Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 18:01

Puberen: onder invloed van hormonen zich afzetten tegen ouders of naasten.
Dat kan een pony gelukkig niet :D

Veel succes TS, hopelijk kan je dochter in de vakantie lekker bezig zijn en rijden met d'r pony!

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 15:46

Volgens mij ben je top bezig. Ik duim voor jullie.

En alvast een geruststelling/waarschuwing. Mensen die paarden 'stout' vinden zijn vooralsnog nog vaak in de meerderheid. Je gaat dus nog vaak met andere meningen (pak hem aan, zo laat je hem winnen etc etc) te maken krijgen. Luister er oprecht naar en blijf er voor open staan. Het kán inderdaad zijn dat je over jouw grenzen heen laat wandelen. Maar volg dan daarna vooral je eigen gevoel. Dat is niet makkelijk hoor.

Ik heb nu 2 uitersten staan. 1 Die wel over je grenzen heen walst als hij de kans krijg en waar je dus vrij snel op je strepen moet gaan staan (echt mega zeker typ) en 1 die heel stoer lijkt maar dat echt, echt echt niet is. Daarbij moet ik echt elke keer opnieuw zelf sterk in mijn schoenen staan om bij mijn eigen koers te blijven. Zodra je 'de sport' in gaat word het wat (te) nuchter over het algemeen.

(waar ik soms vind dat het in de nh hoek ook weer te fluffie wordt :') (het is ook nooit goed)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 09:40

Weer een update, mocht iemand dat leuk vinden :D

Met dochter besloten toch de pony een paar weken in training te zetten. Daar staat hij nu een weekje (wik gaan er ook gewoon dagelijks naar toe) en we zijn allebei zo blij dat we die keuze hebben gemaakt.

Pony laat daar hetzelfde gedrag zien, maar zij zien hetzelfde als wij; het is echt jongigheid en onzekerheid. Ze bouwen het dus heel rustig op. Dochter krijgt er vanaf volgende week ook les van ze zodat ze er straks weer mee verder kan.
Voelt goed om deze keuze te hebben gemaakt!

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 11:14

Vraagje... Is de rug op de foto gezet? Ik zou toch eerst willen uitsluiten dat er een echt probleem in de rug zit voordat ik het dier in training zou zetten.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 14:40

@Neon ja rug is op de foto gezet. Niets raars op te zien (gelukkig!!)

Ik moet zeggen dat hij nu ook heel veel meer ontspannen loopt met het nieuwe zadel. Er ligt nu een Kent & Masters Cob (flat back) op met een flink wijde boom. Ik kan wel zien dat hij zich veel soepeler kan bewegen zo. Het bokken laat hij nu ook alleen nog maar aan de longeerlijn zien, niet onder het zadel. Maar goed, hij staat hier pas net. We gaan morgen ook even meekijken als ze hem rijden. Leerzaam en goed voor mijn dochter ook even.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 14:46

Wat een mooie update. Nieuw zadel, lekker in training. Ik hoop dat jullie straks een fijn draakje hebben.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 16:50

Wat een mooie update! En meteen goede oefening voor de pony om ook te leren op vreemd terrein ontspannen te zijn :)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-19 17:01

dank @Maflinger daar ziet het wel naar uit ;-)

@darkadia; daar had ik eigenlijk nog niet over nagedacht maar inderdaad! En dat doet hij best heel goed. Ze vertelden ook dat hij de 1e 2 dagen wederom naar alle paarden hinnikte de hele dag maar dat het dag 3 al veel minder was.

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-19 21:03

Ah super fijn :) laat jullie maar goed informeren op de trainingsstal en vraag gerust waarom ze dingen op een bepaald manier doen om er avhter te komen waar ze op reageren.

Daarnaast adviseer ik je vooral ook naar je eigen gevoel te blijven luisteren... zoals iemand al voor me zei... als paardenmems ben je nooit uitgeleerd... niemand heef t dus alle wijsheid in pacht :)

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 11:21

Hopelijk komt het helemaal goed met de pony en kan je dochter uiteindelijk lekker rijden, daar gaat het allemaal tenslotte om toch?
Ik ben wel benieuwd, jullie hadden een instructrice gekozen 'die werkte aan vertrouwen' waar je heel positief over was, vervolgens een nieuw zadel waar je ook veel positief verschil van merkte; wat heeft je doen besluiten om de pony naar een professionele (neem ik aan) stal te brengen? Ik neem aan dat de pony nog steeds ongewenst gedrag vertoont de andere i'ngrepen' ten spijt?

(Ben nieuwsgierig omdat we zelf een trainingsstal hebben en ik de motivatie en afwegingen van een eigenaar interessant vind :o )

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 15:29

@isabelleN

De instructrice was nog een aantal weken op vakantie en mijn dochter is nadat pony de laatste keer echt raar had gedaan, elke keer té gespannen als ze opstapt. In plaats van aanrommelen, hebben we toch voor deze optie gekozen op voorwaarde dat dochter erbij betrokken wordt. Ik wilde hem niet gewoon maar wegbrengen want het ligt nu ook een groot gedeelte in het vertrouwen in elkaar.

Vanmorgen zijn we er weer bij geweest en ziet dochter hoe zij het aanpakken én dat het werkt.
Komende week gaat ze er voor het eerst weer op, onder begeleiding van deze trainer dus.
Pony maakt het ze daar ook niet al te makkelijk, maar hij heeft alleen de 1e 2 dagen gebokt. Zij weten die cirkel goed te doorbreken nu er een goed zadel op ligt en daar kan dochter op voort borduren straks.

We hebben hem dus idd niet voor niets gebracht; hij is gewoon niet zo snel onder de indruk van de ruiter bijvoorbeeld en probeert dan vanalles. Hij heeft enorm veel duidelijkheid van de ruiter nodig nog en met 1x per week een lesje kwamen wij er nu niet doorheen. Vandaar deze beslissing eigenlijk. Tot nu toe geen spijt van :) Dochter wil hier voorlopig ook graag blijven lessen, zei ze vandaag.

Hebben jullie een trainingsstal voor paarden of ook voor pony's?

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 18:44

Ah, duidelijk TS. Wat je omschrijft horen wij inderdaad ook meestal. Nadat al wat andere dingen zijn geprobeerd is het toch nogal eens zo dat een paard/pony de ruiter niet altijd serieus neemt. Mooi dat de stal het naar jullie zin oplost. Daar lessen is vast praktisch, zo kan je dochter de lijn doorzetten en kan de stal haar daarin begeleiden.

Wij doen alleen paarden. We hebben wel een paar sportpony's getraind maar die gaan na verloop van tijd naar internationale ruiters/amazones die ze leasen tot ze overgaan naar de paarden. Onze ervaring is wel dat pony's veel gehaaider en hardnekkiger zijn in hun (ongewenste) gedrag.
Elke manege-eigenaar kan dat beamen, haha! Ik hoop van harte dat ze jullie draakje op het goede spoor zetten.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-19 18:57

Ja dat geloof ik wel haha, onze pony is ook gewoon nog jong en heeft karakter. Daar zijn we voor gevallen en is leuk, zolang het binnen de perken blijft ;-)
Deze begeleiding is exact wat mijn dochter en pony even nodig hebben. Ik heb er vertrouwen in dat het goedkomt. Mijn dochter moet nog duidelijker naar hem zijn onder het zadel en hier leert ze wat het beste werkt bij hem. Het is fijn dat iemand anders dat wat voorbereidt en zij dat stokje over kan nemen.

Ik snap dat je dat vaker hoort. Kan me voorstellen dat ruiter en paard toch in een vicieus cirkeltje kunnen komen waarin ongewenste gewoonten ontstaan.

Devitootje
Berichten: 298
Geregistreerd: 13-02-11
Woonplaats: Tussen Dordrecht en Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-19 19:27

Koekie73 schreef:
Ik had het er met dochter gister over; instructie zegt dan dat hij best even mag kijken maar daarna moet hij er gewoon langs. Omdat jij dat wilt. Je zou er ook voor kunnen kiezen verder de ontspanning op te zoeken en vanuit die ontspanning het weer te doen, maar dan 'geef je hem zijn zin'.


Koekie73, echt complimenten hoe jij je openstelt voor alle meningen en tips.

Je geeft hem dan niet zijn zin, maar alleen maar meer tijd! In mijn ogen de enige juiste manier.
Dus inderdaad eerst terug naar ontspanning en dan weer verder. Het duurt in eerste instantie dan allemaal misschien wat langer, maar op de lange termijn duren veel dingen juist weer korter.

Mijn advies is om vooral je gevoel te blijven volgen, wat ik er zo van lees werkt jouw intuïtie prima.

En wat hier vaker gezegd is, zijn sterke karakter zal er waarschijnlijk voor zorgen dat zijn verzet steeds groter en heftiger wordt. Dus waak ervoor dat je dit gevaarlijke gedrag niet conditioneert.
Een meegaander type geeft misschien eerder toe en denkt, laat ik maar doen wat ze zeggen anders krijg ik weer een tik/schop/etc. Maar dat maakt de methode in mijn ogen nog steeds niet echt effectief (je lost het probleem voor jou misschien wel op, maar je neemt het bezwaar wat je paard je probeert duidelijk te maken er niet mee weg).

Een paard doet niets voor niets, er is altijd een reden. Aan ons de schone taak die uit te vogelen.
Kijk altijd kritisch naar de vraag die je hem stelt, begrijpt hij het, kan hij het mentaal/fysiek, durf hij het, etc.? En ook belangrijk om wel consequent en duidelijk te zijn.

Ik zeg altijd, je hoeft niet perse veel van paarden te weten om een goede eigenaar te zijn/worden, als je maar kritisch bent (niet alles voor zoete koek aannemen, zelf blijven nadenken), bereid bent om in (wetenschappelijke) kennis te investeren en vooral bereid bent om aan jezelf te werken. :-)
Maar dat gaat bij jullie helemaal goed komen als ik het zo lees.

Mooi leesvoer is ook:
Denkwerk van Inge Terblick
Calming signals van Rachael Draaisma
Je paard succesvol trainen van Karin Leibbrandt

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 15:32

Devitootje schreef:
Koekie73 schreef:
Ik had het er met dochter gister over; instructie zegt dan dat hij best even mag kijken maar daarna moet hij er gewoon langs. Omdat jij dat wilt. Je zou er ook voor kunnen kiezen verder de ontspanning op te zoeken en vanuit die ontspanning het weer te doen, maar dan 'geef je hem zijn zin'.


Koekie73, echt complimenten hoe jij je openstelt voor alle meningen en tips.

Je geeft hem dan niet zijn zin, maar alleen maar meer tijd! In mijn ogen de enige juiste manier.
Dus inderdaad eerst terug naar ontspanning en dan weer verder. Het duurt in eerste instantie dan allemaal misschien wat langer, maar op de lange termijn duren veel dingen juist weer korter.

Mijn advies is om vooral je gevoel te blijven volgen, wat ik er zo van lees werkt jouw intuïtie prima.

En wat hier vaker gezegd is, zijn sterke karakter zal er waarschijnlijk voor zorgen dat zijn verzet steeds groter en heftiger wordt. Dus waak ervoor dat je dit gevaarlijke gedrag niet conditioneert.
Een meegaander type geeft misschien eerder toe en denkt, laat ik maar doen wat ze zeggen anders krijg ik weer een tik/schop/etc. Maar dat maakt de methode in mijn ogen nog steeds niet echt effectief (je lost het probleem voor jou misschien wel op, maar je neemt het bezwaar wat je paard je probeert duidelijk te maken er niet mee weg).

Een paard doet niets voor niets, er is altijd een reden. Aan ons de schone taak die uit te vogelen.
Kijk altijd kritisch naar de vraag die je hem stelt, begrijpt hij het, kan hij het mentaal/fysiek, durf hij het, etc.? En ook belangrijk om wel consequent en duidelijk te zijn.

Ik zeg altijd, je hoeft niet perse veel van paarden te weten om een goede eigenaar te zijn/worden, als je maar kritisch bent (niet alles voor zoete koek aannemen, zelf blijven nadenken), bereid bent om in (wetenschappelijke) kennis te investeren en vooral bereid bent om aan jezelf te werken. :-)
Maar dat gaat bij jullie helemaal goed komen als ik het zo lees.

Mooi leesvoer is ook:
Denkwerk van Inge Terblick
Calming signals van Rachael Draaisma
Je paard succesvol trainen van Karin Leibbrandt


Nou inderdaad, ik was wel een beetje bang dat we wellicht het gedrag al wat bevestigd hadden. Sterker nog, ik denk ook wel dat dat gebeurd is. Ik vind het ook heel knap van mijn dochter dat ze aan kon geven dat ze nu toch met wat teveel spanning opstapte en twijfelde of ze het zo op kon lossen, met de begeleiding die we hadden.

Inmiddels is pony bijna 3 weken uit logeren. Wij gaan bijna elke dag naar hem toe. Ze moesten hem zelf ook even aftasten en leren kennen. Afgelopen week merkten ze dat hij inderdaad elk klein beetje ruimte voelt en ook pakt en dat je hem daar geen kans voor moet geven. Dus hem echt tussen 2 benen moet houden en heel consequent de buitenteugel er aan. In het begin had ze er een jonger meisje met haar begeleiding op rijden, maar ze zagen ook dat hij met haar aan de haal ging. Afgelopen week ging hij steeds fijner lopen, hebben ze al het positieve gedrag heel goed kunnen bevestigen en merkten wij het ook op andere vlakken heel erg. Hij vindt bijv. de spuitkop op de poetsplaats heel spannend (had hij bij ons de neiging om zich dan los te trekken) maar blijft nu keurig staan. Kijkt wel met spanning, maar blijft nu netjes staan wachten.

Aanstaande dinsdag gaat mijn dochter er zelf weer op, onder begeleiding van de trainster. In principe staat hij er dan nog een week, maar we bespreken dan ook nog even hoe ver we zijn en wat pony en dochter nog nodig hebben. Dochter kan natuurlijk niet wachten. Ze heeft inmiddels al veel info gekregen over hoe zij hem nu aanpakken onder het zadel, dus dat is al heel fijn. Ze is er veel bij betrokken de afgelopen dagen.
Zadel ligt ook fijn en hij heeft de afgelopen week geen bok, steiger of staak meer laten zien.

Benieuwd hoe het zich verder ontwikkelt.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:39

Fijne update! Miss straks op eigen locatie ook nog begeleiding van zelfde trainer? Kan me voorstellen dat dat met zon pittig ding wel handig is :)

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 18:43

Mooie update.

Als jullie nu iedere dag langsgaan, pony staat redelijk dichtbij begrijp ik, zou ik er nog een maand training aan vast plakken waarbij je dochter op jullie pony les krijgt zodat ze zoveel mogelijk meekrijgt van hoe ze hem moet rijden.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-19 19:18

@darkadia en @maflinger We hebben inderdaad besloten dat dochter inderdaad bij haar blijft lessen.
We gaan dinsdag ook overleggen of het verstandig is om nog wat langer te blijven om dochter wat langer daar te begeleiden. Hij staat er nu toch inderdaad. Het idee was ook dat dochter al eerder op zou stappen met haar begeleiding maar omdat hij zich zo sterk maakte en zij ook even zoekend waren, duurde dat wat langer. Logisch ook, die paar weken zijn zo om en ik doe het liever nu meteen goed.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:24

Wanneer je het geld er voor hebt nog een paar weken daar laten en vijf keer in de week daar rijden onder begeleiding en dan steeds begeleiding iets afbouwen. Het zijn inderdaad slimme jongens die pony’s en neem je hem over een week mee naar huis dan zal je dochter echt zo er mee om moeten gaan zoals nu onder begeleiding . Ze zijn alle twee nog jong en vaak zijn ze toch net iets langer nodig. Top zoals jullie het verder oppakken .
Laatst bijgewerkt door BigOne op 08-09-19 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-19 19:25

't Is jullie eigen pony dus je kunt zo lang de tijd nemen als nodig en zo vaak of niet vaak trainen als nodig. Met elke dag, week of maand een stapje kom je er ook.

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-19 18:40

Zo, net besloten om pony er nog 4 weken te laten. Dochter gaat hem vanaf maandag weer helemaal zelf rijden, maar krijgt daar de komende 4 weken 3x per week les. De andere 2 dagen gaat ze zelf oefenen.

Ze heeft er dinsdag zelf weer opgezeten, met les, en hij was zo lekker ontspannen. Ik moet zeggen dat ik hem in alles momenteel heel erg ontspannen vindt. Heerlijk om te zien. Vandaag gingen ze met hem springen en dat deed hij ook super. Ik vind het een hele fijne oplossing zo.
Na 4 weken nemen we hem dan mee naar onze stal en dan blijft dochter met hem 1x per week hier lessen. We zijn er met de trailer met 15 minuutjes, dus prima te doen.

Het is dat de pensionpaarden hier op stal niet lang genoeg naar buiten gaan, naar mijn mening, anders hadden we hem hier naar toe verhuisd.

Maflinger_S
Berichten: 12152
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 18:43

*\o/* *\o/* *\o/*

Hier word ik nou zo blij van.

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-19 20:16

Dat klinkt super!

Neon

Berichten: 4925
Geregistreerd: 03-07-06

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-19 09:13

Super :) fijn dat je dochter weer vertrouwen in haar pony kan opbouwen :) top dat je ze nog een maandje daar laat en intensief laat lessen daar :) het klinkt als een hele andere pony! Mijn complimenten over hoe jullie dit aanpakken :)

Koekie73

Berichten: 2648
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-19 10:11

@maflinger ik ook *\o/*

Dank ook darkadia en neon. Ik zei hetzelfde gister; hij is nu weer de pony die we dachten te kopen. Het wordt nog flink aan de bak voor dochter want de komende maanden kun je hem echt niet aan een lang teugeltje zijn gang laten gaan 8-) maar nu snapt ze tenminste hoe ze het aan moet pakken. En belangrijk; hoe niet. De les is ook veel fijner; echt leren rijden op haar zit ipv allerlei gepruts van voren. We kochten deze pony ook met het idee om dan veel begeleiding te krijgen maar dat viel in het water door zijn lange ziek zijn. Na de verhuizing viel die begeleiding enorm tegen... dus ik ben blij dat we dit tegenkwamen en zij echt snapt nu wat ze nodig hebben en dat ze wil helpen.

Helaas heb ik deze week gehoord dat ik mijn baan kwijt ben over 1,5e maand. Wegens bezuinigigen. Ik ga me nu dus maar eens storten op het solliciteren :(:)