Tips voor paard die naar China graaft Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 22:00

Hoi Bokkers,

Ik heb een paard die in mei verhuisd is naar een stal waar hij lekker veel buiten komt met soortgenootjes.
Super fijn. In het begin wilde hij nog wel eens een gat graven maar hij stopte altijd wel netjes tot de belangrijke laag die voor de dreinering zorgde. Toen hij eenmaal gewend was stopte dit helemaal. En in de zomer kwamen ze natuurlijk overdag lekker in de wei.

In de paddock staat hij met 2 andere ruinen en krijgt hij onbeperkt ruwvoer. Het ging tot 2 weken terug ging het goed. Hij deed het helemaal niet. Tot er 1,5 week geleden een nieuw paard kwam die aan de andere kant van het draad aan het graven was tot een gat van 1 meter diep en nu doet hij het steeds. En nu echt door de 'dure' laag heen op dezelfde plek in de hoek. Dat vind de staleigenaresse natuurlijk heel vervelend, wat ik volledig snap en het zorgt dat ik er heel erg machteloos door voel omdat het altijd goed ging.. wat mij nu wel opviel de laatste tijd is dat hij aan het metaal naast z'n box likt, dus of die misschien een tekort heeft aan iets?

Hij doet het vooral aan het einde van de middag als het hooi bijna op is en ze beginnen te spelen dan gaat hij graven. Ik weet dat er heel veel topics over zijn en misschien is dit ook wel deels om van mij af te schrijven maar heeft iemand nog een gehouden tip om het weer af te leren. Zo jammer dat het zo lang goed ging en dan komt er een nieuw paard en dan begint hij, erger dan ervoor. Er ligt trouwens al een band en een bal in de paddock..

Alvast bedankt.


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 22:14

Een zoutblok heeft hij al in zn stal.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 22:30

Dat zag ik hem nooit doen maar de laatste tijd wel eens. Niet veel hoor, maar wel zo nu en dan aan de zijkanten van de box. Ik was tussen de middag op stal want toen kwam de smid en toen zag je nog niks in de paddock. Misschien dat ik er morgenmiddag eens naar toe ga, kijken ik kan observeren.. kan voor de zekerheid zeewier kopen. Het gekke met zeg maar helemaal in het begin as dat die toen wel iets groef maar netjes tot die laag. En ja dat koste hen ook werk, maar het was niet zo erg. Nu gaat die dus echt door die laag heen.

De stal eigenaresse gaat morgen een draadje spannen dus ben heel benieuwd.. maar vraag me af of dat gaat helpen als het inderdaad verveling/spelen is. Of misschien een andere paddock proberen dacht ik nog of inderdaad hooi toevoegen. Ga morgen wel even zeewier halen.


HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 23:44

Wilgentakken nog niet. Wel een autoband en ook een stok/paal.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 23:47

Sas_Mon schreef:
Als ie elke keer op dezelfde plek graaft, ter bescherming van de bodem een nog groter gat graven tot de drainage en daar betongaas in leggen. Dat dichtgooien zodat ie de dure laag heel laat. Maar verder is meer afleiding bieden of het patroon doorbreken door hem ergens anders, andere paddock, andere pensionstal, qndere kudde etc.. vooral niet te lang mee aanmodderen want anders kom je er nooit meer vanaf. Wat eet ie verder naast hooi?


Ik hoop echt niet dat ik moet gaan verhuizen.. dit is een van de weinige/ dan wel niet enige stallen in de buurt waar ze in de winter ook buiten komen en het management en de visie sluiten helemaal bij mij aan.. -O-

Betongaas is ook nog wel een goeie tip ja, of inderdaad een andere paddock eventueel.

Hij krijgt in de ochtend Vitalbix en in de avond ook. Verder alleen maar hooi. Geef hem sinds kort ook als beloning slobber van Pharmahorse en dan de magnesium versie met glucosamine en msm omdat hij stijf was.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-10-20 23:49

Het is lastig dat ik door de weeks moet werken. Anders kon ik hem zelf wel rond half 4 4 uur uit de paddock halen.Aan het einde van de middag doet die het.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 00:32

Maartje1990 schreef:
Heeft je paard wel eens 24/7 buiten gestaan?


Nee hij staat wel s nachts op stal. Nu is dat tegen 17 uur als het donker wordt.

Het hooi wordt in zo vierkante bak gevoerd. Wel met zo vierkante ruif erop maar het lukt ze wel heel vaak om dat eruit te halen/trekken.

Hooi net is ook een goed idee. Misschien op meerdere plekken in plaats van 1 punt.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 11:15

Ja heb het zelf nog niet gezien, wel de staleigenaresse. Zal inderdaad vragen of het aan het graven ligt of niet. Heb Zeewier van Pharmahorse besteld en als het goed is komt dat morgen binnen dus hopelijk helpt dat het. Ik ben vanmiddag vrij dus ga denk ik bewust tegen half 4 naar stal kijken of ik hem kan betrappen/observeren.

Heel erg bedankt, heb nu heel veel tips dus eventuele mogelijkheden:
- Wilgentakken
- Zeewier (dat heb ik besteld)
- Silicium kan ik eventueel daarna proberen of misschien samen?
- Betongaas
- Drollen in het gat
- Andere paddock
- Ander maatje?
- Draadje spannen (dat wordt nu geprobeerd, maar betwijfel of dat zou uitmaken)
- Verschillende hooinetten en echt onbeperkt hooi.
- Verveling meer voorkomen. Ik kan sowieso de dinsdag/vrijdag/zaterdag event. zondag de komende tijd aan het einde van de dag komen. De andere dagen moet ik wel werken..

Als hij naar stal gaat, krijgt hij niet direct brok. blijf het zo frustrerend vinden dat het nu terug komt terwijl het zo goed ging. -O-

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 11:56

Ja het zure is dat hij door de bodem gaat die ervoor zorgt dat de paddocks droog blijven. En dan gaat dat effect weg. En die bodem is ook eens heel duur..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 12:44

Mdrf schreef:
hij zoekt dus echt de zwarte grond, dus mineralen tekort. Zou echt de silicium proberen


Ja misschien wel. Maar zou die dat niet dan ook al op een eerder moment van de dag gaan doen of hoeft dat niet.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 12:51

Ja dat krijgt die van mij volgens mij ook. In de ochtend en middag. Maar geen volle schepjes dacht ik. Omdat hij best mag afvallen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 13:09

Hij is het wel 3/4 dagen nadat er een nieuw paard in de paddock bij is gekomen gaan doen. Met dat paard heeft hij geen klik. Ze doen elkaar niks hoor maar leven gewoon naast elkaar. Met de andere ruinen heeft hij wel meer een klik die zochten elkaar in de wei ook altijd op.

De paddock zal ik eens opmeten. Ben er behoorlijk slecht in met afstand inschatten haha.

Ja waar hij het gat graaft daar wordt nu vandaag een draadje gespannen. Ik wilde hem vanmiddag observeren maar bedenk nu wel is dat wel handig omdat je dan misschien het effect niet weet van het draadje?
Laatst bijgewerkt door HorseTimeXL op 27-10-20 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 13:12

DreamGuide schreef:
Autumnn schreef:
Drollen in het gat _O- dan doet hij het of alsnog, of ergens anders


Ik kan je uit persoonlijke ervaring vertellen dat drollen op de plek van het gat leggen heel goed werkt.

Meestal graven ze (hier althans) omdat ze iets onder de grond interessant vinden ruiken, door die drollen ruiken ze dat niet meer en stoppen ze met graven.

H


Het klinkt wel logisch. Ze eten in de wei ook niet meer op plekken waar gemest is.. dus als iets op die plek lekker ruikt proeft noem maar wat..

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 13:15

superpony schreef:
Echt een keer vroeg gaan kijken als er nog veel hooi ligt. Er is echt een kans dat hij te weinig kans krijgt om hooi te eten of echt stress heeft van het nieuwe paard. Daarvoor hoeven ze geen ruzie te maken, maar het kan echt stress geven.


Ja ik zie dat nieuwe paard er wel vaak apart staan. Als mijn paard en zijn maatje staan te eten. Hij komt er ook wel vaak genoeg wel bij hoor. Maar dat valt me wel op en als ik mijn paard pak gaat hij weer eten. Mijn paard is wel de dominantste

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 16:00

Kreeg net helaas bericht dat hij op een andere plek begon.. nu staat hij binnen.. en deed hij het ook meteen toen die buiten werd gezet.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-10-20 20:28

Ja maar dat paard staat aan de andere kant. Niet waar hij graaft. Hij heeft wel weer op dezelfde hoogte gegraven alleen dan net ervoor omdat er over die plek net het draadje hing :').

Mocht hij het weer gaan doen dan kan hij ook tijdelijk even in een afgezet weilandje. Wel alleen maar dan kan die naar hartenlust graven als die dat zou willen. Maar hou hem liever bij de groep.

De onderlaag is trouwens Granulalight kennen jullie dat? Wat ik me nog wel kan bedenken is maar dat deed die daarvoor ook niet echt is dat daar aan de andere kant dus wel zeg maar aan de kant waar die gegraven heeft 2 merries staan en daar is die dol op :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers