Instabiele schouder en paard aan de hand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Berkhuysen46
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-06-21

Instabiele schouder en paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-21 17:59

Hoi,
Ik heb 2 problematische schouders (links geopereerd en rechts schiet makkelijk uit de kom). De laatste 2x gebeurde tijdens een wandeling met paard. Na een maand rust wil ik mijn merrie zelf weer aan de hand laten wandelen (peesblessure), maar ze is onrustig en ik ben daarom de hele tijd bang dat het weer mis gaat. Heeft iemand een tip/ of ervaring hiermee? Alvast dank!


Brainless

Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Instabiele schouder en paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:40

Bestaat er niet iets zoals een schouder brace die voorkomt dat je schouder (makkelijk) uit de kom schiet?
Die zou je dan rechts kunnen dragen en dat je daardoor meer controle hebt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MyWishMax

Berichten: 25053
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Instabiele schouder en paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:49

Ik heb 2 schouders die beide gesubluxeerd zijn en ook heel makkelijker helemaal luxeren en heel eerlijk, het enige wat ik kan doen is keihard trainen om de spieren sterk te maken en houden om de banden op te vangen.

Maar ook met paard wil dat zeggen dat ik dus sneller met iets ga wandelen waarmee ik meer te zeggen heb. Met minder druk van mijn kant meer reactie aan hun kant krijg. Voor de ene is dat een hengsten ketting, voor de ander een hoofdstel of juist een touwhalster, of juist een bepaald soort hulpteugel om mee te stappen (is daar speciaal voor maar ik weet niet meer hoe het heet). En soms sederen als het te gek wordt. Maar omdat ik dit altijd heb en heb gehad ben ik altijd heel streng en duidelijk geweest in wat mag en wat niet en moet er iets heel geks gebeuren als ze zo gek doen dat er echt getrokken wordt. En dan laat ik los... Nee, dat wil je niet bij een geblesseerd paard, maat schouder uit de kom heeft ook niemand iets aan.

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training

DuoPenotti

Berichten: 28850
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 18:53

De geopereerde zou het weer moeten kunnen.
Ben zelf ook rechts geopereerd en houd daar nu ook weer de paarden mee vast.

Maar wat mwm zegt is het beste: trainen. Hier ging het ook pas fout na geen training meer.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Berkhuysen46
Berichten: 2
Geregistreerd: 09-06-21

Re: Instabiele schouder en paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-06-21 20:47

Dank voor de reacties en de tips! Brace of tape helpt helaas niet zo goed. Dat wordt extra trainen / oefeningen doen . En touwhalster/ kettinkje/ hulpteugel ga ik eens proberen!

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 20:51

MyWishMax schreef:
(...) of juist een bepaald soort hulpteugel om mee te stappen (is daar speciaal voor maar ik weet niet meer hoe het heet)


Volgens mij bedoel je een concord leader


*fladdert het topic weer uit*

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

tirzasarah10

Berichten: 1818
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:33

Mijn merrie is ook vaak onstuimig en mijn schouder is al uit de kom geweest door haar rare gedrag, daarnaast extreem hypermobiel dus vrij gevoelig voor uit de kom gaan. Ik bind mijn merrie vast wanneer ik weet dat ze gek gaat doen. Is vast geen bokt methode maar mijn veiligheid/gezondheid gaat voor. Dus op momenten wanneer ik veel moet wandelen of weet dat ze druk is/word, krijgt ze de longeersingel om met elastiek over haar hoofd tussen de voorbenen door vast. Doordat het hoofd laag is bouwen ze minder snel spanning op en zullen ze minder snel uitspatten aan de hand. Daarbij gebruik ik een langere lijn als een halstertouw, dat als ze gek doet ik een soort van los kan laten en niet gelijk een klap krijg.

Edit: natuurlijk niet helemaal vast gebonden op de borst :+

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons


Lindsey_99
Berichten: 2451
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Instabiele schouder en paard aan de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-21 21:43

Iemand mee vragen lijkt me wel erg prettig. Vooral als ze een tijd stil heeft gestaan is de combi met je schouders wel 'uitdagend'. Middels clickertraining kun je haar mentaal bezig houden op een goede manier. Ook netjes leren volgen, en stilstaan zodra jij stopt, achteruit, omdraaien, langzaam en snel wandelen, etc etc.

Over de IJssel


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers