Merrie gedrag of toch iets mis???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Merrie gedrag of toch iets mis???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 08:24

Hoi allemaal,

Ik zit ergens mee met mijn merrie.

Aller eerst was me merrie altijd zeer lastig te rijden, zolang je niks vroeg ging het oke maar zodra het haar te moeilijk werd in de staak gaan tot gevaarlijk aan toe....

Nu rij ik wegens gezondheidsproblemen niet meer en doen alleen nog maar shows aan de hand, wat wel betekent dat deze paarden een paar x in de week aan de longe aan het werk moeten Nu is het echter hetzelfde verhaal als met rijden zolang ze haar eigen tempo en ding kan doen is het prima, maar zodra je haar tempo wat wil opvoeren wordt ze boos, piepen als een merrie en slaan, gericht slaan en dan kunnen die benen lelijk dichtbij komen.

Haar door iemand anders laten doen durf ik niet want als je niet oplet of te dichtbij staat slaat ze straks iemand het ziekenhuis in en dat wil ik niet op me geweten hebben....

Grondwerk doe ik om die reden dus ook niet meer.

Qua poetsen vindt ze ook minder en zeker als er iemand anders aan haar lijf zit wordt ze echt pis neidig..

Op het land is ze de baas, als er een nieuwe bijkomt draaft ze er als een hengst opaf, hals erop en gillen.

Maar mij gaat het vooral om het slaan wat ik echt gevaarlijk vindt worden en zelf ook niet meer leuk vindt.

En haar corrigeren met de longe zweep wordt ze alleen maar bozer en gaat soms pissen erbij..

Ze heeft altijd wel een beetje dit gedrag gehad maar nu bijna 5 jr verder lijkt het steeds erger te worden.

Zolang ze op het land staat heb ik een happy merrie.

NienkeV1994

Berichten: 4489
Geregistreerd: 09-01-13
Woonplaats: Tilburg

Re: Merrie gedrag of toch iets mis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:37

Dit klinkt voor mij als pijn. Is ze al eens nagekeken door een dierenarts of osteo/fysio?

troi
Berichten: 17004
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Merrie gedrag of toch iets mis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:42

Tja, kan beide zijn en via het internet is er geen zinnig woord te zeggen over welke het zal zijn.

Ik zou eens overleggen met een dierenarts en een gedragsdeskundige. Een goede gedragsdeskundige kan prima onderscheid maken tussen een verwende donder die haar baasje aan het trainen is en een dier dat niet anders kan vanwege pijn aan het lichaam.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 08:51

NienkeV1994 schreef:
Dit klinkt voor mij als pijn. Is ze al eens nagekeken door een dierenarts of osteo/fysio?


Ja, gaat ook elk jaar naar de osteo (Michael Hamerslag)

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Merrie gedrag of toch iets mis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:54

Dr baarmoeder al eens laten scannen?

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 08:56

kiki1976 schreef:
Dr baarmoeder al eens laten scannen?


Nee dat nog niet maar dacht daar idd ook wel aan

saskiaojan

Berichten: 7240
Geregistreerd: 29-11-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 08:57


kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:08

racinggirl schreef:
kiki1976 schreef:
Dr baarmoeder al eens laten scannen?


Nee dat nog niet maar dacht daar idd ook wel aan

Denk dat dit voor mij de eerste stap zou zijn

boemel

Berichten: 8395
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:11

Dat vind ik geen normaal merrie gedrag en ik vermoed pijn. En dat kan natuurlijk qua organen goed merrie gerelateerd zijn.

Ik zou haar meenemen naar de kliniek om verder te onderzoeken.

Ik heb zelf 6 merries gehad of nog in bezit. Nooit een paard getroffen met een slecht humeur.

Hooguit wat aanhankelijker en trager tijdens de hengstigheid. En verder harde ijverige werkers.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:19

Afstamming?

Ik sluit niet uit dat er een medische oorzaak kan zijn, maar zoals je het opschrijft kan het evengoed slechte opvoeding zijn.

In het laatste geval is het dan geen merrie-gedrag meer, maar Prinsessen-gedrag.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 09:35

Ik zou haar eerst laten onderzoeken door een dierenarts of er niets met haar baarmoeder, eierstokken ed is.

Mocht daar niets uitkomen zou het divagedrag kunnen zijn. Ze is nu gewend dat jj het toch wel opgeeft als ze lastig doet. Zelfs grondwerk doe je niet meer! Ze lijkt overal mee weg te komen n walst over je heen.
Dus mocht medisch alles in orde zijn, zou ikmer een gedrachtstherapeut bij halen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:16

racinggirl schreef:
NienkeV1994 schreef:
Dit klinkt voor mij als pijn. Is ze al eens nagekeken door een dierenarts of osteo/fysio?


Ja, gaat ook elk jaar naar de osteo (Michael Hamerslag)

Een osteopaat kan er niet in kijken.

Natasja71

Berichten: 207
Geregistreerd: 18-02-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:22

Even het bloed na laten kijken op hormoonwaardes is zo gebeurd.... Misschien inderdaad iets op eierstokken dat de hormonen beïnvloed en dus het gedrag.

Heb je al eens iets van monnikspeper of een ander natuurlijk middel geprobeerd en gekeken of dat iets doet? Staat ze in een gemengde kudde of alleen merries? Dat wil ook nog wel eens schelen.

Ik zou zelf bij bloed beginnen en dan overleggen met de DA wat de volgende stap zou kunnen zijn.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Merrie gedrag of toch iets mis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 10:27

Kan medisch zijn, maar ook gewoon een dominantieprobleem.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:15

saskiaojan schreef:
Had de merrie van Janouk dit ook niet? Welliswaar in een minder langere periode, maar ook zo extreem, die bleek tumoren te hebben geloof ik? Dus ik zou het zeker laten onderzoeken....

[MD] Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay



Inderdaad, kan geen kwaad om de merrie op te laten voelen. Hormonen kunnen het gedrag ernstig beinvloeden. Bij Janouk was ze echt veranderd in een draak. Na het verwijderen van de tumor en eierstok was ze al snel weer de oude.

Suzanne F.

Berichten: 49207
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 12:40

Nou dit is in ieder geval geen normaal merriegedrag. Klinkt inderdaad als iets hormonaals of afwijkend dominant gedrag. Maar ik zou eerst de hormonale problemen uitsluiten. Maar agressief worden bij corrigeren en dan gaan pissen is echt niet normaal. Sowieso aanvallen bij grondwerk niet natuurlijk.

racinggirl
Berichten: 1286
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: Zuid holland

Re: Merrie gedrag of toch iets mis???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-20 16:12

Bedankt voor jullie reacties.

Ze gaat sowieso naar de kliniek om dingen uit te sluiten.

Pony valt niet aan met grondwerk het probleem is juist zolang ze haar eigen tempo kan lopen is er niets aan de hand, pony wordt aan de aan geshowd en heeft verder super veel respect aan de hand.

Gedrag is het afgelopen jaar wel heel erg verergerd maar dacht zal wel dominatie zijn maar heel eerlijk een paard doet dingen niet voor niets, dus vandaar ff naar de kliniek.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-20 16:24

Ik had een timide merrietje dat ineens heel erg hengst werd. Geen merriegedrag, maar wel een giga hals, brullen, slaan met voorbeen, steigeren, op de merries klimmen. Zij had een grote tumor op haar eierstok. Bij zulk extreem gedrag zou ik dat altijd even checken. Het hoeft helemaal geen tumor of ander hormonaal probleem te zijn, maar het is wel fijn om het dan uit te kunnen sluiten.

Annelies81
Berichten: 21
Geregistreerd: 28-01-19
Woonplaats: Gapinge

Re: Merrie gedrag of toch iets mis???

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-20 09:18

Hoi,
Allereerst zou ik je merrie na laten kijken. Wanneer je zeker weet dat ze pijnvrij is kan je nog eens naar het gedrag kijken.
Het is wel zo, mede gezien dat ze boven in rang staat, dat ze dominant is.
Wanneer jij dit gedrag een aantal keer toe laat of dat je niets doet omdat ze zo reageert kan het (onbewust) ingetraind gedrag zijn. Als ze een x of 3 resultaat geboekt heeft is het een patroon geworden. Door het gedrag te doorbreken (middels een gedragsdeskundige) moet het op den duur beter gaan.

Succes!