Jong paard verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 19:21

Hoi bokkers,

Ik wil graag mijn driejarige verkeersmak maken. Hij is over het algemeen redelijk nuchter, wel introvert.
De wei ligt naast een redelijk drukke doorgaande weg en dan reageert hij nergens op. Aan de hand het erf af is echter een ander verhaal. Auto van voor gaat redelijk, van achteren moet ik hem er naar toe draaien zodat hij het kan zien. Laat staan groter verkeer of motoren etc. Ik doe nu regelmatig korte stukjes maar de spanning blijft. Vandaag bokte hij zelfs richting een auto..

Ik heb helaas geen braaf vriendje om samen op pad te gaan.


lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 20:56

Jessix schreef:
Een braaf paard erbij helpt inderdaad altijd wel goed, maar als dat geen optie is dan houdt het natuurlijk op.

Oefen in de wei zou ik zeggen. Ga daar wandelen en rijden, lekker dicht langs die drukke weg. En dan vandaar uit ook steeds even de straat op, liefst na het werk om uit te stappen. Een tweede persoon erbij wil ook wel helpen. Zeker als je zelf wat zenuwachtig wordt kan die je tot steun zijn en daarmee dus ook je paard. Ik heb het bijvoorbeeld meegenomen in mijn lessen, dus instructrice mee.


Bedankt voor je reactie. Ik mag helaas niet in de wei rijden. Op zich ben ik niet zenuwachtig alleen het verkeer laat zich niet sturen dus dat vind ik wel spannend ja dus dan zou een tweede persoon misschien wel handig zijn

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 21:01

Anastasia24 schreef:
Even met tweeën gaan kan voor jou(w spanning) al veel verschil maken. Daarnaast zorgen voor genoeg ruimte. Introverte paarden wil wel eens alles naar binnen slaan(Heb er hier 2 van) en uiteindelijk reageren. Kan 5 minuten zijn, kan een uur zijn, maar het komt eruit. Ik houd mijn trainingen met veel indrukken ontzettend laag, even kijken bij de weg en gelijk weer terug naar de wei, na een paar weekjes 5 minutjes wandelen. Er komen altijd wel dingen tegen die 'nieuw' zijn, hond, een ander verkeersbord, aanhanger, motor, etc. Dat je paard bokt is dus eigenlijk al een teken dat je 'te ver' bent gegaan voor hem, houd het (erg) kort en leuk met veel belonen. Bij mij 'moeten' ze het enge altijd aanraken met de neus, krijgen ze een snoepje voor, lopen ze opeens zomaar richting een enge vuilnisbak :+ En daarna gaan we weer lekker terug.
Vooral met een 3jarige gewoon lekker kort en krachtig houden.


Dank voor je bericht. Ja ik ben me steeds meer bewust van zijn introverte karakter dus probeer er al extra goed op te letten (ik weet dat hij niet 'ineens' ontploft maar dan dus al veel in zich heeft opgeslagen). Dus kleine stukjes inderdaad. Vandaag was ik toch enigszins verrast van die bij.

Ik doe ook aan targetten, klik en voertje. En korte stukjes inderdaad

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 21:02

KimD schreef:
Ik zou inderdaad kijken of je samen kan wandelen met een goede verkeersmakke combinatie, het blijven toch kuddedieren en dan is het makkelijker dat goed voorbeeld doet volgen. Daardoor krijgt die van jou ook meer vertrouwen in de hele situatie.


Bedankt maar helaas heb ik dus geen braaf vriendje om samen te gaan..

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-01-23 21:13

Ineke2 schreef:
Ik lees vooral nu wat niet kan, gaat, mag…
Denk in oplossingen. Je mag niet rijden in de wei. Je kan vast wél wandelen in de wei vlakbij de weg. Daar in stap wat grondwerk oefeningen doen. Liefst nadat je al hebt gewerkt met hem zodat hij in elk geval niet frissig is.


Daarom dit topic, ik zoek inderdaad oplossingen en tips :)

Ik mag stappen in de berm langs aan de ene kant de wei en aan de andere kant de weg.
Of ik voor- of na het werk ga wandelen lijkt niet heel veel uit te maken (al begrijp ik je opm over het fris-zijn)

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 10:01

Dank allemaal voor het meedenken. Ik doe ook aan grondwerk en pak daarin schriktraining mee. Dat gaat eigenlijk best goed. Blijkbaar is er op het erf wel vertrouwen maar daar buiten onvoldoende...
Confronterend, maar dan zal ik geduld moeten hebben.

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 10:06

En even uit een heel andere hoek: behalve vertrouwen gaat het hier ook om desensibilisatie. Kennis vindt juist korte stukjes doen niet verstandig omdat hij dan beloond wordt door terug te gaan naar zijn veilige plek ipv ' er doorheen gaan'.

Nu ben ik niet levensmoe dus dat is niet mijn manier maar wel een interessante discussie

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 10:12

Ja ergens zit er dus op zich wel wat in. Alleen vind ik het risico te groot want als het wat gebeurt dan is de ellende niet te overzien. Anders dan met een paraplu ofzo

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-23 10:18

Elisa2 schreef:
Daarom zei ik, wandelen in het bos..heb je een rustigere omgeving en kun je wat langer weg. Leer je elkaar beter kennen en dan kun je langs de weg rustig gaan uitbreiden.


Pakken we gelijk de trailer weer een keertje mee. Goed idee!


lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-23 11:01

Sadira schreef:
lletam schreef:
En even uit een heel andere hoek: behalve vertrouwen gaat het hier ook om desensibilisatie. Kennis vindt juist korte stukjes doen niet verstandig omdat hij dan beloond wordt door terug te gaan naar zijn veilige plek ipv ' er doorheen gaan'.

Nu ben ik niet levensmoe dus dat is niet mijn manier maar wel een interessante discussie


Oke stel je voor.
Je vindt een feestje met allemaal vreemde mensen heel spannend. Daar neemt iemand je mee naar toe.

Wat is dan fijner:

a. Even bij de deur sfeer kunnen proeven en voordat het je teveel wordt even naar buiten mogen een luchtje scheppen.

b. De hele avond zwaar overprikkeld op dat feestje moeten blijven zitten met je paniekaanval.

Zou persoon a het gevoel hebben beloond te zijn of gewonnen te hebben? Of persoon b het gevoel hebben iets positiefs van de ervaring geleerd te hebben?

Rare vergelijking zo op het eerste gezicht misschien en het is uiteraard ook niet zo zwartwit als ik het nu schets, maar voor het gevoel van je paard vergelijkbaar. Als een paard hoog in de stress zit, leert hij niks, net zoals een mens in een paniekaanval niet leert dat het feestje eigenlijk helemaal niet zo erg is. Als jij het gevoel hebt dat je je leven riskeert op een langere wandeling, dan is zo'n lange wandeling duidelijk teveel.

Mijn tip zou zijn: neem hem mee tot een punt dat je merkt dat het ietsje (!) spannender wordt. Ietsje = bijvoorbeeld: hij draagt zijn hoofd iets hoger, of hij heeft zijn ogen iets zorgelijker staan. Niet: hij heeft zijn staart over de rug en staat te dansen, want dat is zo ongeveer het equivalent van een beginnende paniekaanval. Daar wacht je tot hij daar iets beter wordt met de situatie, evt door wat grondwerkoefeningetjes maar je kunt ook gewoon wachten. Wordt hij beter, dan ga je meteen terug naar de plek waar hij wel chill was. Hoeft niet helemaal de wei te zijn, maar gewoon een plek waar hij wel op zijn gemak is.

Op die manier yoyo je een beetje op en neer en rek je steeds de grens op waar hij oke is.

Essentieel is dus:
- Niet teruggaan bij stress, dus zorgen dat je teruggaat als hij juist kalm is, zodat je een positieve afsluiting hebt en hij met een positief gevoel terugkomt
- Maar sowieso de echte stress niet opzoeken, onder de grens blijven waarin bezorgdheid omslaat in paniek.


Maar soms moet je zo'n paniekaanval laten gebeuren en dan voelen van ' hé, dit valt eigenlijk best mee'

Maar nogmaals, mijn manier is het niet.

En wat het in dit geval nog lastiger maakt, is het verkeer wat je zelf niet in de hand hebt.
Passeren er 3 auto's wat goed gaat en ik hem beloon en dus terug naar stal loop, komt er net een bus met aanhanger aan scheuren. Weg je positieve ervaring

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-23 11:04

Janneke2 schreef:
lletam schreef:
En even uit een heel andere hoek: behalve vertrouwen gaat het hier ook om desensibilisatie.

Ten dele: ja.
Paraplu's, klapperende dekzeilen, claxons en nog zo wat dingen graag desensibiliseren!

Maar wat ik wel een zinnige invalshoek vind, oa van Tristan Trucker: het gaat er (ook) om dat jij hem leert dat hij kan en mag ontspannen - en dat dat in principe altijd mag.
Het verschil is subtiel, maar in het laatste geval ligt de nadruk op 'wat er ook gebeurt, ik kan en mag me ontspannen'.

Citaat:
Kennis vindt juist korte stukjes doen niet verstandig omdat hij dan beloond wordt door terug te gaan naar zijn veilige plek ipv ' er doorheen gaan'.

Nu ben ik niet levensmoe dus dat is niet mijn manier maar wel een interessante discussie

Ik weet dat de paardensport een militaire erfenis heeft...
zucht...

Ik heb jarenlang bij een beroepsmilitair getraind - en zo ging het in het leger echt niet met 'jonge remonte'.
Ook soldaten zijn niet levensmoe.

(Tegen de tijd dat het dier zachtjes, langdurig en grondig getraind is,
en jij aan jezelf strenge eisen stelt,
dan zou je eens de manier van denken van deze persoon kunnen overwegen.)


Ik ben bekend met TRT, maar om langs de weg in de berm een pattern te gaan doen is niet heel praktisch

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-23 17:47

Humpiedumpie schreef:
Toen ik mijn paard net had begon 2 dagen later de lockdown. Ideale periode om uit te zoeken of je paard verkeersmak is :+ . Maargoed daar heb jij nu niks aan..
Wij stonden ook aan een 80 km weg met razende vrachtwagens en wapperende zeiltjes.
Lastig! Zondagochtend heel vroeg geen optie? Of idd met de trailer weg en een rustig weggetje opzoeken?


Rustig tijdstip zoeken is op zich een goed idee maar blijft een gokje en dan vind ik het op dit moment nog niet verantwoord, mocht z'n emmertje overlopen.
De optie om met de trailer naar een bos te gaan bv vind ik een hele goeie want dan kun je zelf het verkeer opzoeken en geleidelijk uitbreiden dus zodra het weer het toelaat gaan we dat s proberen.
Nu houd ik het bij kleine overzichtelijke stukjes

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-01-23 17:48

Raineri schreef:
Kun Je niet eerst zelf een weg simuleren met wat hulp? Dus iemand een paar keer langs jullie laten rijden totdat hij een beetje gewend is aan alles wat kan gebeuren?

Je schrijft het zelf ook, je hebt niet in de hand hoe het verkeer zich gedraagt. Bij die van mij is dit echt een ding. Gedroeg zich als jaarling al perfect in het verkeer, soms beetje spannend maar altijd afvloeien. Nu is er een aantal keer een auto met trailer vanaf achter met veel lawaai langs ons gesjeesd en vertrouwen neemt nu wat af. Heel irritant. Maar doe je ook niets aan dus lastige situatie wel. Ik oefen dit nu met anderen die een trailer hebben of iets anders groots dat werkt, en is veilig.


