Paard wordt heet tijdens buitenritten

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Faitherr

Re: Paard wordt heet tijdens buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:22

Hoi! Welkom op bokt!

Ik herken je probleem, mijn haflinger kan ook zo enorm sterk en heet worden buiten, eerst reed ik er uiteindelijk helemaal niet meer buiten mee omdat we geen goede ruiterpaden of iets hebben en als ze dus weer eens ervandoor schoot ik als de doods was dat ze een keer zou struikelen/ in een kuil zou stappen/ de weg op zou vliegen.
Bij mij is het beter geworden door meerdere factoren, ze heeft meer respect voor mij gekregen, zowel vanaf de grond als op haar rug, het dressuurmatige rijden gaat beter, ze begrijpt mijn hulpen en is gevoelig voor teugeldruk (en ook beendruk uiteraard) en ik kan beter inschatten wat ze van plan is. Hoe zitten al deze punten bij jullie?
Bij mij werkt buiten aan het werk zetten met voltes etc ook totaal niet, ik heb ook heel veel buitenritten gedaan met alleen stappen, zodat ze leert dat dat ook kan, ik moet een kwartier stappen naar onze bak dus uiteindelijk ben ik op de terugweg van de bak (na een goede training = paard moe), af en toe een keer een stukje gaan draven, toen dat goed ging ben ik dat langzaam ook gaan doen op de heenweg. Bij haar zat er ook een groot voordeel in dat ze deze weg natuurlijk heel goed kende en dus niet zo schrikkerig is voor nieuwe dingen. En ze weet dat we richting bak gaan, dus niet dat typische buitenrit gevoel. Dat ben ik steeds meer uit gaan bouwen naar mijn stapbuitenritjes, dus hier ook een keer een drafje etc.
Nu kunnen we redelijk beheerst naar buiten, als ze echt heet is of een dagje heeft stilgestaan kies ik niet snel voor een buitenritje maar ipc zou het moeten kunnen.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie