Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 15:05

Leuk topic, veel herkenbare dingen! Ik heb al paar keer gedacht me aan te melden maar de site is zo onoverzichtelijk dat ik er telkens niet helemaal uitkom wat het nou precies inhoudt en ik zag ook dat Shawna Karrasch er niet meer bij is, jammer! Anyway, ik lees hier graag mee, leuk onderwerp!


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:39

Leuk topic dit, ik heb niet zo veel melden op het moment maar lees met belangstelling mee dus plaats vooral filmpjes enzo hoor. Alleen maar inspirerend en fijn om gelijkgestemden bezig te zien.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:31

Monique1963 schreef:
peetstap, jij kent het verhaal van mijn Callas, wat zou jij mij aanraden trt of connection training met de klikker?


Ik kan me je topic van jaren terug nog herinneren, ik denk dat clickertraining heel goed kan werken. (Kan best zijn dat ik dat toen ook al heb aangeraden, weet ik niet meer).
Je zou ook eens kunnen lezen over thresholds en trigger stacking.

Edit, filmpje als voorbeeld van hoe clickertraining kan helpen bij schrikken bij buitenrijden

https://youtu.be/sidkjF0typM

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 11:39

Inspirerend, freetorun! En wat heb je een leuk bouncy paard! Doet me aan mijn paard denken, ook je verhaal. Ik ben nu sinds een tijdje ook uitvoerig gaan belonen voor 'niks doen', want hij was ook zo eager dat ie gefrustreerd raakte. Wie is jouw instructrice? Want dat klinkt als een goeie! Rij jij ook met de clicker met hem? Z'n sportpaardlooks doen dat wel een beetje vermoeden :D

Trouwens, Monique, als je het aan mij vraagt, ik zou dus voor clickertraining (of connection training) gaan, ipv TRT, maar ja ik denk dat als je mensen uit het TRT topic zou vragen, dat je dan een ander antwoord zou krijgen, haha. Misschien kan je gewoon met beide eens kennismaken (erover lezen, een les, een proefabonnement online, wat je aanspreekt) en dan kijken wat je het beste lijkt?

Ik ben trouwens een tijdje niet op bokt geweest en heb ondertussen op Instagram ook veel mensen gevonden die leerzame en inspirerende dingen posten over clickertraining. Ik ben bijvoorbeeld erg fan van the willing equine.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 12:18

Heerlijke filmpjes!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:08

Freetorun, thanks, ga haar site eens bekijken.

[***], balen zeg, en herkenbaar gevoel ook. Je kan ook het positieve ervan inzien: hij krijgt bij jou de kans zijn gevoel te uiten en jij doet daar wat mee, ipv een eigenaar die gewoon een strenger halster of hoofdstel zou pakken. Jij maakt het voor jezelf dus ook moeilijker maar dat wil niet zeggen dat je niet goed bezig bent. Terugvallen zijn er altijd. En misschien heeft het ook wel met omstandigheden te maken waar jij geen invloed op hebt, zoals hormoonbalans.(Bijvoorbeeld bij Cushing, ook al heeft hij dit niet). Je bent echt goed bezig, gewoon lekker op pad blijven gaan samen!

Ik zag ook wat andere vragen voorbij komen over bijvoorbeeld bijtende paarden of paarden die niet gehalsterd willen worden of wat doe je als hij gek doet.
De crux is met clickertraining dat je alles opdeelt in super kleine stapjes en meer bent van voorkomen dan van genezen. Dus er wordt bijvoorbeeld gewerkt met protective contact, en men heeft veel oog voor thresholds en trigger stacking. Je bouwt dus wat het paard kan en wil en leuk vindt super langzaam uit zodat zich idealiter geen grote problemen voordoen maar je toch steeds verder komt. Het is nogal lastig om deze hele filosofie en alles wat daarbij komt kijken uit te leggen hier. Ik zou voor de mensen die zitten met dat soort vragen de site van the willing equine met blogs en q&a aanraden als beginpunt.

Zij heeft trouwens ook hele inspirerende podcasts die voor iedereen leuk zijn!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 13:30

Wow dit gaat snel ik lees later bij. Maar als mijn snoep op is onderweg, gras!!!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 16:32

He wat slim van die slang! En wat een leuk verhaal.
Ik heb vandaag een nieuw kriebelplekje ontdekt om mee te belonen! Hij bleef er echt voor staan terwijl er verderop gras in zicht was en hij eigenlijk onderweg daar naartoe was. Dus dan weet je dat je goed zit. Heel handig vind ik dat want ik moet een beetje opletten voor frustratie en piranha-gedrag bij hem (door mijn eigen schuld uiteraard) dus fijn als ik ook zoiets heb om mee te belonen.

Edit, super trouwens dat het zo goed ging [***]!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 18:46

724, jouw theorie klinkt mij aannemelijk in de oren. Leuk voor het paard dat jij nu deze weg met hem bent ingeslagen!


Even een persoonlijke observatie, ben benieuwd hoe jullie daar mee omgaan. Enerzijds wil ik de voerbeloning die ik geef zo belonend maken dat mijn paard vrijwillig de activiteit met mij verkiest boven bijvoorbeeld gras eten. Dus dat hij in de wei naar mij toekomt van 'wat gaan we doen?'. Dat doet hij ook trouwens. Maar als ik een beloning kies met hele hoge waarde dan ontstaat er snel frustratie. Maar met weinig waarde gaat die frustratie wel weg maar ook wel zijn eagerness, dwaalt hij (als we de wei uit zijn) eerder af, als het ware. Hoop dat ik het goed uitleg. Herkennen jullie dat en hoe gaan jullie daar mee om?

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 20:17

Ja dat was mijn plan nu ook, goed om te horen dat jij dat ook doet en dat goed ging. Thanks!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-19 23:05

Thanks freetorun, daar zat ik zelf ook al mee te puzzelen en aan te denken. Want inderdaad bij random grotere beloning krijg je juist effect dat de onvoorspelbaarheid leidt tot nog meer effort. Thanks!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 22:58

Ik weet niet wat contextblindheid is, wel weet ik dat paarden juist context gebonden leren. Dus als ze een bepaald gedrag op plek a kunnen, betekent dat niet dat ze het ook op plek b of c kunnen, bijvoorbeeld, of met een ander mens.
Ben benieuwd wat jij bedoelde.
Leuke blog en filmpje van TWE over spooken inderdaad. Shawna Karrasch (haar site en YouTube filmpjes overigens ook zeer aanbevolen!) vertelt ook altijd het verhaal van haar paarden die schrokken en dan vanuit zichzelf naar hun target gingen, als om zichzelf gerust te stellen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:03


Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 22:12

Fijn [***] en azmay!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 23:19

Misschien lomp maar ik doe dat gewoon ja. Enige wat ik lastig vind is rijden samen met 'gewone' ruiters in de bak. Omdat je vaak opeens plotseling stilstaat.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 09:01

Dat verhaal in het Engels hierboven, deels eens, deels oneens. Ja, kan stressvol zijn. We hebben het hier ook al gehad over frustratie en over-excitement. Maar hij doet alsof dat inherent is, dat het gaat om withholding van de click, en dat is onzin, daar gaat het niet om. Ik vraag me af of hij wel eens een goeie clickertrainer (en dan bedoel ik niet iemand op mijn niveau, haha, maar bijv. Shawna Karrasch ofzo) bezig heeft gezien en hoe veel die belonen. Bovendien negeert hij het fundamentele onderscheid tussen een aversieve prikkel en een beloning. Natuurlijk kan er stress komen kijken bij clickertraining, maar dat probeer je zo veel mogelijk te vermijden. Dus stel dat je een hele goede clickertrainer en een hele goede negatieve bekrachtigingstrainer hebt, die stress bij het paard voorkomen, dan denk ik inderdaad dat clickertraining paardvriendelijker is, puur omdat je geen aversieve prikkel toevoegt. Ik snap niet goed hoe hij over dat fundamentele verschil heen kan stappen. Daarnaast gebeuren er toch ook andere dingen in de hersenen? Dat kan één van jullie misschien beter uitleggen.
Anyway, benieuwd naar deze discussie, ga eens kijken of ik hem zonder Facebook ook kan volgen. (Nee, kan helaas alleen zijn tekst zien, geen comments)

Edit: wel heel cool trouwens dat clickertraining voor paarden inmiddels dus al zo mainstream is dat dit soort mensen zich ertegen af moeten gaan zetten :D
Daarnaast vraag ik me af of het niet al beetje verouderde discussie is. Herinner me discussie met Parelli'ers hierover jaren geleden, en die gebruikt zelf tegenwoordig ook voerbeloning. Maar dan (toen tenminste) onhandig, zonder bridge (=click)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 10:34

Dat vind ik ook het allerlastigste troi! Maar wat mij betreft, ik pas me aan aan het paard. Mijn ene paard is erg onzeker buiten dus kwam ik niet ver en sta ik meer stil om te belonen voor elk stapje dan dat je conditiematig wat doet. Die kon ik veel beter motiveren met los longeren in de bak bijvoorbeeld en dan bouw je langzaam op en kan je uiteindelijk ook daarin wel conditie trainen. Mijn andere paard is meer zelfverzekerd en loopt buiten uit zichzelf gemotiveerd en relaxed rond, dus daar kan ik buiten goed aan conditie werken. Maar ook die krijgt tussendoor graaspauzes en bouw het buiten de comfort zone en vertrouwde omgeving gaan rustig op (en met meer ervaren paard erbij). Want ik wil hem graag zo gemotiveerd houden!
Dus hangt denk ik heel erg van je paard af en hoeveel haast je hebt!
Edit: maar het idee is dat je bij een 'normaal' paard, dat niet in het bijzonder problemen heeft met van huis gaan bijvoorbeeld (zoals mijn ene paard), in het begin vaak stil zal staan en belonen, als hij nog onervaren is, maar dat je ook daarmee uiteindelijk een endurance training zou kunnen doen. En het zal per paard verschillen of dat maanden of jaren duurt voordat je daar bent. En ook afhangen van omstandigheden zoals of er een ander paard bij is waar het onervaren paard mee kan gaan, etc. Maar wat ik wil zeggen, je bouwt bij alles wat je doet de beloning uiteindelijk af, in die zin dat die steeds later komt. Maar het is ook zo dat als je je paard meer keuze geeft, hij ook wel eens nee kan zeggen; nee, ik heb vandaag geen zin, nee ik wil vandaag niet zo ver. Dan moet je wel een beetje flexibel zijn in je fysieke trainingsdoelen. Maar als hij dan ja zegt, dan is hij er ook voor 100% en dat is fantastisch, vind ik!

En leuk trouwens dat je ook meeleest, deel vooral ook je ervaringen!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:28

Eens met de mensen hiervoor, ik denk dat je bij de dressuur dan een wat andere wedstrijdsport zal krijgen. Ik vind dat ook geen gemis. Ik hou van dressuur maar dat opgefokte en gestreste hoeft van mij niet. En kijk naar de dressuur van een tijdje terug, bekende voorbeelden Reiner Klimke maar ook nog Anky met Bonnie, veel minder spektakel, moet ook met R+ haalbaar zijn voor bepaalde paarden.

Edit: mijn paarden konden al longeren, kreeg ze ingereden. Dus geen ervaring met around the round pen. [***] wel. Ik wil het ook gaan gebruiken deels om de cues nu om te zetten/herintroduceren bij mijn ene paard naar R+, hij plakt nu wat aan me dus is een balkje neerleggen in een soort around the roundpen wel nuttig denk ik om de bedoeling voor hem duidelijk te maken zonder hulpmiddelen.
Zie ook het topic van Balerion.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 17:42

Mooi filmpje, freetorun! Super

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 09:12

Volgens mij was dit van freetorun een beetje ondergesneeuwd, maar wat fijn dat je er weer even op hebt gezeten!
Oefenen van ontspanning klinkt ook heel goed! Kan je nog wat vertellen over welke oefeningen wel en niet werkten? Heb je het dan over dingen als hoofd laag of op een mat staan ofzo? En zet je deze oefening die wel werkt ook op cue of is dat niet jullie bedoeling? Op basis van je beschrijving nog wat lastig voor me te zien namelijk.

En fijn, [***], dat jullie ook weer lekker op pad zijn geweest en het goed ging!

freetorun schreef:
Klinkt als een hele goede dag [***]!

Gefeliciteerd met je verjaardag xyzutu2! En goede vragen. Ik denk specifiek belonen voor een calming signal/stress signaal, niet zoveel doet. Het lijkt me meer een reactie v/h reptielen brein op stress dan dat het daadwerkelijk een bewust iets is. En stel je zet (bijvoorbeeld) gapen op commando, heeft het gapen op commando dan wel hetzelfde effect vanuit het brein gezien? Oftewel, is gapen altijd een manier om stress af te zwakken? Of kan het ook (enkel op commando) zonder verdere (positieve) gevolgen voor het stress-niveau?

Hetzelfde zoals bepaalde mensen kunnen huilen op commando. Dat betekent dan vaak niet dat die mensen ook verdrietig zijn of dat het oplucht. Het staat dan echt los van waar huilen normaal 'voor werkt'.

Hier de afgelopen week samen met m'n instructrice bezig geweest met het vinden van ontspanning bij Dex. Ik liep namelijk bij bepaalde (rustige) oefeningen ertegenaan dat Dex wel netjes stilstond, maar ondertussen toch wat onrustig werd. Dit merkte ik in gewicht verplaatsen van het ene naar het andere voorbeen, onrustiger voer aannemen, hoofd vaker omdraaien en sneller afgeleid.

Na een tijdje observeren wat er nu precies gebeurde, was er eigelijk een duidelijke trigger. Namelijk het bewegen van mijn handen. Zodra ik m'n handen bewoog (om b.v. voer te pakken) dan zag je een korte stressreactie vanuit Dex, waarna hij zichzelf weer 'corrigeerde' maar wel spanning vertoonde. Dit komt vooral bij rustigere oefeningen voor, want dan staan we vaak dichter bij elkaar. En die reactie op m'n handen is voornamelijk wanneer die beweging zich bij Dex z'n hoofd afspeelt.

Kortom, we hebben een paar oefeningen uitgeprobeerd. Maar het duurde even voordat we een oefening hadden waarbij we echt ontspanning bij Dex begonnen te zien. We zetten voor deze oefening een stapje terug naar beschermd contact, waarbij ik eigenlijk Dex vraag om in standing face forward te staan. En dan de duur opbouw. Ondertussen zitten we op een rustige 5 seconden. Je ziet Dex dan daadwerkelijk ontspannen (hoofdje zakt, oogjes vallen af en toe wat dicht, oortjes relaxt). De reactie op m'n handen is dan ook kleiner. En hoe verder we komen, hoe meer bewegingen ik kan introduceren. Voor nu beweeg ik een vingertje bijna constant. En uiteindelijk worden dit twee vinger, m'n hele hand, arm etc etc.

Zelfs vandaag met de harde wind kon ik toch even ontspanning bij hem vinden. Je merkt nu ook dat hij de oefening begint te herkennen en het ergens ook fijn gaat vinden. De oogjes gaan steeds iets sneller wat meer sluiten. Wel erg lief en mooi.

Ook heb ik v/d week weer voor het eerst op Dex gezeten na 2 harde vallen. Het voelde opeens weer goed. Hij stond tijdens het opstappen ook heel lief stil. Ik heb er nog geen minuut opgezeten, haha. Maar hem wel rijk beloond met wat worteltjes voor stilstaan en mij laten zitten. Dat kon Dex wel waarderen, hij stond als een soort van kromme banaan met z'n hoofd naar m'n been gebogen haha. Dat de basishouding recht staan wordt komt nog wel :')

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 09:51

Ga later ff de filmpjes kijken!
Leuke positieve verhalen hier! En heel goed [***], is soms moeilijk!
Ik heb me eindelijk aangemeld voor CT, ben benieuwd naar hun cursusfilmpjes. Kan nu even een maandje rondneuzen. Heb ook contact opgenomen met Janneke Koekhoven, maar zij zit wat ver weg voor mij. Loop tegen wat dingen aan waarbij het fijn is als iemand even meekijkt. Had ook al filmpje ingestuurd naar the willing equine, ook echt aanrader (en goedkoop, beetje te goedkoop).

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 21:32

MyChoice schreef:
Dank voor de tips. Suzy heb ik een dagje cursus bij gevolgd. Alle vertrouwen in, maar helaas op 1,5 uur rijden. Ik heb volgende week m'n eerste les bij clickercoach.nl

Ik denk dat hij heel geschikt is hiervoor. Je kan anders ook denken aan effectieftrainen (ook in dit topic actief, dacht ik), zit ook niet al te ver weg voor jou, denk ik.

@[***], beetje zelfde probleem als jij, vrees ik. 's avonds weinig puf en wil wel scherp zijn om alle info in me op te nemen. Dus nog alleen de eerste paar filmpjes gekeken. Maar ik vond alleen al rondneuzen in de inhoudsopgaven echt geweldig, belooft heel wat. Als ze dat ook openbaar zouden zetten (niet de inhoud, maar dat je de onderwerpen en modules etc. kan zien), had ik me al veel eerder aangemeld.
En over jouw laatste post, je vroeg het niet aan mij, haha, maar reageer toch ff; dat dacht ik eerst ook, maar het werkt goed. Shawna Karrasch heeft ook filmpje over iets vergelijkbaars, daar had ik inspiratie uit gehaald. Is wel net wat anders, maar je ziet het al de goede kant uitgaan. https://youtu.be/nM-CyADvhPg

@freetorun, thanks, nee, dan snap ik wat je bedoelt. Met zoiets ben ik ook bezig geweest de laatste tijd. Ik moet zeggen dat ik de naam SFF niet ken (of ben vergeten), is dat van Alexandra Kurland? Grown ups are talking is wel van haar in elk geval. Ga de link ook nog bekijken, thanks.
Echt fijn dat het zo goed gaat bij jullie zeg!
Kostte maar iets van 8 dollar! En ik kreeg ongeveer een half uur ingesproken feedback op mijn filmpje van 7 minuten. Dus ze doet zichzelf echt tekort voor dat geld. Je kan via haar website insturen.
Wat is de EE Facebookgroep, waar staat EE voor? Ik heb geen Facebook.
O en JK gaat kijken of ze een route kan samenstellen waardoor ze ook hier in de buurt komt!

@ieris, wat een lekkere enthousiaste voetballer!

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 15:49

Ah, wat balen zeg. Ik weet het eigenlijk ook niet. Maar kijk naar wat jij en je paard samen nog wél leuk vinden. :(:)

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:30

Voorbeeld, ik heb dus laatst een filmpje van ongeveer 7 minuten aan TWE ingestuurd, waarin alleen te zien was dat ik met mijn paard door de bak aan de hand wandelde, hem stond te kriebelen bij stilstaan, en hem naar het krukje leidde en ik ernaast ging staan. En daar kon zij dus al een half uur feedback op geven, puur door goed naar gedrag van paard en mij te kijken. Ik had ook een mail met achtergrondinfo gestuurd, dus dat nam ze natuurlijk ook mee. Kostte dus iets van 8 dollar.
Je zou dus gewoon de komende tijd kunnen filmen in situaties zoals bijvoorbeeld waarin hij nu beet. Bijv. gewoon als je hem pakt en voert of poetst of weet ik het. En dan in de mail uitleggen wat je hier ook uitlegt. Misschien geeft je dat weer nieuwe kijk op de dingen. Misschien ook niet, maar is dus kleine moeite om te proberen.

Leuk dat jij het ook eens gaat doen, freetorun! Altijd interessant en nuttig inderdaad, extra feedback. Zeker omdat dit soort trainers niet bepaald voor het oprapen liggen.

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-19 19:00

Wat goed! En handig, waar koop je die mat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 bezoekers