Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maflinger_S

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 17:06

Angst of spanning als je op je paard zit. Het is in ieder geval niet "niets".

Ik vind het onderwerp van connected training heel interessant en het past goed bij hoe ik eigenlijk al een poosje met mijn paard om ga: eerst rust en ontspanning, dan kan ze wat leren en alles wat goed gaat groots belonen.

Clickeren heb ik nog nooit gedaan. Voedselbeloningen waren bij mijn mafje geen goed plan en dat leek mij toch altijd wel de eerste stap te zijn. Die sloeg ik liever over dus ben ik er nooit aan begonnen.

"Under a cherry tree there are no strangers"
Dalai Lama, Ahoy Rotterdam, 16 september 2018

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 20:27

Je legt het fijn uit xyzutu2.

Je laat het paard eigenlijk de stapjes bepalen die je samen maakt op weg naar een doel. Het belonen voor elk stapje is niet zo moeilijk, het bepalen wanneer het voldoende is wel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 13:02

Maar clicken jullie dan ook echt?

Ik gebruik een (tong)klik als voorbereiding op een commando.
Bijvoorbeeld het commando "andere kant". Paard loopt achter me aan een halstertouwtje aan de linkerkant. Ik ga van hand veranderen in de bak of we komen ergens waar het handiger is dat ze aan de rechterkant loopt. Ik klik, zeg het commando "andere kant" en neem het halstertouw in mijn andere hand en paard gaat aan mijn andere kant lopen.

Zo heb ik er ook een met longeren: klik en het commando "out", waarbij ik met mijn voorste arm schuin omhoog en naar voren wijs. Op dit commando gaat paard in een roundpen op de buitenste hoefslag lopen en bij longeren in de bak aan het eind van mijn longeerlijn.

Als beloning roep ik "goed zo" of "wat een knapperd ben jij" of "jij bent de knapste" en ze krijgt een aai over haar bolletje net achter haar oren. Bij het rijden idem, maar dan met een kriebel op hals. (Die oren zitten nogal ver weg.)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 14:00

Klopt, xyzutu2, ik clickertrain niet echt. In ieder geval niet volgens de regelen der kunst. Ik beloon vooral met stem en een aanraking.

Wat ik doe lijkt waarschijnlijk het meest op "niets trainen maar gewoon op z'n dolfijns kijken naar wat een paard uit zichzelf doet en daarop verder borduren".

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:28

Ik heb lang nagedacht (voor mijn doen dan) over de laatste 2 posten van xyzutu2. De reden van het nadenken was een een lichte verwarring. En ik ben eruit.

Ik train altijd met mijn paard. Ik gebruik er een heel arsenaal aan "hulpmiddelen" voor, maar een clicker is er daar niet een van, en voerbeloningen ook niet. Het zijn mijn zintuigen en lichaamstaal die de belangrijkste rol vervullen. Het voortdurend interacteren met wat het paard laat zien.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:52

Dat wordt even zoeken dan, naar die echte beloning.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:11

Ik ben vrolijk ontspoord en dat lijkt mij en mijn paard goed te doen. Volgens mij is dit de ultieme vorm van connection training.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:24

Je bent al beter/verder dan je denkt :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:35

Ik heb de tweede keer dat ik op arabierig typje reed zo'n stuiter gemaakt dat ik mijn pols brak. Omdat ik niets kon doen heeft mijn wederhelft twee longeerlessen gehad van mijn instructeur en heeft daarna regelmatig ons paard gelongeerd. Dat was een matig succes. Arabierig typje reageert zeer goed op lichaamstaal maar doordat mijn echtgenoot poliopootjes heeft (ja echt, hij is wat ouder dan ik) kon hij haar niet goed begeleiden en ging het longeren bagger.
Nu ik arabierig typje zelf longeer blijkt pas echt hoe goed ze is. Wegsturen is er dus niet aan de orde.

Wat ik wel herken is het "prikken" om paardebeest er toe te bewegen net even ergens anders te gaan staan.
Bij ons op stal hebben we een buitenbak van 20x40. Prima onderhouden bak trouwens maar aan een lange zijde, die grenst aan het buurperceel, gebeurt nog wel eens wat. Reden voor veel paarden om daar iets van te vinden. Zo ook mijn arabierig typje. Als ze aan de buitenkant loopt en ik begeleid haar aan haar rechterkant, kruipt ze mijn kant op. Wel heel gezellig maar ook een beetje veel. Ik word niet boos maar heb wel ineens last van een uitstekende elleboog aan mijn linkerarm en zeg: "Volgens mij loopt hier al iemand". Het werkt prima en ik beloon haar met stem en een kriebel als ze een eindje opschuift. Ook heb ik ineens geen last meer van mijn elleboog.

Arabierig typje doet trouwens hetzelfde als mijn vorige paard mafje. Daar moest ik enorm aan wennen bij arabierig typje: soms moet het er even uit. En dat is prima. Waar mafje dat vooral had als ze na een stevige les even los mocht in de 20x60 bak doet arabierig typje dat vooralsnog aan de longe. Heel hard rennen, en dan ineens stil staan en zich naar mij toedraaien en mij aankijken. Bij beide paarden was dat het teken dat het klaar was, dat het eruit was en ze weer hun eigen lieve hanteerbare zelfje waren. Bij arabierig typje vond ik de omslag wel erg abrupt: als ze gaat is dat groots en meeslepend en daarna staat ze ineens stil en is kalm. Ze krijgt dan van mij een aai over haar bolletje en ik zeg enthousiast dat dat blijkbaar even nodig was. Ik zie het ook van te voren aankomen want ze schudt wat meer met haar hoofd, maakt zich wat langer en haar staart staat recht omhoog als een vlaggetje. We worden hier allebei blij van.

Ik ben dol op arabierig typje en we trainen elke dag bijna als vanzelf. Ze doet het echt zo goed.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 13:02

Herkenbaar, wat je schrijft. Ook het je aan je paard aanpassen waar het training betreft.

Ik heb gisteravond in het donker met de bakverlichting aan (die verlicht mooi egaal, dus geen donkere hoeken of zo) voor het eerst arabierig typje 's gelongeerd, met zadel op want ik was van plan daarna nog wat te gaan rijden.

Arabierig typje zag en hoorde van alles waar ze soms aandachtig naar moest kijken of even van verschoot. Dat was allemaal nog wel te doen, zo lang ik naast haar liep. Ik geef haar ook de tijd om ergens naar te kijken. Verschieten is minder handig maar ook dat is nog wel hanteerbaar.

Op een gegeven moment waren we wel warm gestapt en had ze genoeg kunnen zien en horen van de omgeving dus gingen we echt longeren, op een afstandje aan de lijn. Ze stond me echt even aan te kijken van": "Hallo, dat meen je niet? Naast jou was nog wel OK maar nu laat je me alleen?".

Na een aarzelend begin deed ze braaf wat ik vroeg. Ze zag nog wel eens wat en verschoot een paar keer als het paard in de paddock aan het kopse eind van de bak er ook ineens iets van vond (die kan lelijk uit de hoek komen, letterlijk en figuurlijk) maar was weer goed terug te nemen. Ik beloon haar dan altijd met stem, zeggend dat ze zo'n knapperd is en dat ze al minder schrikt.

Ik ben eigenlijk voortdurend bezig met belonen. Sterker nog, ik klets meer tegen mijn paard dan tegen de meeste mensen...

(Overigens CnB, arabierig typje vindt mijn echtgenoot helemaal het einde want daarmee kan je knuffelen en daarvan krijg je appels en verder hoef je niks.)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:09

Gave filmpjes CnB. Er spreekt echt heel veel vertrouwen uit dat je Cobe letterlijk los kunt laten buiten.

Ik heb ook weer een leerzame week achter de rug door het wat onstuimige weer. Arabierig typje zoekt duidelijk steun bij mij en bij mij is haar "veilige" plek aan het worden. We hebben een paar mooie nieuwe ervaringen opgedaan: longeren in weer en wind, met en zonder zadel, al dan niet in de verlichte bak omdat het al avond was.
Ik heb de hele week arabierig typje's grenzen opgezocht zonder haar over de zeik te helpen en haar uitbundig beloond voor alles wat ze deed. Als ze het toch een beetje spannend vond gingen we terug naar waar het nog wel OK was, en werkten daar verder.

Gister had ik les en heb ik eerst arabierig typje gelongeerd, tegen de stijvigheid, onze normale routine. Gezien het weer had ik haar nog niet opgezadeld want ik had voorkeur voor showmanship als vervolg, dus grondwerk. Ik had mijn twijfels of ik er met dit weer wel op wilde. Toch gedaan, ook omdat mijn instructrice (we werken al een jaar of 11 samen) het een goed idee vond om het wel te doen. Dus ik erop, aan de longe. Arabierig typje begon als een plank maar we wisten gauw allebei te ontspannen. Ze sprong 1x weg en deed 2 hupsjes die ik prima zelf op kon vangen en het instructrice-anker werkte ook goed.
We hebben alleen wat gestapt maar het was weer een mooie stap vooruit. Ik wil namelijk, en instructrice weet dat ook heel goed, net als met mijn vorige paard, mafje, in weer en wind zonder problemen kunnen opstappen. Nou ja, weer en wind ... wind wel, weer iets minder. Een paar spettertjes is prima maar bij slagregens hou ik op.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:04

@xyzutu2: ik gebruik nooit voerbeloningen in het trainen. Ik gebruik veel lichaamstaal en stem als beloning. Zowel erop als ernaast.

Toen arabierig typje gisteren toen ik erop zat begon te hupsen omdat ze ergens van schrok, was dat gauw klaar omdat ik haar van bovenaf beloonde voor een kleine reactie. De reactie was ook klein omdat we aan de longe stapten met aan het andere eind mijn instructrice, daardoor gaf de voorkant ook niet mee en was het gauw klaar. Daarna weer door met stappen. In totaal zo'n 20 minuten bejaardengym gedaan. Was voldoende.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 17:26

@xyzutu2: ja, inderdaad. Zo kun je mijn berichtjes ook lezen, want dat is eigenlijk wel wat ik doe. (Ik heb ook in een van mijn eerste posts in dit topic ook mijn verwarring hierover uitgeschreven.)

Ik gebruik een paar blije uitroepen:
Goed gedáán!
Knáppe pony!
En variaties daarop afhankelijk van de situatie, gevolgd door een kriebel net achter de oren of op het maantopje tussen de oren, afhankelijk van mijn positie ten opzichte van mijn paard op dat moment. Als ik erop zit roep ik hetzelfde en geef haar een kriebel op haar hals.

Bij "enge dingen" die we tegenkomen benoem ik die ook en ik prijs mijn paard dat ze ze gezien heeft.
Voorbeeldje: we lopen door de bak, paard aan de hand en die staat ineens stil naar iets te staren. Het blijken de schapen te zijn die in de aanpalende weide lopen. Vanwege het slechte weer lopen ze langs de bakrand, die hangt in ene hoek wat achterover en we zien dus z'n 15 cm hoog bewegende wol. Dat kan nog wit of zwart zijn, afhankelijk van welk schaap er loopt en soms stopt zo'n schaap z'n koppie tussen de bakrand door om te kijken wat er aan deze kant gebeurt. Paard staat stil, ik sta ernaast en zeg blij: Hé, dat heb je goed gezien! Daar lopen schapen! Knappe pony ben je hoor! Dan krijgt ze een kriebel achter d'r oren en ik vraag haar weer mee naar voren: Kom maar, dan gaan we nu weer lopen. Ze loopt mee en krijgt weer een kriebel.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 19:24

Gave update CnB!

Connection Training is volgens mij heel erg individueel bepaald en, zoals xyzutu2 schrijft, een voortdurend iets.

Ik heb deze week een paar video's van Ross Jacobs bekeken en hij heeft het ook over doseren en je paard niet lastig vallen als het niet hoeft. Balans ...

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:58

Freetorun geeft het al aan: een kind gaat op in het moment dus die heeft 100% connectie. CnB (be)denkt ondertussen van alles en nog wat, dus die heeft minder dan 100% connectie. Dat lijkt voor Cobe niet te werken. Die vraagt voortdurend van je om in het hier in nu te zijn en te blijven, bij en met je paard. Hij is tenslotte geen fiets met haar of, zoals mijn arabierig typje zegt: geen handtas.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 20:12

Is de Belsdame hormonaal wel in balans? Je schrijft dat ze 90% van de tijd anders uit de ogen kijkt en dan ineens raar uit de hoek kan komen. Kan dat gerelateerd zijn aan hengstigheid?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-19 09:57

Dat was een zeer geslaagde connection training. Wat een mooi verhaal! Die heb je maar mooi binnen.

(Heerlijk hé, alleen buiten met een pony die het doet. Ik heb ooit eens in een behoorlijke sneeuwbui op het strand gereden. Zo'n bui waarvan je denkt: "Ik wacht wel even". We hadden sneeuw tegen en na de bui zagen we al een stralend blauwe lucht aan komen waar we naar toe reden. Mafje hield van sneeuw. Het was een topervaring.)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 13:11

Kan best zijn dat hij na die toch wat intensievere rit en daarbij het ineens misschien wat koudere weer wat last van zijn darmen heeft. Gewoon een beetje bewegen en gedoseerd grazen kan geen kwaad.
Mijn arabierig typje kan slecht tegen temperatuurschommelingen: bij 5 of meer graden verschil tussen de ene en de andere dag slaat het op haar darmen. Dan doen we gewoon iets minder totdat ze weer opgeknapt is. Dus ik herken het wel.

Nou weer een singelplek en jeuk. Je zou er een punthoofd van krijgen. Die jeuk komt misschien doordat jullie nat zijn geworden tijdens de rit? Meer irritatie dan jeuk onder de zadelplek?

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-19 19:31

Bij mijn arabierig typje duurt het maximaal een dag, die darmproblemen bij temperatuurschommelingen. Als ze dat heeft, staat ze bij het poetsen, voordat ik wat met haar ga doen, in de houding van: "Ik ben moe" met d'r koppie laag. Nou moet je bij haar even opletten want ze heeft zich aangeleerd dat als er 2 minuten niets gebeurt, ze dan in slaap valt. Maar als ze niet helemaal lekker in d'r vel zit hangt d'r hoofd dus lager.
Als de temperatuurschommelingen dus van dag tot dag plaatsvinden, heeft ze er langer last van.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie