Paard heeft dubbele gedragingen

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jazzie03

Paard heeft dubbele gedragingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-03-20 00:59

Even een vreemde titel omdat ik het niet anders weet te omschrijven.

Korte geschiedenis:
Ik heb dit paard afgelopen zomer gekocht als super braaf wandelpaard dat nergens van onder de indruk is. Het gaat om een 9 (nu 10) jarige Iers sportpaard ruin. Paard was het afgelopen jaar weinig bereden door medische problemen van de eigenaar. Ik ben een paar keer op proef geweest, was braaf, maar niet in balans en onbespierd. Paard gekeurd en uiteindelijk besloten te kopen.
Eerste maand ging alles perfect, maar paard was heel inzichzelf gekeerd. Er kwamen steeds meer verborgen ‘gebreken’ aan het licht waar de vorige eigenaar niet eerlijk over is geweest.

Ik ga hier niet te veel op in gaan, maar het kwam er op neer dat het paard heeeeeel onzeker/bang is door bepaalde gebeurtenissen in het verleden.
In de omgang is hij super lief alleen heel wantrouwend. Het rijden heb ik on hold gezet om eerst vanaf de grond alles terug op punt te krijgen.
We zijn al 100 stappen verder en het gaat heel goed.

Nu de reden voor dit topic:

Op sommige dagen is hij heel knuffelig als ik aankom op de wei. Hij komt dan onmiddellijk naar mij toe en begroet mij uitbundig.
Kom ik 10 minuten later terug dan stapt hij naar achteren en kijkt hij mij heel wantrouwend aan en ontwijkt hij mij een beetje. Dit kan ook omgekeerd zijn. Hij is precies altijd een beetje schrikkerig.

Ziet hij dat ik een halster in mijn handen heb reageert hij op 2 mogelijke manieren. Ofwel komt hij naar mij toe, ofwel loopt hij van mij weg. De laatste tijd is het altijd het laatste. Ik zou dan denken dat ik hem dingen laat doen die te veel voor hem zijn; maar het omgekeerde is waar. Ik zet zoveel mogelijk in op de zaken die hij leuk vindt. Ik wissel heel veel af tussen longeren, wandelen, vrijspringen, grondwerk en vrijheidsdressuur.
Het vreemde is zodra het halster aan is heb ik een super relaxt paard langs mij. Het wantrouwende is ineens weg en hij is dan zo gefocust op mij en echt super braaf.
Doe ik het halster na de training terug uit dan volgt hij mij nog een hele tijd om te knuffelen en gaat dan eten. Kom ik dan na een tijd terug op de wei begint het eerste ontwijkende gedrag terug naar boven te komen.
De volgende dag herhaalt het proces zich. De intensiteit wisselt heel veel.

Ik heb al geprobeerd om meerdere dagen tussen trainingen te laten of net alle dagen iets te doen, maar ik merk geen verschil.
Wel merk ik dat sommige weken anders verlopen en dat het wel veel beter gaat zonder dat ik iets anders heb gedaan.

Hij is helemaal gezond dus het is normaal gezien niks medisch.

Ik ken dit gedrag niet en vraag me af of ik iets kan doen zodat hij zich beter voelt.
Kent iemand dit gedrag?

My happy place is at the barn :D

superpony

Re: Paard heeft dubbele gedragingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 02:28

Je moet breder kijken denk ik.

Met hoeveel paarden staat ie op de wei? Hoe groot is die wei? Is er altijd te eten? Hoe gaat het onderling? Is er water? Komen er ook andere mensen op die wei?

En daarna ga je naar je eigen training kijken. Een herstel van een verleden kost gewoon tijd. Misschien doe je niet te vaak iets, maar wel te lang bijvoorbeeld.

Let goed op wanneer en hoe je het halster af doet. Hij kan wel bij je blijven, maar het kan toch een andere ervaring zijn wanneer en hoe je het halster af deed.

Ik zou misschien wat minder afwisselen en nu werken aan 1 of 2 dingen en dat is vertrouwen in jou. Vrijheidsdressuur bijvoorbeeld is best intensief.
Vrijspringen kan best pittig zijn, maar hangt van het paard af.

Doe een werkje, eindig goed en ga de volgende dag in zijn wei op een stoeltje zitten. Laat hem bij je komen, aaien en verder niks. Ook niet te lang aaien of teveel knuffelen. Gewoon als hij naar je toe komt, een aai en klaar. Hij kan bij je komen staan en contact maken zonder dat er gewerkt moet worden.

Laat het daar een paar weken even bij en kijk of je verschil gaat merken. Niet alles kan of hoeft gelijk over te zijn, maar elke verbetering is er eentje.
Wij hebben sinds Okt ook een beetje zo een merrie die wat wisselend is. Overigens maak ik me er totaal niet druk om en dat voelt ze ook. Als je toch met ene achterliggende gedachte komt, voelen ze dat wel aan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:08

Als hij afgelopen jaar niet veel heeft gedaan en nu opeens wel zal hij daar ook last van kunnen hebben. Zowel lichamelijk als mentaal.
Verhuizen vraagt zou eenmaal veel van een paard en dat kan leiden tot flinke gedragsveranderingen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 08:24

Mochten wij problemen hebben om een paard te pakken dan laten we het halster op in de wei. Nu kan dat hier ook, want alles is zo dat ze niet kunnen blijven haken ergens achter. Voor de rest vind ik dit eigenlijk nog wel normaal paardengedrag. Wij willen dat paarden het rijden en de rest leuk vinden. Maar veel paarden vinden er natuurlijk helemaal niets aan en doen het omdat het moet. Het ene paard doet het gewoon en de ander laat het merken. Niks bijzonders. Kun je niet gewoon buitenritten gaan maken zodat jouw paard ook eens een keer wat anders ziet of is het nog niet zover doorgereden dat je er buiten mee uit de voeten kunt? Om het op te lossen om je paard te laten komen kun je wat lekkers geven. Ik ben er zelf niet zo van maar als het blijft bij wat geven om paard makkelijk te laten komen is dat ook een oplossing.

Knert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 09:27

Een paard wat wat heeft meegemaakt zonder dat je weet wat precies, heeft lang tijd nodig om te herstellen in zijn vertrouwen.

Wees geen softie door te doen wat hij enkel leuk vindt, hij moet niet denken dat hij zelf aan de leiding is/komt. Hij heeft leiding nodig. Maak van hem geen gekookt ei of een lastpak.

Maar wees zeer consequent en duidelijk. Uiteraard niet met de harde hand. Onzekere paarden hebben goede stabiele leiding nodig.
Als jij je teveel focust op hem, voelt hij zich juist bekeken als prooidier. Hij moet je willen volgen.

Met Rust en vertrouwen komt vanzelf, zolang je eerlijk met hem werkt.

Dit kan wel een jaar duren.

Goede 2 paards trailer te koop
Kn zadels te koop

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:11

Moeilijk om zo via internet iets over te zeggen natuurlijk, maar ik herken wel dingen. Ik heb ook eentje met 'wisselende stemmingen' zoals ik het noem. Hij is niet bang ofzo, maar is de ene keer vrolijker dan de andere. Ik heb altijd gedacht dat hij veel afwisseling nodig had, dus ik deed ook veel verschillende dingen. Totdat ik mij afvroeg of daar misschien niet het probleem zat: veel afwisseling is veel nadenken is veel verschillende dingen tegenkomen/moeten doen. Ik ben mij eens gaan richten op een paar vaste dingen (in mijn geval was dit wandelen aan de hand, (los) longeren en gewoon naar de weides gaan en laten grazen) en mijn pony is helemaal verandert. Hij weet nu wat er gaat gebeuren, weet dat hij het kan en wil graag meewerken.

Zelfde overigens met halster aan of uit. Geen problemen met een halster aan doen, maar merkte wel erg verschil tussen aan of uit. Maar dan eerder in de richting van: als een halster aan is is het zoals een hand vasthouden en iemand leiden, terwijl zonder halster moet hij het allemaal zelf uitzoeken. En blijkbaar is hij daar niet zo sterk in, ookal lijkt het een heel onafhankelijk paard (maar dat is vooral bluf volgens mij).

Dus ik heb een tijdje eigenlijk gewoon met halster gelongeerd (longeren overigens niet enkel rondjes in een longeerpiste, maar ook in een gewone piste waarbij ik dan op de hoefslag werkte) en op die manier een bepaalde routine opgebouwd, daarna ook eens halverwege het halster uit gedaan en dan weer hetzelfde gedaan, en zo opgebouwd. Al de rest ligt eigenlijk nog steeds aan de kant (ook door andere dingen) maar de basis gaat nu wel super goed. Geleidelijk aan kan je dan eens wat nieuws toevoegen (eens 1 trucje VD aanleren, niet met verschillende dingen tegelijk bezig zijn bv., of eens een obstakel in de bak leggen waar je wat mee doet).

Ik kan natuurlijk helemaal mis zijn, maar ik dacht dus ook altijd dat afwisseling en veel doen de sleutel was, maar blijkt dat rust en routine en steeds 'saai' hetzelfde doen beter werkt voor die van mij.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:14

Ziet hij wel goed?

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:18

Klinkt voor mij toch alsof hij nog bang is. Zodra het halster afgaat - er wordt niets meer van hem gevraagd - ontspant hij. Als jij met het halster komt kan hij zichzelf kennelijk soms wel en soms niet overwinnen. Een paard met een halster is een stuk hulpelozer dan zonder. Het kan zijn dat hij zich met het halster aan zo goed gedraagt omdat hij weet dat er consequenties volgen als hij dat niet doet.

Misschien eerst veel grondwerk doen, met en zonder halster en sowieso belonen als hij gewoon naar je toe komt.

Voor bijzondere (niet paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

faunty
Erin gesmurft
Erin gesmurft

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:36

het belangrijkste voor paarden met een, of meerdere, 'trauma's', is voorspelbaarheid.
als jij aankomt op de wei, en de ene keer neem je hem meteen mee, dan kom je alleen een koekje geven, dan alleen even knuffelen, dan weer een keer terug is het voor hem heel onduidelijk wat de bedoeling is als jij in de weide komt.

voorspelbaarheid is veiligheid, probeer zelf dingen in een vast ritme te doen, dan kan je paard begrijpen wat de bedoeling is en zal hij meer gaan ontspannen

http://www.e-questria.com
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:37

Ik lees niet echt iets geks aan je verhaal. Je zou eens moeten weten hoeveel paarden zich moeilijk laten vangen in de wei omdat er dan telkens iets van hen verwacht wordt en ze hun vriendjes en vrijheid moeten achterlaten.

Laat je verwachtingen los. Ga de wei in om te knuffelen, kroelen of zelfs gewoon ergens te gaan zitten en naar de paarden te kijken. Hoe leuk jij je trainingen ook maakt, als het paard jou ziet, worden er dingen van hem verwacht, moet die opeens vanalles, moet die luisteren en bijleren en trainen. Zorg dat jouw paard jou dus ook eens ziet zonder die druk, zonder dat moeten, zonder dat vaste riedeltje van halster aan, uit de wei, werken,...

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-20 11:54

Ook al eens bewust op je eigen stemming en spanningsniveau gelet? Juist bange/ onzekere paarden zijn heel gevoelig voor jou stemming en de spanning die je (onbewust) uitstraalt. Ik hoeft zelf na een rot dag op het werk niet 'even' naar mijn paard te gaan als ik die spanning niet los heb gelaten, dan krijg ik m dubbel zo hard terug van mijn paard.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie