Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-20 09:52

Hoi!
Mijn haflingertje van 22 is super braaf met rijden in de bak en buiten, alleen vaak als je de galop voor de eerste keer vraagt gaat ze gigantisch bokken. Hoofd naar beneden en heen en weer slingeren met het hoofd. Hierdoor heb ik behoorlijk vaak zand gehapt ook is dat de reden dat ik niet meer met haar buiten rij. Omdat ze gewoon heel druk en heet word, dat is allemaal prima zolang ze haar benen op de grond houd.
Heb net een nieuw zadel die perfect ligt en is nagekeken en aangepast door de zadelmaker. En haar gedrag doet ze aan het longeer touw ook regelmatig. Vanuit een normaal drafje galop vragen word ze ineens helemaal wakker.

Wanneer ik val staat ze ook gewoon stil en kijkt ze mij aan van oeps en daarna doet ze het niet meer. Maar het is wel heel vervelend dat ik steeds eerst zand moet happen voor ze er mee stopt. Ik ben ook aan het oefenen met evenwicht houden ect maar die bokken kan ik tot nu toe echt niet uit zitten.
Ik probeer haar in draf en stap ook heel veel te laten doen en na denken en controle in sneller draven en langzamer ect. Maar zodra je galopje vraagt lijkt ze wel ineens wakker te worden en heel blij te zijn. Ze is daarna namelijk ook heel voorwaards en probeert vaak zelf in galop te gaan. En ik maar denken dat een 22 jarige dat soort fratsen nog wel laat maar ze lijkt dan ineens een 4 jarige.

Kan ik hier iets aan doen?

Wat kan ik hier aan doen?

Anoniem

Re: Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:53

Voorwaarts rijden is meestal een key met bokken. Als je voorwaarts rijd, dan kunnen ze niet bokken. Tenminste meestal niet. Galop eens weglaten is ook niet erg. Vallen kan ook het vertrouwen schaden natuurlijk.

Iriscope

Berichten: 8603
Geregistreerd: 08-03-04
Woonplaats: Windhoek, Namibia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 09:53

Euh om maar met de dooddoener te komen... Is ze nagekeken? Hoe weet je dat het vreugdebokjes zijn?

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:10

Mijn merrie doet dit als ze voluit mag op buitenrit!

Als ik zeg "go" dan binnen drie passen voel je haar uit strekken, neemt een sprong! En geeft een bok!

Wat ik dan doe is achterover en nog meer sporen.
Dan na een pas of vijf schakelen, en ik ben weer aan het roer.

Als je het ziet, hoor je bijna een cowboy die "jiiieeehaaaah" roept.

Mijn merrie heeft lichamelijk niks, maar eerder durfde ze niet vol uit. (En kon het ook niet)
En gezien ze bitloos gewoon op zit terug te rijden is, vind ik het niet zo erg.

Als jouw paard lichamelijk niks mankeert, kan het inderdaad prima joligheid zijn.
Is niet onnatuurlijk, wel onpraktisch.
Gewoon neutraal blijven, achter over, en gas bij. Zorg er voor dat jij het heft in handen houd.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:12

Je kan zonder galop ook prima buiten rijden.

Daarnaast moet je ze niet de kans geven om de kop tussen de benen te steken, dan hand sluiten, voorwaards rijden.
De keren dat die van mij bokt is inderdaad aan de longe (hoofd tussen de benen en gaan!) en in het verleden soms buiten onder het zadel. Nu voel ik het feest aankomen en hou ik de hand gesloten en het been er aan, dan doet ze het dus niet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:13

En als je aanspoort voor de galop en direct met de eerste galopsprong weer terugneemt in draf? Dus heel veel overgangen maken, stap-draf en terug, maar ook draf-galop en terug. Misschien ook de stap-galop meenemen. Overgangen, overgangen, overgangen.

SennaS
Berichten: 262
Geregistreerd: 08-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:14

Kan het veroorzaakt worden door een medisch probleem?

Zo niet, rechtop zitten, zorgen dat je d'r hoofd omhoog houdt en juist naar voren rijden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:15

Wat nu als je van te voren haar even aan het werk zet? Even het frisse eraf halen? Of eerst op een klein stukje galloperen.

Esther

Berichten: 4144
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:16

Idd zorgen dat ze haar hoofd niet naar beneden kan doen en zelf iets gaan staan in je beugels waardoor ze onder je door bokt.
Eerst aan het werk zetten zodat haar aandacht bij jou is, een soort onder appél zetten en dan een rustige galop vragen, net als je in de bak zou doen. Kan ze dat fatsoenlijk dan kun je weer wat makkelijker worden. Het kan ook een patroon zijn geworden.

Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:18

Voorkomen dat het paard zn hoofd naar beneden doet. Hij heeft er nu een gewoonte van gemaakt dus dat zal je moeten doorbreken. Eerst een korte ophouding(niet vasthouden) omhoog maken en meteen daarop aangalopperen. Zelf goed achterover blijven zitten en gas geven.

8nnemiek

Berichten: 43393
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:30

Ik doe mijn paard altijd eerst even los longeren voor het rijden in de winter. Even aanvoelen hoe fit hij is, even een paar rondjes door laten galopperen en dan maakt hij ook meestal een paar enorme bokkensprongen, met wat korte sprintjes, wat iieeee geluidjes en scheten.. en dan is alles goed en kan ik zo opstappen en wegrijden := Misschien niet de beste manier, maar mijn paard lijkt het echt nodig te hebben om zichzelf in de winter eerst even los te bokken, met of zonder zadel maakt hier niets uit, en als hij dat nodig vindt dan laat ik hem dat doen, zo lang hij het alleen doet als er niemand op zit.

Ababe

Berichten: 982
Geregistreerd: 05-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:36

Mijn merrie springt ook graag fanatiek aan in galop. Wat bij mij helpt is aanspringen vanuit stap (moet ze dat wel kennen), dan springt ze veel meer gecontroleerd aan. Wat ik bij haar ook altijd doe is de hulp zo klein mogelijk geven. Ik geef hem liever een keer extra als ze fris is. Als ik een grote beenhulp geef dan krijg ik ook een hele grote reactie, wellicht kun je dat eens proberen.

Maargoed ik moet ook toegeven dat we er aan gewerkt hebben aan de longe eerst. Springt ze aan de longe wel netjes direct aan als je de galop hulp geeft? Of moet je haar voorbereiden/de hulp herhalen? Als dit laatste het geval is dan eerst daaraan werken, wellicht krijgt ze daardoor teveel prikkels/hulpen terwijl ze de eerste hulp nog aan het verwerken was en reageert er daarom zo op? Ik zeg maar wat hoor, dit is een beetje wat ik geprobeerd heb. Ik merk bij mijn merrie dat galop vroeger POEF WEG was en nu denkt ze eerst even na en krijg ik een beheerste reactie.
Laatst bijgewerkt door Ababe op 27-03-20 10:38, in het totaal 1 keer bewerkt

prugelpiet

Berichten: 12562
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 10:37

Als je zeker weet dat er niks lichamelijks aan de hand is, inderdaad zorgen dat dat hoofd omhoog blijft en eens flink been geven. Als het hoofd omhoog blijft kan de rug niet zo bol en worden, en dat scheelt een hele hoop.

Heeft je paard wel de mogelijkheid zich zo af en toe even helemaal uit te leven?
Ik zie veel paarden in de winter op natte paddocks, en daar gaan ze echt niet zomaar even los. Hier gaan ze dan om en om in groepjes in de binnenbak. Even rennen, bokken, rollen en dan naar buiten. Houd ze fris in het koppie en braaf onder het zadel.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-20 11:01

Hoe lang heb je dit probleem al? Hoe vaak, hoelang en in wat voor soort ruimte komt je paard buiten?

xwildhorse
Berichten: 113
Geregistreerd: 05-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-20 10:04

lichamelijk is ze helemaal nagekeken dacht dat het hier misschien aan kon liggen maar er was niks. het eerst aan het werk zetten doe ik ook maar het probleem is een beetje dat dat juist altijd super goed gaat en ze heel goed op mij is gericht. En dan hoef ik daarna echt maar een klein beetje de hulp te geven en is het ineens Joehoeeeee. Ook doet ze het bijna alleen maar bij de eerste keer aanspringen, na het op stappen opnieuw proberen doet ze het vaak niet soms nog een keer maar ben ik extra voorbereid. nu was ik er dinsdag op voorbereid dat ik zeker wist dat ze het ging doen dus handgesloten en goed achterover gaan zitten en naar voor gereden maar het lijkt wel een kleine rodeo. En het is altijd echt maar 3/4 meter achter elkaar en daarna doet ze normaal.

mijn paardje staat 24/7 buiten met vriendjes, heeft een hele track om lekker op los te gaan. En als ik niet rij dat is zo 1/2 keer per week laat ik haar lekker even los in de bak en gooi ik haar los. of aan de longe. en daar maakt ze soms ook zeker gebruik van.

van stap naar galop kent ze, misschien dat eens proberen, en inderdaad een pasje galop en meteen weer terug nemen.

vallen bracht eerst inderdaad wel eens schade was echt een aantal keer goed gevallen. maar dinsdag viel ik toen ze al gestopt was met rodeo en mij half op haar nek had liggen en er blokkig afviel. heb eerst weer een stuk gedraafd even alle focus op mij en weer even wat anders en dan nog een galopje gevraagd zo maar een halve volte en meteen beloont. andere kant op precies zelfde en dan doet ze dus niet bokken.

en over buiten rijden, met haar een rustig stap ritje bestaat niet. buiten rustig draven ook niet ze is gewoon zo blij. heb toen eens een pittige it gemaakt met veel draven en toen eens om galop gewoon rustig gevraagd. ze bokte niet maar het leek wel alsof ze achtervolgd werd door een spook. zo snel omdat ze het gewoon zo leuk vind. En daarna is ze ook niet meer rustig in haar hoofd te krijgen, rustig drafje word dan steeds GAAN WE IN GALOP? NU? NU? ze bied het ook zelf aan. en dit gebeurd in de bak ook maar wel minder. zodra ze in galop is geweest heeft ze peper in haar bips.


dit probleem heb ik sinds ik niet zo heel veel heb gereden, wanneer ik elke dag reed deed ze dit niet. nu rij ik sinds een week pas weer 3 keer gereden. Dus het rijden is voor ons al heel lang geleden omdat ze geen passend zadel had. Nu eindelijk sinds 2 weken een nieuw zadel. Het jaar daarvoor deed ze het ook wel eens maar weer paar pasjes en dan niks. Maar heel vaak ook niet. dus soms doet ze het wel en soms als ze misschien minder energie heeft deed ze het niet. maar het is meer voor ALS ze het doet wat ik dan het beste kan doen. heb nu wat tips, ik ga vandaag rijden en het eens proberen. zal vanavond wel even laten weten hoe het ging. dankjewel!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 21:07

Hoe is het gegaan? Als het vooral ligt aan dat ze lang niet bereden is zou je er ook voor kunnen kiezen haar eerst even te longeren. Maar ben benieuwd of je het met de andere tips ook al hebt kunnen verbeteren.

MarliesV

Berichten: 15181
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 09:36

Tja, als ik het zo lees is het toch gewoon een rijtechnisch verhaal.

Ze bied het zelf aan zeg je, dat is dus precies niet de bedoeling. Als je ze zelf het laat bepalen, dan heb jij dus op dat moment niet de touwtjes in handen.
Die van mij wil dat ook wel, maar dan gaat het op de kop naar huis als je niet oppast.

Ten alle tijde moet het tempo van jou zijn, en niet van je pony. Ik zou voorlopig de galop gewoon achterwege laten, dus ook niet als zij het aanbied oid.
Eerst flink weer gaan rijden en ritme krijgen, dan in de bak onder begeleiding de galop van jou zien te krijgen en dan pas buiten er mee aan het werk.

rozebadeend

Berichten: 348
Geregistreerd: 09-09-19

Re: Paard met vreugde bokjes, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-20 10:11

Ik heb niet alle reacties gelezen. Even uitgesloten dat er lichamelijk/medisch niets mankeert;

Hoofd omhoog houden, voorwaarts rijden, en blijf zelf wat in verlichte zit. Dan word je minder snel uit balans gebracht dan wanneer je echt blijft zitten, en dan rollen die bokken als het ware onder je door.

Ik denk als ik het zo lees dat je pony gewoon heel erg graag aan het werk wilt. Ik denk dat het goed is als ze zeker 5/6 x per week beweging krijgt, en dat hoeft echt niet iedere dag volle bak, maar wel dat ze haar energie kwijt kan, en dat ze echt uitgedaagd word.

Ook als je op buitenrit gaat denk ik dat het goed is om haar aan het werk te zetten, veel overgangen en wacht oefeningen. Als het kan misschien wat zijgangen en buiging meepakken, zodat ze bezig blijft.
Evt. kan je het opbouwen door voor je op buitenrit gaat eerst even lekker te longeren, of al 20/30 minuutjes in de bak te rijden, zodat de ergste energie er uit is.

Misschien sowieso fijn voor jou om voor het rijden te longeren, anders ben je alleen maar tegen de energie aan het vechten, en dat ga je nooit winnen.