Uitkrabben

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:28

Hallo,
Mijn paard heeft bij het uitkrabben van zijn achterhoeven gauw de neiging om te gaan trappen. Hij is absoluut niet gemeen maar hij vind het echt heel erg eng.

Vroeger vond hij alles bij zn achterbenen al gauw eng en loste hij op door te trappen, nu is alleen zijn achterbenen een probleem.
Er lag een probleem in zijn bekken dat is opgelost maar nogsteeds vind hij dit gauw eng. Ik vind dit zelf erg spannend omdat ik niet wil dat hij mij of de muur raaktrapt, hij kan zn achterbeen wel (soort van normaal maar vluchtig) optillen maar eenmaal met krabben probeert hij los te komen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:35

Mijn shetlander deed dit ook. Wat ik deed was gewoon rustig aan eerst rondom het been borstelen en praten tegen hem. Als dit goed ging kreeg ze een beloning en was het klaar. De volgende dag weer opnieuw net zo lang totdat ze het normaal vond. Daarna begonnen met het voetje optillen. Geeft ze hem beloon ik en laat ik haar weer met rust en pak het de volgende dag weer op. Heeft me 4 weken geduurd maar nu kan ik moeiteloos uitkrabben zonder getrapt te worden.

Vraag eens of dat iemand anders het wil proberen. Jou spanning kan ook de druppel zijn voor je paardje die voelt dat namelijk
Laatst bijgewerkt door xtessax83 op 10-11-19 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:35

Oefenen, oefenen, oefenen. Het uitkrabben even laten zijn voor wat het is. Probeer hem een kans te geven het vertrouwen bij de achterbenen weer op te bouwen, ga steeds een stukje verder.

Zodra je de eerste keer merkt dat hij het eng vind, stoppen en opnieuw proberen. Wel steeds kleine stukjes uit zijn confortzone gaan en belonen als hij het goed doet. Al is de vooruitgang maar één cm of seconde bij wijze van spreken. Dit uitbouwen tot je het been weer een stukje van de grond kan tillen zonder dat hij het eng vind, vanuit daar oefenen op hoger en langer tillen.

Dit kan echt een tijdje duren maar je krijgt er veel veiligheid voor terug. Hoe lang dit trouwens gaat duren is niet te zeggen en hangt echt af van je paard. Als je het zelg niet durft, vraag dan hulp, zodat jou nerveusheid/angst geen beïnvloedende factor is. Succes!

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:39

Lara_Silver schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen. Het uitkrabben even laten zijn voor wat het is. Probeer hem een kans te geven het vertrouwen bij de achterbenen weer op te bouwen, ga steeds een stukje verder.

Zodra je de eerste keer merkt dat hij het eng vind, stoppen en opnieuw proberen. Wel steeds kleine stukjes uit zijn confortzone gaan en belonen als hij het goed doet. Al is de vooruitgang maar één cm of seconde bij wijze van spreken. Dit uitbouwen tot je het been weer een stukje van de grond kan tillen zonder dat hij het eng vind, vanuit daar oefenen op hoger en langer tillen.

Dit kan echt een tijdje duren maar je krijgt er veel veiligheid voor terug. Hoe lang dit trouwens gaat duren is niet te zeggen en hangt echt af van je paard. Als je het zelg niet durft, vraag dan hulp, zodat jou nerveusheid/angst geen beïnvloedende factor is. Succes!


Bij optillen vliegt zn been meteen omhoog, na meerdere keren proberen wordt hij boos? (Denk ik) en vind hij het niet leuk meer. Ik heb alle tijd ervoor over al duurt het jaren, maar bij bijv wandelen vind ik het wel zo fijn als ik steentjes kan verwijderen. Dan doen nu als hij op rust staat krabben we het uit. Maar optillen is zo lastig bij hem

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:40

xtessax83 schreef:
Mijn shetlander deed dit ook. Wat ik deed was gewoon rustig aan eerst rondom het been borstelen en praten tegen hem. Als dit goed ging kreeg ze een beloning en was het klaar. De volgende dag weer opnieuw net zo lang totdat ze het normaal vond. Daarna begonnen met het voetje optillen. Geeft ze hem beloon ik en laat ik haar weer met rust en pak het de volgende dag weer op. Heeft me 4 weken geduurd maar nu kan ik moeiteloos uitkrabben zonder getrapt te worden.

Vraag eens of dat iemand anders het wil proberen. Jou spanning kan ook de druppel zijn voor je paardje die voelt dat namelijk


Gelukkig kan poetsen wel en als hij op rust staat uitkrabben, maar optillen is echt een no-go. Ook mag ik met de hand wel langs zn been gaan maar optillen vind hij dood eng, ik ga inderdaad even iemand vragen die daar goed koel in is.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:41

Lookout28 schreef:
Lara_Silver schreef:
Oefenen, oefenen, oefenen. Het uitkrabben even laten zijn voor wat het is. Probeer hem een kans te geven het vertrouwen bij de achterbenen weer op te bouwen, ga steeds een stukje verder.

Zodra je de eerste keer merkt dat hij het eng vind, stoppen en opnieuw proberen. Wel steeds kleine stukjes uit zijn confortzone gaan en belonen als hij het goed doet. Al is de vooruitgang maar één cm of seconde bij wijze van spreken. Dit uitbouwen tot je het been weer een stukje van de grond kan tillen zonder dat hij het eng vind, vanuit daar oefenen op hoger en langer tillen.

Dit kan echt een tijdje duren maar je krijgt er veel veiligheid voor terug. Hoe lang dit trouwens gaat duren is niet te zeggen en hangt echt af van je paard. Als je het zelg niet durft, vraag dan hulp, zodat jou nerveusheid/angst geen beïnvloedende factor is. Succes!


Bij optillen vliegt zn been meteen omhoog, na meerdere keren proberen wordt hij boos? (Denk ik) en vind hij het niet leuk meer. Ik heb alle tijd ervoor over al duurt het jaren, maar bij bijv wandelen vind ik het wel zo fijn als ik steentjes kan verwijderen. Dan doen nu als hij op rust staat krabben we het uit. Maar optillen is zo lastig bij hem


Probeer hem dan te corrigeren met je stem. Een luide 'EH' En het been gewoon vast pakken. Alleen het optillen moet je voor nu als voldoende zien. Dat krabben komt later wel.

Femke_Tweety

Berichten: 11979
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:44

En als je het been niet volledig optilt, maar de hoef op de toon laat rusten?
Op de grond dus?


Voor sommige paarden helpt dit.
Vooral oudere stijve paarden, paarden met pijn in hun benen, of paarden die qua evenwicht wat moeite hebben.

Maar wie weet helpt het jouw paard ook, als de hoef dus lager blijft en niet zo 'vast' gehouden wordt.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:45

Bij optillen vliegt zn been meteen omhoog, na meerdere keren proberen wordt hij boos? (Denk ik) en vind hij het niet leuk meer. Ik heb alle tijd ervoor over al duurt het jaren, maar bij bijv wandelen vind ik het wel zo fijn als ik steentjes kan verwijderen. Dan doen nu als hij op rust staat krabben we het uit. Maar optillen is zo lastig bij hem[/quote]

Probeer hem dan te corrigeren met je stem. Een luide 'EH' En het been gewoon vast pakken. Alleen het optillen moet je voor nu als voldoende zien. Dat krabben komt later wel.[/quote]

Ik denk juist dat het aanleren van zn hoeven optillen een beetje ‘ruw’ is gegaan, dus durf hem niet te corrigeren op angst.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:46

Femke_Tweety schreef:
En als je het been niet volledig optilt, maar de hoef op de toon laat rusten?
Op de grond dus?


Voor sommige paarden helpt dit.
Vooral oudere stijve paarden, paarden met pijn in hun benen, of paarden die qua evenwicht wat moeite hebben.

Maar wie weet helpt het jouw paard ook, als de hoef dus lager blijft en niet zo 'vast' gehouden wordt.


Als hij op rust staat gaat het gemakkelijk. Zodra ik vraag optillen schiet zn been de lucht in, dus op rust is het wel te doen alleen het zou makkelijk zijn als ik het been op kan tillen.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: Uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 20:50

Bij mijn shetlander was het ook enkel 1 achter been en dat heb ik opgelost door dus wel een beetje hard te zijn qua stem. Als je alle 3 de hoeven wel kunt oppakken zal het voor mijn idee meevallen. Anders had je die denk ik ook niet makkelijk op kunnen tillen. Maar ieder paard is anders.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 20:53

xtessax83 schreef:
Bij mijn shetlander was het ook enkel 1 achter been en dat heb ik opgelost door dus wel een beetje hard te zijn qua stem. Als je alle 3 de hoeven wel kunt oppakken zal het voor mijn idee meevallen. Anders had je die denk ik ook niet makkelijk op kunnen tillen. Maar ieder paard is anders.


Bij mijn paard gaat het om beide achterbenen, maar heb in het begin veel last gehad van zijn ‘losse achterbenen’ nu tilt hij ze op maar er lijkt toch een bepaalde angst te zitten denk ik?

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:07

Lookout28 schreef:
xtessax83 schreef:
Bij mijn shetlander was het ook enkel 1 achter been en dat heb ik opgelost door dus wel een beetje hard te zijn qua stem. Als je alle 3 de hoeven wel kunt oppakken zal het voor mijn idee meevallen. Anders had je die denk ik ook niet makkelijk op kunnen tillen. Maar ieder paard is anders.


Bij mijn paard gaat het om beide achterbenen, maar heb in het begin veel last gehad van zijn ‘losse achterbenen’ nu tilt hij ze op maar er lijkt toch een bepaalde angst te zitten denk ik?


En hoe gaat het bij de hoefsmid? Is het dan hetzelfde?

Wat soms ook kan helpen is op verschillende plekken proberen het been op te tillen. Dus niet standaard op de poetsplaats, en de volgorde veranderen dus de ene keer begin je met links achter en de andere keer met rechts voor bijvoorbeeld.

Anoniem

Re: Uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 21:18

Oefenen, en vooral niet zomaar los laten en met je hoofd in het raakgebied zijn.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-19 21:21

Marije_1997 schreef:
Oefenen, en vooral niet zomaar los laten en met je hoofd in het raakgebied zijn.


Hij trapt dan elke willekeurige kant op, vandaar dat het zo lastig is, maar hij zet zoveel kracht naar achter dat het best zwaar wordt

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 22:33

Mijn paard heeft moeite met 1 achterbeen. Ze staat dan op haar andere slechte been waar artrose in zit. Dus ja dit doet zeer en dan wil ze ook wel eens trappen/moeilijk doen.

Vooral rustig blijven en blijven oefenen. Als aanraken goed gaat rustig optillen en meteen weer (rustig!) neerzetten (niet laten vallen) en dan zo steeds langer vasthouden.

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 00:29

Lookout28 schreef:
xtessax83 schreef:

Bij mijn paard gaat het om beide achterbenen, maar heb in het begin veel last gehad van zijn ‘losse achterbenen’ nu tilt hij ze op maar er lijkt toch een bepaalde angst te zitten denk ik?


En hoe gaat het bij de hoefsmid? Is het dan hetzelfde?

Wat soms ook kan helpen is op verschillende plekken proberen het been op te tillen. Dus niet standaard op de poetsplaats, en de volgorde veranderen dus de ene keer begin je met links achter en de andere keer met rechts voor bijvoorbeeld.


De smid heeft daar ondertussen wel wat op gevonden maar zo sterk ben ik niet. Die klemt het been tussen zijn benen, ik ga die andere plek eens proberen!

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 00:40

Lookout28 schreef:
xtessax83 schreef:
En hoe gaat het bij de hoefsmid? Is het dan hetzelfde?

Wat soms ook kan helpen is op verschillende plekken proberen het been op te tillen. Dus niet standaard op de poetsplaats, en de volgorde veranderen dus de ene keer begin je met links achter en de andere keer met rechts voor bijvoorbeeld.


De smid heeft daar ondertussen wel wat op gevonden maar zo sterk ben ik niet. Die klemt het been tussen zijn benen, ik ga die andere plek eens proberen!

Sterk of niet, als een paard zn been echt los wil krijgen dan lukt hem dat wel. Klinkt dus alsof de ervaring van de hoefsmid (en dus minder angstig) ook een rol speelt.

De tips hierboven zijn heel goed, oefenen, geduld, en heel kleine stapjes. Deel de volledige handeling dus inderdaad op in heel veel kleine stukjes. Niet te snel willen, en vooral niet nog even wat meer proberen als het goed gaat. Gaat het goed, stoppen en belonen. Met de stem even streng zijn mag best hoor, maar houdt het ook kort. Natuurlijk is het oneerlijk als je boos op je paard gaat foeteren, maar een korte HE! kan prima. Dat is duidelijk voor hem, en kort genoeg om daarna "over te gaan tot de orde van de dag".

Zoals al eerder geopperd ook, vraag hulp als je het zelf te spannend vind. Niet alleen omdat het dan makkelijker voor hem is om te "ontspannen" als de persoon die met hem bezig is ontspannen is. maar ook voor jou zodat je kunt kijken wat diegene doet en zo misschien wat meer vertrouwen erin krijgt.

Dat gezegd hebbende, als je niet zeker weet of pijn nu opnieuw of nog steeds een rol speelt is dat op zich niet erg om nog eens na te laten kijken. Het zou jammer zijn als jij met engelengeduld hiermee aan de slag gaat om er dan vervolgens achter te komen dat het gedrag puur een uiting van pijn is. Dan kun je oefenen wat je wil, de pijn en daarmee de reactie blijft.

En het is niet zo erg om een tijdje wat minder te krabben. Als de mijne niks bijzonders doen dan kijk ik hooguit 2x per maand eens onder de hoeven. Meestal "lopen" die van mij de hoeven ook al "leeg" over het verharde pad. Zo heb ik op aanraden van de hoefsmid een tijd de hoeven "schoongemaakt" van een pony die een ontzettende angst had voor het aanraken van de benen en waarbij we dus echt heel langzaam en geduldig moesten oefenen en opbouwen.

Edit: Ik kwam toevallig net een ander topic van je tegen waar je het hebt over een paardje dat bang is voor verkeer doordat een busje tegen zijn been is aangereden toen hij jonger was. Gaat het in dit topic over datzelfde paard? En zo ja, gaat het om hetzelfde been?

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 01:01

-
Laatst bijgewerkt door Lookout28 op 11-11-19 01:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 01:06

Lookout28 schreef:
Gaat om allebei de achterbenen, maar na dat ongeluk is hij inderdaad wel sneller angstig bij zijn benen. Hij is aangeleerd om zijn hoeven op te tillen dmv een touw aan zn been te spannen en dan zo omhoog te trekken. Daar zit die het omhoog lanceren van zn been in, dat meppen komt vooral omdat ze dan zijn been naar achter trokken en zo zn hoeven dan uitkrabben

Heeft hij aan die aanrijding ook iets over gehouden?

En wat betreft de manier waarop het voetje geven hem aangeleerd is. Er zijn vele manieren, en ze zijn niet per definitie goed of fout, verschil zit vooral ook in hoe je het doet. Maar persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het gebruik van een touwtje, hoewel ik ook mensen heb gezien die het op een vriendelijke manier inzetten.

Dat gezegd hebbende, zoals je het beschrijft komt het op mij over alsof het voor hem niet plezierig was. En dan kan ik snappen dat het voetje geven voor hem een negatieve bijsmaak heeft gekregen. Dan komt het toch neer op het geduld en oefenen zoals hier eerder al een paar keer uitgelegd is. Je moet hem als het ware opnieuw programmeren. De negatieve bijsmaak moet eraf en het vertrouwen dat het oke is erbij. En dat kost tijd en geduld. :)

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 01:10

Serenity350 schreef:
Lookout28 schreef:
Gaat om allebei de achterbenen, maar na dat ongeluk is hij inderdaad wel sneller angstig bij zijn benen. Hij is aangeleerd om zijn hoeven op te tillen dmv een touw aan zn been te spannen en dan zo omhoog te trekken. Daar zit die het omhoog lanceren van zn been in, dat meppen komt vooral omdat ze dan zijn been naar achter trokken en zo zn hoeven dan uitkrabben

Heeft hij aan die aanrijding ook iets over gehouden?

En wat betreft de manier waarop het voetje geven hem aangeleerd is. Er zijn vele manieren, en ze zijn niet per definitie goed of fout, verschil zit vooral ook in hoe je het doet. Maar persoonlijk ben ik niet zo'n fan van het gebruik van een touwtje, hoewel ik ook mensen heb gezien die het op een vriendelijke manier inzetten.

Dat gezegd hebbende, zoals je het beschrijft komt het op mij over alsof het voor hem niet plezierig was. En dan kan ik snappen dat het voetje geven voor hem een negatieve bijsmaak heeft gekregen. Dan komt het toch neer op het geduld en oefenen zoals hier eerder al een paar keer uitgelegd is. Je moet hem als het ware opnieuw programmeren. De negatieve bijsmaak moet eraf en het vertrouwen dat het oke is erbij. En dat kost tijd en geduld. :)


Naast een klein plekje en wat krassen op zn benen heeft hij gelukkig niks overgehouden toen die tijd, nu niks meer van te zien.
Voetje ziet hij idd als iets beangstigend en onplezierig. Ik ga zeker langzaamaan proberen, want het zit het puur in het tillen, krabben etc vind hij niet eng en mijn hand ook niet.

nuscaniels

Berichten: 1968
Geregistreerd: 17-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 02:53

Kreeg van mijn smid de tip door te oefenen met een halstertouw om de koot gewikkeld. Je houdt zelf beide einden in je handen en vraagt zo voetje. Als ze dan slaan, sta je zelf veilig en kan je vasthouden of op elk gewenst moment loslaten.
Is lastig zo via tekst uit te leggen hoe precies maar misschien dat je smid ook je het kan uitleggen.
Heb met hem ook grondwerkles gedaan om het voor elkaar te krijgen, dus aanraken, vragen, gelijk los enz. Dit ging voor mij super maar elk ander persoon accepteert hij niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 08:15

Lookout28 schreef:
Marije_1997 schreef:
Oefenen, en vooral niet zomaar los laten en met je hoofd in het raakgebied zijn.


Hij trapt dan elke willekeurige kant op, vandaar dat het zo lastig is, maar hij zet zoveel kracht naar achter dat het best zwaar wordt



Zet je been er dan onder zodat ie daar wat steen aan heeft. Zolang jij het toe laat dat hij kan slaan, zal ie dit ook blijven doen. Paarden zijn niet slim, maar zeker ook niet oliedom.

Serenity350
Berichten: 1383
Geregistreerd: 06-12-16
Woonplaats: Omgeving Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:27

Marije_1997 schreef:
Zet je been er dan onder zodat ie daar wat steen aan heeft. Zolang jij het toe laat dat hij kan slaan, zal ie dit ook blijven doen. Paarden zijn niet slim, maar zeker ook niet oliedom.

Laat die van mij dat niet horen. :') Als ik er alleen al aan denk om ze te onderschatten heb ik een probleem. :')

Lookout28
Berichten: 74
Geregistreerd: 09-11-19

Re: Uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-19 09:29

Vandaag geprobeerd, tillen gaat goed hij tilt alleen hoog op. Heeft 1-2x geprobeerd te trappen maar was vrij snel verholpen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Uitkrabben

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 09:33

Zet jouw heup tegen zijn knie aan (zijkant tegen zijkant), dan geef je steun met je lichaam én sta je veilig buiten het trap-bereik. Bij veel paarden helpt dat al veel. Zo doen wij het met import-paardjes ook wel, die niets gewend zijn.