Tips voor paard die naar China graaft Help!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 22:00

Hoi Bokkers,

Ik heb een paard die in mei verhuisd is naar een stal waar hij lekker veel buiten komt met soortgenootjes.
Super fijn. In het begin wilde hij nog wel eens een gat graven maar hij stopte altijd wel netjes tot de belangrijke laag die voor de dreinering zorgde. Toen hij eenmaal gewend was stopte dit helemaal. En in de zomer kwamen ze natuurlijk overdag lekker in de wei.

In de paddock staat hij met 2 andere ruinen en krijgt hij onbeperkt ruwvoer. Het ging tot 2 weken terug ging het goed. Hij deed het helemaal niet. Tot er 1,5 week geleden een nieuw paard kwam die aan de andere kant van het draad aan het graven was tot een gat van 1 meter diep en nu doet hij het steeds. En nu echt door de 'dure' laag heen op dezelfde plek in de hoek. Dat vind de staleigenaresse natuurlijk heel vervelend, wat ik volledig snap en het zorgt dat ik er heel erg machteloos door voel omdat het altijd goed ging.. wat mij nu wel opviel de laatste tijd is dat hij aan het metaal naast z'n box likt, dus of die misschien een tekort heeft aan iets?

Hij doet het vooral aan het einde van de middag als het hooi bijna op is en ze beginnen te spelen dan gaat hij graven. Ik weet dat er heel veel topics over zijn en misschien is dit ook wel deels om van mij af te schrijven maar heeft iemand nog een gehouden tip om het weer af te leren. Zo jammer dat het zo lang goed ging en dan komt er een nieuw paard en dan begint hij, erger dan ervoor. Er ligt trouwens al een band en een bal in de paddock..

Alvast bedankt.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:07

Zout/mineralenblok neerleggen/ophangen

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 22:14

Een zoutblok heeft hij al in zn stal.

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:23

Onze pony deed dat ook wel eens.
Dan gaven wij hem altijd een tijdje IJslands zeewier door het voer, hielp goed

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:24

Autumnn schreef:
Zout/mineralenblok neerleggen/ophangen

Graven heeft daar niks mee te maken. Het is een vorm van spelen en om wat te doen te hebben. De mijne heeft ook zo nu en dan zo'n bevlieging, staat ze zo tot de borst in de grond. Ze kan het tijden niet doen en zo ineens doet ze het weer een keer. Ik weet niet hoe je het moet oplossen. zorgen dat ze genoeg andere afleiding heeft zoals grazen. Maar als ze 1 keer geleerd hebben dat graven een leuke bezigheid is wordt het moeilijk.

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:25

Verveling of hun vorm van spelen geworden.

Als hij zo’n duidelijk patroon heeft voeg iets toe. Meer hooi, eerder naar binnen, in de stampmolen, Gaan rijden, etc
Laatst bijgewerkt door belle_boef op 26-10-20 22:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:26

pillow schreef:
Autumnn schreef:
Zout/mineralenblok neerleggen/ophangen

Graven heeft daar niks mee te maken. Het is een vorm van spelen en om wat te doen te hebben. De mijne heeft ook zo nu en dan zo'n bevlieging, staat ze zo tot de borst in de grond. Ze kan het tijden niet doen en zo ineens doet ze het weer een keer. Ik weet niet hoe je het moet oplossen. zorgen dat ze genoeg andere afleiding heeft zoals grazen. Maar als ze 1 keer geleerd hebben dat graven een leuke bezigheid is wordt het moeilijk.


Ze schrijft dat hij aan metaal likt dus kan zijn dat tekorten heeft

hagelslag
Berichten: 9024
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 22:30

Zeggen dat China niet zo'n leuk land is :Y)

Flauw geintje.
Misschien doet hij dit uit verveling

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 22:30

Dat zag ik hem nooit doen maar de laatste tijd wel eens. Niet veel hoor, maar wel zo nu en dan aan de zijkanten van de box. Ik was tussen de middag op stal want toen kwam de smid en toen zag je nog niks in de paddock. Misschien dat ik er morgenmiddag eens naar toe ga, kijken ik kan observeren.. kan voor de zekerheid zeewier kopen. Het gekke met zeg maar helemaal in het begin as dat die toen wel iets groef maar netjes tot die laag. En ja dat koste hen ook werk, maar het was niet zo erg. Nu gaat die dus echt door die laag heen.

De stal eigenaresse gaat morgen een draadje spannen dus ben heel benieuwd.. maar vraag me af of dat gaat helpen als het inderdaad verveling/spelen is. Of misschien een andere paddock proberen dacht ik nog of inderdaad hooi toevoegen. Ga morgen wel even zeewier halen.

Vjestagirl

Berichten: 26651
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 23:15

Hebben ze iets van verrijking in de paddock? Een bal, wilgentakken etc?

Sas_Mon

Berichten: 1637
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 23:43

Als ie elke keer op dezelfde plek graaft, ter bescherming van de bodem een nog groter gat graven tot de drainage en daar betongaas in leggen. Dat dichtgooien zodat ie de dure laag heel laat. Maar verder is meer afleiding bieden of het patroon doorbreken door hem ergens anders, andere paddock, andere pensionstal, qndere kudde etc.. vooral niet te lang mee aanmodderen want anders kom je er nooit meer vanaf. Wat eet ie verder naast hooi?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 23:44

Wilgentakken nog niet. Wel een autoband en ook een stok/paal.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 23:47

Sas_Mon schreef:
Als ie elke keer op dezelfde plek graaft, ter bescherming van de bodem een nog groter gat graven tot de drainage en daar betongaas in leggen. Dat dichtgooien zodat ie de dure laag heel laat. Maar verder is meer afleiding bieden of het patroon doorbreken door hem ergens anders, andere paddock, andere pensionstal, qndere kudde etc.. vooral niet te lang mee aanmodderen want anders kom je er nooit meer vanaf. Wat eet ie verder naast hooi?


Ik hoop echt niet dat ik moet gaan verhuizen.. dit is een van de weinige/ dan wel niet enige stallen in de buurt waar ze in de winter ook buiten komen en het management en de visie sluiten helemaal bij mij aan.. -O-

Betongaas is ook nog wel een goeie tip ja, of inderdaad een andere paddock eventueel.

Hij krijgt in de ochtend Vitalbix en in de avond ook. Verder alleen maar hooi. Geef hem sinds kort ook als beloning slobber van Pharmahorse en dan de magnesium versie met glucosamine en msm omdat hij stijf was.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-20 23:49

Het is lastig dat ik door de weeks moet werken. Anders kon ik hem zelf wel rond half 4 4 uur uit de paddock halen.Aan het einde van de middag doet die het.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-20 23:55

Mocht hij dat zand ook likken (?) is er wel degelijks iets dat mist.
Wij hebben een zout steen, maar ook een grote, vierkanten mineralen blok. Daar likken mijn paarden veel van, naast de normale zoutsteen. Misschien daar is naar kijken?
Of het is inderdaad verveling, het is dat ik mijn paarden nooit zie graven. Alleen als er brokjes aankomen en mijn haflinger ongeduldig word.
Misschien heeft hij een bepaalde spanning, door het nieuwe paard? Anders is er misschien een mogelijkheid tot een hooinet en zo onbeperkt hooi voeren tegen verveling?

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 00:05

Heeft je paard wel eens 24/7 buiten gestaan?

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 00:29

Hoe wordt het hooi gevoerd op de paddock?

Misschien is iets met meerdere hooinetten te regelen?

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-20 00:32

Maartje1990 schreef:
Heeft je paard wel eens 24/7 buiten gestaan?


Nee hij staat wel s nachts op stal. Nu is dat tegen 17 uur als het donker wordt.

Het hooi wordt in zo vierkante bak gevoerd. Wel met zo vierkante ruif erop maar het lukt ze wel heel vaak om dat eruit te halen/trekken.

Hooi net is ook een goed idee. Misschien op meerdere plekken in plaats van 1 punt.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 00:46

HorseTimeXL schreef:
Maartje1990 schreef:
Heeft je paard wel eens 24/7 buiten gestaan?


Nee hij staat wel s nachts op stal. Nu is dat tegen 17 uur als het donker wordt.

Het hooi wordt in zo vierkante bak gevoerd. Wel met zo vierkante ruif erop maar het lukt ze wel heel vaak om dat eruit te halen/trekken.

Hooi net is ook een goed idee. Misschien op meerdere plekken in plaats van 1 punt.


Misschien is dat de oplossing?

DreamGuide

Berichten: 2015
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 01:21

Wat nog weleens wilt helpen is om het gat dicht te gooien, en er dan een paar drollen over heen te gooien. ( Bij voorkeur zijn eigen poep).

Dan is dat plekje ineens niet meer interessant om te graven. Werkt hier heel goed.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 07:54

HorseTimeXL schreef:
Een zoutblok heeft hij al in zn stal.


Wat voor een zoutblok ?

Bij ons gaan ze graven in de periode dat de winterharen worden aangemaakt. We hangen dan verschillende soorten zout/mineralenblokken verspreid op.
Voorkeur in hetnajaar gaat bij hun uit naar Himalaya zoutblokken, daar kijken ze de hele zomer niet naar om, maar in. Het najaar blijven ze daar aan likken. Daar hebben ze dan duidelijk behoefte aan.

Proberen waard om verschillende soorten te proberen

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Tips voor paard die naar China graaft Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:06


Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 08:33

pillow schreef:
Autumnn schreef:
Zout/mineralenblok neerleggen/ophangen

Graven heeft daar niks mee te maken. Het is een vorm van spelen en om wat te doen te hebben. De mijne heeft ook zo nu en dan zo'n bevlieging, staat ze zo tot de borst in de grond. Ze kan het tijden niet doen en zo ineens doet ze het weer een keer. Ik weet niet hoe je het moet oplossen. zorgen dat ze genoeg andere afleiding heeft zoals grazen. Maar als ze 1 keer geleerd hebben dat graven een leuke bezigheid is wordt het moeilijk.


Echt wel :j hij likt ook aan metalen dus hij komt blijkbaar wel wat tekort

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:18

Je hebt dus een echte Duitser... Heb je het gedrag gezien? Krijt hij meteen brok als hij uit de paddock komt?

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-20 09:29

Een van die van mij deed dat ook eens, maar na het plaatsen van een Zink-blok in stal niet meer. Veel hangen alleen een zoutblok op of een 'mineralen'-blok (is eigenlijk gelijk aan een zoutblok). Ik koop zo'n Zink-blok in Duitsland, maar je kunt deze ook bestellen via Krämer.
Verder is afleiding het beste, want dit duidt ook op verveling. Meer ruimte zodat ze af en toe lekker kunnen sprinten, zo min mogelijk op stal, een maatje en verspreide voerplekken waar ze hun best voor moeten doen.