Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 20:56

Ik heb sinds 2 en een halve maand een nieuw paard het is een engels volbloed en hij is 9 jaar. Een paar weken geleden stapte ik op en begon hij gelijk te lopen wat hij normaal nooit doet, na een paar stappen springt hij met alle vier zijn benen de lucht in en omdat ik nog amper zat lag ik er meteen af. Na mijn val ging hij bokkend door de bak verder en toen hij uiteindelijk tot stilstand kwam stond hij helemaal te trillen. Ik heb hem toen gelongeerd en ben er daarna weer op gegaan toen was hij super braaf en ging alles goed. Nu afgelopen week zou ik les hebben en mijn moeder zou hem daarheen rijden omdat hij nogal angstig op de weg is maar na het op doen van het zadel sprong hij bij de eerste stap die hij verzette weer met vier benen de lucht in en ging hij weer bokkend verder, wij hebben hem toen weer gepakt en het hoofdstel om gedaan. Mijn moeder is er toen opgestapt en weer toen ze nog maar amper zat sprong hij de lucht met vier benen tegelijk als een rodeo paard tot dat mijn moeder er af lag, deze keer liep hij erna ook weg. Toen wij hem weer te pakken hadden stond hij weer helemaal te trillen. Nu hebben we tussen deze valpartijen wel gewoon een paar keer gereden en toen was er niks aan de hand.

Nu vroeg ik mij af of jullie misschien weten wat dit kan zijn, wij vinden het vooral raar dat hij het soms wel doet en soms niet en ook dat hij zo bang is als het gebeurd.

Groetjes Carmen

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:58

Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Klinkt alsof z’n rug zeer doet.

fjordjes

Berichten: 12032
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 20:59

Is hij gekeurd met kopen? Keuren zegt natuurlijk niet altijd iets omdat het een momentopname is maar kan wel veel uitsluiten. Heb je hem ook gereden voordat je hem kocht? Was hij toen wél braaf?
Weet je zeker dat het zadel past?

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:01

Het gedrag is typisch voor singeldwang, echter is die naam nogal misleidend want het kan echt door van alles veroorzaakt worden varierend van domweg stress of stalmoed, onpassend materiaal tot afwijkingen in het skelet.

Sharel
Berichten: 246
Geregistreerd: 30-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:08

Wat voor singel heb je? Veel mensen sleutelen aan het zadel maar vergeten dat een goede singel minstens net zo belangrijk is. Als de singel de borstspier beklemt dan is dat echt heel pijnlijk. Kijk of je er een patroon in kan ontdekken wellicht krijg je daar informatie uit.
Hoe kwam hij door de buigproeven bij aankoop?

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:12

Sharel schreef:
Wat voor singel heb je? Veel mensen sleutelen aan het zadel maar vergeten dat een goede singel minstens net zo belangrijk is. Als de singel de borstspier beklemt dan is dat echt heel pijnlijk. Kijk of je er een patroon in kan ontdekken wellicht krijg je daar informatie uit.
Hoe kwam hij door de buigproeven bij aankoop?


We hebben een neopreen singel en hij kwam goed door de buigproeven

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:13

fjordjes schreef:
Is hij gekeurd met kopen? Keuren zegt natuurlijk niet altijd iets omdat het een momentopname is maar kan wel veel uitsluiten. Heb je hem ook gereden voordat je hem kocht? Was hij toen wél braaf?
Weet je zeker dat het zadel past?


Hij was ontzettend braaf toen we hem hebben gereden voor de koop en ook de eerste paar weken dat hij bij ons was hij braaf wel erg sloom maar helemaal geen gekkigheid is echt een compleet ander paard geworden

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 21:15

Selina schreef:
Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Klinkt alsof z’n rug zeer doet.


Zadel is van mijn moeder haar paard geweest dus is niet speciaal voor hem gekocht maar het rare is dat hij sinds kort er heel raar op reageert en het eerst allemaal prima vond

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:20

Nou, dan lijkt een zadelpasser me een goed startpunt in dat geval.

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:21

Carmenserra schreef:
Selina schreef:
Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Klinkt alsof z’n rug zeer doet.


Zadel is van mijn moeder haar paard geweest dus is niet speciaal voor hem gekocht maar het rare is dat hij sinds kort er heel raar op reageert en het eerst allemaal prima vond


Zou even een zadelmaker bellen, die kan controleren of het zadel lekker ligt voor je paard.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 21:53

Carmenserra schreef:
Selina schreef:
Wanneer is het zadel voor het laatst gecontroleerd? Klinkt alsof z’n rug zeer doet.


Zadel is van mijn moeder haar paard geweest dus is niet speciaal voor hem gekocht maar het rare is dat hij sinds kort er heel raar op reageert en het eerst allemaal prima vond


Het kan best zo zijn dat pas na een maand of 2 met een slecht passend zadel lopen, er dan drukpunten ontstaan die pas na 1 á 2 maanden gebruik dusdanig gaan irriteren dat hij er op gaat reageren. Zadel en rug nakijken lijkt me een goed begin.

Houdt er ook rekening mee, dat hij wellicht nu opstappen met pijn associeert en het probleem dus niet meteen opgelost is, zodra het zadel aangepast is

hagelslag
Berichten: 9023
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 22:29

Hoe is de huisvesting van het paard
Wat voor voer krijgt hij?

Ookal zit mijn vermoeden ook eerder in de hoek van zadel controle
Maar dat zijn ook 2 belangrijke dingen om rekening mee te houden

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 22:31

hagelslag schreef:
Hoe is de huisvesting van het paard
Wat voor voer krijgt hij?

Ookal zit mijn vermoeden ook eerder in de hoek van zadel controle
Maar dat zijn ook 2 belangrijke dingen om rekening mee te houden


Hij staat op het land 24/7 met een schuilstal en heeft ook toegang tot een zandpaddock, verder krijgt hij de kruiden muesli van subli + vitamine korrels

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:15

Ik ben het eens met al het bovenstaande.
Een zadel kan irritatie of pijn geven waardoor hij na een tijdje zo reageert.
In de eerste instantie een zadelpasser naar laten kijken.
Wanneer dit vaker voorkomt kan het een (ongewenst) patroon en/of een associatie worden. Dit kan betekenen dat als de zadelpasser is geweest hij dit gedrag blijft vertonen.

Sterkte!
Groeten Annelies

Anoniem

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:19

Het zadel past niet, elk paard is anders en elk paard verandert elke keer weer. Haal er een zadelmaker bij en kijk of het zadel aangepast kan worden naar het paard

MyWishMax

Berichten: 25298
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-20 20:26

Sizzle schreef:
Het gedrag is typisch voor singeldwang, echter is die naam nogal misleidend want het kan echt door van alles veroorzaakt worden varierend van domweg stress of stalmoed, onpassend materiaal tot afwijkingen in het skelet.


Precies. Er kan dus van alles mis zijn. Mijn vorige heeft het zijn hele leven af en toe gehad. De ene keer meteen na opzadelen, andere keer na opstappen en niet uit e zitten. Echt rodeo waarbij hij eigenlijk blind werd voor omgeving, reageerde nergens op en kon echt tegen dingen aanlopen. Dat kon soms 3 keer per week zijn en daarna maanden nergens last van. Maar hij deed het al vanaf 1e keer iets vreemd op zijn lijf, voordat hij zadelmak was. Zo reageerde hij op vreemde dingen op en om zijn lijf en later als er stress was met opzadelen.

Ik zou het zadel na laten kijken en eventueel hem na laten kijken door een da als het blijft. Als hij het daarna blijft doen kan je kijken hoe het gaat als je hem eerst aan de longeerlijn doet voordat je gaat rijden na het opzadelen. Dan kan je kijken of hij ontspant of ontploft zonder er zelf af te knallen

Carmenserra
Berichten: 23
Geregistreerd: 23-08-20

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-20 23:23

Dankjewel voor al jullie antwoorden, wij gaan er een zadelpasser bijhalen en hopen dat een nieuw zadel een juiste oplossing gaat zijn en de problemen gaat verhelpen

Domino_2006
Berichten: 671
Geregistreerd: 20-05-15

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:37

Is er bij het keuren bloed afgenomen en bewaard?
Het kan zijn dat het paard bij het testrijden gedrogeerd was of ernstige bloedarmoede had door het aftappen van bloed. En dat dit nu allemaal uitgewerkt is.

Ook ben ik het eens met mijn voorgangers om een zadelmaker te laten komen. En als dat niet helpt een bitfitter.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:50

Domino_2006 schreef:
Is er bij het keuren bloed afgenomen en bewaard?
Het kan zijn dat het paard bij het testrijden gedrogeerd was of ernstige bloedarmoede had door het aftappen van bloed. En dat dit nu allemaal uitgewerkt is.

Ook ben ik het eens met mijn voorgangers om een zadelmaker te laten komen. En als dat niet helpt een bitfitter.


Dit is ook waar ik aan dacht bij 'hij was sloom'...

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 16:58

Vergeet niet maagzweren in je achterhoofd te houden. Mijn paard vertoonde dit gedrag door zijn maag.
Verhuizen geeft erg veel stress en kan daar een oorzaak van zijn.

Ik dacht ook eerst in de richting van het zadel, en heb er zadelmaker en fysio bij gehad. Maar staar je daar dus niet blind op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:16

Ik ben benieuwd! Goed dat je het advies serieus neemt _/-\o_ . Houd je ons op de hoogte?

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:20

Domino_2006 schreef:
Is er bij het keuren bloed afgenomen en bewaard?
Het kan zijn dat het paard bij het testrijden gedrogeerd was of ernstige bloedarmoede had door het aftappen van bloed. En dat dit nu allemaal uitgewerkt is.

Ook ben ik het eens met mijn voorgangers om een zadelmaker te laten komen. En als dat niet helpt een bitfitter.

Hier moest ik ook aan denken.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:28

Schitterend hoe alle cliches weer boven tafel komen bij dit soort problemen. :D :D

Na de zadelmaker en de bitfitter moet hij rondom gerontgend worden, heeft hij last van zijn SI, bekken of kissing spines, is het tijd voor de ostheopaat of de holistische fysio die aan hypnotherapie doet, heeft hij een jeugdtrauma, moet hij academisch getraind worden volgens de wetten van de biomechanica, komt er een voedingsexpert en moet hij in een paddock paradise zonder deken. Oja, ook nog dikke kans dat hij gedrogeerd is met de testrit en moeten er tig bloedtesten worden uitgevoerd.

Lieve mensen, dit is niet te beoordelen vanaf een schermpje. Dit paard kan last hebben van zijn zadel, maar ook net zo goed van niet passende huisvesting of teveel voer, net zoals hij ook uitgevonden kan hebben dat hij slimmer is dan zijn ruiter.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: Paard bokt soms bij zadel op doen en na opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:30

Huh? Ze vraagt toch wat? We geven onze mening, onze input. Dat is het hele doel van een (discussie)forum. Dat ze er wat aan moet doen snappen we allemaal.
Een cliché is een cliché omdat het vaak voorkomt. Dus gooi ze vooral allemaal op tafel. Anders hoeft ze het ook niet te vragen. :=

MalaQ

Berichten: 1399
Geregistreerd: 23-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 21:35

Nou, ik mag toch hopen dat ieder weldenkend mens weet dat hier een professional aan te pas moet komen. Maar dan is het nog wel fijn input te hebben wat de ervaringen zijn van anderen? Deze klachten klinken mij zeer bekend, en mijn paard had problemen met de maag (en daardoor met de singel, gevolg -> de lucht in). Als een ander daar mogelijk eerder achter komt dan ik dan deel ik dat. Hopelijk in het voordeel van het paard.

Het blijft aan TS om verder te elimineren en door te speuren naar wat van toepassing is!