Extreme verlatingsangst

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, Apple, Pistasche, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dabiscui

Re: Extreme verlatingsangst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 14:41

Ik heb vorig jaar een merrie gekocht die ook extreme verlatingsangst bleek te hebben. Wij stonden op een kleinschalige stal en zij stond ook gedeeltes v/d dag alleen op stal. Zij ging ook steigeren, bokken en rondjes draaien in de stal, compleet in paniek was ze daar. Wij wisten op het begin niet dat ze gedeeltes vd dag alleen stond. Toen we daar achter kwamen wou de stalhoudster niet meedenken in oplossingen.

Doordat ze constant in de stress was was ze ook met rijden en longeren in paniek. Continue gillen en rennen als ze een ander paard zag. We zijn na een maand verhuisd naar een grotere stal waar ze continue paarden om zich heen zou hebben. Dit heeft haar zo veel meer rust gegeven. Het is echt een ander paard geworden doordat ze niet continue bezig hoeft te zijn of ze wel of niet achter gelaten wordt. Voor ons echt de beste keuze om te verhuizen naar een grotere stal.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-21 15:59

Nobel01 schreef:
Dabiscui schreef:
Ik heb vorig jaar een merrie gekocht die ook extreme verlatingsangst bleek te hebben. Wij stonden op een kleinschalige stal en zij stond ook gedeeltes v/d dag alleen op stal. Zij ging ook steigeren, bokken en rondjes draaien in de stal, compleet in paniek was ze daar. Wij wisten op het begin niet dat ze gedeeltes vd dag alleen stond. Toen we daar achter kwamen wou de stalhoudster niet meedenken in oplossingen.

Doordat ze constant in de stress was was ze ook met rijden en longeren in paniek. Continue gillen en rennen als ze een ander paard zag. We zijn na een maand verhuisd naar een grotere stal waar ze continue paarden om zich heen zou hebben. Dit heeft haar zo veel meer rust gegeven. Het is echt een ander paard geworden doordat ze niet continue bezig hoeft te zijn of ze wel of niet achter gelaten wordt. Voor ons echt de beste keuze om te verhuizen naar een grotere stal.

Ah, dat geef hoop!
ik hoop echt dat dit goed uitpakt. Grote groep, in de hoop dat ze zich niet meer zo afgezonderd voelt.

Ja, ik kan het alleen maar aanraden om haar ergens neer te zetten met veel paarden om zich heen.

Ik denk ook niet dat het helemaal over zal gaan. Mijn merrie laat af en toe ook nog wel trekjes zien. Dit is dan bijv. toen we haar van een binnen box naar een buitenbox deden op dezelfde stal dat ze toch wel moest wennen als haar nieuwe buren uit stal gingen. Of toen we een paar daagjes naar de veluwe gingen dat ze flink gaat hinniken als het paard naast haar de stal uit gaat of juist weer terug komt. Maar dit is te handelen en het is bij lange na niet meer zo heftig geweest als toen we haar net kregen. Ik durfde destijds nieteens meer haar stal in omdat ze me gewoon omver liep in haar paniek. De verhuizing is echt onze redding geweest en inderdaad met goed management kom je een heel eind en kan het echt een ander paard worden zoals bij ons.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-21 17:19

Ik denk ook dat vrijdag al verhuizen een super goede beslissing is. Heel veel succes!

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-21 22:59

Wat fijn om te horen :) ze ziet er in ieder geval blij uit op de foto. Oortjes lekker naar voren. Hopelijk is ze in de groep straks ook lekker relaxed.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:15

Wat super goed om te horen. Echt top dat het bij jou ook een ander paard is geworden, in positieve zin :)

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:21

Heerlijk zeg! Super fijn voor jullie.

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-21 17:27

Echt top inderdaad. Een fijne update! :)

Dabiscui

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-21 16:39

Super fijn om te horen. Ik ben blij dat de verhuizing zo goed heeft uitgepakt!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie