Merrie laat zich plots niet meer vangen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 16:24

sanne1992 schreef:
Na jouw nieuwe post schiet mij nog iets te binnen.
Wat voor werk doe je? en in wat voor gebied?

Bij ons flippen paarden wel eens van de geur van een dood dier, maar ook bijv. van varkens. Kan het zijn dat een geur (ondanks dat jij het misschien niet ruikt) toch bij jouw hangt, of misschien bij de stal hangt waarmee ze de associatie bij jullie legt en daarom jullie zoveel mogelijk wil vermijden?

Misschien heel erg ver gezocht.

Nee, daar is niks raars aan.

Ooit op een trektocht langs de destructor gekomen (die in Son) en laten we zeggen dat de paarden "not amused" waren dat ze daar langs moesten. Dat kostte best wat overredingskracht met paarden waar we echt vreemdere dingen mee gedaan hebben.

@Boemel: paarden hebben 4 middelvingers. Een merrie die onheus bejegend wordt, steekt echt 4 middelvingers op en geeft je het nakijken. Iets te vaak zien gebeuren.

Ik zeg niet dat dat gebeurt bij TS. Punt is dat die associatie dan wel gemaakt wordt door het paard maar daarmee is niet gezegd dat de mens (TS in dit geval) daar ook effectief schuldig aan is.
Ooit een Fjordenveulen gehad en die had de onhebbelijkheid om altijd, overal en in alles z'n tanden te zetten, inkl ons. We hebben alles gedaan, ook datgene wat Bokt verboden heeft, niks werkte. Tot die ene keer dat we het draad dicht deden, hij dacht eens lekker in een arm te bijten en met z'n domme hoofd ook het schrikdraad erbij pakte. De voltreffer die dat gaf heeft het 'm voor de rest van z'n leven afgeleerd. Gevolg was wel dat we hem twee dagen moesten laten vangen omdat ie de associatie ervan naar ons maakte.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 17:54

Als het echt zo is dat ze er een spelletje van maken, dan heb je maar een optie: dat spelletje langer volhouden.

Ik heb een Quarter gehad die het enkele keren gewonnen had voordat ie bij mij kwam. dat heeft me twee keer een zaterdag gekost en daarna was het over.

Let er ook op dat je "echt" bent. Iets aardig zeggen maar van binnen overkoken werkt niet; paard doorziet jou.
Gewoon emotieloos er achteraan blijven lopen. Niet jagen, niet mopperen, niks zeggen, gewoon doorlopen. Doorlopen, net zo lang totdat ze het opgeeft.
Als ze zich laat pakken, geef je d'r een knuffel op een manier die ze fijn vindt; geef d'r wat te eten en zet d'r weer terug.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

ikke

Berichten: 37522
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-20 22:58

Hhmm, op het moment dat ze zich omdraait en je aankijkt; krab d'r dan eens over d'r staart en kijk wat er gebeurt.

Let wel op je eigen veiligheid. Ik kan dit bij mijn Taart wel doen (dat is haar boodschap: krab mijn staart), maar ik kan natuurlijk niet garanderen dat die van jou niet slaat of anderszins gevaarlijk gaat doen.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 bezoekers