Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 10:34

Er zelf geen probleem van maken is het eerste wat je moet doen. Zoals ik het lees zijn ze beide onervaren op wedstrijden. Dus het enige wat je kunt doen is gewoon op wedstrijd gaan en net doen alsof je neus bloed. Ze hebben beide kilometers in de benen nodig, zoals ik dat dan noem. Mijn huidige paard is toen we net starten regelmatig de baan uit gevlogen. Ook een paar keer zo'n lieve jury getroffen als jullie. Dus gewoon mijn tijd vol mogen maken, ondanks dat ik had afgegroet. Naarmate paardlief sterker in haar lijf werd. En dus vaker op vreemd terrein was geweest, gingen de proeven steeds beter. Wat ik in die tijd ook veelvuldig heb gedaan is op buitenritten gaan. Leren ze ook heel veel van.
In jouw geval moet de pony dus nog leren dat je dochter wel een stabiele factor is op wedstrijd. En dat heeft gewoon tijd nodig. Trek daar gerust een jaar voor uit.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 11:58

Ga af van de gedachte dat de pony brutaal is. Dat is hij, zoals ik het uit jouw verhaal begrijp echt niet. Hij vind het vooral spannend. En reageert daarop door zich af te sluiten voor de hulpen van je dochter. Komt, zoals ik al eerder zei, heel bekend voor. Gewoon de tijd nemen om hem aan het hele gebeuren te laten wennen. En vooral niet gaan pushen, dat heeft bij dit soort pony's/paarden een negatief effect. Daardoor denken ze juist dat het spannend en eng is. Die punten komen vanzelf wel als de pony gewend is aan het hele wedstrijdgebeuren. Kan je zeggen dat het bij mijn ene paard wel een dik half jaar heeft geduurd voordat wij onze eerste winstpunt samen hadden. En heb ook wel een keer verlies gereden in de B, doordat het paard dus een paar keer de baan uitvloog. Maakte mij in die tijd helemaal niet uit, omdat ze ervaring op moest doen in de ring. En ook niet reageren op de kritiek die je van je mede rijders krijgt, omdat je het anders doet dan dat zij doen.

Net je vorige antwoord gelezen. Denk dat die instructie jouw dochter vooral ook heel snel naar de Z wil hebben. Lekker over gaan stappen naar een andere instructie die jouw dochter wel begrijpt en de tijd wil nemen om jouw dochter en de pony samen op te leiden naar een hoger niveau.

FriesWytske

Re: Drakenpony (pubergedrag op vreemd terrein)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 12:08

Bedenk mij ineens nog wat. Wat doet jouw dochter als ze iets spannends vind? Houdt ze dan bv. haar adem in. Zo ja, zou ik daar op in gaan spelen, want daardoor kan de pony ook denken dat het spannend is.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie