Jong paard verkeersmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 22:00

lletam schreef:
Ik wil graag mijn driejarige verkeersmak maken. Hij is over het algemeen redelijk nuchter, wel introvert.
De wei ligt naast een redelijk drukke doorgaande weg en dan reageert hij nergens op. Aan de hand het erf af is echter een ander verhaal. Auto van voor gaat redelijk, van achteren moet ik hem er naar toe draaien zodat hij het kan zien. Laat staan groter verkeer of motoren etc. Ik doe nu regelmatig korte stukjes maar de spanning blijft. Vandaag bokte hij zelfs richting een auto..


... ik heb geen concrete tips, maar wil wel even zeggen hoe ik dit lees.

Je dier is in de wei niet echt bang van laten we zeggen auto's.
Maar 'een paar meter verder' is het een ander verhaal.
(... mijn Knollie graasde ooit naast een drukke weg, met 1 smal slootje er tussen, erf af moest je direct oversteken.)

Uiteraard kunnen die paar meter lastig zijn voor je dier.

Maar het kan ook een kwestie zijn van 'auto's terwijl ik bij mijn vriendjes ben zijn niet erg' - en in dat geval moet jij met nadruk een betrouwbare leider zijn, als je die 'status' bereikt hebt,
('mijn mens is bij mij, ik kan mij ontspannen')
is je dier "vanzelf" verkeersmak, want ik denk zo maar dat hij alles wel al gezien heeft.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )



Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 23:19

lletam schreef:
En even uit een heel andere hoek: behalve vertrouwen gaat het hier ook om desensibilisatie.

Ten dele: ja.
Paraplu's, klapperende dekzeilen, claxons en nog zo wat dingen graag desensibiliseren!

Maar wat ik wel een zinnige invalshoek vind, oa van Tristan Trucker: het gaat er (ook) om dat jij hem leert dat hij kan en mag ontspannen - en dat dat in principe altijd mag.
Het verschil is subtiel, maar in het laatste geval ligt de nadruk op 'wat er ook gebeurt, ik kan en mag me ontspannen'.

Citaat:
Kennis vindt juist korte stukjes doen niet verstandig omdat hij dan beloond wordt door terug te gaan naar zijn veilige plek ipv ' er doorheen gaan'.

Nu ben ik niet levensmoe dus dat is niet mijn manier maar wel een interessante discussie

Ik weet dat de paardensport een militaire erfenis heeft...
zucht...

Ik heb jarenlang bij een beroepsmilitair getraind - en zo ging het in het leger echt niet met 'jonge remonte'.
Ook soldaten zijn niet levensmoe.

(Tegen de tijd dat het dier zachtjes, langdurig en grondig getraind is,
en jij aan jezelf strenge eisen stelt,
dan zou je eens de manier van denken van deze persoon kunnen overwegen.)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Janneke2

Berichten: 22730
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-23 19:21

Janneke2 schreef:
Maar wat ik wel een zinnige invalshoek vind, oa van Tristan Trucker: het gaat er (ook) om dat jij hem leert dat hij kan en mag ontspannen - en dat dat in principe altijd mag.

Citaat:
Ik ben bekend met TRT, maar om langs de weg in de berm een pattern te gaan doen is niet heel praktisch


Nee, "natuurlijk" is dat niet praktisch,
"maar denk niet in het trucwerk".

Doe lekker vaak patterns, het zijn handige dingen,
en verdiepen en bevestigen is het WERK.

Op gegeven moment zijn hele kleine dingetjes voldoende, een gebaar naar de hals,
'en als dat niet voldoende is',
even de hals wat inbuigen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler, Siami en 30 bezoekers