Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:34

Puberen bestaat niet bij paarden.

Ik zou je echt verdiepen in hoe een paard leert. Als je paard thuis alles goed snapt en op locatie niet, dan heeft hij stress en/of zoveel prikkels dat hij niet meer naar je kán luisteren.

Het is normaal in een leerproces dat je eerst iets aanleert op een rustige, prikkelvrije plek en daarna steeds meer prikkels toevoegt en kijkt of het geleerde behouden blijft. Dit kan je het beste langzaam opbouwen, steeds iets toevoegen, kijken of de pony ontspannen blijft en goed blijft luisteren en dan weer een stapje verder gaan.

Elk paard is gebaad bij duidelijkheid. Het gaat dus niet om hard of zacht zijn, maar duidelijk zijn. Dat doe je bij angst en bij niet-willen. Bedenk je dat je de pony dingen aan het aanleren bent, ik krijg echt de kriebels van de uitspraken van de instructeur: "hij komt ermee weg" of "je moet de pony niet laten winnen" -O-

Als je graag een continue strijd met je paard wilt hebben, dan is dat natuurlijk een keuze. Of wil je dat je paard meedoet omdat hij het leuk vind en ontspannen is in jullie omgeving?


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 16:46

Koekie73 schreef:
sanne83 schreef:
Puberen bestaat niet bij paarden.

Ik zou je echt verdiepen in hoe een paard leert. Als je paard thuis alles goed snapt en op locatie niet, dan heeft hij stress en/of zoveel prikkels dat hij niet meer naar je kán luisteren.

Het is normaal in een leerproces dat je eerst iets aanleert op een rustige, prikkelvrije plek en daarna steeds meer prikkels toevoegt en kijkt of het geleerde behouden blijft. Dit kan je het beste langzaam opbouwen, steeds iets toevoegen, kijken of de pony ontspannen blijft en goed blijft luisteren en dan weer een stapje verder gaan.

Elk paard is gebaad bij duidelijkheid. Het gaat dus niet om hard of zacht zijn, maar duidelijk zijn. Dat doe je bij angst en bij niet-willen. Bedenk je dat je de pony dingen aan het aanleren bent, ik krijg echt de kriebels van de uitspraken van de instructeur: "hij komt ermee weg" of "je moet de pony niet laten winnen" -O-

Als je graag een continue strijd met je paard wilt hebben, dan is dat natuurlijk een keuze. Of wil je dat je paard meedoet omdat hij het leuk vind en ontspannen is in jullie omgeving?


Dankjewel voor je reactie. Dat doe ik dus ook, oa door hier mijn vraag te stellen. als je nog tips hebt over waar te lezen/kijken/luisteren om meer te leren; graag. We hebben niet voor niets een (goed bekend staande) instructrice ingeschakeld en iemand die ons begeleidt bij grondwerk/paardengedrag. We hebben deze pony gekocht alszijnde ultiem brave kinderpony met springtalent. (Nadat mijn dochter dus een wat oudere maar sensibele pony had waar ze B springen mee was en cross mee reed) Toen we gingen kijken was hij een mak schaapje en heeft ze een parcourtje met hem gesprongen. Helaas werd hij bij ons na 5 weken ziek en bleek hij 2 maanden toch flink ziek te zijn door droes. En nu blijkt er toch een karaktertje achter te zitten. Wat helemaal niet erg is, maar waardoor wij wel even moeten schakelen.

Je laatste vraag vind ik een hele flauwe. Wij doen nl enorm ons best om voor hem het allerbeste te doen. Dat ik niet met paarden opgegroeid ben, betekent dat ik de goede mensen om me heen moet verzamelen en dat is niet altijd eenvoudig. Zoveel mensen, zoveel meningen en daar moet je dan de juiste uit weten te zoeken. Dat is helaas ook even een proces.


Sorry, het staat er onaardiger dan ik het bedoel. Er zijn gewoon honderden manieren om met paarden om te gaan, sommige mensen vinden alles "stout" en halen overal de zweep overheen en het stomme is, dat werkt vaak ook! Dus je moet echt een bewuste beslissing maken dat dat niet de manier is waarop jij met je paard om wil gaan. Zoek dan een instructeur die daarbij past en die dezelfde insteek heeft, maar volgens mij komt dat wel goed +:)+

Voor filmpjes over paardengedrag kan je in de richting van horsemanship zoeken, Parelli, Warwick Shiller, Tristan Tucker zijn dingen die je misschien interessant vind. Hier staan 8 filmpjes onder elkaar over alle verschillende gedragingen/emoties van paarden, is misschien leuk om t kijken: https://connectiontraining.com/the-way- ... ing-system

Bedenk je dat de pony nu in korte tijd verhuisd is, een nieuwe eigenaar heeft gekregen en flink ziek is geweest. Plus dat het nog een jong beestje is, die wrs. heel braaf op die locatie een parcoursje sprong, maar dat geeft helemaal geen garantie dat hij dat ergens anders ook doet/kan. Paarden leren heel context gebonden, dus kunnen prima met één persoon, op één plek heel prima te rijden zijn geweest, maar als je in één klap alles veranderd, dan zijn sommige paarden echt volledig de weg kwijt en zal je weer opnieuw moeten opbouwen en alles met kleine stapjes aanleren.


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 10:51

Koekie73 schreef:
Ik zei wel tegen een stalgenootje dat ik vond dat hij wat bozig leek (!) maar hij deed verder braaf en werd lekker ontspannen na een minuut of 15. Tot hij echt out of the blue (genoeg mensen die het hebben gezien) wegspurt en een acute stop maakt op de diagonaal. Heel apart.

Tel daarbij op dat hij de laatste keer bij de hoefsmid zo lastig was dat hij een praam op moest (daarvoor was hij ook niet makkelijk maar hij heeft ook nog niet veel ervaring dus we doen het allemaal met heel geduld en beleid. We hebben een hoefsmid die heel graag wil helpen) en dochter de laatste tijd vaak bokjes aan voelt komen (maar dat goed op kan lossen door hem voorwaarts te rijden; ze is daarin echt niet onzeker of te onervaren) zegt mijn gevoel dat we hem toch weer moeten laten nakijken.


Top! Lijkt me een hele goede beslissing om hem na te kijken. Daarna rustig opbouwen en kijken waar het probleem vandaan komt. De dingen die je noemt zijn allemaal signalen. Het opeens rennen en stoppen komt in die zin niet helemaal uit het niets.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:04

Ik denk dat het altijd goed is om te bedenken dat WIJ iets willen van die paarden. Die pony is prima lief, leuk en aardig als hij op de wei staat tussen z'n vrienden. Wij willen rijden, wij willen dat het paard meewerkt, dan zullen wij ook moeten zorgen dat het paard snapt wat we bedoelen, het leuk vind om mee te werken en niet beperkt wordt door pijn of ongemak. Het idee dat een pony geboren wordt om mensen te pleasen (of ze juist dwars te zitten), is een bizarre gedachte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 7 bezoekers