Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:18

Die van mij wordt bij wegsturen vooral nog bozer :+ Of keert volledig in zichzelf en is dan totaal niet meer thuis, dat kan ook. Beiden ben ik niet zo fan van. En inderdaad, hoe groter en extremer je reageert, hoe groter zijn reacties worden. Zelfs met het aandraven en R+ heb ik op een bepaald moment ontdekt dat ik in verhouding het te fel vroeg, waardoor hij daar weer een reactie op gaf (oren in de nek en slaan met het hoofd). Je oogst wat je zaait.. ofzo :Y)

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 22:35

Ik heb de tweede keer dat ik op arabierig typje reed zo'n stuiter gemaakt dat ik mijn pols brak. Omdat ik niets kon doen heeft mijn wederhelft twee longeerlessen gehad van mijn instructeur en heeft daarna regelmatig ons paard gelongeerd. Dat was een matig succes. Arabierig typje reageert zeer goed op lichaamstaal maar doordat mijn echtgenoot poliopootjes heeft (ja echt, hij is wat ouder dan ik) kon hij haar niet goed begeleiden en ging het longeren bagger.
Nu ik arabierig typje zelf longeer blijkt pas echt hoe goed ze is. Wegsturen is er dus niet aan de orde.

Wat ik wel herken is het "prikken" om paardebeest er toe te bewegen net even ergens anders te gaan staan.
Bij ons op stal hebben we een buitenbak van 20x40. Prima onderhouden bak trouwens maar aan een lange zijde, die grenst aan het buurperceel, gebeurt nog wel eens wat. Reden voor veel paarden om daar iets van te vinden. Zo ook mijn arabierig typje. Als ze aan de buitenkant loopt en ik begeleid haar aan haar rechterkant, kruipt ze mijn kant op. Wel heel gezellig maar ook een beetje veel. Ik word niet boos maar heb wel ineens last van een uitstekende elleboog aan mijn linkerarm en zeg: "Volgens mij loopt hier al iemand". Het werkt prima en ik beloon haar met stem en een kriebel als ze een eindje opschuift. Ook heb ik ineens geen last meer van mijn elleboog.

Arabierig typje doet trouwens hetzelfde als mijn vorige paard mafje. Daar moest ik enorm aan wennen bij arabierig typje: soms moet het er even uit. En dat is prima. Waar mafje dat vooral had als ze na een stevige les even los mocht in de 20x60 bak doet arabierig typje dat vooralsnog aan de longe. Heel hard rennen, en dan ineens stil staan en zich naar mij toedraaien en mij aankijken. Bij beide paarden was dat het teken dat het klaar was, dat het eruit was en ze weer hun eigen lieve hanteerbare zelfje waren. Bij arabierig typje vond ik de omslag wel erg abrupt: als ze gaat is dat groots en meeslepend en daarna staat ze ineens stil en is kalm. Ze krijgt dan van mij een aai over haar bolletje en ik zeg enthousiast dat dat blijkbaar even nodig was. Ik zie het ook van te voren aankomen want ze schudt wat meer met haar hoofd, maakt zich wat langer en haar staart staat recht omhoog als een vlaggetje. We worden hier allebei blij van.

Ik ben dol op arabierig typje en we trainen elke dag bijna als vanzelf. Ze doet het echt zo goed.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 16:57

Leuk zeg dat jullie elkaar zo goed aanvoelen!
Zal voor je wederhelft wel minder zijn :P maar misschien valt daar ook nog wel winst te behalen ;)

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:41

[***] fijn dat deze manier voor jullie ook werkt! Zie het al helemaal voor me die verbaasde blik toen hij helemaal geen snoepjes verwachtte!

Xutu2 bedankt voor je tips en verhalen van je trainings paardjes.
Mooi zeg dat je door op deze manier te trainen je paard zo vrolijk kan maken en ook nog laat doen wat je van ze wilt.

Vind dit weer wel een uitdaging hoor, zo veel wind en regen maakt het voor het paard ook niet echt leuk om lang in te staan.
Daarom doe ik nu hele korte sessies van maar een paar minuutjes, en dan stop ik voordat ik doorweekt ben.

Moet alleen even goed onthouden dat ik niet meer ga clickeren met meer dan 1 paard in de bak, dat lijd tot veel achtervolgers, die niet meer bij mij weg willen.
Hier lopen de paarden allemaal in de buitenbak en op de tracks en in schuur. Dus als ik dan weinig tijd heb en geen zin heb om eerst vijf andere paarden achter een draadje te zetten probeer ik wel eens stiekem met een te oefenen, maar helaas hebben de andere dat nu iets te snel door, en willen ook meedoen.
Als ik ze wel apart zet gaan ze heel zielig toekijken zo van waarom wij niet, en die andere wel.

Weet niet of het mogelijk is om twee of meer paarden met clicker te trainen tegelijk, of is dat te verwarrend voor de paarden?

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:56

Leuk, ik ga het ook eens proberen.

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:17

ieris schreef:
Weet niet of het mogelijk is om twee of meer paarden met clicker te trainen tegelijk, of is dat te verwarrend voor de paarden?


Theoretisch gezien wel, als ze de stationary target kennen. Er is echt een heeel vet filmpje over de budweiser clydesdales, dat er echt een hele rij paarden staat en dat ze er omstebeurt eentje aanwijzen en dat die dan komt voor allerlei fancy oefeningen :P ik ga eens kijken of ik die nog kan vinden...

(Zelf train ik overigens regelmatig gewoon in de paddock, die van mij hebben in de gaten of het hun beurt is :) maar dat zijn natuurlijk alleen mijn eigen paarden en geen vreemde)

VogeltjeM

Berichten: 3750
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:30

Ik kan helaas niet meer het filmpje vinden, want dat ging echt over de clickertraining, maar hier een kort filmpje waarin je het een beetje kan zien :P

https://youtu.be/QtxPZA4ozWM

Ik vind het zelf heel interessant omdat ik 2 paarden heb, lijkt me echt tof om ze bijv tegelijk vrijheidsdressuuroefeningen te laten doen, of ze allebei tegelijk te betrekken in de training. Misschien als ik straks balkjes heb, dat ik iig met een stationary target kan beginnen :D

In het kader van emoties managen lijkt het me wel nog 2x zo ingewikkeld met 2 paarden tegelijk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:32

Amai nog niet :') Ik vind het met 1 paard al ingewikkeld genoeg, haha.
In principe kan het wel, maar ik denk dat je dan echt wel heel veel gevoel en timing en duidelijkheid moet hebben.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:47

Vogeltje bedankt voor het plaatsen van het filmpje.
Je ziet wel dat die buurman aan de rechterzijde van voor gezien van het paard dat word uitgekozen om te komen dit niet zo tof vind.
Degene die naar voren komt krijgt een flinke snauw.

Pfff lijkt me inderdaad geen doen zoveel paarden tegelijk.
Maar wel gaaf dat het kan.
O heerlijk dat je gewoon kan trainen met een paard in de paddock en de ander netjes wacht.

Bij mij gaan ze dan ook ruzie maken onderling, ze willen dan allemaal tegelijk op het opstap blok, en dat gaat natuurlijk nooit passen, dus jagen de hogere in rang de lagere in rang weg, en daar word het niet echt gezelliger op.

Ik houd het voorlopig ook bij 1 paard per keer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:56

Gaat ie weer :')



Net even het filmpje van onze laatste 'training' op de computer gezet, moet het zelf nog bekijken, was ook wel een interessante sessie. Weet niet of er interesse is om eens een volledig filmpje te zien? Duurt wel lang dan ... Of ik kan interessante stukjes eruit halen om te laten zien/bespreken, maar daar moet ik even tijd kunnen insteken.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:39

Leuk topic dit, ik heb niet zo veel melden op het moment maar lees met belangstelling mee dus plaats vooral filmpjes enzo hoor. Alleen maar inspirerend en fijn om gelijkgestemden bezig te zien.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:59

Vind het ook interessant om te zien hoe jullie werken, dus inderdaad filmpjes blijven posten!

Ja hij heeft wel veel energie in dat filmje, ging de rest gewoon rustig of deed hij dit vaker?
En werk je altijd met een lijn er aan?
Of ook wel eens los? Hoe reageerd hij als hij los loopt?
Ik zou eens proberen om hem los een stick te laten volgen en als hij die aanraakt stoppen en beloning geven.
Zo doe ik het met Matsie, hij loopt dan heel geconcentreerd achter de stok aan is is daardoor ook veel minder gespits op dingen die in de omgeving gebeuren.
En zonder touw heb je natuurlijk het voordeel dat het touw niet onbedoeld tegen zijn lichaam komt, wat dan natuurlijk in een schrikmoment ook weer eng kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:34

De opzet van deze sessie was om te kijken wat hij zou doen in dezelfde setting als anders, maar zonder zadel. Omdat ik mij zat af te vragen of het zadel niet al voor extra spanning zorgde waardoor hij gevoeliger werd voor andere dingen. Maar dat bleek niet zo, want hij deed het net zo vaak/hard zonder zadel als met...

Als hij los loopt is het allemaal erger, met minder connectie. De lijn heb ik er niet aan om hem te controleren of tegen te houden, maar het lijkt alsof het voor hem een soort 'handje vasthouden' is, waardoor hij meer op zijn gemak is en makkelijker/beter connectie maakt en houdt met jou. In vrijheid lijkt hij zich verloren te voelen en zeker als je dan ook nog vanalles van hem gaat vragen is er veel meer verwarring en frustratie en ... dan met lijn. Dus vandaar deze keuze op dit moment.

Een target volgen is bij hem geen optie, heb hem intussen zo ver dat een stationary target blijft leven als we daarmee werken, maar een bewegende target is voor hem iets wat zijn jachtinstinct triggert. Het is een enorme jager/bijter, zal ook zelden naar paarden trappen bv. Altijd grappig als je met andere paarden in de piste bent 'trapt die?' .. 'Neen, maar hij bijt wel' .. De voorkant is gevaarlijker dan de achterkant zeg maar :') En doordat die gaat jagen triggert dat natuurlijk weer emoties die ik niet graag wil belonen.

Maar voor 'gewone' paarden is dat inderdaad een hele fijne methode :j

Maflinger_S
Berichten: 12159
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 14:02

Herkenbaar, wat je schrijft. Ook het je aan je paard aanpassen waar het training betreft.

Ik heb gisteravond in het donker met de bakverlichting aan (die verlicht mooi egaal, dus geen donkere hoeken of zo) voor het eerst arabierig typje 's gelongeerd, met zadel op want ik was van plan daarna nog wat te gaan rijden.

Arabierig typje zag en hoorde van alles waar ze soms aandachtig naar moest kijken of even van verschoot. Dat was allemaal nog wel te doen, zo lang ik naast haar liep. Ik geef haar ook de tijd om ergens naar te kijken. Verschieten is minder handig maar ook dat is nog wel hanteerbaar.

Op een gegeven moment waren we wel warm gestapt en had ze genoeg kunnen zien en horen van de omgeving dus gingen we echt longeren, op een afstandje aan de lijn. Ze stond me echt even aan te kijken van": "Hallo, dat meen je niet? Naast jou was nog wel OK maar nu laat je me alleen?".

Na een aarzelend begin deed ze braaf wat ik vroeg. Ze zag nog wel eens wat en verschoot een paar keer als het paard in de paddock aan het kopse eind van de bak er ook ineens iets van vond (die kan lelijk uit de hoek komen, letterlijk en figuurlijk) maar was weer goed terug te nemen. Ik beloon haar dan altijd met stem, zeggend dat ze zo'n knapperd is en dat ze al minder schrikt.

Ik ben eigenlijk voortdurend bezig met belonen. Sterker nog, ik klets meer tegen mijn paard dan tegen de meeste mensen...

(Overigens [***], arabierig typje vindt mijn echtgenoot helemaal het einde want daarmee kan je knuffelen en daarvan krijg je appels en verder hoef je niks.)

Jazzie03

Berichten: 362
Geregistreerd: 05-03-17
Woonplaats: Dicht bij de paarden

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 20:23

Wat leuk dat er weer zoveel reacties bijgekomen zijn! Ik leer ontzettend veel uit dit topic :j
Vandaag heb ik weer een korte sessie gedaan nadat ik een week niks gedaan heb door de drukte van het dagelijkse leven :+
Ik merk dat een weekje niks doen haar heel veel goed heeft gedaan en ze was super aandachtig en gemotiveerd vandaag.
We hebben eigenlijk gewoon een rondje rond de weide gelopen waarbij ik haar beloond heb voor alles en nog wat en dit heeft in ons geval goed gewerkt. Ze heeft precies rust gevonden nu ze weet dat ze ook beloningen krijgt zonder dat er voor moet werken. Ze is gestopt met allerlei kunstjes te doen als ik even niks doe met haar, hier ben ik natuurlijk super blij mee :D

Dankzij dit topic heb ik eigenlijk vooral mijn eigen mindset verandert en merk ik dat ik nu regelmatig een training 'achterstevoren' doe.
In mijn merrie haar geval is stilstaan ontzettend moeilijk en frustrerend. Maar omdat bij de meeste grondwerksessies die ik gevolgd heb stilstaan nummer 1 was moest en zou ik dit zo doen. vandaag heb ik het andersom aangepakt door gewoon te gaan wandelen en als ik de clicker gebruikte omdat ze rustig langs me liep ging ze vanzelf stilstaan om de beloning aan te pakken. Zo hebben we wat rondgewandeld en zijn we uiteindelijk 3x echt stil gaan staan zonder frustratie (dus zonder dat ik vooraf mijn clicker gebruikte)!! *\o/*
Ben nu natuurlijk super trots op mijn kleine meisje :o

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:27

VogeltjeM schreef:
Peetstap: sinds ik longeer met positieve bekrachtiging merk ik dat een rustmoment voor hem niet meer per se belonend is, maar ook ongeduld kan veroorzaken.

Maar die van mij geeft het ook wel aan als ik te lang aan een stuk iets vraag (hij kakt in, en wil liever stoppen dan de click verdienen). Ik vraag daarom korte stukjes met veel overgangen, van hand veranderen etc. En ik ben bewust bezig met criteria, dus de ene keer met op tempo en de andere keer meer op houding, dan weer eens op nog een ander criterium etc. Deze afwisseling maakt dat uiteindelijk alles verbetert, maar merk dat het hem ook gemotiveerd houdt :)

Qua conditie zou ik eerder 3x10 minuten longeren met iets anders (werken aan de hand, vrijheidsdressuur, apporteren, u name it) ertussen, dan 30 minuten aan een stuk. En ik ga ook veel naar buiten om conditie op te bouwen, paard naast de fiets en gaan (of erop, maar ik rijd ff niet wegens zwangerschap) :)


Herken veel in wat je toepast kwa lengte en afwisseling.
Heeft ook te maken met je eigen instelling; ik vindt longeer werk zelf geen zak aan... :') en dat merkt (vrijwel) ieder paard wat aan die lijn zit natuurlijk.
Kijk echt op de klok... "he, he da was weer lang zat 5min..." :=

Wissel dus ook veel af, ook om het voor mezelf leuk te houden.
Pak er inderdaad ook van alles tussendoor, waaronder ook stukje vrij springen of aan de lijn wat hout op hoogte meepakken.
Maar schakel ook zo over naar een menpositie en vandaar uit naar voren toe ernaast.

Fijnste genieten doe ik zelf er naast zonder enige lijn verbinding en dmv je lijf paard mee te krijgen met je eigen energie levels.
Kwa fysieke training niet echt nuttig, maar mentaal geeft het mezelf energie en is een soort van spel tussen paard en mens.


Maar er moet soms ook zere neus fiks worden gewerkt, paard staat wel in training en heb met bijrijder afspraak dat we em beide in *\o/* conditie houden. :j
Laatst bijgewerkt door Peetstap op 14-03-19 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:48

VogeltjeM schreef:
Ik kan helaas niet meer het filmpje vinden, want dat ging echt over de clickertraining, maar hier een kort filmpje waarin je het een beetje kan zien :P

https://youtu.be/QtxPZA4ozWM

Ik vind het zelf heel interessant omdat ik 2 paarden heb, lijkt me echt tof om ze bijv tegelijk vrijheidsdressuuroefeningen te laten doen, of ze allebei tegelijk te betrekken in de training. Misschien als ik straks balkjes heb, dat ik iig met een stationary target kan beginnen :D

In het kader van emoties managen lijkt het me wel nog 2x zo ingewikkeld met 2 paarden tegelijk :')


Nou in sommige dingen is het juist heel stimulerend om er twee of drie bij je te hebben.
Als ze tenminste met elkaar overweg kunnen natuurlijk. :P

Sowieso is het altijd genieten als je ruintjes bij elkaar hebt in het loswerken en ze spelen met elkaar en reargeren op jou lichaamstaal.
En super om te zien hoe perfect synchroon ze naast elkaar kunnen draven, net of staan ze als tweespan voor de kar, gewoon uit zichzelf.

Durf ook gerust aan de hand te werken met nog een paard erbij te scharrelen, zelfs longeren e.d kan.. maar dan moet je wel opletten dat andere paard niet de lijn inloopt.
Leuk om te doen is leidpaard in menpositie of lange teugel , follow the rail doen, en de ander sjouwt weer achter je aan.


En kortgeleden twee bij elkaar gehad in de schriktrainingen met groot plastic zeil.
Dacht bij mezelf: gewoon es uit proberen joh met die twee (merrie en ruin)

Daarbij zag je duidelijk dat ze elkaar ondersteunen in het onderzoeken met hoeven, mond en neus.
Had eigenlijk zelf niet actief veel meer te doen als belonen op het zeil zelf of als ze het zelf kwamen vragen.
Eerlijk gezegd wist ik dus niet eens dat het zo vlot kon gaan, binnen korte tijd liepen ze er overheen en niet veel later lag zeil op de rug van het anders super schrik achtige paard.
Niet dat een ervan zeil niet eng vond, beide waren er als de dood voor.....
Was dus nooit zo goed gelukt 1:1 met deze paarden.
Ga nog testen wat ervan is blijven hangen, maar zal me niet verbazen dat ook dat beter is als 1:1 met een mens.

Plaats helaas bewust geen beeld materiaal ipv privacy op bokt, maar de interactie onder elkaar vondt ik
heel leerzaam voor mezelf.

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 21:56

Volg jullie verhalen met veel belangstelling. Dank voor jullie uitgebreide verslagen. Vind het erg leuk om te lezen allemaal. Ik ben op een keerpunt met mijn paard. Ben er door haar schrikachtigheid nu weer afgevallen 8 weken geleden en heb mijn rug behoorlijk zeer gedaan.

Ik had me voorgenomen nav een tip van Peetstap de TRT methode te gaan volgen zodra ik weer op de been was.

Maar ik geloof dat Connectie trainen Emotie clickeren me meer aanspreekt. Mijn paard leert enorm snel met voer. En ze houdt erg van een Tneuk (tussen-navel-en-uier-knuffel). Ik heb dus twee dingen waarvoor ze door het vuur gaat.

Denken jullie dat schrik echt eruit te krijgen is met deze clicker methode?

Ik ga me in ieder geval inlezen op die site.

Pauline2cv
Berichten: 153
Geregistreerd: 14-06-14

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:06

Ik lees ook al een tijdje stilletjes mee, ook op het topic over clickertraining. Wil jullie alleen even zeggen dat ik het echt super vind wat jullie allemaal delen en denken. Dit topic heeft er voor gezorgd dat ik mijn clicker en brokjes in mijn zak stak en naar buiten ben gerend om meteen aan de slag te gaan.

Mijn paardje probeert (nog) niet zo veel uit zich zelf en dan viel er steeds weinig te clicken en te verdienen. Nu click ik bijvoorbeeld voor een oor naar mij, aandacht voor iets, een bijna beweging... En opeens is er heel veel te clicken en steeds meer motivatie :)

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:25

peetstap, jij kent het verhaal van mijn Callas, wat zou jij mij aanraden trt of connection training met de klikker?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:31

Monique1963 schreef:
peetstap, jij kent het verhaal van mijn Callas, wat zou jij mij aanraden trt of connection training met de klikker?


Ik kan me je topic van jaren terug nog herinneren, ik denk dat clickertraining heel goed kan werken. (Kan best zijn dat ik dat toen ook al heb aangeraden, weet ik niet meer).
Je zou ook eens kunnen lezen over thresholds en trigger stacking.

Edit, filmpje als voorbeeld van hoe clickertraining kan helpen bij schrikken bij buitenrijden

https://youtu.be/sidkjF0typM

Monique1963

Berichten: 8636
Geregistreerd: 14-03-17
Woonplaats: Frankrijk, Gers

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:53

Dank je visitor, heb gelijk even het filmpje gekeken. Grappig dat varken boven die heg uit! En met mijn Callas kan ik zulke dingen wel aangaan, dat is over het algemeen het probleem niet. Het is het onverwachte dat haar plotsklaps doet omkeren en wegrennen. Ik zit het vaak uit, maar helaas 2x niet met pijnlijke gevolgen voor mij, nu alweer 8 weken. De laatste keer eraf vallen en wegrennen kwam ze wel weer naar me toe omdat ik riep, dus dat is winst, maar dát soort angst, wil ik eruit krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 23:41

Welkom bij de club :) Ik zit in exact dezelfde situatie en ben er van overtuigd dat CT mij en de pony hierbij gaat helpen, maar uiteraard niet op een week tijd... In dit topic vind je ook informatie over onze huidige situatie : [PP] Wat als de angst zo groot is ...

Wat CT ons geeft is een basis, een sterke basis, een connectie waar je altijd op terug kan vallen. Veel inzichten in waarom dingen gebeuren en hoe de pony zich voelt in bepaalde situaties. Veel informatie over thresholds en trigger stacking en hoe hiermee om te gaan. Vooral trigger stacking is iets wat ik voorheen compleet niet door had en wat ons al veel leed (als in schrikreacties en toestanden) heeft gebracht. Sinds ik mij daarvan bewust ben is er nog maar heel weinig gebeurd, en door de betere connectie reageert de pony veel sneller en krijg ik er sneller terug rust in. Heb de laatste tijd nog niet veel erop gezeten maar wil dit wel terug gaan doen en de keren dat ik het deed voelde het heel anders.

Nadeel is dat je schrikken niet kan voorkomen, hoeveel je ook voorbereid. Maar wat er daarna gebeurd hangt veel vanaf. Ik heb ook jaren met die van mij volgens Parelli gewerkt, maar dat gaf toch niet hetzelfde gevoel als nu met CT.

ieris

Berichten: 1775
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 07:54

[***] klinkt interessant, wat is trigger stacking precies? Hoe gaat dat in zijn werk?
Heb je er misschien een link van naar een filmpje?
Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt wel alsof het bij ons past.
Mijn paard is ook heel erg op de omgeving gefocust en snel schrikkerig.

Monique denk zeker dat het wat voor jullie is, denk dat je zelf beter gaat zien en aanvoelen wanneer je paard gaat schrikken en daar kun je dan sneller op reageren. Het allerleukste is dat de band met je paard ook veel hechter word!

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 09:29

Zal straks na het werk even uitgebreid antwoorden maar je kan het zien als een emmer water. Bij elke gebeurtenis die je paard opmerkt (hoe klein ook) komt er water bij en als de emmer overloopt krijg je een mega-schrikreactie, ookal is de aanleiding maar heel klein.

In de ideale wereld kom je iets tegen (hond bv), je paard heeft er wat spanning door (dus water in de emmer) maar als de hond voorbij is kalmeert je paard weer en loopt het water terug uit de emmer. Gebeurd dat laatste niet (of niet volledig) dan komt er bij de volgende gebeurtenis water bij en zo raakt de emmer dus voller en voller. Op die manier kan, als de emmer vol zit, het kleinste dingetje (hier zijn bv fietsers, wandelaars of grassprieten in de verkeerde richting populair) zorgen voor die laatste druppel en dus een probleem.

Heb wel een filmpje hoe dat eruit ziet bij mijn pony, plaats ik straks even en zal even zien voor extra info ;)