Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:20

Maar showpaarden hebben dan ook bijzonder veel indrukken te verwerken. Ze weten wat ze moeten doen misschien, maar dat betekent niet dat ze geen stress kunnen ervaren. En positieve stress is ook stress.

Het boek Calming Signals sluit hier heel goed bij aan, zal straks even een linkje posten naar een verkorte uitleg. Kalmeringssignalen zijn veel te onbekend in de paardenwereld.

Edit: Hieronder een duidelijke poster. Met dank aan FedUp Fred. Daar staat veel info op over leertheorieën en thresholds, emoties ed.

Afbeelding

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com


Sokje_6
Berichten: 3927
Geregistreerd: 26-07-09
Woonplaats: Up in the sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:34

VogeltjeM schreef:
Leuk om te lezen :)

Wat ik nu ook doe, nu we weer aan de wandel zijn en hij het af en toe spannend vindt (schapen zijn monsters), is bij de eerste kleine stress-signalen clicken voor "aandacht bij mij" of "hoofd laag". Dit hebben we in de bak geoefend, maar ik heb ondertussen het idee gekregen dat de oefeningen zelf nu een teken voor hem zijn dat ik zeg dat er niets aan de hand is. Hij kalmeert echt snel, alsof hij snapt dat ik zeg dat het oké is (snappen jullie :+ ). Het clickeren stelt hem gerust.

Hier ook veel gruwelijk verkeer (bizarre landbouwvoertuigen etc) en ik heb steeds geclickt als er eentje langsraasde. Nu is hij meteen blij als er eentje aankomt.

Dat over het clickeren stelt gerust.. Ik heb een kennis die een vaste target paal in haar wei heeft staan (stationary target, die staat daar dus altijd). De paarden onderzoeken die wel eens maar verder staan ze gewoon lekker te grazen. Tot er dus een enorm landbouwvoertuig langs kwam, verlicht, veel geluid, en haar paarden gingen meteen rustig tegen die vaste target heen staan :') Zo van 'oh ja, daar is het altijd veilig'.

Xytuzu, mooie aanvullingen op het topic :j

Olifant voor de lens [BB-ITP] Up close and personal: olifantenonderzoek!

Say 'neigh!' to nonsense! FedUpFred.com

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers