Paard trekt zich los

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-07-20 20:52

Hoi mensen,
Ik zit met een probleem. Ik ben in het bezit van een 13 jarige ruin. Dominant dier, oersterk en hoog in het bloed en voormalige dekhengst..
Normaliter is het een schat van een dier maar wanneer er hengstige merries in de buurt zijn is er geen land mee te bezeilen.

Hij trekt zich constant los, rent door schrikdraad heen alles om maar naar die merries te kunnen. Dit levert voor hem maar ook voor mij gevaarlijke situaties op.

Ik heb al veel geprobeerd. Kruidensupplementen voor hormonale balans en rust,deskundige erbij. Noem het maar op. Het advies van de deskundige was: hengstenketting. Dit geeft meer controle en zo kun je hem beter baas.

Nu ben ik niet van de harde hand maar ik ben bang dat ik geen keus meer heb. Hoe denken jullie hierover? En hoe zouden jullie de ketting bevestigen?
Ben heel benieuwd!!


Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Re: Paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 17:35

Hmm ook een goed plan..
Hoe zou jij een hengstenketting omdoen voor de eerste keer?

Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Re: Paard trekt zich los

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 23:29

Hij heeft in zijn jongere jaren een aantal jaar gedekt en is inderdaad op een wat latere leeftijd geruind. Ik heb hem al een na laten kijken voor klophengst maar het is toch echt helemaal geslaagd haha

Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-07-20 23:31

MarliesV schreef:
Is hij geen klophengst?

Hengstenketting er aan voor je eigen veiligheid is een prima stap hoor.
Niet van de harde hand maar ongelukken wil je ook niet neem ik aan.

Gaat het wel goed als hij gewoon op de wei staat? En kan hij zijn energie wel kwijt?
Hoe is hij gestald qua uren buiten, vriendjes enz?



Ja, als hij eenmaal in de wei naast de merries staat (niet in dezelfde wei dus) is er na wat snuffelen niks meer aan de hand. Ook staan ze dagelijks van 8 tot 10 buiten in een groot weiland en krijgt hij dagelijks beweging met zijn vaste ruin vriendje.

Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 17:19

Gloa schreef:
Barretta schreef:
Hij heeft in zijn jongere jaren een aantal jaar gedekt en is inderdaad op een wat latere leeftijd geruind. Ik heb hem al een na laten kijken voor klophengst maar het is toch echt helemaal geslaagd haha

Hoe heb je dit na laten kijken? Voelen of bloed trekken?

Bloed laten nakijken


Barretta

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-07-20 18:55

_Penotti schreef:
Dat door de draad rennen vind ik wel heel vreemd.Als daar genoeg stroom opstaat zou dat toch wel gewenst resultaat moeten geven.

En eigenlijk is dat met jou aanpak ook zo.
Ik denk inderdaad dat je er bij zo'n paard niet aan ontkomt streng te zijn. Helaas.
Dat kan inderdaad met een hengsten ketting.
Kan ook met een bitje. Of het halstertouw over de neus.
Even kijken wat het fijnste werkt.
Nu maar even extra streng zijn dat later een Nee ook werkt.



Het door het draad rennen was in mijn paard z'n verdediging ook niet helemaal zijn plan. Onze weide kunnen we in twee delen opdelen en hij rende naar het achterste gedeelte waarnaar ik de draad dichtdeed van het middelste gedeelte. In zijn geraas en in volle galop had hij dit niet door en was het te laat om te stoppen en sprong hij klungelig half over half door de draad heen..

Maar ik denk ook dat ik er nu het beste aan doe om hem streng aan te pakken op dit moment


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 bezoekers