Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Aleeneh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:33

Ik zou het beeld van een drakenpony die stout doet en pubert een beetje proberen los te laten.

Een pony die zich afsluit, niet meer bereikbaar is voor je hulpen, die hinnikt en continu de omgeving in de gaten moet houden, en die wanneer je hem pusht gaat steigeren en bokken, klinkt mij niet in de oren als een stoute pony. Die klinkt voor mij als een onbegrepen pony die het ongelooflijk spannend en eng vindt.

Ik zou hem dus niet benaderen als een pony die stout is, maar als eentje die het gewoon heel erg moeilijk vindt. Geef hem dus vertrouwen niet door hem te pushen als het hem niet meer lukt (want dan gaat hij alleen maar grotere signalen geven dat het hem ECHT niet lukt, zoals bokken, en op die manier gaat het rijden nooit ontspannen worden), maar door hem aan te moedigen en wellicht hem in kleinere stapjes aan vreemd terrein te laten wennen. Denk inderdaad aan uitjes op andere terreinen waar niet zo veel stress en druk bij komt kijken (want al zouden júllie niet gestrest zijn, dan zijn alsnog alle mensen om je heen dat wel) en dergelijke, waarbij hij niet op een bepaald moment perfect moet presteren.

Grondwerk zou inderdaad ook een perfecte ondersteuning hierbij zijn.

[EJL-ITP] 6 jaar lang samen met Mish
S.A Mishkaljiyah (Mish), Arabisch Volbloed merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Aleeneh

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 18:46

Wat zijn jullie fijne paardeneigenaren, die hun best doen om het beste voor hun pony te doen! Geweldig!

Ik denk dat een fantastische eerste stap is om inderdaad op zoek te gaan naar een nieuwe instructrice, want het lijkt me duidelijk dat deze totaal geen begrip voor jullie pony heeft en er ook geen respect voor heeft als ze denkt dat een pony schoppen en slaan maakt dat een pony liever naar jullie zal luisteren.
Ik denk inderdaad dat de inzichten van horsemanship-mensen jullie verder zouden kunnen helpen om jullie pony beter te begrijpen. In welke regio wonen jullie? Afhankelijk van de regio kan ik misschien wel wat mensen aanbevelen.

Wat het verschil betreft tussen rijden op je eigen locatie en rijden op een andere locatie... ken je wel van die kinderen die honderd uit kletsen tegen hun ouders, maar die in het bijzijn van vreemden zich liever achter de benen van hun ouders verstoppen? Kinderen kunnen zich heel verschillend gedragen in verschillende omgevingen. Zo kan dat ook werken bij paarden. In hun eigen kudde of op hun eigen stal kunnen ze prima het heertje zijn en praatjes hebben, maar dat betekent niet dat een compleet nieuwe situatie niet erg spannend voor ze kan wezen en ander gedrag kan uitlokken.

Een paard dat ontspannen is reageert zacht op de hulpen die je geeft. Een paard dat spanning heeft kan dit uiten door strak te worden en niet meer fijn te luisteren naar de hulpen. Het is dan niet echt dat hij niet meer lúistert, maar ze komen gewoon niet meer bij hem aan, alsof hij even in zijn eigen wereldje is weggedoken. Dat doet hij uit zelfbescherming, omdat de situatie hem dan even teveel wordt en hij die niet meer aankan. Als je dan je hulpen maar vergroot en vergroot (gaat schoppen of slaan) tot je hem uit zijn wereldje trekt en hij wel móet reageren, kan het dus best zijn dat hij heel heftig reageert, bijvoorbeeld door te gaan bokken of steigeren. Dat komt omdat je hem dan eigenlijk voorbij zijn grenzen pusht.
Ook als hij toch wel zou luisteren in dit geval, zal hij dat doen omdat je hem dwingt en geen andere keus geeft, niet omdat je hem geholpen hebt met het oplossen van zijn probleem. Hij zal het doen omdat hij nog banger is voor de consequenties, dan dat hij voor de vreemde omgeving is. Dat is geen basis voor een relatie met je paard.

Ik denk dat je er vanuit kan gaan dat het hem heel veel zal brengen als je hem zelfvertrouwen probeert te geven. Aanmoediging, hulp van iemand op de grond, beloning als hij het juiste doet. Probeer er een positieve draai aan te geven, waardoor hij zal willen zoeken naar het goede antwoord, omdat dat fijn is.

[EJL-ITP] 6 jaar lang samen met Mish
S.A Mishkaljiyah (Mish), Arabisch Volbloed merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie