zo'n gedrag gaat vertonen, dan vraag ik me af wat je hiermee zal meemaken als die later zadelmak gemaakt wordt. Die gevolgen als ze je raakt zijn heel wat groter dan een tik met de zweep ooit kan opleveren bij het paard, en een terechte correctie zal een paard normaal gezien accepteren.

Een kleuter niet laten werken is geen pamperen. En dat een peuter een driftbui heeft in de supermarkt, wil niet zeggen dat die later niet normaal boodschappen kan doen.

Dat je protest krijgt als je een 10-jarige een essay over Shakespeare laat schrijven en de diepere betekenis achter Romeo en Juliet wil laten tonen, is niet meer dan terecht. Dat wil niet zeggen dat die persoon dat op de universiteit niet kan. Maar als je nu de zweep over dat kind haalt en hem dwingt het te doen heb je grote kans dat hij nooit meer wil studeren.

Punt is: vraag je een dier iets waar dat dier niet aan toe is, krijg je protest. Dat protest is volkomen terecht. Daar met een zweep op reageren, is niet alleen gruwelijk onrechtvaardig, het leidt ook tot learned helplessness, als in dat het dier mentaal ongemak niet meer gaat aangeven.
De kans is heel groot dat als je dezelfde dingen aan een dier vraagt wat er wél aan toe is (zeg 2,5) het paard het zonder problemen en met plezier voor je zal doen.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 06:55

Ben ik het niet mee eens, Avalanche: als het paard een trap zou verkopen aan een ander paard, wordt die ook op zijn plaats gezet. De gevolgen voor de mens die een trap krijgt, zijn veel groter dan omgekeerd. En ik heb het ook niet over het paard afranselen: gewoon een goede tik op het juiste moment (alleen al voor je eigen veiligheid).

Een essay van Shakespeare schrijf je niet in 5 minuten, dus die vergelijking gaat niet op. Als je al geen 5 minuten met een paard kan bezig zijn zonder dat ie kwaad wordt, dan is dat ongetwijfeld ook niet fijn werken voor hoefsmid of dierenarts.

En kinderen met een driftbui heb ik ook nooit gesnapt.

DuoPenotti

Berichten: 29429
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:14

Hwn
Ik hen een paardje gehad die toen ze jong was wel dacht dat ze me aan kon vallen als ik hooi kwam brengen.
Ja die heeft het geweten. Niets overprikkeld of overvraagt maar puur dominant.
Dat heeft ze 1 keer geprobeerd. En een paar keer dat ik zag dat ze een soort van twijfelde.
Daar ben ik idd met de zweep de wei in gegaan. 1 tik van gehad en de andere keren was laten weten dat ik die bij had voldoende.
Later nooit meer nodig gehad.

Maar dat is dus een totaal ander moment dan wanneer je een paard zelf overvraagt. Signalen mist. En dan op haar donder geeft.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 07:46

nou ja dat signaal word wel gemist denk ik :

Citaat:
1x er klaar mee zijn en zich omdraaien en van haar aftrappen. Heel gevaarlijk natuurlijk.


als het paard al de kans krijgt om zich om te draaien ben je al te laat denk ik zo.
dan is het dus zaak om dat te voorkomen, aandacht bij je houden en zelf ook opletten.
en niet meer loswerken,maar even aan een touw houden.

Mandy73_unes

Berichten: 300
Geregistreerd: 05-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 07:58

Denk dat we over wat verschillende dingen praten…daar ben ik nu achter nav dit topic, haha..

Als ik niets vraag mag ze mij natuurlijk niet slaan. Toen ze nog iets jonger was en we met de kruiwagen de paddock ingingen om te mesten drong ze zich erg op en stond ze steigerend naast mij…dat hebben wij snel de kop ingedrukt met een tik met de zweep en leren dat ze uit mijn aura moet blijven. Ook hier zat wel een stukje enthousiasme bij want ze is erg mensgericht en vind alles interessant, maar ja ook hier moet t veilig blijven. Dit was na 1 tot 2 keer opgelost. Nu komt ze kijken, kan ik haar wegsturen en blijft ze weg.

Als wij inderdaad met haar werkjes doen raakt ze denk ik snel overprikkeld en dan is t toch niet oké als ik haar dan afstraf. Ik moet gaan herkennen tot hoever we kunnen gaan en voor die tijd stoppen.
Voor nu ga ik even geen werkjes doen en kijken hoe ze over een paar maanden in d’r koppie zit. Uiteraard wel pakken en poetsen en hoefjes goed leren geven maar meer niet. Het is een super mooie talent volle merrie en dat willen we er graag uithalen straks met inrijden en doorrijden.

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:04

hwn schreef:
Ben ik het niet mee eens, Avalanche: als het paard een trap zou verkopen aan een ander paard, wordt die ook op zijn plaats gezet.

Maar het is niet een trap verkopen aan een ander paard, het is een emmertje dat vol zit, en daar reageert een kleuter onredelijk op. En je kunt op die leeftijd geen redelijk reactie verwachten.

Een paard dat slaat tijdens heel normale dagelijkse dingen denk ik anders over, maar in dit geval zou ik alles wat je aan wilt leren gewoon implementeren in de dagelijkse routine. Dat leert veel makkelijker, en je voorkomt dit soort reacties. Wat niet gebeurt hoef je niet af te straffen.

hwn schreef:
De gevolgen voor de mens die een trap krijgt, zijn veel groter dan omgekeerd.

Dit is uit angst redeneren en dat moet je sowieso al niet doen, want uit angst denken worden reacties uit angst, en dan gaan wij veel te groot en onredelijk reageren.
Het lijkt mij slimmer om dan ervoor te zorgen dat die trap in eerste plaats niet wordt uitgedeeld.

hwn schreef:
Een essay van Shakespeare schrijf je niet in 5 minuten, dus die vergelijking gaat niet op. Als je al geen 5 minuten met een paard kan bezig zijn zonder dat ie kwaad wordt, dan is dat ongetwijfeld ook niet fijn werken voor hoefsmid of dierenarts.

Maar TS is eigenaar, geen smid of DA, wel? Als ik de hoeven van onze 3-jarige uitkrab heb ik ze veel korter vast dan de smid dat zou doen. Smid blijft toch altijd iets bijzonders voor ze. Net als de DA. Ik zet er ook geen naalden in.

hwn schreef:
En kinderen met een driftbui heb ik ook nooit gesnapt.

Dat is me duidelijk :+ ook dat heeft vaak gewoon een reden. Maar helaas niet altijd te voorkomen, wel vaak gewoon wat overprikkeld.

Earth

Berichten: 7904
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 11:35

Overprikkeld of niet, een paard, welke dan ook mag niet naar me slaan. Dat straf ik wel af, want een paard kan ook leren daar anders mee om te gaan. Natuurlijk vermijd je het liever, maar als het gebeurd, ga ik neit denken 'oh ik heb haar overvraagd, ik heb het verdiend'.

Anoniem

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:46

Idd als een paard om wat voor reden dan ook slaat dan druk ik dat direct de kop in. Ik heb meerdere jonge paarden gehad die dat zelfs nog nooit hebben overwogen (ook niet toen ikzelf pittige fouten maakte in mijn communicatie)

rensju

Berichten: 1592
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 20:15

Oneens. Mits!! het inderdaad om het volle emmertje gaat of niet begrijpen wat je wilt bij een jong paard. Dus niet tijdens gewone dingen als halsteren meelopen poetsen stapje opzij etc. Dus je moet je paard gewoon goed kennen, heel goed signaleren (veel mensen missen zo veel signalen en gaan veel te ver) en kritisch zijn op wat je doet en vraagt.

Mijne van bovenstaand voorbeeld heb ik trouwens als 3 jarige nog wel eens een rake klap terug gegeven. Nu is ze 6 en rijd een 15 jarige ermee weg.
Wat ik wil zeggen is dat het zeker bij een 2 jarige niet meteen een ramp is om niet terug te slaan.

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:10

Eerlijk? Dit lijkt me als gedrag waar ze eens mee weggekomen is en dit nu gebruikt zodra ze iets saai vindt.
Ik zou dus ook héél duidelijk maken dat draaien en uithalen niét gewenst is. Er zijn genoeg manieren waarop ze kan aantonen dat iets teveel of te moeilijk is, zonder je te proberen vermoorden.

BarbaraNova

Berichten: 4202
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:23

2 x per week 5 minuutjes iets doen is geen werken, dus met zoiets hoort ze zich ook gewoon te gedragen. Uithalen is gewoon geen optie en mag je best de kop in drukken...

Duhelo

Berichten: 28538
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 15:33

Mandy73_unes schreef:
Als wij inderdaad met haar werkjes doen raakt ze denk ik snel overprikkeld en dan is t toch niet oké als ik haar dan afstraf. Ik moet gaan herkennen tot hoever we kunnen gaan en voor die tijd stoppen.
Voor nu ga ik even geen werkjes doen en kijken hoe ze over een paar maanden in d’r koppie zit. Uiteraard wel pakken en poetsen en hoefjes goed leren geven maar meer niet. Het is een super mooie talent volle merrie en dat willen we er graag uithalen straks met inrijden en doorrijden.

Toch wel, want je straft niet af dat ze overprikkeld raakt, je straft wel de manier wáárop ze reageert.
Ze kan het prima op een andere manier aangeven en niet op een manier waarop ze schade aanricht.

Bij mij is het héél simpel, paarden blijven uit mijn ruimte, voetjes blijven op de vloer, tanden blijven in de mond. Deze drie dingen worden héél snel en keihard afgestraft, kort en krachtig.
Dan hebben ze nog legio aan manieren om aan te geven wat ze van iets vinden, en daar wordt óók naar geluisterd. Alleen mogen ze me niet proberen te vermoorden. :+

Edit: natuurlijk moet je wel kijken naar wat je paard aangeeft en idd die reactie proberen te voorkomen. Maar als je nu al een dergelijke reactie krijgt omdat ze iets even niet leuk vindt, dan ben je straks heel ver van huis als ze eens iets echt moét doen ...
Ze moeten op een bepaald punt ook leren hoe ze moeten reageren in een situatie dat ze niet leuk vinden maar toch moeten doen, zonder dat je voor je leven moet vrezen.

hwn
Berichten: 4694
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:31

Helemaal eens met Duhelo.

En om nu te zeggen dat dit paard overvraagd wordt: 2x per week 5 min = 10 minuten per week, en heel eenvoudige dingen: heen en weer wandelen, achteruit, inbuigen, als daarvan het emmertje al overloopt... Die dingen leerde ik mijn veulens al op de leeftijd van 2 maanden, nog voor ze gespeend waren (achteruit en stelling nemen wel iets later, maar toch ook al op de leeftijd van 1 jaar). Paard van TS is 2 jaar, geen 2 maand.

Anoniem

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:35

2 jaar is ook een leeftijd dat ze nog kind moeten mogen zijn. Prikkels zijn er al gauw te veel.

Avalanche

Berichten: 15972
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Jonge merrie dominant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-23 20:45

Jullie overschatten de vaardigheden van een kleuter. Gewoon echt.