Vind ik ook geen gekke suggestie!

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 12:02

Evelienepien schreef:
Hier verschillende paarden verkeersmak gemaakt met muesli.
Lekker wandelen , af en toe grasje mee laten pikken en werd bij lopen (mijn?!) spanning te hoog dan hand in zak, stoppen en voer in die mond!
Gevolg; braaf en oplettend (na mij toegericht) paard en we leerden zo dat er dus niets spannends was.
Dus eigenlijk afleiding door omkoping !

Maar vermoed dat dat tegenwoordig niet meer goed is
(al waren al onze paarden compleet verkeersmak en niet voergericht)


Dat is ook zeker een positieve benadering al heeft het niet mijn voorkeur om hem echt om te kopen met voer; wel maak ik gebruik van klik+voerbeloning

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 12:05

KittyDylan schreef:
Wat Raineri zegt is een hele goede. Zoek een minder drukke straat uit, en laat iemand langs rijden. Zo leer je zelf ook kalm te blijven. Je weet namelijk dat die auto geen gekke dingen gaat doen. Je weet hoe snel hij gaat, afstand houd ect. En dat verschillende dagen herhalen.

Ik ben zelf heel gerust op verkeersmak maken. Ik heb uitwijkmogelijkheden op mijn routes waar ik het paard op kan parkeren als er iets engs langs komt (opritten van velden bijvoorbeeld)
En verder gebruik ik de methode: vind je het eng? Dan zoek het zelf maar uit.
Dan ga ik niet dwingen, maar dan gaan we kijken. Alleen dat. Bij voorwerpem kan hij het aanraken, dichtbij gaan staan. Ik heb tijd genoeg om te wachten.
En vaak komen ze tot de conlusie dat het helemaal niet zo eng is.

Als hier bijvoorbeeld een tractor of loader op het erf (aan)staat, dan gaan we er naar toe en mogen ze kijken. Misschien kun je dat ook eerst proberen, voertuigen waarvan de moter loopt, van dichtbij bekijken. Dan (her)kennen ze het geluid al een beetje. Als je dat niet al gedaan hebt.
Op de wei merkt hij dat natuurlijk niet, dat geluid zou hij er wel uit kunnen filteren. Het word pas eng als dat het focuspunt van dat moment is.

Overigens ben ik zelf een introvert dus ik haal veel redenering uit mijn eigen ervaringen :=


Ja precies, het lastige van mijn locatie is dat ik aan een drukke weg zit zonder voldoende uitwijkmogelijkheden. Het gaat ook echt om het verkeer. Een enge groenbak ofzo laat ik hem inderdaad aanraken en dat soort dingen vindt ' ie vrij gauw oke

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 12:06

Janneke2 schreef:
Janneke2 schreef:
Maar wat ik wel een zinnige invalshoek vind, oa van Tristan Trucker: het gaat er (ook) om dat jij hem leert dat hij kan en mag ontspannen - en dat dat in principe altijd mag.

Citaat:
Ik ben bekend met TRT, maar om langs de weg in de berm een pattern te gaan doen is niet heel praktisch


Nee, "natuurlijk" is dat niet praktisch,
"maar denk niet in het trucwerk".

Doe lekker vaak patterns, het zijn handige dingen,
en verdiepen en bevestigen is het WERK.

Op gegeven moment zijn hele kleine dingetjes voldoende, een gebaar naar de hals,
'en als dat niet voldoende is',
even de hals wat inbuigen.
.

Ik houd het zeker in gedachten:)

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 12:09

MirandaMalik schreef:
Bij mijne werkt het in ieder geval het beste om het in kleine stapjes te doen, niet alleen verkeersmak maar met alles.
In het begin kost dat wat tijd maar het gaat natuurlijk steeds sneller/makkelijker en je houdt er altijd profijt van dat je hun vertrouwen niet schendt.

Ik heb een filmpje geupload van toen!

[ Video ]


Mooi filmpje! Ik heb ook geen haast ofzo maar het hoeft ook geen maanden te gaan duren (hoop ik)

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-23 12:10

SumSum schreef:
Ik zou eerst zorgen voor vertrouwen op vreemd terrein. Dit kan overal zijn, maar wel op een veilige, rustige plek zonder verkeer. Je kunt daar dan aan de slag gaan met je grondwerk. Is er vertrouwen op vreemd terrein, op verschillende plekken, dan zou ik pas weer in het verkeer gaan wandelen. Kies dan ook je plekken tactisch. Een fietspad naast de gewone weg bv en niet op de weg zelf.


Ja dit haakt eigenlijk aan op de andere tips om elders te gaan oefenen dus dat ben ik zeker van plan!

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 18:34

Love2sk8 schreef:
Zeker bij een introvert paard kan het denk ik enorm helpen om hem uit te nodigen en op zijn eigen tijd dingen te ontdekken. Zet bijvoorbeeld een (oude) auto in de weide, en rijd er later eens doorheen. Fietsen zijn soms nog enger omdat ze ze niet horen óf juist enorm rammelen, dus je kunt ook eerst fietsend door de weide gaan. Werken met voer als beloning zijn de meningen over verdeeld, en daarbij moet je doen wat voor jou en je paard het beste voelt, maar het kan helpen om een bakje met brokjes steeds dichter bij de auto te zetten als hij het echt spannend vindt. Dan zal hij zelf langzaamaan nieuwsgieriger worden en het op een gegeven moment normaal gaan vinden en niet als bedreiging zien.
Gewoon een idee hoor! Ik heb zelf vooral veel gewandeld, en met mijn koudbloed was de spanning binnen 3 keer weg. Al ga ik altijd een heel stuk de berm of een weiland in als er écht groot verkeer langskomt. Dat ís gewoon spannend omdat het vluchtdieren zijn.


Bedankt voor je suggesties:)

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 18:39

Sadira schreef:
lletam schreef:

Oke stel je voor.
Je vindt een feestje met allemaal vreemde mensen heel spannend. Daar neemt iemand je mee naar toe.

Wat is dan fijner:

a. Even bij de deur sfeer kunnen proeven en voordat het je teveel wordt even naar buiten mogen een luchtje scheppen.

b. De hele avond zwaar overprikkeld op dat feestje moeten blijven zitten met je paniekaanval.

Zou persoon a het gevoel hebben beloond te zijn of gewonnen te hebben? Of persoon b het gevoel hebben iets positiefs van de ervaring geleerd te hebben?

Rare vergelijking zo op het eerste gezicht misschien en het is uiteraard ook niet zo zwartwit als ik het nu schets, maar voor het gevoel van je paard vergelijkbaar. Als een paard hoog in de stress zit, leert hij niks, net zoals een mens in een paniekaanval niet leert dat het feestje eigenlijk helemaal niet zo erg is. Als jij het gevoel hebt dat je je leven riskeert op een langere wandeling, dan is zo'n lange wandeling duidelijk teveel.

Mijn tip zou zijn: neem hem mee tot een punt dat je merkt dat het ietsje (!) spannender wordt. Ietsje = bijvoorbeeld: hij draagt zijn hoofd iets hoger, of


Maar soms moet je zo'n paniekaanval laten gebeuren en dan voelen van ' hé, dit valt eigenlijk best mee'

Maar nogmaals, mijn manier is het niet.

En wat het in dit geval nog lastiger maakt, is het verkeer wat je zelf niet in de hand hebt.
Passeren er 3 auto's wat goed gaat en ik hem beloon en dus terug naar stal loop, komt er net een bus met aanhanger aan scheuren. Weg je positieve ervaring


Tsja, een paniekaanval laten gebeuren als hij te voorkomen is, is niet mijn methode. Als je er onbedoeld middenin zit heb je natuurlijk geen keus. Maar wanneer er wordt gezegd "ik ben niet levensmoe" en het dus wel een heftige situatie wordt, dan zou ik zeker zoeken naar een manier om een paniekaanval te vermijden.

Is het mogelijk om ergens bij de weg te komen waar verkeer wel kan passeren maar waar je er ook afstand van kan houden? Want als er paniek ontstaat door een langsscheurende auto met aanhanger was de auto wellicht te dichtbij voor je paard om te kunnen handelen.

Overigens, dan is de positieve ervaring op dat moment wellicht weg maar kun je hem ook dat moment weer laten processen en verwerken, en zodra dat weer goed gaat alsnog terug naar stal en het goede moment voortzetten :)


Nogmaals, mijn manier is het ook niet al vind ik het wel boeiend om over te discussiëren.

En inderdaad, het mooiste is als ik zelf het verkeer op kan zoeken en dat is in de huidige situatie dus een beetje lastig. Vandaar de plannen om met de trailer naar een bos te gaan bijv en vandaar uit verkeer op te zoeken

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 18:40

MirandaMalik schreef:
lletam schreef:

Bij mijne werkt het in ieder geval het beste om het in kleine stapjes te doen, niet alleen verkeersmak maar met alles.
In het begin kost dat wat tijd maar het gaat natuurlijk steeds sneller/makkelijker en je houdt er altijd profijt van dat je hun vertrouwen niet schendt.

Ik heb een filmpje geupload van toen!

[ Video ]


Mooi filmpje! Ik heb ook geen haast ofzo maar het hoeft ook geen maanden te gaan duren (hoop ik)

Je kan natuurlijk niet precies zeggen hoe lang het duurt, als je paard al op jou vertrouwd en jij pakt het goed aan kan het best snel gaan.
Ook met ups en downs, er zullen evengoed altijd nieuwe enge situaties komen, alleen kunnen jullie dat samen steeds beter handelen.[/quote]

Dat is ook weer waar.

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-01-23 18:42

Ik merk dat het nu al helpt dat ik mijn verwachtingen heb bijgesteld. Als in: binnenkort ga ik met de trailer op pad om elders te gaan oefenen en dat weet ik zeker dat het wel goed komt. Goed is ook goed bij mijn paard :j

Ik houd het bij de korte veilige stukjes en kijk niet zozeer meer naar ' hoe ver kom ik vandaag ':)

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-01-23 18:51

Sadira schreef:
Wat een goede verandering in mindset! :)

:o

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 09:41

StillAngel schreef:
lletam schreef:
Ik merk dat het nu al helpt dat ik mijn verwachtingen heb bijgesteld. Als in: binnenkort ga ik met de trailer op pad om elders te gaan oefenen en dat weet ik zeker dat het wel goed komt. Goed is ook goed bij mijn paard :j

Ik houd het bij de korte veilige stukjes en kijk niet zozeer meer naar ' hoe ver kom ik vandaag ':)


Doe je goed! Net als mensen die soms een goede of slechte dag hebben, hebben paarden dat ook. Zéker jonkies, kun je dan vergelijken met pubers. De ene dag is alles "somber" (pubers) aka "spannend" voor het jonkie en de andere dag "chill" (pubers) aka "ontspannend".

Door je jonge paard uit te dagen maar niet over zn grenzen uit te gaan kun je stapje voor stapje je doelen bereiken. De ene dag zal dat van het erf afkomen zijn door flapperend plastic en harde wind en de andere dag kijk je verbazend op je horloge hoe lang je die dag ontspannen hebt kunnen wandelen. Veel plezier met deze leuke ontdekkingstocht, ik doe 'm zelf ook!


Dankjewel!

lletam

Berichten: 562
Geregistreerd: 14-05-12

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-23 09:44

@miranda en @ineke jullie ook weer bedankt voor de reacties. Fijn dat door in zo'n topic je gedachten te delen waardoor je weer met nieuwe energie en ideeën verder kunt :)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers