Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 10:36

Bokt weet mij vast wel meer te vertellen! :D

Sinds half oktober heb ik een nieuw paard, en zij heeft een paar heel erg 'eigen' dingetjes in haar gedrag die ik niet zo goed snap. Gezien hier veel mensen met grote kennis rondlopen, hoop ik dat er iemand is die dit herkent en weet wat je er mee moet doen :Y)
Betreffende paardje is trouwens 6,5 jaar en een KWPN merrie.

De eerste week bij ons ging eigenlijk heel goed, geen gekke dingen. Sinds die week erna begon het probleem met achterin één van de binnenbakken. Ineens was het daar spannend. Erheen lopen lukt opzich wel, maar als ik met haar aan het werk ben blijft ze heel erg loeren naar de achterzijde. Sindsdien doet ze dit telkens zowel bij het rijden als met wandelen of longeren, en in elke bak waar ik kom. Note: alleen achterin de bak. Voorin is niks aan de hand en is ze super geconcentreerd op mij. We oefenen op de ontspanning en dat gaat voorin dus goed, maar zodra je vanaf de hoek voorin naar de achterzijde rijdt, krijgt ze veel spanning in haar lijf en is de focus weg. Met voltes draaien valt ze op de binnenschouder omdat ze niet naar de achterzijde 'durft'. Van mijn instructrice heb ik een oefening gekregen om haar aandacht weer bij mij te krijgen en dat helpt best goed gelukkig. Alleen de spanning achterin blijft maar hangen! Maakt niet uit hoe vaak ik in de bak rijd of alleen voorin bezig ben, me er veel mee bezig hou of juist negeer, ze blijft loeren en schrikken van elk geluidje.
Achterin de bak is er meer te horen van paarden die buiten naar de longeercirkel lopen, of auto's die parkeren. Maar dit is aan één zijde van de bak ook te horen en op die plek heeft ze geen extra spanning. Ik laat mijn vader als hij mee is expres achterin de bak zitten (de normale plek met een kruk is een hoek voorin) en dan is het wel beter maar nog niet weg. Ook achter een ander paard aanrijden helpt ter plekke, maar ik ben vaak alleen en het lijkt wel of ze niet onthoudt dat het niet altijd eng is. Met wandelen is het dus ook, en blijft ze soms halverwege de lange zijde stokstijf stilstaan om heel intens naar de achterkant te staren >;) . Vaak blijft ze zo een paar minuten staan en loopt ze dan achter me aan die kant op. Ze durft dus wel, maar niet alléén (heb ik het idee dan).

Ook als ik haar los in een binnenbak laat of in de loslaatbak buiten (een soort groot paddock), blijft ze voorin hangen. Vandaag ben ik aan de achterkant van deze paddock blijven staan en heb daar gewacht tot ze naar mij toe kwam. Na 10 minuten kwam ze inderdaad een snoepje halen en ging de achterzijde een beetje onderzoeken. Ze 'snurkte' veel zoals paarden dat doen als ze iets spannends zien, en ik kon duidelijk zien dat ze het echt niet fijn vond hier achter. Ze liep dus ook snel weer weg en kwam een aantal minuten later weer terug, dit keer met minder spanning. Maar als ik hier niet sta, komt ze uit zichzelf niet verder dan de voorste 10 meter.

Tijdens longeren is het ook zo dat de ene helft van de cirkel ze veel te ver naar binnen komt, en de andere helft trekt ze mij naar buiten. De ene helft van de cirkel waar ze naar binnen komt is natuurlijk die aan de kant van de achterzijde van de bak/longeercirkel. Zelfde probleem als hierboven dus. Ze is in de longeercirkel ook een aantal keer geschrokken van vogels oid aan die kant, waarna ze als een dolle weggaloppeerde.

Dan het volgende; ik laat haar regelmatig los in de paddock of een bepaald weitje, maar ik heb haar nog nooit uit zichzelf zien rennen :? . Als ik ga longeren heeft ze heeel veel energie en bokt lekker alles eruit, maar als ze niet wordt 'aangedreven', doet ze niks. Ze eet wat, stapt wat, en staat stil. Rollen ook nog nooit gedaan. Ze kan heel erg 'obsessed' kijken naar iets in de verte en dan stopt ze ook even met kauwen. Dit zit echt in haar karakter want dat doet ze al vanaf het begin dat ik haar heb. Ze is super nieuwsgierig en vindt alles interessant, maar ze is oh zo alert op haar omgeving. Grondwerken is daarom ook een uitdaging, want ze concentreert zich moeilijk op mij en lijkt heel gevoelig te zijn voor prikkels ergens anders. Op zulke momenten staat ze ook weer stokstijf stil.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk mogelijk heb kunnen beschrijven. Voor ik haar kocht stond ze hele dagen buiten, en op mijn stal 's ochtends een aantal uur (ik heb nog niet de mogelijkheid om ergens anders heen te gaan, maar wil héél graag een plek vinden waar ze het jaar rond de hele dag buiten komen). Nu is al een aantal weken de wei veel te nat en losse paddocks hebben ze hier niet, dus staan de paarden binnen of een tijdje in de stapmolen. Ik heb het idee dat dat met mijn probleem te maken heeft omdat ze dan sowieso minder prikkels meekrijgt op een dag, maar ik weet het niet zeker.

Hoe los ik dit nou het beste op? Mijn paard is mij een raadsel haha.


Ibbel

Berichten: 48852
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:47

Meeste simpele manier die voor veel paarden werkt: aan het werk zetten aan de 'veilige' kant van de bak, en rust geven aan de 'enge' kant. 10 minuten werken, desnoods alleen op de cirkel aan die kant, dan naar de andere kant stappen, lange teugel geven, en daar op de cirkel blijven. Maakt niet uit of het een ei of een vierkante cirkel is, maar daar blijven. Blijft ze uitbreken en weg willen, aan het werk zetten in de veilige hoek, en na 5 minuten weer rust aanbieden aan de 'enge' kant. Meestal valt het kwartje vrij snel dat die enge kant ook de plek is waar ze niet hoeven te werken.

En verder is het wel duidelijk dat meer vrij naar buiten kunnen (liefst met een maatje) een hoop zal gaan verbeteren.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 10:58

Bakkabouters kunnen lastig zijn...
De aanpak die het beste werkt bij mijn merrie: erkennen.
'Loop er heen, zo ver als je zelf durft' - en dan pauze. Met vriendelijke woorden. Soms masseer ik iets in de spieren van de onderhals. Doel is: klein beetje spanning er af.
... dan in de rest van de bak aan het werk en stiekem gaan we richting bakkabouter en weer mag ze stilstaan, kijken, en ik weer praten en eventueel masseren.
De ervaring leert dat ze op gegeven moment nieuwsgierig naar voor gaat ("Hééél braaf!!") en weer stopt, en na vijf seconden keren we om en gaan weer aan het werk.
En de crème de la crème: jij vraagt op gegeven moment halt en gaat uitgebreid aaien en pauzeren - de griezelige plek is de rustplek geworden.

Nul keer Knollie per se er langs willen hebben - en zelf ook niet denken 'er is niets'. (Paarden hebben vijf of misschien wel zes zintuigen - en die gewone vijf zijn stuk voor stuk scherper dan de mijne.)

En uiteraard veel bewegen, veel oefeningen gericht op soepelheid - en gedoseerd prikkels aanbieden ('dapper maken').
Bijvoorbeeld een kleine hindernis ergens neerzetten, er heen lopen, zij snuffelen, jij aaien - een dekje op de balk leggen, kijken, snuffelen, etc.
En een volgende keer een plastic zak aan de staander, een bezem er tegen aan - hoe gekker hoe leuker. Doel is wel dat je dier de associatie opbouwt: 'wapperende plastic zak: ik word beloond, leuk'.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-01-22 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-01-22 11:05

Ok, dank voor de tips so far. Ga het morgen gelijk uitproberen

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-22 11:10

Ik zou het probleem achterin erkennen maar er verder niet teveel aandacht aan schenken.
Zij zoekt een leider lees ik uit je verhaal en wat je zegt het helpt ook haar niet als ze nu minder buiten komt.
Wat je gedaan hebt met dat achterin de bak staan en wachten tot ze kont, super! Snoepje geven en samen weglopen.
Verder met rijden voorin blijven en steeds wat meer meters erbij pakken in ontspanning maar wel aan het werk. Gewoon lekker normaal doen dus ;)

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 16:13

Het lijkt er op dat je zelf al goed aan het onderzoeken bent geweest. Heb je haar laten keuren toen je haar kocht en kwam er toen iets ter sprake. Mijn ervaring is dat als een paard van gedrag veranderd er vaak ook iets in het lichaam veranderd. Je hebt het over dat ze nooit rolt en niet uit haar zelf gaat rennen. Heb je haar misschien al eens laten behandelen door een fysio of chiropractor. Paarden die snel schrikken dragen veel spanning mee in hun lichaam met name in de achterhand.
Als je wilt kan ik wel eens met je meekijken en dan kan ik je nog wat tips geven die je kunt toepassen.

Veel succes!

Observeren is vooruit kijken! http://www.oogvoorhetpaard.nl/5-gouden-tips/

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 18:33

Ik zal morgen even een update plaatsen over het rijden.

@anitaroot ja ze is klinisch & röntgenologisch helemaal goedgekeurd. Was nergens iets afwijkends te zien. Op 13 dec. is ze naar de chiropractor geweest. Zij zei dat ze als veulen waarschijnlijk een valpartij heeft gemaakt en iets met haar bekken heeft geblesseerd, waardoor ze zichzelf een ander loopje heeft aangeleerd. Verschil is miniem en met trainen weer goed te krijgen. Ze vertoonde nergens pijn of ongemak dus het moet een oude blessure zijn geweest. Chiropractor zei ook dat het met het SI te maken zou kunnen hebben, maar er was (nu) geen aanleiding om daar een echo van te maken. Ze kan ontspannen nageeflijk lopen en is helemaal zuiver. Ik snap wel waarom je het vraagt!

Vandaag liep haar emmertje even over tijdens het wandelen langs de weg :(:) . Ging heel de tijd goed en auto's etc kijkt ze niet naar om. Maar ineens stond ze stil omdat ze in de verte een hondje zag, en daar werd ze heel opgefokt van. Ik probeerde haar rustig te houden met aaien en zelf rustig zijn, maar toch knapte er iets waardoor ze te veel spanning kreeg en weg wilde. Had al wel een langer touw aan het halster gedaan, maar toch niet lang genoeg waardoor ze weg kon rennen. Gelukkig was het in een rustige woonwijk waar menig mens weet dat er paarden lopen en kon ik haar zo door een omstander weer snel pakken en heb haar even laten grazen daarna.

Kwam ook nog een oude stalgenoot tegen en daar mee aan de praat geraakt, zij vertelde dat er een stal vrij komt waar zij staat dus ik overweeg daar naar te verhuizen. Want ik heb het idee dat elke dag niet in de wei, een dag extra onrust geeft :( Die stal is voor mij gelukkig niet heel veel verder weg en daar komen ze overdag lang buiten :j

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-22 18:59

Oh wat een goed nieuws van de stal. Wel jammer dat ze toch weer er vandoor ging. Ik hoop dat de nieuwe plek het verschil voor je zal maken. Het SI was inderdaad waar ik aan dacht omdat heel veel van de paarden waar ik mee werk daar de problemen hebben zitten.

Heel veel plezier samen. Heb je vragen of wil je dat ik alsnog eens met je mee kijk stuur dan maar een berichtje.

Observeren is vooruit kijken! http://www.oogvoorhetpaard.nl/5-gouden-tips/

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-01-22 19:27

Oud-stalgenootje heeft even nagevraagd, is een wachtlijst dus kan toch niet snel terecht 8)7

Dank voor je aanbod. Zal het in gedachten houden

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 10:29

Oke beetje later dan gepland haha, maar hier dan eventjes een update.

Wat @Ibbel en @Janneke2 zeggen probeer ik uit tijdens het rijden. Heb woensdag, vrijdag en zaterdag gereden. Werken voorin de bak, en rust achterin de bak. Af en toe daar stil laten staan en pas verder lopen als ze gaat kauwen/ontspant. Ook wel eens een snoepje gegeven zodat ze die plek gaat associëren met leuke dingen. Woensdag ging niet zo fijn, maar vrijdag reed ik in de bak terwijl een meisje privéles had, en toen deed Kallima het ook écht supergoed. Ze was meer geconcentreerd en had ook meer rust in dr koppie. Zaterdag echter was ik voor een groot deel alleen in de bak en dat zorgde voor meer spanning. Had een sprongetje gemaakt en telkens in de bocht werd ze erg sterk en viel over de buitenschouder (linksom) omdat ze niet de bocht wilde maken richting achter, terwijl de sprong op de diagonaal stond. Zo interpreteer ik dat tenminste.

Gisteren heb ik in de buitenbak wat aan de hand gewerkt en in het begin bouwde ze in één hoek spanning op en ging stilstaan, maar heb haar daar laten staan en snuffelen. Op een gegeven moment liep ze zelf weg, maar juist naar binnen toe ipv de hoek in dus daar heb ik haar vriendelijk verzocht achter me aan te lopen de hoek in. Volgend rondje was er niet zo veel engs meer :) Alleen is ze zó snel afgeleid! Ik vraag dan dingetjes als achterwaarts en om met dr kont en dat doet ze ook wel, maar als ze even iets hoort of ziet gaat gelijk die kop erop, stilstaan en NIET letten op wat ik zeg/doe. Het enige wat dan helpt is haar hoofd aan het halster omdraaien zodat ze niet meer kan kijken naar datgeen dat zo interessant was. Vragen of ze wil stappen luistert ze dan niet naar.

Mochten jullie het interessant vinden, kan ik regelmatig updates plaatsen? Ik wil zo graag iets met haar opbouwen maar heb wederom het gevoel (net als bij mijn pony) dat ik te snel gekocht heb en niet genoeg heb gekeken naar hoe het paard daadwerkelijk is ;( En dat ze niet de wei in gaan en er geen goede mogelijkheid is om los te werken helpt allemaal niet mee.

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:42

Ik zou even niet meer zomaar aan een halstertje gaan wandelen. Als ze zich lostrekt heb je weinig....

Klinkt ook wel als een paard dat de energie in de verkeerde dingen steekt.

Ik zou het krachtvoer wat minderen, en intensiever gaan werken. Dan heb je ook meer ontspanning dan wanneer ze nog fris is.

Verder wat Ibbel en Janneke zeggen. Consequent opdrachten/werk aanbieden. En ontspanning aanbieden waar het spannend is.

Rijden met een ander paard erbij kan zeker rust geven. Paarden zijn kuddedieren en een rustige soortgenoot neemt stress weg.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Sky_As

Berichten: 4645
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:46

Kijk eens filmpjes van warwick Schiller. Heeft mij van dit probleem af geholpen. Ibbel verwoord het heel goed, maar door de filmpjes cab warwick zul je de gedachte er achter snappen

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

hahahatsjoe

Berichten: 2370
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 10:50

Prima2Donna schreef:
Ik wil zo graag iets met haar opbouwen maar heb wederom het gevoel (net als bij mijn pony) dat ik te snel gekocht heb en niet genoeg heb gekeken naar hoe het paard daadwerkelijk is ;( En dat ze niet de wei in gaan en er geen goede mogelijkheid is om los te werken helpt allemaal niet mee.


En zo moet je dus niet denken, mindset is alles. Ga er positief in staan. Het beest is net bij jou, sommige paarden hebben wel een half jaar nodig om te wennen. Negatief denken heeft invloed, dus ga er positief in staan. En misschien denk je wat bazelt dat mens, maar probeer het maar eens, ik merk het verschil bij mijn paardjes.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

Janneke2

Berichten: 22580
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:21

Please plaats zoveel updates als je wil - wees welkom!

En als de wittebroodsweken voorbij zijn, kun je als mens met je handen in het haar zitten.
Stel je hebt jarenlang vooral je eigen paard gereden en opeens heb je een ander dier: dat is wennen. Wat vanzelf ging bij je vorige paard lukt opeens totaal niet, etc.

En de truc is vaak: kijk naar wat wel kan, en breid dat uit.
(Bijv dat meisje vragen wanneer ze weer privé les heeft en dan weer bijrijden...)

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

hahahatsjoe

Berichten: 2370
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:29

En wat Janneke2 zegt, heel mooi gezegd ook.

Nieuwe paardenspullen in mijn advertenties op de Bokt Markt...
Zie ook http://verkopers.marktplaats.nl/583321 waar ik van alles verkoop (en veel is nieuw of zo goed als nieuw)...
paardenspul, (retro) hebbedingen, poppenhuisgoed, merkkleding, schoenen, tassen, etc.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 11:32


Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-01-22 12:14

Dank voor de reacties alweer! :o Zit nu op mijn telefoon in de trein dus reageer later vandaag even op iedereen. Ik ben in ieder geval heel blij met de tips, en mindset is zeker belangrijk inderdaad!

@sanne83 zolang de wei te slecht is komen ze helemaal niet los buiten. Ze worden 's ochtends een tijdje in de stapmolen gezet. Verder mogen we ze alleen los laten in de loslaatbak buiten, maar die bodem is ook ronduit slecht en ik heb nog niemand gevonden die zijn paard bij die van mij erin wil zetten. Wat ze in haar eentje in de loslaatbak doet staat in de OP.
Als het goed is gaan ze binnenkort wel weer de wei op, maar geen idee wanneer. De stallen waar ze nu nog wel buiten komen hebben allemaal een wachtlijst helaas. Plan is wel om een keer te verhuizen!

Suzanne F.

Berichten: 48888
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:19

SI problemen kunnen zich ook uiten in kijkerig gedrag dus houd dat wel in je achterhoofd. Het hoeft niet het eerste te zijn waar je nu aan denkt, hierboven zijn al goede tips gegeven. Maar mocht ze ook andere klachten krijgen dan zou ik daar wel aan denken.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Laure
Berichten: 617
Geregistreerd: 21-12-04
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 12:29

Heel veel zaken klinken herkenbaar!

ik heb een 4,5jarige merrie gekocht in oktober. Ze stond ook op een stal waar ze zogezegd elke dag zou buitenkomen. Helaas was dit niet het geval, of soms maar een halfuurtje. Resultaat was dat ze ook op alles gefocust was, behalve op mij. Longeren was een ramp, de ene kant van de bak was doodeng, ...

Ik nam haar ook niet meer mee aan een halster, want dan had ik niets te zeggen. Hoofdstel in en longe aan 1 kant van het bit (ik weet dat dit niet goed is, je trekt het bit 1 kant op, maar dit was voor mij toen noodzakelijk als veiligheid zodat ik ze kon tegenhouden indien nodig). De eerste keer er op ben ik ook heel erg gevallen op mijn rug en kon ik met spoed naar het ziekenhuis. Ik had gelukkig niets gebroken, maar heb nog altijd veel last hiervan.

Ik ben meermaals huilend naar huis gereden en ik vroeg me af waarom ik in godsnaam een jong paard gekocht had... Ik had pijn, geen vertrouwen meer en zeker ook geen plezier meer.
Ik heb ze uiteindelijk toch verhuisd van stal en dit is echt een wereld van verschil. Haar bijnaam 'draak' is ze kwijt. Ze knort niet meer, heeft nergens schrik van en loopt als een mak lammetje achter mij aan. Rijden gaat terug, ik heb mijn angst overwonnen en mijn paard is gelukkiger dan ooit.

Onderschat niet wat wei/paddock met een paard kan doen, zeker in de winter.
Mijn merrie gaat ook niet "los" als ze buiten kan. Maar ze staat nu wel van 's ochtends tot 's avonds in een grote paddock met maatje en onbeperkt hooi. In de zomer gaan ze samen de wei op. Zo staan ze met 2 altijd rustig te eten of wat de slapen, zelden trekt ze eens een sprintje. Maar omdat ze niet meer zo lang in een stal staat, is ze mentaal veel stabieler.

Succes er mee! Het komt echt wel goed!

Elisa2

Berichten: 36490
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 14:19

Herkenbaar gedrag, het is wel duidelijk dat je paard haar aandacht bij alles heeft behalve bij jou. Heel cliche maar bij dit soort gedrag zul je zelf ook een hele sterke leider moeten zijn. Sterk wil niet zeggen dat je haar moet overrulen maar wel dat je continu haar aandacht bij jou terug vraagt als zij deze ergens anders op wilt vestigen. Met andere paarden erbij vertrouwd ze het wel, maar met jou alleen niet. Daar is nog veel winst in te behalen.

Dit is alleen moeilijk te leren via internet, hier heb je eigenlijk gewoon echt goede hulp bij nodig.

Verder niet te snel opgeven, van de wat lastigere paarden leer je het meeste. Ik denk dat verhuizen naar een andere stal heel belangrijk kan zijn. Ergens waar ze lekker paard kan zijn.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

anitaroot

Berichten: 68
Geregistreerd: 04-02-20

Re: Dit gedrag is mij onbekend, tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:33

Klinkt als of je goede stappen zet. Met een nieuw paard moet je er vanuit gaan dat ze de eerste 3 maanden nodig hebben om te wennen. Vaak merk je na 6 maanden pas wat de echte klik is met je paard. Ja sommige mensen hebben het geluk en is de klik er direct. Maar helaas heeft tijd en plaats ook een effect op dieren. En de tip van Janneke2 is super. Heb geduld en probeer ook van de reis te genieten.

Observeren is vooruit kijken! http://www.oogvoorhetpaard.nl/5-gouden-tips/


Sintara

Berichten: 7273
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-22 15:43

Probeer aan die kant van de bak het meeste rust te creëren, en bijvoorbeeld ook daar afstappen en eventueel zadel eraf, voertje erin.. :D

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 21:15

Zal een beginnetje maken met antwoorden, nieuwe update komt er ook aan maar beetje druk gehad om vandaag uit te typen.
Kelly_ann schreef:
Ik zou even niet meer zomaar aan een halstertje gaan wandelen. Als ze zich lostrekt heb je weinig....

Klinkt ook wel als een paard dat de energie in de verkeerde dingen steekt.

Ik zou het krachtvoer wat minderen, en intensiever gaan werken. Dan heb je ook meer ontspanning dan wanneer ze nog fris is.

Verder wat Ibbel en Janneke zeggen. Consequent opdrachten/werk aanbieden. En ontspanning aanbieden waar het spannend is.

Rijden met een ander paard erbij kan zeker rust geven. Paarden zijn kuddedieren en een rustige soortgenoot neemt stress weg.

Ik had touwhalster onder haar normale halster gedaan zodat het wat duidelijker in zou werken maar volgens mij kwam dat niet eens binnen toen het te veel werd. Blijf wel een halster gebruiken denk ik, zit dan liever niet in haar mond te zeuren dus dan pak ik de longeerlijn erbij.
Krachtvoer krijgt ze 2x per dag 1/8 schep van (alleen symbolische hoeveelheid zodat ze niet overgeslagen wordt). Verder 3x grote porties ruwvoer half kuil en half hooi. 's Ochtends 500gr fibrebeet geweekt in 2,5L water en 's middags 750mL vitalbix slobber (met 1,5L water). Na het werken krijgt ze een beetje vitalbix active+ en daily complete voor de vitamines. Toen ik haar kocht had ze weinig bespiering en was vrij mager, dus vandaar dat ze dit voer krijgt om wat aan te sterken :)
Intensief werken gaat nog niet echt op de manier dat ik nu les krijg. We willen eerst de basis nageeflijkheid en rechtgericht er in hebben voordat we gaan sleutelen aan meer ingewikkelde dingen. Ook omdat ze nauwelijks conditie heeft wil ik nog niet te veel vragen van haar. Ik ben het er wel mee eens hoor dat ze veel te veel ruimte krijgt om dit soort dingen uit te spoken omdat ik geen constant contact vraag, maar mijn manier van trainen ga ik niet aanpassen!

Sky_As schreef:
Kijk eens filmpjes van warwick Schiller. Heeft mij van dit probleem af geholpen. Ibbel verwoord het heel goed, maar door de filmpjes cab warwick zul je de gedachte er achter snappen

Heb er even naar gezocht, interessant! :j Ga ik me zeker in verdiepen.

Janneke2 schreef:
Please plaats zoveel updates als je wil - wees welkom!

En als de wittebroodsweken voorbij zijn, kun je als mens met je handen in het haar zitten.
Stel je hebt jarenlang vooral je eigen paard gereden en opeens heb je een ander dier: dat is wennen. Wat vanzelf ging bij je vorige paard lukt opeens totaal niet, etc.

En de truc is vaak: kijk naar wat wel kan, en breid dat uit.
(Bijv dat meisje vragen wanneer ze weer privé les heeft en dan weer bijrijden...)

Dat is zeker waar inderdaad! De pony was ook verre van makkelijk en heeft me aardig wat dingen over mezelf geleerd, waardoor ik ook weer ga twijfelen of de nieuwe niet toch slecht aansluit op mij. Ik heb namelijk niet het meeste geduld en beste leiderschap vanuit mezelf... :

Suzanne F. schreef:
SI problemen kunnen zich ook uiten in kijkerig gedrag dus houd dat wel in je achterhoofd. Het hoeft niet het eerste te zijn waar je nu aan denkt, hierboven zijn al goede tips gegeven. Maar mocht ze ook andere klachten krijgen dan zou ik daar wel aan denken.

Ik zal in de gaten houden of ze meer tekenen gaat vertonen die daar op wijzen. De bedoeling is haar regelmatig te laten checken bij de chiropractor (ik geloof hier niet 100% in maar het kan ook geen kwaad).

Prima2Donna

Berichten: 850
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-01-22 21:29

Laure schreef:
Heel veel zaken klinken herkenbaar!

ik heb een 4,5jarige merrie gekocht in oktober. Ze stond ook op een stal waar ze zogezegd elke dag zou buitenkomen. Helaas was dit niet het geval, of soms maar een halfuurtje. Resultaat was dat ze ook op alles gefocust was, behalve op mij. Longeren was een ramp, de ene kant van de bak was doodeng, ...

Ik nam haar ook niet meer mee aan een halster, want dan had ik niets te zeggen. Hoofdstel in en longe aan 1 kant van het bit (ik weet dat dit niet goed is, je trekt het bit 1 kant op, maar dit was voor mij toen noodzakelijk als veiligheid zodat ik ze kon tegenhouden indien nodig). De eerste keer er op ben ik ook heel erg gevallen op mijn rug en kon ik met spoed naar het ziekenhuis. Ik had gelukkig niets gebroken, maar heb nog altijd veel last hiervan.

Ik ben meermaals huilend naar huis gereden en ik vroeg me af waarom ik in godsnaam een jong paard gekocht had... Ik had pijn, geen vertrouwen meer en zeker ook geen plezier meer.
Ik heb ze uiteindelijk toch verhuisd van stal en dit is echt een wereld van verschil. Haar bijnaam 'draak' is ze kwijt. Ze knort niet meer, heeft nergens schrik van en loopt als een mak lammetje achter mij aan. Rijden gaat terug, ik heb mijn angst overwonnen en mijn paard is gelukkiger dan ooit.

Onderschat niet wat wei/paddock met een paard kan doen, zeker in de winter.
Mijn merrie gaat ook niet "los" als ze buiten kan. Maar ze staat nu wel van 's ochtends tot 's avonds in een grote paddock met maatje en onbeperkt hooi. In de zomer gaan ze samen de wei op. Zo staan ze met 2 altijd rustig te eten of wat de slapen, zelden trekt ze eens een sprintje. Maar omdat ze niet meer zo lang in een stal staat, is ze mentaal veel stabieler.

Succes er mee! Het komt echt wel goed!

Och jeetje, dat klinkt inderdaad heel erg vergelijkbaar :oo Wat moet jij hebben meegemaakt zeg... Wat knap dat je hebt doorgezet en naar een andere stal bent gegaan. Zo te horen zal het een groot effect kunnen hebben als ik haar zsm mogelijk kan verhuizen. Gisteren & vandaag zijn ze overigens eindelijk weer de wei in geweest *\o/* Nog steeds een aantal uur te weinig, maar hé beter dan niks. Hoop dat het zo blijft O:) Heel erg bedankt voor je reactie, dit geeft toch weer een beetje hoop.

Elisa2 schreef:
Herkenbaar gedrag, het is wel duidelijk dat je paard haar aandacht bij alles heeft behalve bij jou. Heel cliche maar bij dit soort gedrag zul je zelf ook een hele sterke leider moeten zijn. Sterk wil niet zeggen dat je haar moet overrulen maar wel dat je continu haar aandacht bij jou terug vraagt als zij deze ergens anders op wilt vestigen. Met andere paarden erbij vertrouwd ze het wel, maar met jou alleen niet. Daar is nog veel winst in te behalen.

Dit is alleen moeilijk te leren via internet, hier heb je eigenlijk gewoon echt goede hulp bij nodig.

Verder niet te snel opgeven, van de wat lastigere paarden leer je het meeste. Ik denk dat verhuizen naar een andere stal heel belangrijk kan zijn. Ergens waar ze lekker paard kan zijn.

De theorie hiervan ken ik inderdaad. Met mijn instructrice zijn we de vorige keer de hele les hier ook mee bezig geweest, een manier vinden om haar aandacht terug te vragen. Maar dat is dus onder het zadel en aan de hand ben ik daar niet duidelijk genoeg ik denk ik. Grondwerkles staat op de planning trouwens. Een vriendin heeft de opleiding van de Freestyle Methode gevolgd en heeft mij in november de eerste les loswerken gegeven maar ivm het weer en chaotische studie ben ik nog niet aan meer lessen toegekomen.

anitaroot schreef:
Klinkt als of je goede stappen zet. Met een nieuw paard moet je er vanuit gaan dat ze de eerste 3 maanden nodig hebben om te wennen. Vaak merk je na 6 maanden pas wat de echte klik is met je paard. Ja sommige mensen hebben het geluk en is de klik er direct. Maar helaas heeft tijd en plaats ook een effect op dieren. En de tip van Janneke2 is super. Heb geduld en probeer ook van de reis te genieten.

Dankjewel voor het relativeren! Altijd zo lastig, die eerste periode : 'T is echt een leuk dier, maar ik kom mezelf keihard tegen dat ik weer iets 'moeilijkers' heb gekocht dan de bedoeling was. En ja, ik wist dat ze jong was en nog een boel moest leren, maar ze kende de basis goed dus ik had er wel vertrouwen in. Ik zocht er eentje die de kwaliteiten had om hoog in de eventing te komen, en waarmee ik de komende 10+ jaar iets kon opbouwen dat je in vrijheid kan werken zoals al die inspirerende insta accounts hihi. Dat eerste heeft ze zeker, maar dat tweede zie ik nu totaal niet zitten, als ik haar überhaupt met zadel & hoofdstel al niet eens normaal de bak door krijg... Of nee, dat gaat me wél lukken! Als ik hier doorheen kom dan zijn we al een eind op weg naar goed vertrouwen in elkaar.

Sintara schreef:
Probeer aan die kant van de bak het meeste rust te creëren, en bijvoorbeeld ook daar afstappen en eventueel zadel eraf, voertje erin.. :D

Ga ik doen!

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-22 22:44

Prima2Donna schreef:
Ik had touwhalster onder haar normale halster gedaan zodat het wat duidelijker in zou werken maar volgens mij kwam dat niet eens binnen toen het te veel werd. Blijf wel een halster gebruiken denk ik, zit dan liever niet in haar mond te zeuren dus dan pak ik de longeerlijn erbij.
Krachtvoer krijgt ze 2x per dag 1/8 schep van (alleen symbolische hoeveelheid zodat ze niet overgeslagen wordt). Verder 3x grote porties ruwvoer half kuil en half hooi. 's Ochtends 500gr fibrebeet geweekt in 2,5L water en 's middags 750mL vitalbix slobber (met 1,5L water). Na het werken krijgt ze een beetje vitalbix active+ en daily complete voor de vitamines. Toen ik haar kocht had ze weinig bespiering en was vrij mager, dus vandaar dat ze dit voer krijgt om wat aan te sterken :)
Intensief werken gaat nog niet echt op de manier dat ik nu les krijg. We willen eerst de basis nageeflijkheid en rechtgericht er in hebben voordat we gaan sleutelen aan meer ingewikkelde dingen. Ook omdat ze nauwelijks conditie heeft wil ik nog niet te veel vragen van haar. Ik ben het er wel mee eens hoor dat ze veel te veel ruimte krijgt om dit soort dingen uit te spoken omdat ik geen constant contact vraag, maar mijn manier van trainen ga ik niet aanpassen!


Het is niet belangrijk welke trainingsmethode je precies gebruikt. Als je maar een betrouwbare, consequente leider bent in dit team.

Je wil toch niet dat dit paard zich nog eens lostrekt op de openbare weg? Straks gebeuren er ongelukken!

Veilig omgaan met paarden is ook zien dat je nog niet toe bent aan wandelen aan een halster langs de weg. Wacht daarmee tot je leiderschap voldoende bevestigd is. En neem als je gaat je voorzorgsmaatregelen, denk aan een langere leadrope (longeerlijn is wel erg lang en kan verstrikt raken).
Een bit of kaptoom, draag handschoenen, ga samen met een ervaren paard etc.
Maar bovenal, werk eerst aan je controle.

Het klinkt alsof je vooral in stap je rust wil creëren.... Mooi streven om te gaan voor balans vóór beweging maarrrrr:
Paarden zijn niet zoals wij... Het zijn bewegingsdieren. Een paard doet het goed bij een aantal minuten lekker doordraven of een galopje. Je hoeft geen moeilijke dingen te doen om het koppie een beetje rustiger te krijgen. Na een warming up kan je dan aan de slag met de rijtechnische oefeningen.

Wandelen na een wat intensievere training is misschien een uitkomst. En kijk ook naar het weer, beter oefenen met buiten lopen op een warme dag zonder wind dan nu hartje winter met een fris paard.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Esther, Sarah_Elise, smiley en 8 bezoekers