Opfok of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Fillis
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-20 22:40

Emperor schreef:
Dankjewel voor je mening!

Nee dat is helaas geen mogelijkheid.. Het is daar echt een klein groepje van drie jonge paarden bij elkaar.

Ik nijg nu eigenlijk om het veulen bij huis te houden. Mijn ruin heeft altijd in een kudde gestaan en is sociaal. Wel iets dominant, maar absoluut geen trappen. Hij kent die kudde regels wel. In het begin zou hij dan eventueel ook in een aparte wei er naast kunnen lopen en het liefste dan op ten duur bij elkaar.

Toch hoor ik veel verhalen dat een veulen echt in de kudde moet met leeftijdsgenoten om van elkaar te leren. Dit zal ook het beleren ten goede komen wanneer ze die leeftijd hebben bereikt. Maar is dit echt zo?

Ik geloof niet zo dat dit echt zo'n must is. Ons veulen hebben we tot 5 maand bij de moeder op pensionstal gehad (zonder leeftijdgenoten), daarna voor het afspenen bij vrienden in klein groepsverband, ook met volwassen paarden, waaronder 1 oudere merrie met een natuurlijk overwicht (daar was nooit gezanik: die merrie regelde alles op kalme wijze), voor de rest ruinen. Onze merrie is echt sociaal geworden, kan met beleid prima met andere paarden, en is ook veel in de hand geweest tijdens veulen- en pubertijd, wat alleen maar voordelen heeft gehad.

Ik zou dus ook neigen naar optie 1 of 2, maar zeker niet de opfok.

Edit; opfok kan natuurlijk, maar er is m.i. wel meer risico op verwonding, vaak (niet altijd, maar meestal) komen ze weinig in de hand, en dit is "schade" die wel ingehaald moet worden. Mocht je hier voor kiezen zou ik je echt aanraden om vervolgens zeker een half jaar, maar liever een jaar, echt aan de basis op de grond te werken zodat het inrijden minder stressvol wordt voor zowel paard als ruiter..

NH-trainers zijn géén gedragstherapeuten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: xJurdyWonanx en 68 bezoekers