Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:16

capopjekop schreef:
Ik zou eerst gewoon zonder wedstrijdspanning op vreemd terrein gaan oefenen. Ook al kom je zonder ambities naar de wedstrijd, je zult toch te maken krijgen met wat spanning en voor een groene pony is het ook wel erg veel in een keer en je wil anderen immers tijdens hun warmrijden ook niet te veel hinderen. Mss zorgt het bij je dochter ook wel voor wat spanning.

Dus kijk eens of er andere locaties beschikbaar zijn om te gaan lessen. Wellicht kunnen ze eens samen een schriktraining op een vreemde locatie doen. Als de pony meer gewend is zal het op wedstrijd ook beter gaan.

Is het geen optie om haar instructeur een keer mee te nemen? Of de pony vooraf even aan de longe te doen?

Ik zou dit idd ook adviseren...

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:17

maria1990 schreef:
Ik denk dat jullie te onervaren zijn voor deze jonge pony en het beter was geweest als je een leerpaard voor je dochter had gekocht.

Ik zou dit als volgt aanpakken:

-De pony minder lang rijden per week dus hooguit 30 min per keer

- les nemen van iemand die veel ervaring heeft met jonge pony's en ook verstand heeft van gedragsveranderingen

- Zadel laten controleren door een goede zadelmaker

- Tanden laten controleren door een goede paardentandarts

- Overdag zoveel veel mogelijk naar buiten toe doen met soortgenoten

- Geen krachtvoer voeren. Ik zou alleen een vitaminekorrel bijvoeren

- Minimaal twee keer per week een rustdag geven

- mocht er geen verbetering inzitten dan kun je de pony altijd nog laten onderzoeken.

Al met al denk ik dat je de pony te veel overvraagd. Ik ben van mening dat paarden en pony's nooit zomaar gemeen worden dus om de pony meteen uit te maken voor een drakenpony vind ik ook niet helemaal eerlijk naar het dier toe. In de meeste gevallen licht het toch echt aan diegene die erop zit of ermee omgaat. Uitzonderingen daargelaten.

Ik ben het met je eens..

~ A great horse will change your life ~ The truly special ones, define it! Chablis ~ <3

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 00:02

Koekie73 schreef:
Nou de drakenpony is dus inderdaad helemaal geen drakenpony....
Vandaag een (andere) zadelmaker erbij gehad voor een second opinion voordat ik de huidige zadelmaker laat komen: zadel is te lang (over de laatste rib), te smalle boom en ongeschikte vorm boom, drukverdeling vh zadel totaal verkeerd; alle druk achterop het zadel :( :( :(
Ik heb haar maar meteen een rapport laten schrijven zodat ik goed beslagen ten ijs kom als huidige ZM komt.

Pony is ook precies gevoelig op die plek van het zadel. Zaterdagochtend naar de chiropractor/dierenarts.
Als hij hersteld is, gaan we pas weer kijken naar een nieuw, passend (!!) zadel. En dan niet bij de huidige ZM, want daar heb ik geen vertrouwen meer in.

Wat een ellende en wat sneu voor het beestje en voor mijn dochter :(:)

Ik heb dit toen ook gehad, wat een opluchting he dat je t nu weet!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-19 13:46

Koekie73 schreef:
En nog een kleine update na de dierenarts/chiropractor. Hij vond de behandeling van Leonie grotendeels wel heel erg fijn <3
Hij was inderdaad gevoelig op zijn schouder en zijn laatste rib, maar ook zijn bekken zat vast. Daarnaast bleek hij een spierscheur te hebben tussen zijn voorbenen. Dat is waarschijnlijk ontstaan toen hij over de voorstang gesprongen is in de trailer de dag dat wij hem kochten/ophaalden :( Daar moet ik traumeel gel of iets dergelijks voor kopen en smeren.
Ze heeft ook wat acupunctuur gedaan. Nu 2 dagen rust, dan dinsdag longeren. de dag daarna mag dochter rijden met wat lichte oefeningen. Daarna mogen ze de training wel oppakken, maar het zal wel even duren voordat we een nieuw zadel hebben.
Heleen van Saddlefitservice gaat ons daarbij helpen; het wordt waarschijnlijk een Kent en Master Cob GP of original flat back GP. Omdat een V profiel boom gewoon niet past zal een echt springzadel niet lukken. Dat vindt dochter jammer, maar het is niet anders. Ben allang blij als we een goed (!) passend zadel hebben.

Pony lijkt weer ontzetten ontspannen, precies zoals we hem kochten. Donderdag heeft dochter weer les (vanaf de grond) en dan kunnen ze de week daarna wellicht er weer op.

Hier stond hij te kijken wat Leonie allemaal van plan was met hem :D
[ [url=m/JD7AVz.jpg]Afbeelding[/url] ]

Liefie <3 <3 <3
[ [url=m/9eXnxJ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik heb beiden ook gehad voor mijn paarden. Heel fijn! Fijn dat het nu allemaal duidelijk is!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie