Wat te doen bij 'mishandeling'?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:38

Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt.

Wbt het filmen, ik zou het gewoon doen en er totaal schijt aan hebben wat wel of niet mag..sommige mensen leren pas op een hele harde manier helaas. Niemand om iemand te "shamen" maar wel als bewijs voor politie, staleigenaar etc.

De staleigenaar kan wellicht ook de instructeur aanspreken en deze de toegang ontzeggen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 14:53

Hem of haar nooit meer op een paard willen zien vind ik wat ver.
Deze persoon werd aangemoedigd door de lesgever. Misschien weet die ruiter dan geen andere oplossing als die altijd deze lesgever gehad heeft?

De lesgever niet meer binnen laten op stal is wel een stap die pensionbaas kan nemen. Als de ruiter dan een andere lesgever zoekt zal die misschien leren dat er andere oplossingen zijn als het paard iets niet wil of niet luistert.
En dan kan het voor de ruiter een eye-opener worden. (hoop ik)

Leef en laat leven.

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 15:49

Niemand hier boven moet niet zijn.

Ja zulke lesgevers moeten ook gewoon geboycot worden, dit soort gedrag is niet acceptabel.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Tucktuck

Berichten: 1288
Geregistreerd: 28-02-11
Woonplaats: Wognum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:00

Dinek123 goed gehandeld.

Helaas een herkenbare situatie. Wij hebben ook iemand op stal gehad die zo met haar paard omging. Als ze les kreeg gedroeg ze zich keurig, als staleigenaar er was ook. Enkel als er niemand van hun was kwam het gedrag naar voren. Echt schreeuwen naar der paard, slaan enz. Het was een heethoofd die bijna niemand durfde aan te spreken. Ikzelf heb het de staleigenaar verteld toen ik het had zien gebeuren. Die is na meerdere meldingen met haar gaan praten en heeft toen duidelijk gemaakt dit gedrag niet ok te vinden. Bij herhaling zou ze toen ook weg moeten. Daarnaast reed ik wel eens met haar. En als ze dan normaal aan het rijden was, was haar paard echt zo braaf. Daar gaf ik toen complimenten over.

Ze is uiteindelijk van stal gegaan. Naar een stal waar volgens mijn staleigenaar de eigenaar daar echt streng is. Ik hoop dus dat ze daar zich gedraagt.

Zo blij en trots op mijn vriendinnetje :)
[o]

IHN
Berichten: 2331
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 16:39

ik had ook zo'n lesgever jaren geleden. Heb 1 les bij d'r gehad. ik was een angstige ruiter, mijn paard was al 3 keer teruggebracht bij de stal omdat ze als ze bang werd de hele bak doorvloog en niet meer te remmen was. Ik reed haar dus zonder zweep. En ja, dat had als gevolg dat ik soms wat meer mijn best moest doen, of moest accepteren als iets ff niet ging, maar geen probleem voor mij en ook niet voor mijn lesgeefster die me daarvoor les had gegeven. Maar deze troela: ik kreeg een zweep in handen gedrukt. Gaf aan dat ze ging rennen als ik zweep vasthad. Nee, onzin. Ze moet daar aan wennen. Ok, daar kan ik me nog in vinden aan 1 kan, maar moet dat dan direct?? Enfin. Ze gaf me de zweep, en waar ik bang voor was gebeurde: paard vloog de hele bak door met mij erop. Begon ze te schreeuwen dat ik haar moest slaan zodat ze harder ging. Laat weten dat jij de baas bent. Heb de les afgemaakt (Waarom weet ik nog niet), maar eens en nooit weer. Geslagen heb ik niet trouwens. Ik heb de zweep aan de kant gesmeten en toen stond paard weer stil.

Stripe000
Berichten: 583
Geregistreerd: 02-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 20:57

Vreselijk dit soort mensen
Heb het ooit 1 keer meegemaakt. Altijd eigen paarden gehad maar net na mijn verhuizing van Limburg naar Brabant, net zoontje gekregen , wilde ik toch weer paardrijden
Toen op een manege begonnen. Was een manege die goed voor paarden zou zijn.
Les begon leuk totdat een van de mede lessers met zijn eigen paard tekeer ging zoals ts omschrijft. Constant slaan met de zweep.
Maar dan echt constant.
Ik was er voor het eerst dus liet het even gaan, maar irriteerde me intussen rot aan die vent.
Maar werkelijk niemand zei iets, we reden met 8 man. Ook de instructeur zei helemaal niks.
Na een half uur was ik het zo ontzettend beu dat ik, vol hormonen nadat ik dus pas bevallen was, afgestapt ben in midden van de bak en die ruiter helemaal verrot gescholden heb!
En de instructeur ook!
Ik hoorde wat gemurmel van andere ruiters die me gelijk gaven, de instructeur wist niet hoe te kijken. De eigenaar van het paard die dus zo sloeg wist niet hoe te kijken en kroop bijna in zijn jas van schaamte .
Ik heb het paard waar ik op reed aan instructeur, tevens eigenaar van manege, gegeven en gezegd dat ik nooit meer in een manege wil rijden die dit tolereert.
Is nog best een rel geworden.

Ik vind jouw aanpak wel prima ts!
Je laat het er in ieder geval niet bij zitten!f

Alleen dode vissen zwemmen met de stroom mee...

Wintu

Berichten: 2686
Geregistreerd: 30-01-23

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:36

Ik stond op een stal in Vledder. Daar reed een blonde dame een les op haar fries, ze was van middelbare leeftijd, dus oud genoeg om iets te weten zeg maar. Die sloeg haar fries ook constant met een zweep op aansporing van haar instructrice. Helaas was het bekend en werd er niets mee gedaan. Ben van de stal vertrokken.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-23 21:40

Ik heb op een stal gestaan waar dit normaal gevonden werd, vooral in de vroege ochtend uurtjes wou je daar niet in de bak zijn. Eens meegemaakt dat het paard van 1 van de mensen uit angst/paniek op mijn paard knalde, en nadat ze sorry tegen mij zei ging ze vrolijk door met meppen op het paard.
Hun theorie was/is dat paarden eerst gebroken moeten worden en daarna weer opgebouwd zodat ze alles voor je “willen” doen.

Blij dat ik er niet meer sta met mn paard. En ja, dit gaat over professionele ruiters 8)7

[o]

c_alsemgeest

Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:36

Ik heb het een keer mee gemaakt op de stal waar ik toen stond met Uni.
Vrouw zat op een lieve, maar wat flegmatiek paard (wat hij bij een andere ruiter niet was zagen we als ze op vakantie was).

Op een dag zat ik bij haar in de bak. En ze was al wat grof aan het rijden. Op een gegeven moment parkeert ze dat beest in de hoek en maar slaan, ook echt hard slaan. Paard kon ook nog eens geen kant op.

Ben er meteen op af gereden en gevraagd wat ze @#%÷%× nou wilde bereiken. En dat ze maar even af moest stappen en op de mijne stappen en hetzelfde doen.
(Uni had haar namelijk zo over het hek gelanceerd bij de eerste klap :') ).
Ik was echt zo kwaad.
Vooral omdat het zo kansloos was, als je al een goede reactie op 1 gewone tik wil, moet je dat beest niet met zijn hoofd in het hek parkeren, en zo doorslaan is echt not done.

Ze begreep de boodschap, ging niet in op mijn ruil voorstel trouwens _O-
Uiteindelijk daarna nog een lang gesprek met haar gehad toen mijn emoties wat bedaard waren.
Was vanuit haar frustratie en bleek dat zij door haar lesgever waar ze buiten de deur bij leste ook zulke instructies kreeg.

Uiteindelijk is ze bij een ander gaan lessen daar op de stal, en toen is zij echt veranderd qua rijden. Soms nog steeds wat te grof naar mijn smaak, maar zulke praktijken gelukkig nooit meer gezien.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 08:51

Het is ook wel lastig soms als instructeur heb ik ook weleens meegemaakt dat mensen gefrustreerd raakten tijdens het rijden en dat op het paard wilden botvieren. Sommige wisten dit van zichzelf, anderen deden het al jaren zo (en ik denk dat iedere ruiter zich daar weleens schuldig aan heeft gemaakt).

Dan komt er toch best een stuk psychologie om de hoek kijken om ten eerste het gedrag niet te tolereren, maar ten tweede ook om het om te buigen. Wat ik daarvoor altijd gebruikte was gaan stappen aan de lange teugel als je je als ruiter gefrustreerd begint te voelen..stappen en nadenken waarom iets niet lukt en na het stappen iets oppakken wat WEL lukt en makkelijk is en zo positief afsluiten. En dan is er morgen weer een dag..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

c_alsemgeest

Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:14

Ja het is lastig, frustratie kan altijd optreden, maar imo mag je dat nooit op je paard afreageren. Stuk zelfreflectie daarbij is erg belangrijk.
Lijkt mij ook heel lastig als instructeur inderdaad. Zie dat maar goed om te buigen.

Uni was daarin een goede leermeester. Die had nogal een duidelijke grens in wat hij wel en niet accepteerde :')
Hij was ook vrij dominant en een volgens meneer verkeerde beenlegging met aangaloperen kon je al een wapper van hem verwachten. Maar daardoor leerde je wel goed nadenken en plaatsen :+ Het was voor mij toen der tijd een hele duidelijke leermeester.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Jennyj01
Berichten: 5374
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 09:17

Het lastigst zie is het wanneer dit door instructeurs wordt gedaan die op een behoorlijk niveau rijden en op handen gedragen worden op een stal. Maar daar zitten ook een paar behoorlijke rossers tussen. Meestal plaats ik een opmerking als: Dit kan je beter met je partner thuis doen. Die vind het misschien wel lekker.

Maar als het te erg wordt of zonder twijfel dieren mishandeling. Dan krijg je de ongecensureerde versie.

Waarom hebben de meeste stallen zo’n grote kantine?
Dan is er voor alle “technische juryleden” en beste stuurlui plek!

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:14

Dat is zeker lastig..sommige instructeurs worden verafgood, en sommige vallen enorm door de mand als ze zelf op een paard stappen.

Het mooiste is het als een paard niet zo vergevingsgezind is, maar helaas zijn de meesten veel te braaf. Dat afreageren komt vaak meer en sneller voor dan we denken, als iemand iets gefrustreerd raakt dan veranderd de spierspanning vaak al waardoor de hulpen groffer en harder worden. Ruiter kan niet meer goed voelen, paard sluit zich af en de negatieve spiraal is in gang gezet.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

c_alsemgeest

Berichten: 20566
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:42

Ja dat is inderdaad ook nog het ergste in het voorbeeld van de TS. Dat de instructeur het aanmoedigde. Die zou juist de persoon moeten zijn die de frustratie observeert en dit laat afvloeien bij de ruiter en de spanning van het paard.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Elisa2

Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Wat te doen bij 'mishandeling'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 13:56

Mee eens..frustratie en geweld zijn nooit de oplossing.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Avalanche

Berichten: 15793
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-23 14:01

Elisa2 schreef:
Ik vind ook dat je goed gehandeld hebt.

Wbt het filmen, ik zou het gewoon doen en er totaal schijt aan hebben wat wel of niet mag..sommige mensen leren pas op een hele harde manier helaas. Niemand om iemand te "shamen" maar wel als bewijs voor politie, staleigenaar etc.

De staleigenaar kan wellicht ook de instructeur aanspreken en deze de toegang ontzeggen.

Eens. Op zeker moment moet je idd schijt hebben aan anderen.

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023


BarbaraNova

Berichten: 4168
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-23 14:26

En hoe is dit afgelopen? Ik kan in dat soort situaties nooit mijn mond houden, ik vindt dat je goed gehandeld hebt, hoop dat ze er achter zijn wie het nu is.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers