Building a better connection...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Building a better connection...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-20 12:50

Hallo allemaal,

Dit gaat waarschijnlijk een lang verhaal worden. Ik zit momenteel in een fase waarin ik gigantisch vast loop met mijn 4 jarige paard. Ik ben met dit topic niet op zoek naar hulp, maar ik ben op zoek naar verhalen om elkaar te kunnen inspireren en van elkaar te kunnen leren. Het lijkt me interessant om elkaar te volgen in een traject met als doel het beter begrijpen van elkaar (mens en paard).

Ik heb Lucky al sinds hij veulen was en heeft tot zijn 4e levensjaar in de wei mogen staan met hier en daar een wandeling. Echter begon hij op zijn tweede, zodra hem iets niet zinde, dreiggedrag richting mij te vertonen. Hier hebben we hulp bij gehad en is het eigenlijk vrijwel helemaal verdwenen.

In februari was Lucky 4 jaar oud en zijn we begonnen met het beleren. Allemaal op een rustig tempo en Lucky zette geen stap verkeerd. Tot midden augustus. Lucky had de eerste paar minuten met het rijden altijd wat spanning en voelde dan wat “explosief”. Ik kon hier altijd vrij makkelijk doorheen rijden omdat ik hem duidelijk kon maken wat de bedoeling was en hem zelfverzekerd vooruit kon rijden. Totdat hij een keer wèl explodeerde... Hij ging meerdere keren met 4 benen de lucht in en het leek eindeloos te duren. Uiteindelijk nog een rondje het “goed” af kunnen sluiten :roll:. Achteraf gezien heb ik Lucky die dag teveel gevraagd. Ik had een nieuw hoofdstel, bit en een paar weken vanwege de hitte niet gereden. Afijn.
Ik merkte aan mijzelf dat ik toch wat spanning had om op te stappen dus heb hem een paar dagen vrij gegeven en ben er onder begeleiding van mijn instructrice weer op gegaan. Wat een drama... Hij voelde mijn onzekerheid aan en wou niet meer lopen. Met een noodgang achteruit tot omhoog komen aan toe. Afgestapt en hem aan de longe laten uitrazen. Ik stapte weer op en hij deed precies hetzelfde weer :+. Ook hier uiteindelijk enigszins doorheen kunnen rijden en het zo goed als mogelijk af kunnen sluiten.
De dagen erna gingen wij zo door de bak. Één bom spanning.
Afbeelding

Het leek mij een goed idee een les ohz te nemen van de instructrice die ons destijds ook met grondwerk heeft geholpen. Hier behaalden wij echt een doorbraak. Alles bleek namelijk aan mij te liggen (duh :roll: ) en ik projecteerde mijn spanning en onzekerheid op Lucky. Vanaf hier boekten wij eigenlijk alleen maar weer vooruitgang onder het zadel en ging er met het rijden heel stroef een knopje bij ons beiden om.

Helaas had ik beter moeten afkloppen. Lucky begon sinds half september zich vanaf de grond radicaal te gedragen. Het dreigen was weer helemaal terug en dit deed zich voor bij het opzadelen, poetsen, opstappen etc. Ik had zelf een gigantische paarden dip hierdoor en ben hem gaan vermijden. Alleen even een worteltje in de wei en klaar. Dit vormt wel een goed beeld van waar het telkens mis gaat tussen mij en Lucky. Het zijn eigenlijk twee dingen. Omdat ik wil vermijden dat Lucky naar mij gaat dreigen, ga ik discussies uit de weg. Hierdoor zijn mijn grenzen voor hem niet duidelijk en gaat hij die natuurlijk steeds verder opzoeken. Daarnaast heeft Lucky duidelijkheid nodig. Zodra hij mijn onzekerheid voelt, wordt hij ook onzeker. Deze onzekerheid uit zich bij hem in boosheid, dus dreigen.
Afbeelding

En nu komt de term “Building a better connection” aan bod :). Voorheen reed ik 2 keer in de week en deed ik 1x in de week aan grondwerk. Ik heb besloten twee keer in de week grondwerk te gaan doen en 1 keer in de week te gaan rijden. Bij het rijden ga ik mij voornamelijk focussen op de dingen vanaf de grond zoals het opzadelen en opstappen.
Afgelopen week ben ik al flink bezig geweest vanaf de grond. We doen weer precies dezelfde oefeningen als toen hij twee was met een extra doel erbij, namelijk het verwerken van een vraag.
Zodra ik Lucky een vraag stel zoals halthouden of achterwaarts, vraag ik hem te zakken en af te kauwen. Het doel hiervan is om hem te leren hoe met spanningen om te gaan die komen kijken bij een moeilijke vraag die ik hem stel. Zo leert hij dit los te laten in plaats van op te bouwen wat leidt tot een explosie. Dit pakt hij erg goed op tot gapen aan toe :D. Ook hebben we een klein obstakelparcours gedaan.
Afbeelding


We hadden op 7 november een clinic obstakelparcours staan maar deze gaat helaas niet door. Ik ga eind deze maand nog wel een les grondwerk van een cowboy proberen en wil graag een coaching sessie met hem gaan doen :j.

Overigens is Lucky voor het beleren naar de tandarts, osteopaat en zadelmaker geweest en vorige maand wederom naar de osteopaat en zadelmaker. Ook alle instructeurs die ik erbij heb gehad zien bij hem geen pijn. Dit is dus uitgesloten.


Dit is mijn verhaal en de reden waarom ik intensief een betere band op wil bouwen. Ik vind het natuurlijk wel spannend om alles open en bloot op internet (en dan vooral bokt) te plaatsen maar ik hoop echt dat dit een positief topic kan worden :)
Ik ben erg benieuwd naar jouw verhaal over de band van jou en jouw paard(en), waarin je vast hebt gelopen en hoe je dit hebt opgelost!

Groetjes Eline en hoefjes van Lucky

Afbeelding

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3


Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-20 21:35

SUSANNEx schreef:
Wat leuk om te lezen dat jullie met grondwerk al goede stappen vooruit hebben geboekt!! Ik volg je topic even, ben benieuwd naar vorderingen :)

Leuk om te horen :D

Pikkepor schreef:
Heel knap wat een inzicht je al hebt in jullie probleempjes samen!

Bedankt!

YellowLemon schreef:
hi Eline, wat fijn en moedig dat je je verhaal deelt :-) Toegeven dat het niet van een leien dakje gaat, ondanks de ervaring die je hebt, is niet gemakkelijk. Goed van je, dus!

Hier heb ik het ook wat met m'n ruin. Braaf beest maar o zo gevoelig. Nu heb ik hem van februari en bij de tweede keer opstappen, lag ik er na vijf minuten alweer van. Hij sloeg op hol. Nu ik er op terug kijk, vertrouwde hij me nog niet genoeg om me in het zadel te hebben en de paniek nam de overhand.
We hebben enkele maanden hard gewerkt aan dat vertrouwen. Veel grondwerk, rijden aan de longe, rijden op een klein en afgesloten stuk... Want hij sloeg ook maar in paniek door mijn twijfels.
We zijn er nog niet maar laatst hebben we een tiental minuten in de grote piste kunnen rijden, zonder stress of angst. En dat is een grote jump forward.

Bedankt! Zo te horen (Uh lezen...) heb jij ook geen gebrek aan zelfreflectie :). Met die vaardigheid ben je al een heel eind. Wat zijn jouw (kleine) doelen voor nu? En doelen voor op een langere termijn?


anitaroot schreef:
Eline_S_S schreef:
Dit is mijn verhaal en de reden waarom ik intensief een betere band op wil bouwen. Ik vind het natuurlijk wel spannend om alles open en bloot op internet (en dan vooral bokt) te plaatsen maar ik hoop echt dat dit een positief topic kan worden :)
Ik ben erg benieuwd naar jouw verhaal over de band van jou en jouw paard(en), waarin je vast hebt gelopen en hoe je dit hebt opgelost!


Hi Eline,

Wat stoer dat je je verhaal wilt delen. Je verhaal is ook voor mij herkenbaar. Ik wil je een compliment geven voor hoe je bezig bent met het grondwerk. Maar vooral om eventuele fysieke problemen uit te sluiten. Dit wordt ondanks alle kennis nog vaak over het hoofd gezien.

Jouw verhaal is voor mij herkenbaar en is ook de reden waarom ik door ben gaan zoeken naar mogelijkheden. Ik had een haflinger van 3,5 en niet vanaf veulen. Hij had kennelijk een trauma ergens opgelopen en hier wist ik niets vanaf. De weg om een connectie te bouwen met hem heb ik moeten beëindigen vanwege gezondheidsproblemen bij mezelf, maar zeker ook vanwege de veiligheid voor mij en mijn dochter. We hebben hem ook meerdere malen laten behandelen en in training gehad. Maar het blijft een feit dat om een connectie te bouwen de omstandigheden op vele vlakken wel moeten kloppen.

Als ik dan jouw verhaal lees, dan kan ik alleen maar denken, wat is die goed bezig. hou vol en blijf letten op de kleine signalen. Beter een kleine overwinning dan een grote en dan weer een terugslag. Succes en ik lees graag verder mee met jullie reis.

Wat een leuk compliment! Jammer dat je ervoor hebt moeten kiezen hem weg te doen, maar je eigen gezondheid en veiligheid moet er natuurlijk niet aan onder gaan. :(:)


weslyjune schreef:
Hoi wat leuk om te lezen!
Ik ben altijd wel bezig met connection naast rijden maar heb deze week ook mentaal een stap genomen. Ik heb een 4 jarige die in principe heel braaf en dapper is. Wat ze wel graag wil is dat je leiding neemt. Ik merk dat als zij een wiebeltje maakt de spanning bij mij tot in mijn tenen zit. Veelst veel spanning voor wat er reeel gebeurd.
Ik heb nu een paar keer gehoord dat ik "gewoon de knop om moet zetten". Ik heb doorgezet en grenzen verlegd. En daarna gehuild omdat ik het zo gewoon niet leuk vind.
Mijn besluit: wat boeit het als ik pas over een jaar kan draven of galoperen. Ik ga weer stoeien en spelen. We gaan klickeren, aanrommelen en werken aan haar en mijn balans. We gaan beiden oefenen met het nemen van verantwoordelijkheid.

Dat vind ik leuk aan je schrikparcour. Je paard kan behalve jou vertrouwen ook leren dat hij zelf verantwoordelijk kan worden iets en op zichzelf mag vertrouwen en niet alleen op jou.

Mijn situatie is anders dan de jouwe, maar ik ga ook een stap terug. Building a connection. lol met de knol.


Ik heb 2 youtubekanalen die ik ook wel ter inspiratie gebruik. Als je wilt kan ik ze hier wel posten.

Ik vind juist dat deze situatie goed aansluit bij de situatie waar ik mij in bevind. Ik lees een paard dat duidelijkheid nodig heeft en spanning opbouwt van onzekerheden. Het dikgedrukte stukje speelt precies ook bij mij. Dat zal ik verderop wat dieper op ingaan.

anjali schreef:
Je zegt dat hij begonnen is onder het zadel vervelend te doen direct toen je een nieuw bit en hoofdstel had? Dan zou ik toch denken dat er een oorzakelijk verband is en het oude bit weer in doen?

Ik was toentertijd verschillende samenstellingen van hoofdstel en bit aan het proberen. Nu uiteindelijk voor een kop- en bakstuk van een anatomisch hoofdstel, neusriem van zijn eerste “normale” hoofdstel icm een kneveltrens gekozen. Hier lijkt hij het best op te lopen. De ontploffing was met een anatomisch hoofdstel. Dat zit natuurlijk ook in 1x heel anders dan simpelweg een andere “normale” neusriem. :)

Fillis schreef:
Ik volg even :)

Gezien het afkauwen en gapen, volg je Warwick Schiller toevallig, TS?

Leuk :D Nee, ik volg in principe niemand. Ik ga heel erg uit van mijn eigen intuïtie en natuurlijk wat ik in de lessen heb geleerd. Ik lees op dit moment wel een boek geschreven vanuit de visie van Chris Irwin. Ik vind het erg interessant om filmpjes te bekijken of boeken te lezen vanuit een ander zijn/haar visie. Suggesties zijn dus welkom!



Afgelopen donderdag heb ik voor het eerst samen met mijn beste vriendin gereden :D Zij reed op mijn haflingermerrie en ik op Lucky. Mijn merrie was een beetje hengstig dus Lucky wou constant haar kant op. Het was letterlijk hij naar links en ik naar rechts. Ik ben er niet aan toe gaan geven en we zijn een paar keer tegen de bakrand aan gelopen. Echter kon ik die dag heel goed rustig blijven en geduld bewaren. Na een kwartier was het over en ging het knopje 100% om. Heerlijk gereden hierna en ik was super trots!!!

De laatste keren was hij toch weer erg braaf met opstappen. Zo ook gisteren tijdens mijn les. We begonnen echt geweldig! Veel ontspanning en had er veel zin in. Na een stukje draven begon Lucky op eens een flinke galopsprong te maken als aanloopje voor een bok zegmaar. Weer op kunnen vangen, maar een aantal meters later deed hij het weer. Hij heeft dit wel een keer of 10 gedaan en heb het op kunnen lossen door hem op tijd op te vangen en een kleine volte op te sturen. Ik was ontzettend gefrustreerd en was hem echt flink aan het uitschelden :=. Toen we hier eenmaal goed doorheen waren ben ik terug naar stap gegaan en zijn we iets anders gaan doen, namelijk een pasje opzij. Van de binnenhoefslag naar de hoefslag. Dit deed hij weer voorbeeldig en mijn boosheid zakte ook weer flink af.
Als ik hierop terug kijk was het eigenlijk een hele geslaagde les. We hebben ontzettend goede stukken gehad en alles ging goed op die keer of 10 na. Nou zet ik voor mijzelf die hele les in het thema van die galopsprongetjes waardoor ik op dat moment ontevreden ben :roll:.
Hier een paar foto’s van goede stukjes. Heb helaas geen foto’s van de mindere stukjes, maar zal kijken of ik de volgende keer wat meer beeldmateriaal kan krijgen.
Afbeelding

Afbeelding


Ik ga overigens toch weer terug naar 2x pw rijden. Ik merk dat hij dit qua energie toch wel kan gebruiken en het voor ons beiden wel goed is. Ik heb nu de afgelopen keren wat grondwerk gedaan (dus vraag> antwoord) voor het rijden. Dit lijkt een bijdrage te hebben dus ga ik even doorzetten.

Ohja, als hij zo naast mijn haflinger staat, welke al best aan de maat is, zie je hoe groot hij werkelijk is! Terwijl hij helemaal niet groot toont.
Afbeelding

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 12:43

studiozacht schreef:
Wat interessant! Ik ben benieuwd hoe jullie weg samen verder verloopt.

Ik zag iemand reageren op kauwen en gapen. Zijn er bij paarden ook manieren in hun gedrag om hun spanning af te bouwen? Bij honden spreken we van 'calming signals': gedrag wat honden aan hun omgeving laten zien om te zeggen dat ze geen bedreiging willen vormen (zoals aan de bek van een andere hond likken) of om hun opgebouwde spanning kwijt te raken (zoals het uitschudden). Hierbij kan je ook gedrag op commando laten vertonen waarmee ze eigenlijk gedwongen hun spanning kwijt gaan raken (bijv gaan liggen met hun kop op de grond).
Hebben paarden ook hun eigen calming signals en kan je die evt ook op commando aanleren? Als dat zou kunnen zou je rustmomentjes in je training in kunnen bouwen waardoor wellicht de spanning niet zo oploopt...


Inderdaad wat er gezegd wordt, afkauwen, gapen, hoofd laag etc. Wel is het bij Lucky soms iets te veel een commando voor hem en gaat hij eigenlijk nep afkauwen zonder dat hij spanning los laat. Ik zie gelukkig wel het verschil dus stel hem dan nog eens de vraag :)

timokyana schreef:
@studiozacht: zeker komen deze voor bij paarden. Er is zelfs een boek over: kalmerende signalen van Rachael Draaisma.

De signalen hoef je niet aan te leren bij een paard, je dient er wel rekening mee te houden als ze deze signalen laten zien. Waaronder bijvoorbeeld gapen. Zo zijn er veel signalen die paarden af kunnen geven tijdens een training waarop je kunt participeren. Ik zou TS ook aanraden zich hier wat meer in te verdiepen ;-) Ik denk dat als TS de kleine signalen die haar paard geeft leert herkennen dat zij bepaald gedrag kan voorkomen.

Ik denk toch dat je paard je iets duidelijk aan wilt geven en dat hij niet bokt uit vervelend zijn. Paarden denken niet op die manier.

Bedankt voor de reactie. Inderdaad een stukje waar ik mij momenteel in verdiep. Dat laatste ben ik het mee eens. Daar ga ik straks even op in :j

timokyana schreef:
Het hoofd laag vragen is een kalmerende oefening, het paard maakt dan endorfine aan. Is dat bij een hond ook studiozacht?

Ik zou het bestaande gedrag niet gaan koppelen, maar juist de signalen gaan herkennen om tijdig in te grijpen en bestaand ongewenst ( of eigenlijk onbegrepen ;) ) gedrag te voorkomen zodat het dooft. Ik zou eerst heel specifiek op zoek gaan naar wat de trigger is van zijn gedrag.

Hoofd laag vragen is inderdaad wat ik doe om Lucky te stimuleren af te kauwen en los te laten.

Ik heb hier eventjes niet meer gereageerd. In de eerste instantie omdat het ontzettend goed ging allemaal. Ik ervaar in het werken met Lucky geen spanning bij mijzelf meer en Lucky daardoor ook nauwelijks meer. Desondanks blijft Lucky hevig dreigen bij het opzadelen en opstappen. Dit zit mij toch niet lekker dus wil ik nogmaals dingen uitsluiten voordat ik met dit gedrag bezig ga. Ik zal morgen eens het opstappen proberen te filmen. Wellicht zien jullie dingen die ik niet zie :D
2 weken terug is Lucky naar de tandarts geweest. Er zat een melktandje op de plek waar zijn hengstentand komt los. Hier zou hij best last van kunnen hebben met het bit en de hengstentand eronder groeide wat scheef. Dit tandje is dus getrokken. Ook vertelde de tandarts dat hij wat gevoelig op de lagen was en heeft ons een bitje aangeraden. Deze heb ik aangeschaft en Lucky lijkt inderdaad wat rustiger in de aanleuning te zijn nu.

Afbeelding

Morgen komt de hoefsmid maar dat heeft denk ik niet zoveel met zijn gedrag te maken :o. As dinsdag komt de osteopaat voor hem. Ik heb bewust voor een andere osteopaat gekozen dan die ik normaal heb. Wellicht zien “nieuwe” ogen toch wat meer. Ben erg benieuwd. Ik laat de osteopaat vaak ook naar het zadel kijken. Mocht hij hier bijzonderheden zien ga ik ook een zadelmaker langs laten komen. Ik denk ook een andere als dat ik normaal heb wegens dezelfde reden als de osteopaat :)


Afbeelding

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Building a better connection...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-20 13:15

Wat fijn dat er zoveel positiviteit in dit topic is :D
Zoals in de OP beschreven is, is Lucky nadat dit gedrag net begon ook al naar de tandarts, osteopaat en zadelmaker gewest. Lucky gaat vanaf dat hij twee is eigenlijk elk jaar sowieso door de APK. Toentertijd wel wat plekjes gevonden maar dit was meer gerelateerd aan het stoeien met andere paarden dan echt het werken. Ben ook erg benieuwd of er iets gevonden wordt. Mark Schuiling komt. Wellicht kent iemand hem :)

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-11-20 13:30

@kitobeer, wat fijn dat je jouw proces deelt en wat fijn dat alles zo goed gaat! Leuk paard heb je :). Wbt je advies heb je gelijk in en heb dit zelf inmiddels ook ervaren. In mijn OP beschrijf ik inderdaad dat ik minder ga rijden, maar een paar posts terug vertel ik inderdaad dat ik weer wat meer ga rijden. Inmiddels ben ik zo gemotiveerd omdat het steeds beter gaat, waardoor ik tijd vrij maak waarvan ik niet eens wist dat ik het had :') Ik rij nu ongeveer 3-4 keer in de week en doe 1 keer pw grondwerk.

@mona, Leuk! Heb je een foto van Varya? Hou ons hier vooral op de hoogte met hoe het gaat en wat je doet. Ben erg benieuwd :D

@anitaroot, bedankt!!! Gaat zeker lukken. Die tip kende ik inderdaad al.


Ik zou afgelopen vrijdag het opstappen voor jullie filmen, maar het was best druk op stal en ze waren nieuwe kasten aan het maken. Dat timmeren, boren etc is Lucky dan weer totaal niet van onder de indruk. Ze zijn bij ons op stal momenteel de longeerbak aan het vergroten dus elke dag grote machines naast de bak aan het werk. Zal hem een worst wezen :7
Afgelopen zaterdag had ik weer les. Die dag was hij met opzadelen wat narrig maar kon ik in 1x opstappen *\o/*. Ook heb ik tijdens deze les weer sinds zijn ontploffing gegaloppeerd. Hij bied wel eens uit zichzelf een paar pasjes galop aan maar durfde dat toch nog niet door te zetten. Afgelopen les dus weer bewust aangegalopeerd :)

https://youtu.be/-ndFTlnW6EI
In mijn houding nog duidelijk wat spanning en onbalans te zien maar ik ben al erg blij dat ik hem zelfverzekerd door kan rijden.

Ik heb vrijdag ovb ook een les van mijn NH instructrice (ja, ik heb 3 instructeurs :P ) voor ohz en het opstappen/opzadelen ingepland. Nog even afwachtend van wat er bij de osteopaat naar boven komt.

Ps. Vaak lees ik jullie reacties wel maar reageer ik bewust nog even niet. Wanneer ik reageer wil ik dingen goed uitleggen en een goed beeld van de situatie vormen. Bokt kennende :o

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-11-20 19:46

Nou, hier een update van de osteopaat :)

Lucky is met de methode dry needling behandeld op de plekjes waar hij wat vast zat. Dit was met name zijn rechter onderhalsspier en bij zijn rechter oksel. Echter had dit volgens de osteopaat niet met het rijden of bepaalde training te maken maar heeft hij waarschijnlijk eens een smakkerd in de wei gemaakt. Dit kan goed kloppen want heb hem wel eens zien buikschuiven ja :=

Afbeelding
Afbeelding

Tijdens de behandeling kwam heel duidelijk naar voren hoe Lucky zich gedraagt. Het was voor hem vervelend toen de naald erin ging dus > dreigen. Hij had moeite met het toegeven aan het ontspannen nadat de spier (meermaals) met de naald behandeld was. Lucky heeft tijd en stimulatie nodig om los te laten. Echter na het behandelen begon Lucky bij elke spier die de osteopaat vast pakte te dreigen, waar hij dat voor het behandelen nog niet deed. Lucky bedenkt dus bij voorbaat al dat hij het vervelend gaat vinden en zet dus het dreigen in. Dit is dus ook wat bij het opzadelen en opstappen gebeurd. Lucky bedenkt bij voorbaat al dat hij aansingelen vervelend vindt en gaat dus dreigen.
Ook heeft de osteopaat het zadel nog bekeken en zag eigenlijk bij zowel het zadel als bij Lucky zelf geen bijzonderheden. Ik ben blij dat ik dit gedaan heb en lichamelijke klachten dus kan uitsluiten :). Het advies was om morgen even kort te longeren. Iemand wou hier graag zien hoe hij aan de longe loopt dus ik hoop dat morgen onze nieuwe longeerbak klaar is en ik een stukje kan filmen :D

Mijn instructeurs zijn Marjan Bos, Isabella Hornhuis en Peter van Horse in a box.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-20 11:13

Mona1995 schreef:
[ [url=m/ikUIXV.jpg]Afbeelding[/url] ]
Fijn om te lezen dat het beter gaat!
Ik ben inderdaad ook benieuwd naar de naam van je instructrice :)

Bij deze een foto van Varya.
Ik heb haar nu twee weken en heb al gezien dat ze soms enorm angstig kan zijn. Gelukkig lijkt dit af te nemen, maar soms steken haar angsten de kop op.
De afgelopen weken ben ik behalve met kennismaken en het opbouwen van een vertrouwensband ook bezig geweest met het vaststellen van het leiderschap. Ik oefen dit vooral door haar af en toe te laten stoppen op commando, haar achteruit te laten gaan, te laten draaien etc. Dit gaat goed, ze is erg volgzaam.
Omdat het een Draver is die op de baan heeft gestaan en niet echt doorgereden is, is ze zo stijf als een hark. Ze is zadelmak maar daar is dan ook alles mee gezegd haha. Ik probeer haar d.m.v. longeren wat meer te laten buigen.
Afgelopen zondag ging het niet zo lekker, heb haar denk ik overvraagt. Ze liep eerst aan de linkerkant, dit ging goed. Toen ik haar van hand liet veranderen begon ze in opstand te komen. Ze begon te steigeren. Eerst een beetje, maar daarna steeds hoger. Het was waarschijnlijk een combinatie tussen angst en onduidelijkheid. Ze is sowieso snel angstig. Heb de oefening maar gelaten voor wat het was en ben verderop even gaan grazen. Ze bleef gespannen, maar kwam in haar stal gelukkig tot rust.

Heb het vandaag anders aangepakt. Eerst een rondje aan de hand gestapt door de longeercirkel en een paar keer stilstaan en 2 minuten 'niksen'. Hier kwam ze erg van tot rust, likken en kauwen en snuffelen aan de grond.
Daarna geleidelijk in het midden gestaan en haar de cirkel op gestuurd. Dit ging prima! Kleine pauze tussendoor en haar de oefening daarna nog een keer laten doen. Toen friendly game en buiten grazen. Ze was zo rustig, echt een verschil met de vorige keer!
De vele pauzes tussendoor maakte mijzelf ook heel rustig, denk dat dat meehielp.
Toen ik haar in de paddock zette bleef ze me volgen, we waren echt op elkaar ingetuned :D


Leuk! Zou zo op de foto niet eens gelijk zeggen dat het een draver is. Inderdaad het leiderschap en dus duidelijkheid is echt de basis. Die pauzes er tussen doe ik ook heel fanatiek. Leuk om te lezen dat jij dat ook doet en wat het effect ervan is :) Heb je ook les (gehad)?

studiozacht schreef:
Nice! Fijn dat hij helemaal goedgekeurd is.
Het lichamelijke uitgesloten betekent dat je aan de slag kan.

Ik ben benieuwd hoe je het nu aan gaat pakken! Super leerzaam om dit zo te lezen dus ik blijf volgen :-D


Bedankt! Ik ben ook benieuwd hoe ik het ga aanpakken _O- Tot nu toe heeft niks wat ik van tevoren had bedacht gewerkt dus ik ga lekker verder op gevoel, ook al ben ik echt een planner :o

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-20 20:51

- Woensdag na de osteopaat zou Lucky even gelongeerd moeten worden maar ik had daar helaas geen tijd voor. Een vriendin/stalgenoot wou dit wel voor mij doen en was ontzettend onder de indruk van hoe rustig en braaf Lucky geworden was :D.
- Donderdagavond heb ik zelf nog even gereden en jeetje, wat een verschil voelde ik :oo. Lucky liep niet meer zo uit elkaar en had een veel betere balans. Er is nu eigenlijk een probleem opgelost waarvan ik niet eens wist dat het een probleem was. De plekken die vast zaten hadden dus wel dergelijk invloed op het rijden.
- Vrijdag heb ik dus les gehad van mijn NH instructrice en daar heb ik ook weer goed van geleerd :Y). Hoewel er de laatste keren eigenlijk bijna geen problemen waren bij het opzadelen en opstappen zei ze gelijk; “het ligt aan jou” (duh :roll: ). Ik blijf te lang in de beugel hangen waardoor Lucky veel moeite moet doen om zijn balans te behouden. Dit maakt dat hij opstappen als niet leuk ervaart. Ik moet er dus iets sneller en soepeler in worden. Ook denkt zij dat het vastzitten in de onderhals wel door het rijden komt. Ik legde uit dat Lucky regelmatig in een bocht nog balans verliest waardoor ik ook balans verlies en de hele aanleuning daardoor uit elkaar valt. Het duurt dan weer even voordat ik hem weer netjes bij elkaar heb. Dit blijkt dus andersom het geval te zijn. Lucky vindt het (wat verder) inbuigen nog lastig waardoor hij die onderhals erop zet. Het gevolg hiervan is dus dat wij beiden balans verliezen. Ik moet mij dus richten op de aanleuning en niet perse op het tempo.

Lekker relaxed met opzadelen :)
Afbeelding

Tijdens de les
Afbeelding
Afbeelding

- Vandaag helaas minder nieuws... Ik trof Lucky in de wei aan met een hele flap uit zijn bovenlip gescheurd :wow:. Hij kon er niet meer mee eten en had er duidelijk pijn aan. De dierenarts heeft het flapje eraf geknipt en hij krijgt nu antibiotica om ontsteken tegen te gaan. Erg jammer nu we in zo’n goede flow zitten...
Niet kijken als je er niet tegen kan :=
Spoiler:
Afbeelding

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-12-20 13:43

studiozacht schreef:
Ahhhhhhhh zo sneu dat hij nu net een wond heeft!!! Ik hoop dat hij supersnel herstelt.

Buiten dat, petje af! De osteopaat heeft meer gebracht dan je verwacht en je bent zo open voor allerlei input. HEEL goed bezig! Komt allemaal wel goed met jullie :-)

Bedankt! Leuk om te horen :D

boris_rakker schreef:
Ik heb niet alles doorgelezen maar herken wel heel veel in hoe ik nu ook met mijn ruin werk. Ik rijd niet meer, ik ben te onzeker om hem erdoor te loodsen en dat werkt niet samen. Mijn instructrice heeft hem 3 maanden getraind onder het zadel en echt hij kan het super (stress level bij hem daalde enorm) maar met mij erbij zijn we gewoon nog niet op de juiste plek.

Nu werk ik alleen nog aan de hand en aan dubbele longe etc. Maar waar we wel enorm goed in zijn geworden is het opstappen oefenen! Dat kun je nu met zijn lip perfect eens een weekje oppakken. Leer hem inparkeren en doe alles rustig stapje voor stapje. Echt opstappen kun je ook doen als je dat met alleen een halster aandurft, en anders eindig je gewoon bij het hangen en eens een been op zijn rug. Door zijn hoofd recht voor de boeg te vragen kun je hem vragen om zijn hals te laten vallen terwijl je op het krukje staat. Een halster touw aan beide kanten of een teugel er even aan is dan wel handig.

Je haalt nu de “stress” van een hoofdstel al meteen weg en hebt zelf ook geen druk in je hoofd om te gaan rijden. Hoe chill je ook denkt dat opstappen nu gaat ik denk dat een paar keer daar extra mee oefenen, nu je toch niet kan rijden, je alvast een extra goede start geeft voor straks.

Ik les bij DressuurNatuurlijk en ze hebben ook cursussen online naast af en toe een gratis mini cursus via Facebook. Ik denk dat je daar ook leuke dingen uit kunt halen om vanaf de grond en later in het zadel je repertoire te vergoten.

Dubbele longe kan heel veel toevoegen ter verbetering van zijn lichaamsgebruik en evenwicht zonder die lastige ruiter bovenop;). Mijn paard is er enorm door verbeterd en dat voordeel merk ik in al het werk. Een aantal lessen daarin zou ik dus zeker aanraden.


Bedankt voor je reactie :). Het probleem van het opstappen is juist dat ik er zelf een ding van maak en te lang blijf hangen. Ik heb een tijdje mij alleen gefocust op het opstappen maar dit werkte eigenlijk een beetje averechts.
Dubbele lijnen ben ik heel erg bekend mee en doe dit al jaren :o. Ik heb Lucky voordat ik ging rijden een jaar gelongeerd en probeer dit nog steeds 1x per week te doen. Als ik hier spreek van longeren dan gaat het 9 van de 10 keer over dubbele lijnen.


Ik heb Lucky geschoren :D Gisteravond wou ik de paarden laten vrijspringen, maar het was zulk rotweer dat ik dacht; f*ck it, ik ga hem nu scheren :'). Zat er al een paar weken over na te denken. Hij had vorige winter veel jeuk van zijn dikke vacht en daardoor allemaal plekjes. Nu had hij ook alweer zo’n dikke vacht dat hij soms op de wei stond te zweten. Ook kreeg hij er alweer jeuk van.
En ik ben blij dat we het hebben gedaan, want hij had zoveel jeuk van zijn vacht dat hij dit ervan vond;


Er kwamen ook al veel bultjes en plekjes tevoorschijn van het jeuken. Na 3,5 uur was hij er alleen een beetje klaar mee dus zijn de onderbenen niet meer gelukt. Hij loop nu even voor l*l met mooie beenwarmers _O-.
Ik wou hem in de eerste instantie eigenlijk niet scheren omdat ik bang was dat hij te fris zou worden. We zullen het zien...

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-12-20 00:24

Sassol schreef:
Hier kan ik nou zo heerlijk van genieten, iemand die geniet van haar paardje en naar zichzelf kijkt.
Lucky gaat jou nog heel veel leren!

Dat filmpje met scheren, heerlijk.

En als je dan toch al beetje de NH richting op gaat en een paard hebt met gevoelige mond nu: bitloos rijden al eens overwogen om uit te proberen?

Aah bedankt! Altijd leuk om te horen. Geeft mij motivatie :D Bitloos wil ik zeker ooit doen, maar pas wanneer hij goed is doorgereden.


Ik heb eventjes niks geplaatst omdat alles eigenlijk erg goed gaat. Lucky is helemaal niet zo heet na het scheren geworden en het rijden gaat ook echt super goed. Ik neem de laatste tijd mijn beste vriendin mee op sleeptouw zodat zij mooi op mijn merrie kan, en ik op Lucky mee het bos in. Lucky leert veel van haar en heeft in het bos steun aan haar.
In het bos voel ik op sommige momenten dat Lucky spanning opbouwt, terwijl dat dan helemaal niet aan hem te zien is. Ik begin dan vaak een hersenloos gesprek met mijn vriendin en rij hem zelfverzekerd door. Zo vloeit deze spanning langzamerhand ook weer af. Ik kan dus met trots zeggen dat ik (na meer dan 3 jaar :7 ) Lucky zijn spanning goed aanvoel en hier goed zelfverzekerd doorheen kan rijden. We zijn laatst ook een stukje langs de drukke 80 weg geweest. Hij schrok even... Van een elektriciteitskastje in de bosjes... :+

Helaas heb ik zelf de hele week ziek thuis gezeten wegens een allergische reactie op medicatie. Ik weer :roll:. Vanmiddag wou ik toch graag weer even de paardjes en de buitenlucht opzoeken en had een mooi momentje over te vertellen.
Ik had natuurlijk al verwacht dat Lucky erg fris zou zijn, dus ik wou hem gewoon even lekker los in de longeerbak de benen laten strekken. Echter had mijn staleigenaar een nieuwe geit gekocht en deze was heel theatraal achter de longeerbak aan het gillen _O-. Mede daarom vertoonde Lucky weer precies hetzelfde opgefokte gedrag als dat hij een aantal maanden terug bij het rijden deed. Ik dacht: ik ga in de bak staan en hem observeren. Zijn mimiek, zijn lichaamshouding, wat zijn triggers etc etc. Op het onderstaande filmpje kun je zien dat ik af en toe wel klik, maar dat eigenlijk nauwelijks bij hem binnenkomt.


Vlak na dit filmpje kwam er een paard naar de bak die heel erg op Lucky reageerde en er zelfs vandoor vloog. Op dat moment vroeg ik Lucky heel duidelijk naar mij toe en Lucky kwam meteen. Toen hij naast mij stond was hij zelf ook al aan het afkauwen en bezig met mij ipv de rennende paarden. Nadat het andere paard weer rustig was stuurde ik Lucky weer van me af en liep hij weer als een bommetje. Toch weer een paar keer naar mij toe gevraagd en hij kwam heel netjes naar mij toe.


Als afsluiter aan de hand nog wat gedaan en voor hoeverre het realistisch was, was hij ontzettend gefocust en ontspannen. Dit betekent voor mij ook weer dat ik Lucky zijn (voor mij) complexe gedrag steeds meer begin te herkennen, begrijpen en te controleren.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 20:28

Hallo allemaal :wave:

Ongeveer een half jaar geleden plaatste ik dit topic. Ik liep mega vast met Lucky en had echt de behoefte aan motivatie, om maar door te zetten. Op de dag dat ik dit topic opende zag ik het oprecht even niet meer zitten. Ik wilde er toch graags iets positiefs van maken; elkaar inspireren en leren van elkaar. Toch ging het, vanaf de dag dat ik dit topic opende, elke dag weer beter en beter. De posts die ik van mijzelf teruglees gaan dan ook alleen maar over dat het goed ging.

Inmiddels is Lucky een compleet ander paard. Hij is zo mega relaxed, maar niet “sloom”. Gewoon erg veel vertrouwen in mij en dat wat ik van hem vraag, goed is :). Ik ga hem niet over een krokodillengracht laten springen ~~}>. We genieten wekelijks van heerlijke buitenritten, hebben onze eerste online proef gereden en hebben onze eerste sprong ohz gemaakt! Lucky wordt tegenwoordig ook actief ingezet als leerpaard voor de veulens en jaarlingen. Puur omdat Lucky zoveel rust uitstraalt en gewoon mentaal in balans is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb het afgelopen half jaar zoveel tranen van geluk ervaren. De band die ik met Lucky voel valt gewoon niet te beschrijven. Vanmiddag had ik een ontzettend mooi moment <3 Een stalgenoot heeft dit weten vast te leggen.
https://youtube.com/shorts/Q7r0yzgBp9E?feature=share

Afbeelding

Afbeelding

Wat is nou de key tot “building a better connection” geweest? Dat zou ik omschrijven als engageren. Een samenwerkingsrelatie aangaan. Op een autoritatieve manier, zodoende dat wij er beiden iets uithalen. Ik heb dus het antwoord op mijn vraag uit de OP gevonden. Ik vond dat ik die jullie nog tegoed had :).

Er waren hier nog een aantal mensen die ook gingen werken aan een betere connectie. Hoe is het met jullie? :D

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Building a better connection...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-04-21 21:06

Jazeker! Wij mensen zijn jagers. Wij hebben het vermogen om doelen te stellen. Wanneer wij deze halen, brengt dat ons voldoening. Een paard denkt natuurlijk niet op deze wijze (Chris Irwin) . Ik ben dus volledig afgestapt van het “moeten”. Bouwt Lucky vandaag veel spanning op tijdens het opzadelen? Dan gaan we vandaag investeren in het opzadelen. Wat haalt Lucky hieruit? Ontspanning en zekerheid. Het is niet zo dat ik vandaag wil gaan rijden en dus “moet” opzadelen.
Lucky weet na een tijdje dat ik zijn signalen zie en hiernaar handel. Ik kan hem op dat moment bieden wat hij nodig heeft. In het geval van opzadelen is dat rust en bevestiging.

Bij het opstappen hebben eigenlijk twee dingen heel goed geholpen. Hem niet meer corrigeren (hij MOET niet stilstaan) en leren inparkeren :). Voorheen bleef ik afdwingen dat hij niet mocht lopen. Hier ben ik vanaf gestapt en ben gewoon met hem mee gaan lopen tot hij stil stond. Dit voorkomt een onnodig conflict. Door Lucky te leren inparkeren voor het opstappen, verander ik de rolverdeling hierin. Het opstappen wordt zo namelijk een initiatief van ons beide. Ik stel Lucky de vraag om te komen inparkeren en hij geeft op zijn initiatief antwoord op mijn vraag.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Eline_S_S

Berichten: 3517
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-04-21 20:23

Bedankt allemaal! <3 Al die positieve reacties doen mij erg goed.



Wesseltje schreef:
Ik stuit per toeval op je topic en dit is even precies wat ik nodig heb.. Ben bezig met mijn 5 jarige merrie die ontzettend veel spanning opbouwt onder het zadel en het dan op het rennen zet.. ook wij zijn nu begonnen op de grond.. we hebben al veel bereikt in 5 maanden tijd, maar ook veel terugvallen gehad.. vandaag was ook zo’n dag dat ik heb gedreigd met marktplaats :+ ik twijfel soms of ik wel de juiste ben voor haar, maar ergens wil ik het ook niet opgeven.

Fijn te lezen dat geduld zijn vruchten wel degelijk afwerpt en jullie al zover gekomen zijn.

Fijn om te horen dat je inspiratie uit mijn topic kan halen. Ik herken heel erg wat je zegt. Met name de twijfel of je wel de juiste bent.
Hetgeen wat ik je mee kan geven is observeren, observeren en uiteindelijk signaleren. Zoek (gecontroleerde) situaties op waarbij het paard spanning ervaart. Wanneer begint de spanning? Hoe uit zich dit en wat heeft het paard op dat moment nodig? Voel je vrij om jullie proces hier te delen! Mocht je daar behoefte aan hebben. Wellicht kun je over een paar maanden ook een inspiratiebron voor een ander zijn :D


Ik heb wat leuke vergelijkingsfoto’s gemaakt! Boven is precies een jaar geleden. Onder is nu.
Afbeelding

Afbeelding

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 bezoekers