Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 09:33

Onze pony :
net 5, New Forest, paar maanden onder het zadel, gereden door mijn dochter van 13.
Onlangs gestart in de B (dressuur).
Gister voor de 2e keer op vreemd terrein op cc. Op eigen terrein inmiddels ook 2x gestart en dan rijden ze netjes een winstpunt. Pony moet nog veel meer balans krijgen onder het zadel dus ze zijn samen hard aan het werk (ook met les uiteraard) en hebben (het allerbelangrijkste!) veel lol samen.
Hij heeft een periode gehad dat hij dochter flink uitprobeerde (staken, bokje, 1 of 2 keer zelfs kleine steigertje) maar dochter heeft hem goed aangepakt en dat doet hij thuis niet meer.

Goed, gister dus cc; het begint al met continu hinniken naar alle andere pony's (goed opgevoed; hij vindt dat hij ze allemaal gedag moet zeggen blijkbaar :+ ) Hij is niet gespannen in de zin van schrikkerig maar wel enorm nieuwsgierig. Dus neus in de lucht en alles willen zien. Daar krijgt hij van dochter ook even de tijd voor (want het is nogal wat; al die andere pony's, kinderwagen, auto's in de wei etc) Tijdens het losrijden heeft hij wel een half uurtjes nodig om helemaal te ontspannen (thuis ook) maar toen kwamen de bokjes. Affijn, het was ook warm dus daarna lekker nog even in de schaduw gestapt en de ring in.

Op gras, geen aanleiding van hekjes, auto met jury... allemaal nieuw. Ze kregen de tijd om even op beide handen er langs te rijden om vervolgens de proef te beginnen. Dat begon al met staken. Dochter krijgt hem uiteindelijk voorwaarts en hij begint te bokken, achteruit te lopen. Dochter probeert het weer op te pakken en hem flink voorwaarts te rijden en dan komt hij omhoog. Ze besluit maar af te groeten (heeft ze nog nooit gedaan!)
De jury kwam uit de auto om te zeggen dat ze het prima vindt dat dochter afgroet maar dat ze nog even komt helpen om goed af te sluiten (wat een geweldige jury!!! En dat op de kringkampioenschappen!)

Met goede moed (en dat vind ik ongelooflijk knap, mijn dochter heeft Asperger) aan de 2e proef begonnen. Het ging redelijk. Hij reageerde nog steeds erg slecht op de hulpen, was enorm tegen de hand en dus niet ontspannen. Ze had 162 punten. Daar ging het dochter al niet om, we gingen gewoon voor de ervaring. Maar dit was wel een frustrerende ervaring.

Een gedeelte kun je wegschrijven aan de spanning van dochter, ongetwijfeld. Dochter had hem thuis een flink tik verkocht en hem voorwaarts 'geschopt' maar dat is voor een jury wel erg lastig.
Aan de andere kant vindt pony het duidelijk ook nog erg lastig; logisch ook. Hoe zorgen we er nou voor dat hij alleen die trukendoos niet opentrekt en zich enigszins gedraagt? Hij sluit zich helemaal af voor alle hulpen op zo'n moment. Het helpt als er iemand naast komt lopen want dan is hij op zijn hoede, maar dat kan niet op zo'n moment. Ik snap dat kilometers maken helpt, dus dat gaan we ook doen.
Iemand ervaring en iets dat heeft gewerkt?

Ze heeft nu les op stal en daar zit vanwege drukte van instructrice, te weinig continuïteit in. Dus gaat ze over 2 weken les bij iemand anders uitproberen, kijken of dat klikt. Voordeel is, is dat dat op vreemd terrein is. Misschien wel goed voor pony.
Maar als iemand nog tips heeft voor een goede instructeur in de omgeving van Hellendoorn?

Verder ben ik ongelooflijk trots op mijn dochter. Als je autisme hebt, is het allemaal niet zo vanzelfsprekend. Ze had hiervoor ene springpony die alles al had gezien en alles voor haar deed. We hebben bewust de keuze voor deze jonge pony gemaakt en ze doen het zo goed samen. Ze heeft er ook zo'n lol in. Hij is ook zo braaf en lief, maar heeft ook echt een brutale kant die haar best een flinke uitdaging geeft en waar ze dus wel begeleiding bij nodig heeft (en krijgt) Een vriendin van ons gaat dus de komende tijd met hem springen omdat ze dat nu even niet aandurft. Heel fijn dat die vriendin dat wil doen voor ons. Maar wat een doorzetter van een dochter heb ik. Gister zonder blikken en blozen die 2e proef starten. Niet boos op pony, maar gewoon verder oefenen.


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 09:54

Denk ik ook hoor @capopjekop. Daarom gaat ze nu ook op vreemd terrein lessen. En naar de ponyclub is wellicht ook weer een goed plan.
Het zou eigenlijk ook fijn zijn als de instructeur tzt een keer mee zou willen op wedstrijd om te zien wat er gebeurt en dat ze daar samen mee verder kunnen.

Ze hebben nog 2 wedstrijdjes staan, maar 1 daarvan is op stal en de ander op de club in de bak met hekken dus dat is hij gewend. En bovendien pas ergens in augustus. dochter gaf ook al aan dat ze het anders afzegt als het nog niet goed voelt.

Moet ook wel lachen om pony hoor. Hij loopt altijd zo de trailer op. Hij vond het er zo interessant allemaal gister , dat hij heel boos naar de trailer keek en niet van plan was er zomaar op te gaan LOL Longeerlijn aan de ene kant op de grond gelegd, een grote tak aan de andere kant van de klep en toen gaf hij het maar op. Hahaha, hij heeft wel humor.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 10:34

@luffwinny dat doen wij nu thuis inderdaad ook veel (jolanthe schretlen helpt mijn dochter hierbij regelmatig) maar dat hebben we nog nooit op vreemd terrein gedaan. Ik bedenk me dat dat niet zo'n slecht idee is!

@diantaM ik hoop idd dat de nieuwe instructeur dat tzt een keer zou wilden, mee op cc.

Bedankt hoor, voor alle tips tot zover!

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 10:36

@frieswytske dank voor je bericht. Ik laat het mijn dochter lezen, ik denk dat ze er heel veel aan zal hebben!

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 11:36

@luffwinny daarom heb ik 1x per week er ook een wat ouder en zeet ervaren ruitertje er op rijden. goed voor de pony, goed voor mijn dochter. Al is mijn dochter ook absoluut geen beginner overigens en rijdt ze de pony verder heel netjes en vooral vriendelijk. We zijn sowieso altijd erg op tijd zodat er geen tijdstress is idd. We maken er altijd een uitje van (wat lekkers mee voor onderweg :D ) en we genieten er allebei van om met pony oppas te zijn. Ze heeft zelf ook al wel wedstrijd ervaring, maar vooral in het springen en (oefen) crossen.
Pony is geen sensibel ding. Tijdens de schriktraining was hij nieuwsgierig en nergens bang voor. Ging gewoon lekker voor de bladblazer staan en vond koekiemonster in de kliko helemaal niet boeiend LOL.
Hij is gewoon wat brutaal en probeert dochter uit en dat kent zij idd niet. Daar heeft ze wel begeleiding bij en doet ze zo goed, dat het thuis helemaal geen issue is onder het zadel of aan de hand.

Nu op vreemd terrein nog ;-) We moeten er duidelijk bovenop zitten, want hoe neemt de ruimte die hij voelt dat is duidelijk.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 11:43

MirandaFuego schreef:
Langer de tijd nemen en niet zo gericht zijn dressuur en op presteren met wedstrijden.
Een jong paard is misschien sowieso geen goede match voor jouw dochter en het betekent veel meer begeleiding en hulp, vooral in de zin van omgang met een paard.
Het is op dit moment dus aan te raden langer bezig te gaan met instructie/begeleiding die helpt met het gedrag van het paard (hoe komt het en hoe je daar op moet reageren) dan dressuur les.
Het hoeft dus niet persé grondwerk te zijn ( al is dat natuurlijk ook al heel goed) maar meer gericht op de problemen die er zijn met rijden.
Want de zweep erover en aanpakken helpt toch niet als je oorzaak niet weet (al verwacht ik dat het onzekerheid is van amazone en paard en dan is dat niet de goede aanpak) en het zou zonde zijn als het daarop gaat mislopen.


Waar lees je dat wij niet de tijd nemen en zo gericht zijn op dressuur en presteren? Dat is namelijk helemaal niet zo. Ze krijgt les van iemand die juist ervaring heeft met het opleiding van jonge paarden en daar ligt de nadruk op de basis, balans, vertrouwen. Niet op dressuur en wedstrijden. Dat ze nu B dressuur start, is omdat dochter het leuk vindt om dit met haar vriendinnen van de club te doen en het is ónderdeel van wat ze met pony doet. We hebben dus naast die instructie begeleiding van Jolanthe schretlen bijvoorbeeld.
Zowel de instructrice als Jolanthe (als wij) zien dat dit echt een stukje van zijn 'brutale' karakter is en ja dat heeft alles met opvoeden te maken want anders wordt het erger. Dat gaat echt niet met zweep erover. Maar als hij gevaarlijk gaat doen onder het zadel, krijgt hij een tik ja.

Mijn dochter gaat absoluut niet op wedstrijd vanwege punten of met welke verwachting dan ook. Dat doet ze puur omdat ze er lol in heeft, het leuk vindt om samen met pony te doen en om hem ervaring op te laten doen. Vanuit mij ligt die druk er al helemaal niet, van mij hoeven die wedstrijden namelijk niet :)

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 11:52

Aleeneh schreef:
Ik zou het beeld van een drakenpony die stout doet en pubert een beetje proberen los te laten.

Een pony die zich afsluit, niet meer bereikbaar is voor je hulpen, die hinnikt en continu de omgeving in de gaten moet houden, en die wanneer je hem pusht gaat steigeren en bokken, klinkt mij niet in de oren als een stoute pony. Die klinkt voor mij als een onbegrepen pony die het ongelooflijk spannend en eng vindt.

Ik zou hem dus niet benaderen als een pony die stout is, maar als eentje die het gewoon heel erg moeilijk vindt. Geef hem dus vertrouwen niet door hem te pushen als het hem niet meer lukt (want dan gaat hij alleen maar grotere signalen geven dat het hem ECHT niet lukt, zoals bokken, en op die manier gaat het rijden nooit ontspannen worden), maar door hem aan te moedigen en wellicht hem in kleinere stapjes aan vreemd terrein te laten wennen. Denk inderdaad aan uitjes op andere terreinen waar niet zo veel stress en druk bij komt kijken (want al zouden júllie niet gestrest zijn, dan zijn alsnog alle mensen om je heen dat wel) en dergelijke, waarbij hij niet op een bepaald moment perfect moet presteren.

Grondwerk zou inderdaad ook een perfecte ondersteuning hierbij zijn.


Hmmm dat zet me wel aan het denken. Echter, iedereen om ons heen die ons begeleid geeft aan dat het echt een stukje karakter is dat je meteen aan moet pakken. Onze eigen oplossing tot nu toe was bij bijv staken was dat ik dan bijv mee ging lopen om hem een steuntje in de rug te geven. Echter volgens instructrice (niet Jolanthe hoor, die is ook van de vriendelijk aanpak) geven we hem dan zijn zin en neemt hij een loopje met ons.

Mijn dochter (en ik) verwachten eigenlijk nog niet veel van hem. Hij hoeft echt niet compleet ontspannen te lopen, maar bokken en steigeren en staken mag hij niet. Als ze gewoon de ring rondkomen is dochter al blij. Thuis lukt dat prima. Je ziet wel dat hij de neiging heeft tot klieren.

Ik heb zelf pas 3 jaar ervaring met paarden/pony's dus ik weet eerlijk gezegd ook niet waarom hij bijv hinnikt op vreemd terrein? Daarom ben ik ook al een tijdje op zoek die dochter kan begeleiden op ander terrein. Ook omdat het voor een kind met autisme lastig is om aanwijzingen van je moeder aan te nemen (moeder is moeder, begeleiding is begeleiding) Maar dat is heel lastig. Instructie die ze tot nu toe heeft gehad, heeft daar tot nu toe of geen tijd voor of wil dat dan alleen voor de leerlingen die al Z rijden |o

Ze gaat nu lessen bij iemand die zelf een beperking heeft en snapt dat niet altijd alles volgens boekjes verloopt. Ik hoop dat dat prettig zal zijn. En ik hoop dat hij bereid zal zijn een keer mee te gaan. Niet om een perfecte proef te rijden (want daar gaat het ons helemaal niet om) maar gewoon om te zien wat er gebeurt en weer verder te kunnen.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 11:55

Overigens voor de duidelijkheid; drakenpony is gewoon een als grapje bedoelt he? We zijn nl allebei ongelooflijk gek op dat dier.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 13:01

hmmm ik heb steeds gedacht dat hij het eng/spannend vond. Instructrice heeft ons er op gewezen dat niet bang is, maar dochter uitprobeert. Als voorbeeld: tijdens het losstappen thuis in de buitenbaan waren ze aan het stappen. Op een gegeven moment kwam de maneges naar buien langslopen. Pony begint een beetje achteruit te dribbelen. Mijn interpretatie; hij vindt het een beetje spannende situatie (want toen stonden we nog kort op deze stal en nog geen bekende situatie voor hem)

Op dat moment komt instructrice (want dochter had les, privé) em zegt dat hij heel ongehoorzaam is want hij stapt achteruit terwijl dochter dat niet heeft gevraagd. Dochter legt uit dat ze denkt dat hij het gewoon even spannend vond en dat hij rustig even mocht kijken van haar.

Zo zijn er meer dingen. Hij staakt soms (vanaf het begin al) ook zonder reden; er is dan echt niets spannends. Hij is dan echt niet vooruit te krijgen. Dochter rijdt in principe altijd zonder zweep eigenlijk. Ik ga haar dan gewoon helpen en dan helpt dat prima en rijden ze weer verder. Instructrice geeft aan dat hij er weer mooi mee weg komt want hij gaat het gewoon weer proberen. Dus moet dochter zweep erbij.
Omdat hij ook wat ging bokken onder het zadel (ja pony is op de foto gezet en is nadat bleek dat hij oa droes had, helemaal genezen verklaard. Dit is allemaal daarna) gaf instructrice aan; je kunt dit in de longeercirkel oplossen of je moet ht durven om onder het zadel hem een flink schop voorwaarts te geven als hij gaat bokken en steigeren. Dochter is niet zo van de harde aanpak. Dus zijn we toen met longeren begonnen met hem te corrigeren als hij ging bokken of niet luisterde; voorwaarts oplossen en als hij ging rennen, bijvoorbeeld terug in draf en weer opnieuw aan laten galopperen. Daarna is dochter in de longeercirkel op hem gaan rijden; op de volte en zonder prikkels (want dichte longeercirkel) en dat ging heel goed.
Mijn dochter is niet bang en zit hem niet in de weg bijv. dus daarna weer lekker de binnen- en buitenbak in. Dat gaat eigenlijk heel goed. Ze zijn 2 keer mee gaan doen in de B op stal nu en ze hebben de laatste keer een hele nette proef gereden.
Verder doet dochter heel veel andere dingen met hem.

Ik twijfel dus nu; hoe zie ik nu of hij idd is zoals instructice zegt of dat hij het allemaal idd wat spannender vindt en hij die zachtere aanpak nodig heeft waar wij mee begonnen waren?

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 13:37

Dat snap ik. Vaak genoeg is het echter wel geklier. Dan gaat hij gewoon stilstaan en reageert niet meer op een hulp. Meer been, van hand proberen te veranderen, zweepje erbij... hij vertikt het dan gewoon. Nu help ik hem dan weer voorwaarts door erbij te komen (en soms moet ik hem dan ook echt even aan de hand meenemen) maar hij moet ook leren gewoon naar dochter te luisteren. Overgangen rijden ed doen ze al heel veel en hij is dus eigenlijk altijd goed aan het been. Dit staken, bokken, steigeren komt eigenlijk niet veel meer voor (het staken nog af en toe en laatst een keer een bokje; toen was er ook niets spannends)

Dit was dus zijn manier om ons te vertellen dat het wat teveel voor hem was op cc denk ik?

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 13:47

sanne83 schreef:
Puberen bestaat niet bij paarden.

Ik zou je echt verdiepen in hoe een paard leert. Als je paard thuis alles goed snapt en op locatie niet, dan heeft hij stress en/of zoveel prikkels dat hij niet meer naar je kán luisteren.

Het is normaal in een leerproces dat je eerst iets aanleert op een rustige, prikkelvrije plek en daarna steeds meer prikkels toevoegt en kijkt of het geleerde behouden blijft. Dit kan je het beste langzaam opbouwen, steeds iets toevoegen, kijken of de pony ontspannen blijft en goed blijft luisteren en dan weer een stapje verder gaan.

Elk paard is gebaad bij duidelijkheid. Het gaat dus niet om hard of zacht zijn, maar duidelijk zijn. Dat doe je bij angst en bij niet-willen. Bedenk je dat je de pony dingen aan het aanleren bent, ik krijg echt de kriebels van de uitspraken van de instructeur: "hij komt ermee weg" of "je moet de pony niet laten winnen" -O-

Als je graag een continue strijd met je paard wilt hebben, dan is dat natuurlijk een keuze. Of wil je dat je paard meedoet omdat hij het leuk vind en ontspannen is in jullie omgeving?


Dankjewel voor je reactie. Dat doe ik dus ook, oa door hier mijn vraag te stellen. als je nog tips hebt over waar te lezen/kijken/luisteren om meer te leren; graag. We hebben niet voor niets een (goed bekend staande) instructrice ingeschakeld en iemand die ons begeleidt bij grondwerk/paardengedrag. We hebben deze pony gekocht alszijnde ultiem brave kinderpony met springtalent. (Nadat mijn dochter dus een wat oudere maar sensibele pony had waar ze B springen mee was en cross mee reed) Toen we gingen kijken was hij een mak schaapje en heeft ze een parcourtje met hem gesprongen. Helaas werd hij bij ons na 5 weken ziek en bleek hij 2 maanden toch flink ziek te zijn door droes. En nu blijkt er toch een karaktertje achter te zitten. Wat helemaal niet erg is, maar waardoor wij wel even moeten schakelen.

Je laatste vraag vind ik een hele flauwe. Wij doen nl enorm ons best om voor hem het allerbeste te doen. Dat ik niet met paarden opgegroeid ben, betekent dat ik de goede mensen om me heen moet verzamelen en dat is niet altijd eenvoudig. Zoveel mensen, zoveel meningen en daar moet je dan de juiste uit weten te zoeken. Dat is helaas ook even een proces.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 13:52

safina schreef:
Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.


Ok, daar kan ik inderdaad wat mee. We hebben nu dus duidelijk een instructrice getroffen die daar dus wel vanuit gaat. Aangezien het bokken en steigeren nu dus erger wordt, doen we iets verkeerd. In het geval van gisteren 10 stappen teveel kunnen we nu wel zeggen.
Op zich is het dus een prima oplossing dat als hij gaat staken dat ik ze even gaan helpen om weer voorwaarts te gaan?

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 13:54

Ik ben echter wel van mening dat paarden onder het werk uit proberen te komen wanneer ze het bijvoorbeeld lastig vinden en dan kan al snel geïnterpreteerd worden als "ik ga uitproberen"[/quote]

Tja maar dan gaat het eigenlijk alsnog om hoe je er mee omgaat. Nu wordt mijn dochter (en mij) geleerd om een flink tik of schop naar voren te geven. Terwijl, als hij het moeilijk vindt, hij wss meer heeft aan vertrouwen en aanmoediging? Ik hoop dat de instructeur waar we over 2 weken naar toe gaan haar kan leren hoe ze die aanmoediging kan geven.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-06-19 14:00

Dankjulliewel! Dit topic is een eyeopener voor mij. En een herinnering voor mezelf dat ik echt beter bij mijn eigen gevoel moet blijven.
We gaan een flink aantal stappen terug en eens goed letten op de signalen die pony ons geeft. Ik hoop dat de instructeur waar we naar toe gaan bevalt en ons goed kan begeleiden en anders toch verder zoeken naar iemand die bij ons past.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 09:37

Bedankt hoor voor alles tips!! Inmiddels ben ik zo ver dat ik toch of maar weer even de dierenarts ga bellen voor de zekerheid.

Gister reed onze (ervaren) bijrijdster er op. Niets aan de hand. Ze deed niets bijzonders en uit het niets trok hij een fikse sprint om hard in de ankers te gaan. Niet uit te zitten en ze klapte er voorover af, met hoofdstel en al. Tot 3 keer toe.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 10:34

@maria1990 die leerpony heeft ze gehad en is ze ontgroeid. Dochter heeft Asperger maar is niet te onervaren.

-pony wordt 3x per week gereden. Alleen tijdens de les rijdt ze een uur, anders 20 tot 40 minuten.
-ze heeft les van iemand die juist veel ervaring heeft met jonge paarden. Plus pony wordt 1x pw gereden door een ervaren ruiter.
- Zadelmaker is geweest op 16 mei jl.
- Tanden zijn in december gedaan door dierenarts
- pony staat hele dag buiten
- pony krijgt 2x per dag een half handje brok voor de sier omdat de rest dan brok krijgt.
_ pony krijgt dagelijks Bonpard resistance (vitaminebrok)
- pony heeft 3 dagen pw vrij

De pony wordt echt niet overvraagd. Drakenpony is gewoon flauwe humor, puur bedoeld als grapje. Dat kan jouw humor niet zijn, maar het is niet nodig het zo serieus te nemen. Nou ken je mij niet, maar als je mijn andere reacties had gelezen denk ik dat je er wel uit had kunnen halen dat wij dol op hem zijn en hem helemaal niet als drakenpony zien in die letterlijke zin van het woord.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 11:08

@Evelijn dit soort dingen heeft hij eerder niet gedaan. Ik was echt in shock van gister.
Kijk, zaterdag was hij echt overweldigd. Daar heb ik me op verkeken, dat begreep ik na mijn topic hier. En dan vind ik het heel begrijpelijk en was hij echt niet gemeen ofzo. Hij heeft achteraf duidelijke signalen gegeven die ik niet goed heb begrepen. Dochter is daar juist heel goed mee omgegaan, ondanks alle adviezen die iedereen om haar heen had op dat moment (heel irritant altijd, die mensen op cc die het altijd beter weten)

Maar gister was anders. Er was niets waarvan hij schrok. Hij was 2 dagen vrij geweest, lekker hele dagen buiten gespeeld met zijn vriendje. Ruitertje had alleen nog maar rustig wat gereden, rijdt enorm vriendelijk en vroeg niets moeilijks. Ik zei wel tegen een stalgenootje dat ik vond dat hij wat bozig leek (!) maar hij deed verder braaf en werd lekker ontspannen na een minuut of 15. Tot hij echt out of the blue (genoeg mensen die het hebben gezien) wegspurt en een acute stop maakt op de diagonaal. Heel apart.

Tel daarbij op dat hij de laatste keer bij de hoefsmid zo lastig was dat hij een praam op moest (daarvoor was hij ook niet makkelijk maar hij heeft ook nog niet veel ervaring dus we doen het allemaal met heel geduld en beleid. We hebben een hoefsmid die heel graag wil helpen) en dochter de laatste tijd vaak bokjes aan voelt komen (maar dat goed op kan lossen door hem voorwaarts te rijden; ze is daarin echt niet onzeker of te onervaren) zegt mijn gevoel dat we hem toch weer moeten laten nakijken.

Mocht daar niets uitkomen, moet ik me afvragen of we idd nu zijn karakter te zien krijgen. Toen hij bij ons kwam in oktober is hij natuurlijk erg ziek geworden na een week of 5. Daarna verhuisd en inmiddels wel gewend dus het kan zijn dat hij nu zich fit voelt en laat zien wie hij is en wat hij kan :o
In de omgang verder is het echt een schat, alsof hij dan 2 verschillende kanten heeft en dat vind ik moeilijk te rijmen. Mijn dochter en ik zijn echt, echt dol op hem. Maar mijn dochter is wel geschrokken van hoe bijrijdster er gister 3x afklapte.

We gaan vandaag lekker met hem tutten, uitgebreid borstelen, lekker wandelen. Morgenmiddag komt instructrice helpen; dwz even horen wat er gebeurd is en kijken wat er nu handig is. Zij appte meteen dat ze er voor dochter is en dat ze dus morgen komt helpen. Heel fijn!
Ik heb familie die oud bondscoach is van de pony's en die heeft ook al aangeboden dochter een tijdje te komen helpen. Dat zou op zich ook heel fijn zijn, zolang er maar continuïteit in zit.

Net de DA gebeld, maar zij blijkt met zwangerschapsverlof. Dus even kijken wie ik dan ga bellen. Zou eigenlijk graag iemand hebben die zowel dierenarts als bijvoorbeeld chiropractor is. Beetje 'best of both worlds'

Over dat mee lopen als pony in de staak gaat. Ik hou zelf gewoon niet van dat gemeen. We hebben niet voor niets gekozen voor begeleiding die werkt vanuit 2moons. We doen dus veel grondwerk. Pony reageert daar eigenlijk vrij goed op. Ik probeer dat dus liever en het kan idd dat dat dan een langer traject is. Maar ik geloof zelf wel dat pony het zo ook met dochter prima zelf oppikt daarna. Tikje met de zweep kan altijd nog.

Zag laatst een ouder op stal haar kind helpen met de pony door er een slof aan te hangen, zweep bij te nemen én sporen om te doen... allemaal omdat de pony niet luisterde. Daar word ik zo triest van. Maar goed, ieder zo zijn oplossing.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 11:11

IsabelleN schreef:
Niet leuk TS, vooral voor jouw dochter niet denk ik. Die had zich natuurlijk een wedstrijdervaring heel anders voorgesteld. Hopelijk kun je haar helpen het niet te zwaar te maken. Pony's reageren doorgaans toch anders dan paarden. Iedere manege-eigenaar kent het beeld van ponys die snel doorhebben hoe ze kunnen 'muiten' ;)

Het voorwaarts houden is altijd de beste oplossing, maar ja, hoe doet een kind dat in een toch wel spannende setting. Ik zou een (kleine), zeer geroutineerde springruiter/amazone (ja, die zijn doortastender dan de meeste dressuurruiters!) de pony eens op een wedstrijd voorterrein laten rijden. Dan kun je samen rustig kijken waar de knelpunten ontstaan. Filmen is ook handig. Nu krijg ik heel grondwerkend Bokt en de rest over mij heen: wanneer de pony bewezen gezond is (check vooral bloed, kost weinig en voorkomt heel veel voorkomend gedoe met bv. bloedarmoede! Je wilt niet weten hoeveel paarden in onze africhtingsstal exact het door jou omschreven gedrag vertonen -inclusief wat er nu thuis gebeurt- doordat ze bloedarmoede hebben ;( ) mag de pony best eens even weten wie eigenlijk de regie heeft. Daar komt misschien een tik aan te pas? So be it... Het mag niet ontaarden in een gevaarlijke situatie voor jouw dochter, de kans dat ze haar plezier in het rijden verliest is dan groot. Zou jammer zijn toch, want ik lees dat jullie echt genieten van de sport en het samenzijn.
Heel veel succes en houd de moed erin!


Hmmm hij heeft droes gehad en had toen ernstige bloedarmoede. Weken nadat het abces was geknapt is er weer een bronchoscopie en luchtzakspoeling gedaan. Alles was weg en uit kweek bleek hij geen drager te zijn. Er is echter geen bloed meer getrokken dus ik weet idd niet of zijn bloedarmoede bijgetrokken is.

Bijrijdster die er gister afknalde is inderdaad springamazone met een flinke dosis ervaring en blauwe plekken ;-) Doortastend typje dat niet bang is gelukkig.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 11:46

Voor de ruiter kwam het wel out of the blue maar ik denk idd dat ze de signalen niet op heeft gemerkt. Zoals ik al schreef merkte ik op dat ik even het idee kreeg dat hij wat bozig overkwam.

Over een ruime week heb ik een afspraak bij Leonie van Vliet. Zij is dierenarts en chiropractor. Tot die tijd doen we sowieso lekker rustig aan.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 12:58

Top! Lijkt me een hele goede beslissing om hem na te kijken. Daarna rustig opbouwen en kijken waar het probleem vandaan komt. De dingen die je noemt zijn allemaal signalen. Het opeens rennen en stoppen komt in die zin niet helemaal uit het niets.[/quote]

Ik kan het me ook echt niet voorstellen dat een pony dit 'zomaar' doet. Of doet omdat hij zgn dwars is. Ik geloof dat gewoon niet. Iemand zei gister op stal 'het is gewoon geen lieve pony'. Ik snap dat iemand dat zegt als je zoiets ziet, maar hij is nl wel lief. Daarom houdt het me ook zo bezig.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 13:10

Helemaal met je eens Sanne

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 13:15

@Wispeltuur dankjewel, dat is heel lief. Ik doe mijn best en mijn dochter ook. Zijn welzijn staat voor ons voorop en het moet voor allebei leuk blijven. Ik hoop ook echt dat we steeds de juiste keuzes maken. Hopelijk kan Leonie ons verder helpen volgende week.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 13:40

Nog even een korte reactie op TS, je zegt ergens, dat hij op een bepaald moment staakte of bokte en er echt niks eng was. Voor jou :) Wij beleven de wereld helemaal anders dan paarden. Het kan bovendien goed zijn dat hij gewoon wat moet verwerken en daardoor even pauze nodig heeft. Dat is soms moeilijk in te schatten. Maar je pony "erdoor rijden" is in de meeste gevallen niet aan te raden, omdat de signalen die hij geeft dan niet begrepen worden en die signalen dus telkens heftiger (moeten) worden, zodat je het WEL zou begrijpen. Wil hij kijken? Laat 'm kijken. En probeer gewoon eens uit wat hij doet als je hem echt zelf laat beslissen hoe lang hij nodig heeft om dat bepaalde iets wat hij ziet te verwerken. Ben ik zelf ook wel erg benieuwd naar. Ik laat mijn Haflinger ook graag even naar iets eng kijken en spoor haar dan met mijn stem en lichte beenhulp aan verder te gaan. Meestal is dat genoeg.[/quote]

Nou ja daar kan ik me wel in vinden. Allereerst denk ik dat het goed is 1 'strategie' te kiezen. Want net zoals jij zegt (en zoals je bijv op bokt leest) zoveel mensen, zoveel meningen/instructies
Huidige instructeur, maar ook instructie op de ponyclub leren dochter inderdaad tik erbij bij ongehoorzaamheid.

Ik had het er met dochter gister over; instructie zegt dan dat hij best even mag kijken maar daarna moet hij er gewoon langs. Omdat jij dat wilt. Je zou er ook voor kunnen kiezen verder de ontspanning op te zoeken en vanuit die ontspanning het weer te doen, maar dan 'geef je hem zijn zin'. Hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik er van overtuigd ben dat ik veel meer een coach ga zoeken in plaats van een instructeur. Met focus op samenwerking ed ipv hoeken door (even als voorbeeld)


Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 14:34

@maria hij is gesedeerd en electrisch gevijld. Hij had ook een mini (echt heel mini) wolfstandje.

Koekie73

Berichten: 2647
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 15:05

Maflinger_S schreef:
Goed bezig TS. De eerste stap is bewustwording, die heb je in gang gezet door goed te luisteren, te kijken en te denken. Naar en over je pony, de leukste drakenpony die er is. Beestje is nog jong en je dochter en hij moeten nog aan elkaar wennen.

Zoek inderdaad iemand die naar de combinatie kijkt als een combinatie, in wording.


Dank :) Hij is ook echt leuk! Hij komt altijd meteen naar je toegelopen, is erg op mijn dochter gericht. Sjouwt altijd overal achter haar aan. Hij heeft humor en het is een pony waarmee je ook echt kunt spelen.

Toen hij zo ziek was van droes, kroop hij zo ongeveer in mijn dochter. Als hij wat onrustig was, werd hij weer helemaal rustig als wij er waren. Hij wordt helemaal blij als ze buiten gaan rijden. Vindt het geweldig om met zijn vriendje in de wei te spelen. Je kunt heerlijk bij hem in de wei gaan zitten. Dan komt hij meteen bij je in de buurt staan grazen. Echt genieten dat beestje. Ook aan de hand is hij een leukerd. Heeft dingen snel door en vindt nieuwe dingen leuk, is dan heel nieuwsgierig en helemaal niet bang.
Had ik al gezegd dat hij heel leuk is? :+


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Utixo en 32 bezoekers