Wat doen tegen verlatingsangst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Wat doen tegen verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 16:52

Een extra paard kopen, dat gaat hem helaas niet worden. -O-

Mijn paard heeft best wel erg last van verlatingsangst. Sinds kort staan ze nog maar met zijn 2en. Ik ben de enige die bij de staleigenaar gestald staat, en dat zal (voorlopig) zo blijven denk ik. Mogelijk komt er van hun kant in de toekomst een paardje erbij, maar of en wanneer is de vraag.
Nu is het andere paardje vrij relaxed en die gaat altijd met de flow. De mijne is een beetje tegenover gesteld.
Het andere paardje kan dus niet weg zonder dat mijn paard in paniek raakt. Hij zal de longen uit zijn lijf roepen en de benen onder zijn lijf vandaan rennen. Mogelijk proberen onder de draad te gaan oid. (tis net een shetlander :roll: )
Zo ver hebben we het niet laten komen hoor! Andere paardje is alleen nog op eigen terrein gebleven, maar als hij al buiten de draad gaat is het stress.

Ik ben dus aan het oefenen geslagen, door steeds ietsje verder te gaan staan met het andere paard. (in het begin was 5 meter al te veel en ging hij dus al hinniken en als ik door liep rennen en hinniken). Ik probeer de grens op te zoeken waar ik kan gaan staan zodat hij niet té gestresst raakt. Van tevoren strooi ik wat brokjes over de grond zodat hij wat te doen kan hebben mocht hij dit willen.
Hij begint altijd heen en weer langs de draad te lopen als ik het paard meeneem. Mijn afstand bepaal ik op dat hij nog op een redelijk rustige manier langs de draad loopt. Dan blijf ik daar staan en op een gegeven moment vertrouwt hij het genoeg dat hij weg loopt van de draad en brokjes gaat zoeken. Op dat moment zet ik het andere paard gelijk terug.
Ik kan nu al een stuk verder staan en merk dat het heen en weer lopen langs de draad al korter duurt voor hij wat voor zichzelf gaat doen. En hij komt (meestal) niet gelijk meer naar de draad als ik het andere paard terug zet. Het andere paard is wel ten alle tijde nog in het zicht.

Ik denk dat ik op deze manier de afstand wel kan vergroten zonder dat hij helemaal in paniek raakt, omdat ik dit in kleine pasjes, meter voor meter, kan uitbreiden. Echter ben ik nu wel al op het eind van het erf dus er valt weinig meer uit te breiden van afstand in het zicht. (Natuurlijk oefenen ik nog wel door op deze manier, en hopelijk loopt hij straks helemaal niet meer heen en weer als ik met het andere paard op het erf loop).
Ik weet niet zo goed hoe ik straks dan verder moet. Zodra het paard uit zicht is, dan slaat de knop wel gelijk weer om en is het echt gelijk weer paniek. In en uit zicht is zo zwart-wit. Het is het een of het ander, niet iets wat je uit kan bouwen of zo.


Mijn vraag dus of jullie ervaringen hebben met een paard met (erge) verlatingsangst en hebben jullie hier tips voor? Kan ik nog andere oefeningen of dingen doen om hem eraan te laten wennen?
Ook wil ik gerust iemand inschakelen die mij hierbij kan helpen, echter heb ik géén idee wie dat kan/doet bij mij in de omgeving (Bergen op Zoom), dus tips hiervoor zijn ook erg welkom!

Nikkay

Berichten: 506
Geregistreerd: 22-10-09
Woonplaats: Rhenen

Re: Wat doen tegen verlatingsangst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:59

Ik heb hetzelfde probleem met mijn twee shetlanders, die komen uit een grote kudde en staan nu samen, maar hebben dus nooit alleen gestaan. Ik handel in ieder geval volledig uit de gedachte dat dit natuurlijk gedrag is, want dat is het natuurlijk ook. Paarden horen in principe niet alleen te staan en dat is ook logisch, het is puur voor mijn gemak dat het handig is als ze dit wel kunnen.

Vanuit die gedachte oefen ik dus ook, eigenlijk precies zoals jij al doet. Dat zou ik dus doorzetten. Wat ik zelf doe: ene pony in de paddock en de andere er naast. Stukjes lopen, nog wel in het zicht, kort uit het zicht en dan terug. En dit eigenlijk stapje voor stapje uitbreiden. Ook ik zorg ervoor dat er altijd hooi is voor de pony die achterblijft en elke keer blijf ik een minuut langer weg met de andere pony. Ik merk duidelijk per week verbetering, dus vooral door blijven zetten, maar vergeet dus niet dat dit voor een paard natuurlijk gedrag is.

Ik hoop dat je er wat aan hebt :)

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-20 20:04

Bedankt! Ik snap zeker dat het natuurlijk gedrag is!
Fijn dat je verbetering ziet! Ik ga dit ook zeker nog volhouden.

Vergeten te vermelden hoe ze staan: Op een kleine PP met ruime inloopstal en met onbeperkt hooi.

Ik weet niet of het nuttige info is. Maar bij onderstaande foto het hooiruif is waar we de paddock uit gaan. Waar hij dus voor de draad loopt. En vanaf standpunt waar foto is gemaakt sta ik nu met ander paard, dat is het verste wat ik in zicht kan lopen. Anders moet ik de oprit af (naar rechts in de foto) en verdwijn ik achter de voorste schuur in de foto.

Afbeelding

Zwartvosje

Berichten: 500
Geregistreerd: 13-12-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-20 14:36

Hoi TS,

Ik vind dat je al heel goed bezig bent! Als je er iemand bij wil halen, kan ik je zeker Natural Horsemo aanraden. Zij is gedragstrainer en heeft veel ervaring met verlatingsangst bij paarden. Dat is namelijk toch net een ander vak dan gewoon gedragstraining. Ik heb daar zonet toevallig in een ander topic wat over uitgelegd: klik!

Zijn er stallen aanwezig misschien? Ik neem uit je verhaal aan dat, zodra je nu uit zicht bent, je ook al enige afstand hebt? Probeer eens om met een tussenwandje te werken. Zo kun je wel het uitzicht gaan oefenen, terwijl je paard de ander wel nog goed kan horen en ruiken. Dan ontneem je niet alle zintuigen in één keer. Zo kun je dat ook in kleine stapjes opwerken. Eerst heeel kort, een seconde maar, als het kan, en dat uitbouwen.
Dit filmpje van Natural Horsemo vind ik heel duidelijk: https://www.facebook.com/naturalhorsemo ... 631170119/

Reeltje_5

Berichten: 2647
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: Huijbergen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-20 15:18

Interessant! Precies waarom ik niet over die stress grens wil gaan, dan kunnen ze niet meer leren. Alleen hoe dat precies zit met die breinen wist ik niet!

Nee we hebben geen stallen, alleen 1 inloopstal met 2 ingangen, die zijn afsluitbaar met een grote schuifdeur. Maar het is dan ook echt dicht dicht. Kan dan niet meer naar buiten kijken.

Natural horsemo is niet heel erg in de buurt. Maar mocht het echt niet willen lukken ook weer niet zo ver dat het onmogelijk is. Ik heb wel eens vaker filmpjes voorbij zien komen van ze, spreekt me wel aan!

Gisteren stond ik met andere paard op de plek waar ik de foto heb gemaakt. Achter mij is er strookje gras langs de oprit waar het paard aan het grazen was. Mijn paard stond redelijk rustig dus ik besloot even te blijven staan. Toen ging het andere paard al grazend een stukje lopen tot hij plots achter de schuur stond terwijl ik even op m’n telefoon zat (hij stond ‘los’). Mijn paard kwam weer naar de draad lopen om te kijken en ik wilde het andere paard al terug in het zicht halen, maar tot mijn verbazing liep mijn paard weer weg van de draad!
Toen ben ik maar even zo blijven staan, hij kwam soms naar de draad, eventjes heen en weer soms, en ging toen weer weg. Geen een keer gehinnikt oid.
Was even verbaast want de vorige keer toen ik 1 seconde uit zicht ging was het gelijk weer paniek en nu is hij gewoon een paar minuten uit zicht geweest (ik wel in zicht).
Hopelijk onthoud hij dit!
Ga nu wel 2 weken op vakantie dus hopelijk vergeet hij alles niet haha _O- ben nu bijna elke dag 1x het andere paard eruit aan het halen.