Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:39

Als ik het goed begrijp, is de pony eigenlijk ook nooit op vreemd terrein afgezien van die 2 wedstrijden? Dan vraag je ook gelijk nogal wat van de pony.

Ik zou voorlopig geen wedstrijden starten, maar veel oefendressuur doen op vreemde plaatsen, lessen op vreemde plaatsen etc. Jullie moeten kilometers maken, maar op wedstrijd is dat waarschijnlijk niet de beste situatie.

Edit: had bericht hierboven nog niet gelezen.
Ik zou toch zeker de gedachte loslaten dat de pony brutaal is. Dit is geen brutaal gedrag, het dier is jong en kent nog niets en wordt in het diepe gegooid. Je kan niet van hem verwachten dat als hij nooit op vreemde plekken komt, hij hier in volledige ontspanning zal lopen. En als dat wel van hem wordt gevraagd en hij gestraft wordt wanneer hij niet goed luistert, dan vind ik het niet gek dat hij in de staak gaat.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:02

Maar je kan heel erg van een paard houden, ook als het een draak is :P Het feit dat je hem drakenpony noemt, geeft wel aan dat jullie zijn gedrag als onredelijk zien. Als je hem ziet als bange pony, had je hem geen drakenpony genoemd :)

Ik denk dat het voor jullie ook belangrijk is om door te hebben wanneer de pony inderdaad brutaal is (en aangezien het bokt is, zal ik wel even bij zeggen, mits hij lichamelijk in orde is) en wanneer die gewoon bang is. Wanneer die brutaal is, zou ik hem aan het werk zetten, niet de kans geven om te gaan klieren. Is hij bang, dat is het belangrijk dat je dochter vertrouwen en zekerheid geeft aan de pony. Dan moet ze hem laten weten dat het niet eng is, praat tegen hem, beloon hem, laat zijn vertrouwen en zekerheid groeien. En dan kan het ook zeker helpen als iemand meeloopt ter ondersteuning. Mijn jonge paard kroop op vreemd terrein zo ongeveer in mijn vader, maar dat gaf haar wel het vertrouwen om door te blijven lopen en wanneer ze alles een beetje gezien had, liep mijn vader weg en konden we langzaam gaan rijden.

Bowo

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:11

Nou ja, het is wel zo dat als hij iets eng vindt, hij wel gehoorzaam moet blijven. Hij mag best kijken, maar hij mag inderdaad niet er vandoor gaan, achteruit lopen etc. Maar je moet wel oppassen dat je hem niet gaat afstraffen omdat hij bang is, maar dat je hem corrigeert.
Probeer te voorkomen dat hij achteruit gaat lopen en als hij toch te snel is, houd dan rustig een voorwaartse hulp aan zonder boos te worden. Hij moet niet nog banger worden, maar wel leren dat hij moet blijven luisteren.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 13:42

safina schreef:
Het is geen kwestie van een hardere of zachtere aanpak. Het is een kwestie van een aanpak die werkt.. Bokken en steigeren in het voorwaartse oplossen is bijvoorbeeld prima.

Maar om die goede oplossingen te vinden moet je wel een realistisch beeld hebben over hoe een paard denkt. En een paard denkt niet "Ik probeer even lekker dat meisje uit" Of "ik ga nu ongehoorzaam zijn." Een paard denkt überhaupt niet zoveel, wij mensen overschatten het denkvermogen van paarden systematisch. Ze reageren gewoon voornamelijk instinctief op prikkels en impulsen zonder vanalles te beredeneren.

Laat die niet-functionele ideeen los en probeer meer te snappen van hoe het gedrag écht tot stand komt. Dat brengt je bij oplossingen die ook echt werken. En soms is dat met wat meer drang en soms met wat meer rust.

Ik ben echter wel van mening dat paarden onder het werk uit proberen te komen wanneer ze het bijvoorbeeld lastig vinden en dan kan al snel geïnterpreteerd worden als "ik ga uitproberen"

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie