Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 16:15

Klinkt echt super!
Ben heel benieuwd, ga de site en filmpjes eens bekijken.
Hoop dat mijn engels goed genoeg is om het allemaal te kunnen volgen.

Fijn zeg dat je er met je eigen paarden al zo veel mee bereikt hebt!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 07:47

Wat fijn vogeltje dat die manier voor jou paardje goed werkt.
Ik hoop dat ik mijn paard ook nog eens aan de weg kan laten wennen, hij is nu in de bak helaas nog te gespannen en uit de bak gaan levert al te veel stress op.

Mirjam wat leuk dat je weer een trainings paardje hebt, is het de bedoeling dat jij haar beleerd tot onder hetzadel?
Als je nog een plek over hebt om een paard te trainen hoor ik het graag, vind jou echt super fijn alles omschrijven hier, en je hebt veel inzicht en gevoel.
Vind het ook echt goede tips die je hier geeft, daar ga ik zeker mee aan de gang.
Ik realiseer me nu ook dat ik helaas ook wel eens te lang door ben gegaan en wat stress signalen heb gemist.
In de training stoppen voor de stress vind ik een hele goede, het zullen dan in mijn geval hele kleine stapjes worden, maar ik heb liever een dapperder paard die zelf nadenkt dan een die toch nog bang blijft.

CnB fijn dat je dit topic hebt geopend!
Leuk om er op deze manier meer inzicht in te krijgen.
Mooi om te horen dat het jou paarden zo veel goeds heeft gedaan.
Ja met je eigen hartslag die hoger word vind ik zo herkenbaar.
Ik heb vandaag een zadel pas sessie en had daar gisteren op mijn werk al de zenuwen van, dan denk ik ook aan allemaal ramp cenario's die kunnen gebeuren.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 12:18

Bedankt Mirjam voor je duidelijke en leuke omschrijving!
Wat fijn dat je zo veel vooruitgang hebt geboekt met de project paardjes.
En heldere uitleg over de verschillende click geluiden.

Ik begon als eerste bij Matsie met de gewone clicker met vrij hard click geluid.
Hij had al supersnel door dat dat geluid het belonings signaal was, ik ben begonnen met mijn hand aanraken, en daarna andere voorwerpen.
Hij werd op een gegeven moment zo overenthousiast dat ik besloot om zelf even buiten de wei te gaan staan achter de draad.
Ik hield een aanraak stok even naast mij en hij begon spontaan alles om zich heen aan te raken, toen stak hij ineens zijn neus tegen het schrikdraad, en van schrik kneep ik in mijn hand waardoor ik de clicker af liet gaan.
Matsie ging er als een speer vandoor en vond het echt niet meer leuk.
Nou vanaf die tijd was de clicker geen goed idee meer.
Ik ben toen opnieuw begonnen met gewoon de x zeggen, had ik gevonden in een boek van Inge Tiblink.
Dat werkt nu gelukkig wel goed,en voortaan zet ik met trainen de stroom uit!

ieris

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 14:18

Super om te horen dat je op die enthousiaste manier een betere band creërt!
Als ik je verhalen lees krijg ik echt zin om te oefenen.
Fijn dat het voor de meest angstige gevallen ook zo veel effect heeft, fijn om te horen dat je niet gauw te veel beloont.

Ik heb nu net ook geoefend, en dacht eerst zou ik dat nou wel doen in die wind en regen, en er kwam zelfs nog onweer voorbij.
In mijn hoofd gaat dan bij voorbaat alles al mis, want met dit weer alleen met mij in de bak lopen vind Matsie sowieso al niet zo een tof idee.

Maar heb het gewoon op jou manier gedaan en hij vond het echt superleuk! Hij is vooral heel blij met de tracktorband die ik als opstapblok heb gemaakt, heb hem echt flink beloont als hij daar op ging staan, en hij volgde me daarna super enthousiast.
Soms iets te, want toen ik vroeg om stil te staan wandelde hij naar het opstapblok wat totaal aan de andere kant van de bak stond en ging daarop stilstaan!
Weer beloond en een leuke sessie gehad!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 09:41

Cnb fijn dat deze manier voor jullie ook werkt! Zie het al helemaal voor me die verbaasde blik toen hij helemaal geen snoepjes verwachtte!

Xutu2 bedankt voor je tips en verhalen van je trainings paardjes.
Mooi zeg dat je door op deze manier te trainen je paard zo vrolijk kan maken en ook nog laat doen wat je van ze wilt.

Vind dit weer wel een uitdaging hoor, zo veel wind en regen maakt het voor het paard ook niet echt leuk om lang in te staan.
Daarom doe ik nu hele korte sessies van maar een paar minuutjes, en dan stop ik voordat ik doorweekt ben.

Moet alleen even goed onthouden dat ik niet meer ga clickeren met meer dan 1 paard in de bak, dat lijd tot veel achtervolgers, die niet meer bij mij weg willen.
Hier lopen de paarden allemaal in de buitenbak en op de tracks en in schuur. Dus als ik dan weinig tijd heb en geen zin heb om eerst vijf andere paarden achter een draadje te zetten probeer ik wel eens stiekem met een te oefenen, maar helaas hebben de andere dat nu iets te snel door, en willen ook meedoen.
Als ik ze wel apart zet gaan ze heel zielig toekijken zo van waarom wij niet, en die andere wel.

Weet niet of het mogelijk is om twee of meer paarden met clicker te trainen tegelijk, of is dat te verwarrend voor de paarden?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:47

Vogeltje bedankt voor het plaatsen van het filmpje.
Je ziet wel dat die buurman aan de rechterzijde van voor gezien van het paard dat word uitgekozen om te komen dit niet zo tof vind.
Degene die naar voren komt krijgt een flinke snauw.

Pfff lijkt me inderdaad geen doen zoveel paarden tegelijk.
Maar wel gaaf dat het kan.
O heerlijk dat je gewoon kan trainen met een paard in de paddock en de ander netjes wacht.

Bij mij gaan ze dan ook ruzie maken onderling, ze willen dan allemaal tegelijk op het opstap blok, en dat gaat natuurlijk nooit passen, dus jagen de hogere in rang de lagere in rang weg, en daar word het niet echt gezelliger op.

Ik houd het voorlopig ook bij 1 paard per keer!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 11:59

Vind het ook interessant om te zien hoe jullie werken, dus inderdaad filmpjes blijven posten!

Ja hij heeft wel veel energie in dat filmje, ging de rest gewoon rustig of deed hij dit vaker?
En werk je altijd met een lijn er aan?
Of ook wel eens los? Hoe reageerd hij als hij los loopt?
Ik zou eens proberen om hem los een stick te laten volgen en als hij die aanraakt stoppen en beloning geven.
Zo doe ik het met Matsie, hij loopt dan heel geconcentreerd achter de stok aan is is daardoor ook veel minder gespits op dingen die in de omgeving gebeuren.
En zonder touw heb je natuurlijk het voordeel dat het touw niet onbedoeld tegen zijn lichaam komt, wat dan natuurlijk in een schrikmoment ook weer eng kan zijn.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 06:54

Cnb klinkt interessant, wat is trigger stacking precies? Hoe gaat dat in zijn werk?
Heb je er misschien een link van naar een filmpje?
Heb er nog nooit van gehoord, maar klinkt wel alsof het bij ons past.
Mijn paard is ook heel erg op de omgeving gefocust en snel schrikkerig.

Monique denk zeker dat het wat voor jullie is, denk dat je zelf beter gaat zien en aanvoelen wanneer je paard gaat schrikken en daar kun je dan sneller op reageren. Het allerleukste is dat de band met je paard ook veel hechter word!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:28

Vogeltje, jaaa echt geweldig!
Ik heb het eerste boek van Mirjam ook.
Zou wel gaaf zijn, nu een boek over je nieuwe manier van clickeren met extra veel voer.
Die wil ik ook hebben.

Denk echt dat je op het gebied van emotie clickeren best een boeiend boek kan schrijven.
Vind je schrijfstijl in ieder geval erg fijn om te lezen, vind de humor van Blacky en Sjors ook super omschreven.

Wat fijn dat het met het 3e paardje toch nog gelukt is om op de was plaats te komen en helemaal fijn dat ze door het eten rustig kon nadenken.
Ja ik herken dat soort momenten ook zo goed, dat je snel te veel doet ondanks dat je stem duidelijk aangeeft dat het niet het meest ideale moment is.
Ik heb altijd super makkelijke paarden gehad waar je de gekste dingen mee kon doen en dat ging aktijd prima, iedereen kon er ook zo mee weg rijden, leende mijn schimmel wel eens uit aan sinterklaas etc.
Maar het paardje wat ik nu heb is drie dagen van de leg als ik iets te hard hoest bij wijze van spreken.
Echt hij is zo snel overprikkeld, de meest simpele dingen zijn al een grote moeilijke opgave voor hem.
En dat is echt zo wennen om mee te werken voor mij.
Vergeet vaak dat ik al 100 stappen te ver ga voor wat hij aankan.
Daarom vind ik dit topic ook zo tof, merk echt dat hij hier meer voir openstaat, echt zoals jij met het 3e trainings paardje op de was plaats bechrijft.
Is het toevallig een Tinker?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 11:02

Cnb echt herkenbaar wat jij plaats en waar je tegenaan loopt.
Ik denk als ik het zo zie en van wat je beschrijft dat uitrazen ook niet de oplossing is.
Hij heeft juist innerlijke rust en vertrouwen in zijn omgeving nodig, maar hoe je hem dat het beste leert wert ik ook niet zo goed, heb zelf namelijk ook zo een geval die erg snel afgeleid is en van de kook raakt.
Hij is in de omgang ook rustig en relaxed van zichzelf dus dat herken ik ook in jou verhaal.

Ik neem Matsie wel eens mee voor een wandeling buiten de wei, maar na 100 meter op de weg gaat hij geen stap meer verder, hij komt dan in de freeze stand, en dan komt niks meer binnen, echt zo sneu. Dat wil ik ten alle tijden voorkomen, maar daarvoor vertoond hij wel het gedrag als Cobe en krijg ik hem daar bijna niet uit.

Nu wil ik na het verhaal van xyzutu2 een plek maken op ongeveer het einde van de oprit die echt super leuk is en echt bonus voer dat extra lekker is oplevert, hoop dat het bij hem ook zo goed gaat werken.

Jee dat klinkt ook niet erg fijn die buitenritten van jou met die ontploffingen er bij.
Dat lijkt me inderdaad niet normaal dat hij dat doet.
Hoe is hij als je gewoon alleen blijft stappen met lange teugels?
Met een rustige maatje erbij?
Maak je wel eens rondjes zonder draf?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 15:20

Cnb wat goed zeg! Dat laatste filmpje ziet er echt fijn uit, je beloont ook precies de juiste momenten, fijn dat je er op deze manier aan kan werken.

Ik krijg echt veel zin om wat te gaan doen als ik jullie verhalen lees en filmpjes zie.
Maar met dit weer is het niet zo fijn, wil echt graag droog weer en wat minder wind!
Heb wel een paar kleine oefeningen gedaan die gaan wel goed.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:52

Cnb: fijne filmpjes om naar te kijken, leuk paardje is het.
Kan zien dat jullie echt wel een band hebben!
Zo ver kom ik buiten nog niet eens met Matsie.

Freetorun: leuk dat je hier ook input geeft!
Jou paard kan dus ook een echte stuiterbal zijn, fijn dat je het nu bewerkbaar hebt weten te maken in jullie voordeel.
Ik had voorheen hetzelfde met veel wind en slecht weer, dan dacht ik word toch niks en deed niks. Maar nu doe ik steeds kleine oefeningen en dat werkt echt leuk.
Dat over die dunne grens van onrust en ontspanning is ook erg herkenbaar!
Bedankt voor je tip om gewoon veel te voeren ga dat ook eens proberen.

Leuk dat Inge Tiblink weer een nieuw boek heeft, dat wist ik niet.
Ik heb wel haar eerste boek grondwerk met paarden.

Azmay leuk dat je ook met ct wil gaan werken.
Ja dat voedsel aannemen is in het begin vaak een dingetje, maar als je goed consequent volhoud blijven ze echt heel beleeft.
Die van mij is echt niet meer opdringerig of bijterig, wacht heel netjes met zijn hoofd omlaag tot mijn hand daar is met de beloning.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 22:35

Cnb een dipje is niet leuk, hopelijk morgen weer een betere dag :(:)
Niet te hard zijn voor jezelf kijk ook naar de dingen die wel goed gaan, zoals die laatste filmpjes zijn jullie echt wel fijn aan het werk.

Ik snap wel dat het karakter van je paard lastig is om mee om te gaan, en Mirjam heeft gelijk dat je dat ook leuk moet vinden om aan te werken.
Ergens denk ik dat je het voor jou ook wel fijne kanten heeft, want je hebt door Cobe heel veel over connection training geleerd, en bent daar heel enthousiast over, en weet daar zelfs andere mensen enthousiast over te maken.

En dat wat je schrijft over naar andere mensen kijken die in jou ogen meer kunnen met hun paarden herken ik maar al te goed.
Ik dacht dat zelfs van jou toen ik las wat je allemaal wel kunt met Cobe, jij wandeld buiten en kunt zelfs relaxed rijden met losse teugel.
Ben ik best jaloers op hoor!
Ik kan niet eens het erf af met Matsie, en rijden ho maar, zelfs professionele hulp wil niet, of sturen mij naar cowboy om zijn voeten vast te binden en andere waanideeën.
Ik huppel nu alleen rond in de bak en op het erf, en als ik ooit kom waar jij nu bent zou ik echt blij zijn +:)+

Denk dat Cobe jou wel een mooie manier leert om met paarden om te gaan. En een rotdag heeft iedereen wel eens, echt waar ik zie het soms ook niet meer zitten, maar ik kan niet aan verkopen denken want niemand die ik er blij mee kan maken. Dus probeer ik er maar het beste van te maken.

Freetorun: gave lezgeefster heb je!
Jammer dat ze zo ver bij mij uit de buurt woont, heb haar site bekeken ziet er fijn uit.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 21:04

Cnb: echt super dat het nu zo veel fijner is gegaan! *\o/*
Fijn ook dat je door de tips van Mirjam met een net iets andere aanpak al meteen dit resultaat krijgt.
Heerlijk zeg hoe hij daar staat te kijken.
Ik denk trouwens dat het inderdaad is wat Mirjam ook zegt, opdelen in kleine stukjes en soms door die blinde vlek heen gaan.
En dat is gewoon niet altijd even makkelijk.
Vind het ook erg fijn dat jij juist in dit topic vooral bezig bent met waarom je iets doet en hoe, en de reactie van het paard daar op.
Juist omdat je zo veel kleine details meeneemt lijkt het misschien niet op te schieten zoals bij een ander die even gaat rijden of even een paard laat knielen en waarbij het paard nog steeds hapt, dan gaat het dus duidelijk alleen om een trucje aanleren en worden juist de meest belangrijke voorwaarden overgeslagen.
En juist die voorwaarden vind ik interessant om over te lezen, en daardoor krijg je uiteindelijk ook de fijnste paardjes.

Freetorun , wat leuk zeg dat filmje!
Ik deed vroeger hetzelfde met een grote knuffel bij mijn andalusier, leek echt net een hond die kon apporteren.
Wat een verschil in stemming zeg, je zou haast niet zeggen dat het hetzelfde paard is, hij komt echt mega relaxed aangelopen, en dan dat einde!
Wel fijn dat hij zich nu meer durft te uitten.

Peetstap, vind jou bijdrage ook erg fijn om te lezen. Mooi dat je het zo hebt op kunnen lossen met de menkar.
Eigenlijk is dat dus ook wat Mirjam daaronder beschrijft.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 17:55

Xyzutu2 wow echt heel interessant dat stuk van die tuinslang!
Fijn dat je deze stukjes van he training hier wilt delen!
En erg herkenbaar die ene shetlander die zo clicker minded deed, ik heb hier ook een zwartje die echt alles uit de kast haalt om maar een click te krijgen.
Ik vind het daardoor best moeilijk om een echt rustmoment in te bouwen.
Als ik op de poetsplaats ga staan gaat hij alles aanraken in de hoop dat het een click oplevert, en voor hoofd omlaag geef ik er dan een, maar daarna komt hij weer in die hyperactive zoek modus!

Hoe kan ik dit nu het beste aanleren zonder click?
Zou ik mijn poetskist neer kunnen zetten en als hij dan rustig staat zonder click belonen?
Als ik dat vaak herhaal zou dat dan een goed teken kunnen zijn waardoor hij minder hyper stil zou kunnen staan?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 21:35

Visitor: bedankt voor de linkjes, leuk!

Cnb wow echt super gaaf dat je gewoon relaxed hebt kunnen rijden!
Dat wil ik ook!!!
Grappig dat Cobe het verschil hoort tussen verschillende soorten fietsen!

Xutu2: bedankt voor je tips over je aanpak! Fijn om te lezen hoe je het proces begint en hoe jullie naar elkaar toe groeien.

Ik heb een vraagje, wat doen jullie als je bezig bent met je paard, ener staat een ander paard naast die niet bekend is met clicker training en voedsel beloningen?
Ik wilde eergisteren gezellig met stalgenoot op de poetsplaats, is buiten twee ringen aan de muur, even bijkletsen. En omdat Matsie rustiger is met ander paard in de buurt wilde ik dat gebruiken en wilde ik ook clicken voor braaf gedrag.
Echter toen ik dat deed had het andere paard in no time door dat er voer werd uitgedeeld, en begon te schrapen, wat dat baasje natuurlijk niet tof vond.
Dus het paard kreeg wat lelijke woorden en geen beloning, voelde me daar wel een beetje rottig over omdat ik dat gedrag uit had gelokt.
Maar clickeren jullie niet in de buurt van paarden die het niet kennen? Of laat je het eerst even weten aan degene waar je naast staat dat je je paard beloont met voer?
Ik ben toen maar even gestopt met voeren, was niet echt fijn zo.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-19 12:45

Mirjam: inderdaad geweldig, die dingen die je tegenkomt die ze spontaan aanbieden om het juiste te doen!

Wat lief dat je zo veel werk verzet voor het baasje van het trainingspaardje, hier staat ook een Tinker met mijt, en jee wat een werk heeft de eigenaar er aan, snap wel dat je er dan ook even flink doorheen zat toen het paard aan de beurt was.

Ja zul je echt altijd zien hè, dat dan juist van alles om je heen gebeurt. Wel fijn dat jullie het gered hebben om bij de stal te komen, en gaaf dat ze meteen naar je toe kwam uit die kudde, dan werkt ze toch wel erg graag samen met je, leuk!
Heb je haar trouwens nog wel gewassen, of dat maar uitgesteld tot de volgende keer?

Ik vind het ook echt een goede tip van je om nooit iets in je hoofd te hebben om die dag te gaan doen, maar om in te spelen op wat het paard aanbied.
Ik heb dat nu beter door dankzij dit topic dan vroeger.
Dan was het bijvoorbeeld echt een perfecte dag om eens iets meer te oefenen dan we altijd al deden, windstil mooi weer, rustig paard, eindelijk is gaan werken aan krukje naast hem, maar precies op die momenten besloot de buurman dat het tijd was om een schaap uit de kudde te drijven , waardoor ze allemaal als een gek gingen rennen, of een keer op zo een dag kwam er net een bulldozer en vrachtwagens vol klinkers om stoepje te maken bij overburen, nou dan kon in natuurlijk niks beginnen, en was ik al blij dat we het gevaar overleefd hadden!

Peetstap en visitor, bedankt voor de tips over het voer geven met andere paarden i de buurt.
Even bespreken is inderdaad een goede!

Ja die filmpjes van willing equine zijn echt mooi, en die tekst ook.
Ook erg duidelijk over die tresholds nu snap ik ze helemaal!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 20:02

Cnb wat is dan de leeftijd van je paarden?
Ik heb er vier in verschillende leeftijden, maar heb juist een hele fijne verzorgster gevonden voor mijn 25 jarige merrie, ze is nog erg fit, maar ik deed er gewoon niks meer mee.
En onder de verzorgster zie ik haar ook opknappen, ze werkt niet met clicker training, maar kijkt echt wel goed naar het paard en zou nooit overvragen. Ze kan alleen niet zo vaak, en heeft nu gevraagd of ik er nog een extra persoon bij wil zoeken, maar dat vind ik wel lastig, want verzorgers zijn hier zoooo moeilijk te vinden. En zeker voor een oudje waar je inderdaad wel een beetje rekening met de leeftijd moet houden.

Anders zet je gewoon een advertentie en kijk je wie er reageren, vaak voel je al een beetje aan of ze wel of niet bij je paard en jou passen.

Ik wil voor Matsie ook nooit een verzorger, omdat hij net als Rio bij Xutu2 erg veel positieve bekrachteging nodig heeft,en ook een niet zo handige bouw heeft.
Voor de makkelijke paarden vind ik het altijd wel fijn en ook gezellig als iemand mee helpt.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:57

Cnb wat fijn dat het goed ging met Cobe en de dicht op zijn kont passerende tractor, daar mag je zeker trots op zijn!

Xutu2 jee wat vervelend zeg, een keer even geen hoeven krabben , en dan loopt je trainings paardje kreupel. Wel heel fijn dat ze duidelijk liet zien aan haar gedrag dat ze pijn had, en jij dit ook goed leest.
Dat vind ik zo top van R+ dat een paard gewoon nee kan en mag zeggen.

Ik heb zelf paar jaar geleden parelli les gehad, en toen moest ik mijn paard achteruit laten lopen door met het touw te slingeren. Het werkte niet goed en volgens de instructrice moest ik duidelijker zijn en harder zwaaien, en zodra ze een stapje deed meteen stoppen.
Maar het bleef moeilijk gaan en vond het zelf ook echt niet fijn om steeds zo een grote hulp te geven.
Ik ben er toen ook mee gestopt.

Later kwam er een andere instructrice voor klassieke grondwerk, en ze vroeg of ik mijn paard achteruit kon zetten, en bij de eerste stap zij ze meteen stop maar, jou paard heeft een kramp been dit is echt niet fijn voor haar.
Ze zag dit bij de eerste stap zonder dat ik had verteld dat het paard krampbenen heeft.

Nu vraag ik achteruit door naar mijn hand toe te komen als ik achter haar sta. Als ze geen zin heeft of het lastig vind blijft ze gewoon staan, ook prima, maar als het wel lukt om rustig een paar stappen achteruit te zetten beloon ik haar met voer.
Zo heeft ze zelf de keuze, en word ze niet gedwongen door een zwiepend touw om iets te doen wat ze lastig vind.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:26

Freetorun wat een heerlijk filmpje om naar te kijken! Wat gaaf zeg dat hij zo goed relaxed om je heen loopt op gepaste afstand :))
Heb een deel van je volgtopic gelezen en zag dat je eigenlijk nog niet zo heel lang bezig bent met clicker training, vind het echt super knap wat jullie in die tijd bereikt hebben.
Van de pessoatoutjes in de binnenlongeerbak naar dit filmje in complete vrijheid, echt super mooi zeg!

Cnb fijn dat je al wat kleine stukjes draf hebt kunnen meepakken, goed begin!
En ook super dat Cobe zo rustig bleef en een paar stappen achteruit deed ipv de vlucht modus in te gaan.

Hier ging het gister ook super!
Dankzij de tip van freetorun mijn paard terug bij de groep gedaan als het minder ging, en door een paar stappen terug te doen zijn we nu enorm gegroeid!
In het begin als ik met Matsie voetbal wilde oefenen, was hij vaak zo nerveus als de bal ergens tegenaan kwam, dat hij zelfs de voedsel beloning na de click niet meer wilde aannemen.
Zijn stressfactor zat echt in het rode level, en soms liep hij ook gewoon weg tijdens het spel om bij de uitgang van de bak bij zijn vrienden te gaan mokken hoe stom en eng dit balspel wel niet was.
Stond ik daar met mijn leuke idee en zak vol voer, en een paard die niet mee wilde doen, best wel confronterend. Maar heb hem toen wel terug gezet, met de gedachte volgende keer beter.
En nu na 5 keer oefenen begint hij er echt lol in te krijgen, hij kan eindelijk eens stilstaan om de beloning aan te nemen, wat voorheen niet lukte. En schrok niet meer zo hevig van de bal, zelfs niet toen de bal ongelukkig onder hem kwam.
Ben echt zo blij dat we dit al bereikt hebben.
Mijn man heeft er een filmpje van gemaakt, ik ga even kijken hoe ik dat moet plaatsen.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:54

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 05:55

Freetorun, wat leuk die linkjes van jou! Bedankt voor het plaatsen, en ik heb me ook bij EE aangemeld, lijkt me leuk.
Fijn om te horen dat het stukje ontspannen nu steeds beter gaat bij jullie.
Heerlijk om te zien jij lezend met je paard erbij in de buurt!

Ik merk zelf ook dat deze manier van werken ook meer vreugde en vrolijkheid in mijn eigen hoofd geeft, en daarom voel ik me nu ook veel relaxter als ik bezig ben met oefenen, hebben jullie dat ook?

Cnb jee vervelend zeg dat je zo een baaldag had, en dan net nadat de buitenritten zo goed gingen.
Lijkt me ook een goed idee om eens een live instructrice mee te laten kijken. Als die dan bevestigd dat het echt zijn gedrag is is het voor jou misschien makkelijker om een pensioen plekje te geven aan Cobe.
Sterkte ermee in ieder geval :(:)

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:44

Jee in je kuiten bijten, ja lijkt me ook niet makkelijk hoor, klinkt best wel gecompliceerd inderdaad, maar wie weet kan iemand je er wel mee verder helpen, en zo niet dan heb je het in ieder geval geprobeerd.
Welke regio zit je ergens?
Misschien weten er hier mensen wat of die eens bij jou op de route komen voor later als je het minder druk hebt.

Visitor: bedankt voor de tip! Wat fijn zeg dat jij zo veel feedback kreeg, en 8 dollar is dan inderdaad niet veel.
Kon je er zelf ook veel mee, wat heb je er zoal mee gedaan?
Lijkt mij ook wel fijn om eens te doen, moet ik even een filmer gaan regelen en dan inderdaad de gewone situatie dingen, die zijn bij ons al niet eens zo gewoon namelijk :)

Ben nu aan het oefenen om Matsie aan auto's te laten wennen, steeds als er een auto langs komt klik ik en geef beloning, maar hij blijft wel vaak wegspringen en het echt eng vinden, zeker als er wat groter verkeer langskomt. Ik zou het wel fijn vinden als er daar eens iemand mee keek.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-19 14:21

Ja echt gaaf freetorun!
En nog mooier dat je nu echt de vruchten gaat plukken van je eindeloze geduld! Mooi zeg dat hij zo relaxed stil staat met dat zadel.
Zo ver zijn wij nog niet.
Maar daar wil ik ook heen, dat moet echt heerlijk zijn zo een chill paard.

Dank je nog voor je tips met het oefenen met auto's!
Ja je hebt gelijk, eigenlijk heel logisch, als ik naar de weg loop zonder de andere paarden zijn veel dingen om hem heen al spannend zat, en dan even een vreemde inrit op om een auto te laten passeren, ja daar gaan de tresholds die al op rood stonden natuurlijk van door het dak.

Ik ben nu veel bezig met in de bak en rondjes op de track te lopen.
Ik loop dan bewust weg van de kudde en kom daar ook weer terug, kan dan precies zien waar de spanning opbouwt en weer zakt, fijn om aan te werken.
Heb laatst ook stukjes naast Matsie gedraafd en hij bleef keurig ib langzaam tempo naast me meelopen, terwijl ik een jaar geleden niet eens een snellere pas kon zetten, dan schrok hij zo hevig en rende weg.
Ben nu ook heel langzaam met opstappen via stoel bezig.
Ik beloon hem voor naast de stoel staan en zet voet in beugel, dit herhaal ik vaak , dan zadel ik af en klaar, vind het wel moeilijk in te schatten wanneer ik er echt op kan, zodra ik mijn gewicht in de beugel plaats schiet zijn hoofd nog wel eens omhoog, om vervolgens weer te laten zakken meestal, maar in mindere mate wil hij ook wel eens wegstappen, en dan ga ik er niet op.
Wil echt dat hij net zo rustig is als jou paard met zadel!

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie