Heftige reactie op andere paarden?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 12:28

Ik sluit mij ook aan bij bovenstaande posters. En tot op zekere hoogte vind ik het 'normaal' gedrag.
Sommige paarden hebben het minder, andere meer.

Mijn paard is 7, gaat al mee op pad sinds hij 3 is en veranderd nog steeds vaak in een spartelende vis als er een ander paard dicht langs komt. Vind hij nog steeds heel spannend. Functioneert in een groep paarden prima.
Hoe je dat aanpakt?
1.gericht op werken met je paard en hulp inschakelen van stalgenoten van met hun paarden (wil je langs mij stappen op 10 meter afstand? en als dat goed gaat op 7 meter meter etc etc)
2. In situaties die je niet kunt controleren zo veel mogelijk onnozel positief blijven. Geen punt van maken, afleiden door 'werk' en consequent zijn en de sfeer goed houden.

Overigens is dit 'gewoon een warmbloed'. Ook daar heb je types bij.

Ik zet een paard niet graag in een 'deze is uniek' hokje. Ze zijn wel individuen maar een degelijke consequente aanpak is wel universeel.
Laatst bijgewerkt door pol013 op 09-07-19 12:34, in het totaal 1 keer bewerkt

trots op Owen DrZ2+1; SprB+1, SGWL+5

pol013

Re: Heftige reactie op andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 07:17

Iemand anders die meeloopt wil ook wel eens helpen. Ik ben met mijn jonkie de eerste 3 keer naar buiten gegaan achter iemand op de fiets aan. Zelfs dat geeft al een beetje een kudde gevoel.
Helpt denk ik extra goed als ze die extra persoon ook kennen.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 14:28

Wat maakt het uit of het aan de andere paarden ligt? Je kunt de situatie niet (altijd) beïnvloeden. hoe jij er mee om gaat kun je wel iets aan doen. Dat heeft meer lange termijn effect dan die paarde weg halen.

En dat geld ook voor voorgeschiedenis. Wat heb je er aan om daar veel energie in te steken? Je moet nú omgaan met het gedrag. En een praatsessie gaat je paard niet helpen. Is ie bang? Dan leer hem omgaan met de stress. Is ie brutaal? zorg voor meer aandacht bij/voor jou.

pol013

Re: Heftige reactie op andere paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 08:11

Die neiging heb ik ook nog heel vaak. Maar vaak werkt 'begrijpen waar gedrag vandaan komt' averechts. Dan denk je 'het ligt aan paarden langs de bak' en begin je als ruiter al onbewust te spannen als je paarden langs de bak ziet. Gevolg is dat je paard ook zenuwachtig raakt.

En als je dan weet dat het vreemde paarden zijn, kun je die specifieke situatie beïnvloeden/ daar op gaan trainen. Maar zo te horen is 'vreemde paarden' niet het enige probleem van ts. Dit paard reageert op veel meer dingen (nog!) gestresst. Bij veel mensen komt dan de focus te liggen op het controleren van het probleem/de ander ipv aandacht te besteden aan het managen van de reactie van het paard.
Maar goed, dat is een aanname van mijn kant. Misschien ga ik daar te kort door de bocht.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie