Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:22

Leuk topic :)

Kennen jullie de fb-pagina EE-the Netherlands and Belgium al? Die gaat over emotiegericht clickeren en is erg actief en een fijne club (is geen onderdeel van connection training, de filosofie is net iets anders).

Ik gebruik al jaren clickertraining en had ook een hele fanatieke fase waarin ik de leertheorie en alle andere theorieën helemaal uitploos. Momenteel kan ik dat niet echt opbrengen en ben ik daar mijn interesse/fut een beetje in kwijt. Vind het echter wel altijd leuk om mee te lezen.

Ik click momenteel voor de meest ontspannen/geconcentreerde/zachte momenten en dat heeft me veel opgeleverd. Ik heb er ook 1 met een vijfde been en veel arousal, maar dat gaat momenteel heel erg goed en relaxed. We zitten in een hele positieve flow. Hij denkt momenteel echt mee en dat is zo leuk om te zien. Er is veel rust in hem gekomen en hij heeft ook geen 5e been meer. Ik heb een "ja bijna, ga zo door"-signaal dat ons heel erg helpt. En het maken van kleine stapjes, en goed naar hem kijken wanneer hij iets niet snapt of kan (dat is soms op heel andere momenten dan ik verwacht met mijn mensenlogica). Ik zie het op deze manier werken heel erg als een gezamenlijke taal/manier van communiceren met mn paard waar ik niet meer zonder wil. Het werkt gewoon als een trein.

Ben nu in verwachting dus vooral bezig op de grond (met het longeren en werken aan de hand), maar na mn bevalling wil ik zeker het rijden ook weer oppakken. In het verleden heb ik hem op deze manier al beleerd, maar wegens tijdgebrek heeft hij een paar jaar stilgestaan.

Ik moet overigens toevoegen dat ik niet uitsluitend met r+ werk, maar ook r- -hulpen gebruik (zonder te escaleren) en dan click voor de momenten waar ik naartoe wil. Dit is iets anders dan waar de meeste clickertrainers voor staan :o maar voor ons werkt het heel erg.

En als ik beweeg, beweeg jij met me mee

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:31

Over de perfecte filmpjes: ik ben daar ook wel gevoelig voor. Maar het allerbelonendst vind ik dat mijn paard nog altijd aan komt rennen (letterlijk) als hij ziet dat we iets gaan doen. Dat is voor mij het belangrijkste en ik focus vooral op onze eigen weg. Heb eigenlijk al jaren geen filmpjes meer bekeken :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 16:51

CnB schreef:
Gekke is wel dat ik de hele tijd met spanning erop gezeten heb, ookal voelde ik het niet altijd zo aan.. mijn hartslagmeter gaf de hele tijd hartslagen 130/140 aan en dat is best wel hoog als je niks aan het doen bent. Na het schrikken was dat zelfs 160/170 als ik keek, en na het rijden is die nog heel lang op 130 blijven hangen, pas toen ik stil zat in de auto ging die terug naar 100.. Heel raar. Weet nu wel dat zo'n horloge niet 100% betrouwbaar is, maar heb 'm al een hele tijd om en heb het idee dat het toch wel ongeveer klopt, daarom niet het precieze getal maar de orde zeg maar. Angst is een raar iets.

Denk je dat het echt geheel angst is, of zou het ook spanning kunnen zijn vanuit een bepaalde druk die je jezelf oplegt? :o ik heb dat namelijk wel gehad.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 21:40

Leuk om te lezen :)

Wat ik nu ook doe, nu we weer aan de wandel zijn en hij het af en toe spannend vindt (schapen zijn monsters), is bij de eerste kleine stress-signalen clicken voor "aandacht bij mij" of "hoofd laag". Dit hebben we in de bak geoefend, maar ik heb ondertussen het idee gekregen dat de oefeningen zelf nu een teken voor hem zijn dat ik zeg dat er niets aan de hand is. Hij kalmeert echt snel, alsof hij snapt dat ik zeg dat het oké is (snappen jullie :+ ). Het clickeren stelt hem gerust.

Hier ook veel gruwelijk verkeer (bizarre landbouwvoertuigen etc) en ik heb steeds geclickt als er eentje langsraasde. Nu is hij meteen blij als er eentje aankomt.

VogeltjeM

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:05

Wat ik me alleen een beetje afvraag bij de "zure/boze" paarden: waarom doen ze dat? Wat maakt dat hij het bijv. niet fijn vindt dat je de stal inkomt? Of het andere paard: wat maakt dat ze steeds boos op je afkomt?

Ga je daar niet wat aan voorbij op deze manier? Geen kritiek hoor maar gewoon een gedachte.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 12:45

Peetstap: sinds ik longeer met positieve bekrachtiging merk ik dat een rustmoment voor hem niet meer per se belonend is, maar ook ongeduld kan veroorzaken.

Maar die van mij geeft het ook wel aan als ik te lang aan een stuk iets vraag (hij kakt in, en wil liever stoppen dan de click verdienen). Ik vraag daarom korte stukjes met veel overgangen, van hand veranderen etc. En ik ben bewust bezig met criteria, dus de ene keer met op tempo en de andere keer meer op houding, dan weer eens op nog een ander criterium etc. Deze afwisseling maakt dat uiteindelijk alles verbetert, maar merk dat het hem ook gemotiveerd houdt :)

Qua conditie zou ik eerder 3x10 minuten longeren met iets anders (werken aan de hand, vrijheidsdressuur, apporteren, u name it) ertussen, dan 30 minuten aan een stuk. En ik ga ook veel naar buiten om conditie op te bouwen, paard naast de fiets en gaan (of erop, maar ik rijd ff niet wegens zwangerschap) :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:17

ieris schreef:
Weet niet of het mogelijk is om twee of meer paarden met clicker te trainen tegelijk, of is dat te verwarrend voor de paarden?

Theoretisch gezien wel, als ze de stationary target kennen. Er is echt een heeel vet filmpje over de budweiser clydesdales, dat er echt een hele rij paarden staat en dat ze er omstebeurt eentje aanwijzen en dat die dan komt voor allerlei fancy oefeningen :P ik ga eens kijken of ik die nog kan vinden...

(Zelf train ik overigens regelmatig gewoon in de paddock, die van mij hebben in de gaten of het hun beurt is :) maar dat zijn natuurlijk alleen mijn eigen paarden en geen vreemde)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:30

Ik kan helaas niet meer het filmpje vinden, want dat ging echt over de clickertraining, maar hier een kort filmpje waarin je het een beetje kan zien :P

https://youtu.be/QtxPZA4ozWM

Ik vind het zelf heel interessant omdat ik 2 paarden heb, lijkt me echt tof om ze bijv tegelijk vrijheidsdressuuroefeningen te laten doen, of ze allebei tegelijk te betrekken in de training. Misschien als ik straks balkjes heb, dat ik iig met een stationary target kan beginnen :D

In het kader van emoties managen lijkt het me wel nog 2x zo ingewikkeld met 2 paarden tegelijk :')

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 18:39

Wanneer komt je boek uit xyzutu? Ik heb je eerste nog liggen, ik voel een deel 2 aankomen <<)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 16:38

Wat dapper dat je het allemaal plaatst CnB!

Ik heb het idee dat je in de filmpjes van een jaar terug de connectie verloor omdat hij zo ver voor je uit liep? Ik zou zoals je schrijft hem ook naast/achter me houden en bijv laten targetten/hoofd laag. Maar het lijkt me heel lastig als je paard zo groot in zijn reacties is! Hoewel ik het altijd het heftigste vind om te voelen dat de connectie verloren is, dat vind ik veel enger dan de schrik op zich.

Wandel je nu nog met hem buiten? Ben wel benieuwd hoe het nu een jaar later is? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:12

Jazzie03 schreef:
Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan? :+

Happerig zijn op voer is in de meeste gevallen een trainingsdingetje. Bijvoorbeeld: je paard snapt beleefdheid met voer nog niet helemaal, of onbewust beloon je dat gedrag, of je timing is steeds net niet optimaal, of hij snapt nog niet helemaal wanneer de beloningen komen en raakt daar gestrest van, etc. Het handigst is als iemand een keer met je meekijkt. In welke regio zit je? :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:16

Jazzie03 schreef:
Hoe ik het meestal doe is het wachten tot haar neus niet meer naar mij wijst en dan opnieuw klikken. Als ze haar hoofd dan opnieuw in mijn zak steekt blijf ik weer wachten. Meestal snappen ze het na een tijdje wel dat ik hun de beloning geef en dat ze die niet moeten halen. Met mijn eigen paarden lukt dit prima, maar er is eentje (die niet van mij is) die op alles wat beweegt denkt dat het eten is (ook al geef ik haar niks). Ik zou er graag wat mee gaan werken, maar wil graag mijn handen houden :+ daarmee dat ik het mij afvroeg of er nog een beloning is waar ik niet aan gedacht had :)

@CnB wat is er dan gebeurd?

Ik vermoed dat het niet aan de beloning ligt, maar aan de training in combinatie met een paard dat blijkbaar heel voergericht is. Dat kan, mijn ene paard is ook veel relaxeder met voer dan mijn andere. En met mijn andere moet ik dus altijd relatief veel aandacht blijven besteden aan de basis. Hij raakt snel gefrustreerd en wordt dan ook happerig, maar ondertussen ben ik dit voor en hij is zo heerlijk gemotiveerd en blij. Ik heb dit over de jaren bij vele paarden gezien en het zijn juist deze types die je heel veel kunnen leren over trainen :) het zijn vaak kleine dingetjes die een enorm effect hebben.

Wellicht dat er qua management ook nog wel winst te behalen valt? Krijgt hij onbeperkt ruwvoer, zijn er mensen die hem op andere momenten 'zomaar' of inconsequent uit de hand voeren? Heeft hij stress in de bak?
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 17-03-19 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 18:20

CnB vervelend voor je zeg. Een dip is denk ik voor ons allemaal herkenbaar. Morgen denk je er vast weer heel anders over :(:) en vergelijk je recentere filmpjes eens met een jaar geleden, dan zie je toch een gigantisch verschil? Ieder paard kan eens aan de kletter gaan, dat wil niet zeggen dat je faalt als trainer. Je kan niet alles onder controle hebben.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 20:41

Ook wel eens met xyzutu... CnB je paardje lijkt me ook wel complex in zijn emoties en misschien haalt dat de fun wel weg voor jou. Ik heb bewondering voor hoe je al jarenlang zoekende bent maar kan me ook voorstellen dat je het plezier op een gegeven moment verliest.

Ik heb zelf een heerlijk ongecompliceerd paard en eentje met wat meer sensibiliteit/in parelli-termen zou ik hem right brain introvert met op moeilijk te voorspellen momenten right brain extravert noemen (even ter beschrijving). De sensibele is gelukkig ook prima te managen en een fijn dier geworden (zeker door het clickeren) maar zo fijn en vertrouwd als met mijn ongecompliceerde paard wordt het nooit. En ik houd het toch in mijn achterhoofd dat hij in raketmodus kan gaan. Geeft een heel ander gevoel dan mijn happy-go-lucky andere paard. Toch meer alertheid en arousal van mijn kant :) en in tijden dat ik mentaal al vrij vol zit pak ik dus liever de andere.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 12:42

Ik beloon ook met voer onder het zadel hoor, is geen enkel probleem. Je begint met 1 stap (dus in het begin sta je snel/veel stil) maar opbouwen gaat hartstikke snel.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-19 09:41

Monique1963 schreef:
Maar om eea topic gerelateerd te houden, bij Ct ben je dan vriendjes met je paard of leider?

Ik zie mezelf soms als het een en soms als het ander :) uiteindelijk ben ik nog wel degene die bepaalt wat er gebeurt met mijn paard (waar hij woont, hoe zijn dagen eruit zien). En als we in een gevaarlijke situatie terechtkomen bepaal ik sowieso. Maar verder doe ik mijn best om zoveel mogelijk maatjes te zijn en ik doe oprecht mijn best om het hem leuk te laten vinden, en als hij iets echt niet leuk vindt doe ik het niet. Dus dat is misschien weer meer maatjes :) Het een sluit het ander niet uit.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 18:46

CnB schreef:
Hoe kijken jullie tegen verzorgers/bijrijders aan? Want 'onze' manier van werken is nu niet zo echt ingeburgerd in de mensen. Zouden jullie het aandurven? Iemand zoeken die open staat voor? Zelf aanleren de eerste tijd? Zou je bepaalde dingen niet laten doen? Etc.

Ik heb 2 paarden; voor de ene wil ik gevoelsmatig nooit een verzorger, die is "van mij" :o Maar voor de andere wil ik het in principe wel, die heb ik er later bij gekocht, mede als gezelschap voor mijn eerste paard. En ik merk dat het me aan fut ontbreekt om 2 paarden volledig te trainen. Is wel een goede les trouwens want ik zal hem niet wegdoen, maar hierna ook nooit meer 2 grote paarden nemen :+ vind het toch niet zo chill om afhankelijk te zijn van anderen. Maar soit.

Ik heb een verzorgster gehad voor hem die niet reed en heeft leren clickeren. Superlief van haar. Haar timing was echter niet zo ideaal en het lukte haar niet zo goed om consequent te zijn qua beloningen, waardoor mijn paard een beetje veranderde in een krokodil. Dat vond ik erg moeilijk om te zien, want ik ben zelf zooo secuur op de basis en beleefdheid etc. En ben ook bang dat als die stress rondom voer er eenmaal inzit, je dat erg lastig weer weg krijgt. Ik was zo veel bezig met haar lesgeven/begeleiden dat ik alsnog niet aan mijn eerste paard toekwam. Zij is op een gegeven moment gestopt, maar dat was voor mij ook wel een beetje een opluchting.

Nu heb ik weer een andere verzorgster, die in principe niet clickert en op basis van r- grondwerk doet, wandelt en rijdt. Wel gebruikt ze het clickeren bij dingen zoals opstappen en desensibilisatie (dat wil ik absoluut bij dit paard en zonder wordt het sowieso lastig :P ), maar niet als rode draad zoals ik. Gek genoeg kan ik dit meer loslaten en heb ik er wel een goed gevoel bij. Ze is ontzettend zacht en werkt in hele kleine stapjes, en ik zie aan mijn paard dat hij relaxed is en mentaal aanwezig. Ook is hij zo sensibel dat als het hem pijn zou doen of stress zou geven, je dat absoluut meteen merkt (raketmodus). Hij is een heel stuk vrolijker sinds ze hem is komen doen (ervoor deed hij eigenlijk niks), dat verschil was enorm zichtbaar.

Ik ben een grote control freak en had niet gedacht dat ik het zou kunnen, maar dit gaat goed :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 08:08

Gefeliciteerd xyzutu :)

CnB: misschien helpt het je wel om met iemand samen te gaan? Dus iemand met dezelfde interesses op paardengebied, die je dan stap voor stap kennis laat maken met je pony's? Geen verplichtingen, gewoon zien hoe t gaat. Misschien is dat wel gezellig/goed voor je plezier?

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 20:11

Naar hoor CnB. Ik kan me best goed voorstellen dat je de lol er op een gegeven moment in verliest. Mocht je het wel een poging willen geven dan denk ik dat Janneke Koekhoven je misschien wel kan helpen. Zij doet ook online coaching en is supergoed in observeren en werken met emoties.

Ik denk dat je een paard niet echt "op pensioen" kan zetten, denk niet dat ze dat door hebben. Ik denk dat het meer een mindset van jezelf is: "vanaf nu moet er niks meer". Wellicht dat je hem iets verder weg wel op een iets meer verrijkte plaats kan zetten, als je minder vaak hoeft te gaan.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:58

Ja, daar moet je wel zin in hebben inderdaad...

Ik denk niet dat het 100 euro kost en ik denk ook niet dat het heel intensief of ingewikkeld hoeft. Maar als je niet meer wil, is alles teveel :)

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 06:12

Ik heb er een paar jaar geleden aan meegedaan, was echt superleuk. Ik zou dit jaar weer gaan als ik niet hoogzwanger was :')

Mijn paarden vonden het ook heel leuk. Lekker een weekendje spelen. :D

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:24

sanne83 schreef:
Ben benieuwd hoe jullie dit zien qua stoppen na clicks, voorwaartse flow en galopwerk? Gebruiken jullie bijv een signaal dat betekent: "goed zo, maar ga door"?

Ik heb een tijdje intensief gereden met de clicker en wil dat na mijn bevalling weer oppakken. Ik vind het stoppen na de click niet erg, omdat je toch snel genoeg opbouwt. Dus in het begin stop je na 1 of 2 goede passen maar al snel zit je op 40. En idd een "ga zo door"-signaal is erg handig, dat had die van mij zo door.

Maar ik moet heel eerlijk bekennen dat 100% r+ niet mijn doel op zich is. Dus ik geef "normale" hulpen (weliswaar licht en niet escalerend/opbouwend qua druk) en click dan voor het goede antwoord. Zo van "hier heb je een hulp, zoek maar naar het goede antwoord - ja!". Voor mijn paarden genoeg om ze supergemotiveerd te houden.

Hier op bokt is wel een topic van iemand die haar paard 100% r+ aan het beleren is. Bijv door een targetstick te gebruiken/door de hulpen te freeshapen. Maar ik vond dat zelf niet zo prettig werken.

Voorbeeldje voor het sturen bij mijn onbeleerde paard: even overgesimplificeerd heb ik gewoon een lichte druk op links gegeven, aangehouden en zodra hij naar links ging meteen druk los + click + belonen. 100% r+ zou misschien zijn hem met een targetstick naar links laten gaan (erachteraan laten lopen) en dan langzaam de teugelhulp of welke andere hulp dan ook eraan koppelen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 16:54

Slmt9 schreef:
@freetorurn: wil je meer vertellen over hoe jij traint in draf, galop en overgangen? Ik heb een flegmatiek paard die vreselijk blij wordt van voer, maar ik weet even niet hoe ik dat r+ kan trainen en train het nu r-.
Vandaag had hij totaal geen zin, maar als de motor eenmaal aangeslagen is gaat hij heel goed. Echter moeten we dan wel even door het ‘ik wil niet lopen’ moment. Die wil ik graag positiever maken.
De concrete vraag: hoe krijg jij je paard gemotiveerd aan het lopen?

Ik ben geen freetorun, maar bij die van mij hielp het om simpel steeds te clicken voor de meest actieve passen. Eerst voor een pas of twee maar in één sessie was dat bijv al op te bouwen tot 20. En in een sessie of 3 kende ik hem niet meer terug. Ik moest daarna zelfs ook bewust "op rust" gaan trainen omdat hij teveel in zijn enthousiasme kwam en te voorwaarts was. En ik heb het over een flegmatieke shire.

Mijn ervaring: wees niet bang om in het begin wat vaker te moeten stoppen voor een click. Ook niet in galop; in het begin clickte ik alleen voor de overgang en dan stonden we dus weer stil. Je bouwt het echt snel genoeg op in duur.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:48

Ik denk dat iedereen die hiermee bezig is zichzelf wel herkent in een bepaalde vorm van perfectionisme. Ik ging voorheen zo ver in alles tot op het bot analyseren dat ik alle ontspanning verloor en ook de positieve dingen niet meer zag. Had ik een supergoede training gehad maar 1x iets met R- opgelost; baalde ik ontzettend. Ik was alleen nog maar bezig met theorie en techniek en niet meer met mijn paarden. Heb uiteindelijk bijna 2 jaar niks met ze gedaan omdat ik alle plezier verloren was. En nu ik opnieuw begonnen ben, heb ik mezelf beloofd om niet meer zo te micromanagen. Ik doe zoveel mogelijk R+ (zeker mijn jongste weet ook niet beter, die heb ik vanaf de veulentijd) maar gebruik ook wel R-. In de praktijk denk ik 75/25. En mijn paarden zijn nog steeds even enthousiast en de trainingen gaan super. Zolang de vibe over het geheel genomen maar positief blijft en het belonen overheerst. Het is niet mijn doel om hiermee R- te promoten maar wel: blijf alsjeblieft relativeren, laat theorie niet teveel de praktijk verpesten voor jezelf.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 08-08-19 10:53, in het totaal 1 keer bewerkt

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 10:51

freetorun schreef:
- Wanneer ik met +R train en af en toe -R oefeningen doe, merk ik dat ik een soort van positief-voorraadje heb opgebouwd waardoor hij oké is met druk. Alsof dat 10 x ja, genoeg is voor 1 x nee, even stom gezegd. Hij doet dan braaf de oefeningen (bijvoorbeeld longeren, want ook hij heeft dat lichamelijk nodig en niet altijd zin), werkt fijn mee maar blijft ook enthousiast in de training en op mij af komen. Ik merk ook dat wanneer ik een paar x achter elkaar voornamelijk -R gebruik, zijn enthousiasme weer afvlakt, hij me minder ziet staan en ik de druk moet toenemen voor hetzelfde resultaat. Kortom: alsof het voorraadje leger raakt en hij het minder tolereert.

Dit inderdaad precies :) alsof je een soort saldo hebt dat positief moet blijven.