Jong paard verkeersmak maken

Moderators: Coby, Nicole288, Dyonne, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 08:46

MirandaMalik schreef:
Mijne heb ik vanaf twee jaar en heb hem ook verkeersmak gemaakt zonder ander paard erbij.
Dat hij op de wei niet bang is, is logisch, hij is daar op een veilige plek waar hij zich op zijn gemak voelt.
Ga je ergens heen waar hij zich minder veilig voelt, is het verkeer ook een stuk spannender.
Zorg dat je de basis grondwerk principes onder de knie hebt, zodat hij jou volgt en jou vertrouwd en dat hij weet hoe hij moet ontspannen. (En jij ook, let op je houding en ademhaling)
Ik heb met mijne gewoon elke keer een klein stapje verder gedaan, eerst wennen uit de paddock bij zijn vrienden, (heel kort beginnen, zodra hij ontspant weer terug) als dat goed gaat een stuk van de weg af laten wennen, dan wat dichterbij en als dat gewend is steeds een stapje verder.
Zorg dat hij elke keer ontspant, dan stoppen en pas weer een stap verder als hij echt oké met de situatie is.
Lijkt het alsof er toch spanning is ontstaan, ga je weer een stapje terug.

Hier sluit ik me bij aan, eventueel met een ander persoon erbij als een ander paard niet lukt en ik zou zeggen. Kies je momenten uit, hier in de buurt is het zondagochtend bijvoorbeeld meestal heel rustig, het is dan sowieso rustiger omdat er geen trekkers/ vrachtwagens e.d. rijden.
En is er een bos in de buurt? kun je daarheen met de trailer er gaan wandelen? Gaat hij ook meer zien en ervaren..hoe meer hij ziet, hoe makkelijker het wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Re: Jong paard verkeersmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:08

Dat ligt wel echt een het paard zelf denk ik, ten eerste moet hij al die prikkels goed kunnen verwerken. Als het emmertje overloopt dan ben je verder van huis. Aan de andere kant, soms is er beginspanning die afneemt als je wat langer weg bent en doordat de spanning afneemt wordt het een positievere ervaring.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:16

Daarom zei ik, wandelen in het bos..heb je een rustigere omgeving en kun je wat langer weg. Leer je elkaar beter kennen en dan kun je langs de weg rustig gaan uitbreiden.

-Kurt Albrecht-

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 10:20

Precies, wekelijkse boswandelingetjes met trailer maken ze ook lekker trailermak. :-)

-Kurt Albrecht-

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie