Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mariekii
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-09-09
Woonplaats: Rotterdam

Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 10:19

Hoi allemaal,

Mijn paard is niet gewend op buitenrit te gaan vanaf stal, zij heeft dit met haar vorige eigenaar nooit gedaan. Nu ben ik de afgelopen weken elke week met haar gaan wandelen aan de hand en ook al een keer er op gezeten. Als we een klein stukje weg zijn van stal stopt ze en wil ze eigenlijk niet verder. Ik vraag haar dan toch mee te komen en na een keer steigeren loopt ze wel mee. Als ik dan een stuk verder loop omdraai en terugloop naar stal met haar is ze natuurlijk wel vrolijk :D

Ik heb ook weleens met andere paarden meegelopen, dit ging wel goed, maar niet echt een hele verbetering in haar gedrag. We zijn ook al een keer met andere paarden ergens anders op buitenrit geweest en dat ging wel redelijk (ze kon in dat geval niet 'terug' naar stal). Ze vind het spannend en ik heb dan ook het idee dat ik haar er absoluut geen plezier mee doen. Ze is overigens geen bloederig/nerveus type paard.

Ik zou graag van jullie tips willen horen hoe ik haar verder hierin kan trainen en/of het wel te trainen is. Kan het ook zijn dat het gewoon geen buitenrit paard is?

Janneke2

Berichten: 22745
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 10:41

Twee tips.
De ene is iets enorms: werk aan jullie onderlinge band, haar vertrouwen in jou, doe op het erf training met paraplu's, over zeil lopen en wat al niet.

Tip twee is: blijf eerst een tijdje binnen haar grenzen.
Stel ze gaat nu na 100 meter stilstaan, doe dan bij 80 meter halt, belonen, omkeren. And just for fun ook eens 70 meter.
En op een dag dat het goed gaat wordt het 90 meter.
... en op een fijne dag een tijdje later "moet" JIJ gewoon die meters 'vergeten' en roep je bij 110 meter 'Braaf paard! Leuk hè!'

Mariekii
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-09-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 10:47

Dank je wel! Ga ik doen :)

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:11

Omkeren is niet handig, dat verwacht ze en dan wil ze eerder al zo terug. Kan je een rondje wandelen? Soms stukje er op, afstappen/stoppen waar nodig. Of zelfs afspreken met iemand met een emmertje met wat brok om het erf af leuk te maken.
Ze heeft en positieve motivatie en zelfvertrouwen nodig. Wandelen en dus meer gevoel voor samen onderweg zal helpen, tijd geven om enge dingen te bestuderen en er zelf langs te durven ook.

Sommige dieren vervelen zich makkelijk en hebben (gevarieerd) werk nodig om braaf te zijn, anderen zijn onzeker en hebben (voornamelijk voorspelbaar) werk nodig als steun. Ga dus niet ladida aan een lang teugeltje het erf af, maar ga zowel er naast als er op bezig, halthouden en weer wegstappen, slingeren over het pad, ... alles aan simpele oefeningen die je gewoon op een pad kan doen. Niet alle dieren hebben genoeg zelfvertrouwen om relaxed op eigen benen door het bos te wandelen tot ruiter iets anders vraagt. Deel valt te trainen, maar het kost tijd en niet alle dieren groeien tot zoveel zelfstandigheid.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:15

Als het kan, ga dan ergens heen lopen waar ze eventjes kan grazen. En dan voordat ze dat zat is weer terug naar stal gaan. De meeste paarden kunnen de volgende keer bijna niet wachten om dan weer op pad te gaan, want grazen *\o/* .
En dan kun je bv van de ene graasplek naar een volgende, totdat je een heel rondje weg kunt.. en dan eens een graasplek overslaan, etc etc

Mariekii
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-09-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-23 17:28

@Tamary dank je wel. Het is geen paard wat zich snel verveelt maar zal kijken of ik haar meer bezig kan houden. Het stukje wat we nu lopen is nog te kort voor een rondje, maar ik ga kijken of ik dat er van kan maken. Goede Tip!

@Sintara Ja, gras eten is wel haar specialiteit :)) . Dat had ik in het begin gedaan maar dan wil ze eigenlijk niks anders meer - het is geen druk paard maar ze kan wel heel dominant zijn in haar eigen willetje. Ze gaat dan grazen met een beetje een trillend voorbeen van spanning (en wil niet meer verder lopen). Ik ga eerst de andere tips proberen maar ik houd hem zeker in gedachten. Dank je wel!

Lieser
Berichten: 1492
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:45

Sintara schreef:
Als het kan, ga dan ergens heen lopen waar ze eventjes kan grazen. En dan voordat ze dat zat is weer terug naar stal gaan. De meeste paarden kunnen de volgende keer bijna niet wachten om dan weer op pad te gaan, want grazen *\o/* .
En dan kun je bv van de ene graasplek naar een volgende, totdat je een heel rondje weg kunt.. en dan eens een graasplek overslaan, etc etc

Grazen en wandelen zou ik gescheiden houden. Wandelen is lopen, volgen, meebewegen. Best actief. Grazen is stilstaan en eten. Tenminste, bij mijn Freiberger aka vreetberger.

Sintara

Berichten: 7393
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 17:56

Niet elk paard is hetzelfde natuurlijk :j ik heb deze techniek zelf wel vaker succesvol gebruikt, maar inderdaad waren dat geen paarden die je niet bij het gras vandaan kunt krijgen zeg maar haha.

Overigens is het dan wel netjes en braaf mee wandelen, en dan pas grazen wanneer je het aangeeft. Niet alleen maar grazen _O-

Varenka
Berichten: 42
Geregistreerd: 16-03-10

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:11

Ik weet niet of je in de gelegenheid bent, maar wat doet je paard als je eerst met de trailer van huis gaat en vanaf een andere plek een ritje doet?

Dat geeft je vaak de mogelijkheid om te beoordelen of het onzekerheid is, of gewoon ‘de wens’ om thuis te blijven. Dan weet je ook waar je vervolgens mee aan het werk kunt: vertrouwen en/of respect. ( Beiden kun je uiteraard respectvol oppakken!)

Lindsey_99
Berichten: 2485
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:12

Een paar weken is niets, trek er rustig wat meer tijd voor uit, en accepteer dat het ook eens een dag wat minder gaat.
Wat Janneke 2 schrijft klopt als een bus.
Wandelend weggaan, en rijdend terug (altijd in stap terug!!) en steeds iets verder helpt in vertrouwen opbouwen. Halverwege even laten grazen helpt ook, en dan het graasmoment steeds iets uitstellen, ook als het goed gaat, totdat je bijna terug bent bij stal. Dan creëer je geen vaste plekjes waar ze gaan anticiperen.
Veel belonen, brokjes mee, de hemel inprijzen bij elk stukje verder, laten onderzoeken en snuffelen bij wat 'engs' en dan belonen.
Vaak met nog iemand anders rijden helpt ook enorm, hoeft niet al te ver, gewoon een rondje en dat uitbouwen.
Het staat of valt met vertrouwen en daarna (blijven) doen.
Doe je het een tijd niet, en het buitenrijden is nog niet voldoende ingesleten dan blijft het (te) spannend.

mvermeulen1

Berichten: 704
Geregistreerd: 25-09-09
Woonplaats: Rhauderfehn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 18:57

Ik heb met mijn vorige paard probleem ook gehad, alleen als hij verder van huis weg was, dan ging het wel maar de eerste paar honderd meter was altijd gedoe. Ik liep er dan gewoon naast.. tot we op het punt waren dat hij niet meer bezig was met terug naar stal, dan stapte ik op en konden we de rondjes buiten steeds verder uitbreiden tot hij zonder problemen het erf af kon.

Ik zou niet direct terug keren als ze dus gaat mokken en draaien om terug te gaan, ik zou dan desnoods afstappen en toch nog paar meter doorlopen. en als je terug gaat naar stal gaat, weer opstappen. Mijn ervaring is dat de momenten steeds minder worden je dus ook minder op en af hoeft.

Mariekii
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-09-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 11:40

Dank jullie wel! Ik ga vandaag weer oefenen :)

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:04

Mariekii schreef:
Hoi allemaal,

Mijn paard is niet gewend op buitenrit te gaan vanaf stal, zij heeft dit met haar vorige eigenaar nooit gedaan. Nu ben ik de afgelopen weken elke week met haar gaan wandelen aan de hand en ook al een keer er op gezeten. Als we een klein stukje weg zijn van stal stopt ze en wil ze eigenlijk niet verder. Ik vraag haar dan toch mee te komen en na een keer steigeren loopt ze wel mee. Als ik dan een stuk verder loop omdraai en terugloop naar stal met haar is ze natuurlijk wel vrolijk :D

Ik heb ook weleens met andere paarden meegelopen, dit ging wel goed, maar niet echt een hele verbetering in haar gedrag. We zijn ook al een keer met andere paarden ergens anders op buitenrit geweest en dat ging wel redelijk (ze kon in dat geval niet 'terug' naar stal). Ze vind het spannend en ik heb dan ook het idee dat ik haar er absoluut geen plezier mee doen. Ze is overigens geen bloederig/nerveus type paard.

Ik zou graag van jullie tips willen horen hoe ik haar verder hierin kan trainen en/of het wel te trainen is. Kan het ook zijn dat het gewoon geen buitenrit paard is?


Ik heb dit ook gehad. Mijn paard wilde überhaupt niet het erf af en ging bokken, proberen om te draaien en weg te rennen. Wat ik daaraan heb moeten doen is.. leren rijden.
Dat klinkt een beetje simpel, maar zo werkt het ;)

Kimddddd

Berichten: 462
Geregistreerd: 19-08-19
Woonplaats: Beverwijk - Äppelbo

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:14

Eigenlijk geeft het paard al 2 signalen dat ie het spannend vind. Eerst de freeze (stilstaan) en dan de fight (steigeren). Het lijkt me echt belangrijk om het vertrouwen eerst nog wat meer op te bouwen. Logisch dat ze het spannend vindt als ze het nog nooit gedaan heeft. Misschien heb je wat aan dit youtube filmpje...Wel eentje die in de vluchtmodus gaat...maar denk toch leerzame tips. https://www.youtube.com/watch?v=GhWtibDtV0g

dierenfan
Berichten: 9610
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-23 13:24

Misschien nog een tip als je heen en weer moet doen is niet altijd terug erf op gaan maar gerust eerst rondje draaien, door lopen of juist nog eens omdraaien. Hier loop ik regelmatig het erf stug voorbij of bij terug komst nog wat oefeningen met pion en zeil enz. Om eventueel daarna toch weer de straat op te gaan. Niets is voorspelbaar dan. Nu vind mijn paard alles leuk en goed dat scheelt wel

Mariekii
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-09-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-23 13:35

Super, dank jullie wel!

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 17:29

Wat vind je nou een goed advies dat je gaat uitproberen?

Mariekii
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-09-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-23 11:12

@wish23 wat ik wil uitproberen is dat ik ga kijken of ik er een rondje van kan maken, nu loop ik een recht stuk en ben ik gedwongen om aan het eind om te draaien. Daarnaast werken aan het (onderlinge) vertrouwen. Jouw advies is leren rijden, ik denk dat je bedoeld 'doorzetten'? Klopt dat?

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:52

Oh ja, een rondje is denk ik wel makkelijker.
Hmmm ik weet niet,o goed hoe ik het moet uitleggen, ik bedoelde het niet verkeerd. Maar ik denk dat rijden ook inhoud dat niet je paard bepaald welke kant je opgaat. Ik ben voor samenwerking, maar wel in de 49/51% verhouding. Dus, als het er op aan komt heeft de ruiter/eigenaar de eindbeslissing boven het paard.

miereneter

Berichten: 2528
Geregistreerd: 25-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 11:52


MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-23 12:01

Lieser schreef:
Sintara schreef:
Als het kan, ga dan ergens heen lopen waar ze eventjes kan grazen. En dan voordat ze dat zat is weer terug naar stal gaan. De meeste paarden kunnen de volgende keer bijna niet wachten om dan weer op pad te gaan, want grazen *\o/* .
En dan kun je bv van de ene graasplek naar een volgende, totdat je een heel rondje weg kunt.. en dan eens een graasplek overslaan, etc etc

Grazen en wandelen zou ik gescheiden houden. Wandelen is lopen, volgen, meebewegen. Best actief. Grazen is stilstaan en eten. Tenminste, bij mijn Freiberger aka vreetberger.


Dat kan je juist heel makkelijk combineren. Wandelen is gewoon wandelen en als je ergens komt waar he wilt belonen of gewoon even ontspannen laat je paard grazen. Daarna weer meenemen en wandelen. En ja, dat meenemen kan moeilijk zijn, maar dat is een stukje consequent zijn en respect. Net als wanneer er gegraasd wordt, dat bepaalt het paard niet, maar de begeleider. Weer stukje consequent zijn, duidelijk en respect.

Mariekii
Berichten: 14
Geregistreerd: 28-09-09
Woonplaats: Rotterdam

Re: Paard wil niet van het erf af / buitenrit maken >> tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-23 13:17

@wish23 Dank je wel! Mijn merrie kan inderdaad best dominant zijn, dus het is inderdaad wel goed opletten dat ik het beslis. Dat is ook het steigeren wat ze doet, ze probeert dan gewoon haar zin te krijgen. Ze is verder braaf maar ze laat wel merken als ze er anders over denkt.