Verlatingsangst paard

Moderators: Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-20 10:25

Ik zou het moment dat ik moet corrigeren voor zijn. De methode van Poekkie is de laatste die ik zou toepassen (sorry Y;( ). Je paard vindt het buiten niet leuk en wilt liever bij zijn vriendjes zijn. Als jij dan gaat corrigeren en het dier met de zweep aan het werk zet en hem een uur nerveus laat zijn, dan versterkt dat de gedachte dat "het buiten ├ęcht niet leuk is" alleen maar. Als die dan na dat uur, dolgedraaid en moegewerkt terug in de wei bij zijn vriendjes komt en rustig kan grazen, denkt die "pfjoe, hier is het leuk, hier vind ik mijn rust. Zie je wel dat ik gelijk had. Ik ga op mezelf vertrouwen en niet op dat gekke mens dat mij een uur lang ongemakkelijk laat zijn."

Zorg dat ook naar buiten gaan leuk is. Neem hele kleine stapjes, letterlijk. De eerste keer loop je naar de poort of het einde van het erf en net voordat je het terrein verlaat draai je terug om. Zorg dat je paard zich op zijn gemak bij jou voelt en dat hij beseft dat je hem niet over grenzen jaagt waar hij niet over wil. Bekijk ook eens tot in detail hoe hij aan de hand is op het terrein zelf. Loopt hij je daar soms ook voorbij, bv. als hij iets eng vindt of er iets anders gebeurt in zijn dagelijkse routine?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie