Verlatingsangst paard

Moderators: Coby, Pistasche, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Sharon2003

Verlatingsangst paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-09-20 21:18

Hoi allemaal,

Ik heb een 19 jarige ruin die, naar mijn idee, symptomen van verlatingsangst vertoont. Hij staat op een pensionstal op stal. Hij kan alleen in de paddock/alleen in de bak rijden/alleen buiten rijden/molen/alleen op de poetsplaats, maar als ik aan de hand (met halster of hoofdstel) buiten het terrein van de stal wil wandelen, raakt hij helemaal in paniek (terug naar stal willen/gillen). Zodra ik weer op stal aangekomen ben, is hij rustig. Als ik buiten erop zit als ik alleen ben, blijft hij wel rustig.

Ik probeer nu al kleine stukjes van het terrein af te gaan en na een minuutje o.i.d. terug gegaan. Maar vandaag raakte hij na 3 minuten al in 'paniek'

Hebben jullie tips hoe ik hem van zijn verlatingsangst kan afhelpen of kennen jullie een gedragstherapeut o.i.d. die mij hierbij kan helpen.

Sharon2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 09:00

Hoi,
Ik probeer zo rustig mogelijk te blijven en probeer hem te corrigeren als hij mij voorbij probeert te lopen (hij wil het liefst galopperend naar huis). Maar eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe ik hier mee om moet gaan. Ik wil hier wel graag mee aan de slag gaan, omdat ik nu altijd afhankelijk ben van een ander als ik wil wandelen. Met een ander paard blijft hij wel rustiger.
Als ik op het terrein wandel, luistert hij wel. Ook met stilstaan als ik stilsta/harder en zachter lopen enz.

Sharon2003

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-09-20 11:34

Dank jullie wel!
Ik wil ook inderdaad dat het leuk is voor hem buiten. Met andere paarden wandelen gaat goed en dat vindt hij ook leuk, want dan mag hij ook altijd grazen.
Ik ga aan de slag met grondwerk en de methode van kwii gecombineerd met de methode van Gini het langzaam opbouwen. Hij heeft nu helaas een blessure waardoor hij 2x per dag moet stappen. Het lijkt mij zo saai voor hem om alleen maar rondjes op het erf te stappen, vandaar dat ik na zijn blessure het echt wil opbouwen zodat we voortaan lekker in het bos kunnen wandelen

Britta 31: nee, niet altijd. Er is een stuk bos waar weleens andere ruiters zijn, maar er staan verder geen paarden.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie