MirandaMalik schreef:Mijne heb ik vanaf twee jaar en heb hem ook verkeersmak gemaakt zonder ander paard erbij.
Dat hij op de wei niet bang is, is logisch, hij is daar op een veilige plek waar hij zich op zijn gemak voelt.
Ga je ergens heen waar hij zich minder veilig voelt, is het verkeer ook een stuk spannender.
Zorg dat je de basis grondwerk principes onder de knie hebt, zodat hij jou volgt en jou vertrouwd en dat hij weet hoe hij moet ontspannen. (En jij ook, let op je houding en ademhaling)
Ik heb met mijne gewoon elke keer een klein stapje verder gedaan, eerst wennen uit de paddock bij zijn vrienden, (heel kort beginnen, zodra hij ontspant weer terug) als dat goed gaat een stuk van de weg af laten wennen, dan wat dichterbij en als dat gewend is steeds een stapje verder.
Zorg dat hij elke keer ontspant, dan stoppen en pas weer een stap verder als hij echt oké met de situatie is.
Lijkt het alsof er toch spanning is ontstaan, ga je weer een stapje terug.
Hier sluit ik me bij aan, eventueel met een ander persoon erbij als een ander paard niet lukt en ik zou zeggen. Kies je momenten uit, hier in de buurt is het zondagochtend bijvoorbeeld meestal heel rustig, het is dan sowieso rustiger omdat er geen trekkers/ vrachtwagens e.d. rijden.
En is er een bos in de buurt? kun je daarheen met de trailer er gaan wandelen? Gaat hij ook meer zien en ervaren..hoe meer hij ziet, hoe makkelijker het wordt.