Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:38

Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:34

Koekie73 schreef:
safina schreef:
Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.


Ok, daar kan ik inderdaad wat mee. We hebben nu dus duidelijk een instructrice getroffen die daar dus wel vanuit gaat. Aangezien het bokken en steigeren nu dus erger wordt, doen we iets verkeerd. In het geval van gisteren 10 stappen teveel kunnen we nu wel zeggen.
Op zich is het dus een prima oplossing dat als hij gaat staken dat ik ze even gaan helpen om weer voorwaarts te gaan?


Mijn idee: Zolang hij voorwaarts gaat, heeft hij geen tijd om te bokken of te steigeren. ;)

Maar qua staken: kwestie van de oorzaak achterhalen. Teveel prikkels en teveel stappen tegelijk gezet? Want sommige paarden vertalen dat door letterlijk stil te gaan staan. Als dat het is, is is het niet eens zo'n onprettige reactie. Liever dat dan als een dolle aan de kletter, bokken of erger. Of is het meer dat hij iets fysiek lastig vindt om te doen en heeft ervaren dat hij met staken onder dat fysieke ongemak uitkomt? Dat vraagt wellicht weer een heel andere aanpak. Het zijn maar voorbeelden. Gewoon om even te laten zien dat het heel verschillend kan zijn. Gelukkig heeft jouw pony jullie getroffen. Mensen die willen zoeken naar hoe het zit.

Een fijne instructeur helpt je te duiden waar gedrag vandaan komt.

Anoniem

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 12:54

Wat fijn voor de pony dat je de tijd neemt het goed uit te zoeken. Als je gevoel is dat er andere dingen spelen, zou ik dat ook doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:29

sanne83 schreef:
Het idee dat een pony geboren wordt om mensen te pleasen (of ze juist dwars te zitten), is een bizarre gedachte.


Precies dat. Spijker op de kop.

Maar helaas leven we in een wereld waarin wel heel veel mensen dat denken. Zelfs professionals, instructeurs.

Ik snap ergens wel dat mensen zo denken. Het gebeurt zoveel. Het is zo goed als normaal. Het begint al bij de manegeinstructrice die tijdens de les roept:"Polly weet best dat ze stout is als ze de hoeken afsnijdt, dus geef haar maar een flinke tik." Nee, Polly weet dat ze door die hoek af te snijden, het zichzelf wat makkelijker maakt. Dus doet ze dat. Of dat stout is, daar heeft Polly werkelijk geen idee van.
En als die tik helpt, is dat niet omdat Polly beseft dat ze straf heeft gehad omdat ze stout was en nu graag een braaf en lief paard wil zijn, maar omdat ze simpelweg verwacht dat er weer een tik volgt als ze het nogmaals doet en dat ongemak liever niet heeft.

Maar als al aan kinderen wordt uitgelegd door hun instructeurs dat paarden zo uitgebreid moreel kunnen redeneren, is het geen verrassing dat mensen het soms moeilijk vinden het gedrag van hun paard correct te duiden. Zeker als instructeurs het ook nog even verergeren.

Anoniem

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-19 12:07

Wat een goede berichten. Ben blij voor jou en je dochter, TS!

Anoniem

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-19 17:08

Wat mooi om te lezen wat deze pony voor je dochter betekent. En fijn dat jullie weer op het goede spoor zitten.

Ik hoop dat je snel een andere baan vindt!

Anoniem

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-19 19:26

Wat leuk dat het zo goed gaat! Broekelo: stoer hoor! +:)+


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers