Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 21:31

Ik kom toevallig op dit topic uit na mijn zoektocht op Google en ik denk dat het een schopje verdient :)
Ik vind dit een zeer interessante cursus en lijkt mij leuk om te doen.
Echter loop ik een beetje tegen hetzelfde probleem aan dat die van mij de oefeningen kent en daarna een beloning verwacht. Ook merk ik dat ze er wat minder plezier in begint te krijgen. -O-

Hoe ben jij begonnen met het omvormen?

My happy place is at the barn :D

Jazzie03

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:19

Ja je mag zeker een uitgebreide post geven! Ik ben heel geïnteresseerd :D

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:07

gerlindie schreef:
Kan je misschien een korte samenvatting geven waar je nu dan precies op klikt?
Ik snap namelijk wel wat je bedoelt met dat je paard alleen maar trucjes laat zien in de hoop op eten,
Maar heb niet duidelijk wat bij deze manier van clickeren het doel is

Hetgeen ik begrijp van de site dient de clicker om het gedrag te 'markeren' zodat het paard weet dat hij iets goed gedaan heeft zonder dat er onmiddellijk eten volgt. Op deze manier heb je tijd om bijvoorbeeld eerst stil te gaan staan en te belonen zonder dat het paard vergeet dat het gemarkeerde gedrag hetgeen is waar hij een beloning voor krijgt. Op deze manier gaan ze niet het eten uit je zakken halen, maar kunnen ze nog geduldig wachten.

Ik heb geen idee of dit ook zo is, maar dat haal ik er toch uit :o

@CnB heb je misschien ook zelf wat beeldmateriaal met je eigen paarden? :D

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 12:12

Zeer interessant! Fijn zo met die filmpjes dat geeft een duidelijker beeld. Ik zie graag de momenten waarop het ‘mis’ gaat in de filmpjes want voor mij helpt dat om geduldig te blijven.
Ik zie heel vaak de filmpjes waarop alles perfect gaat en dan leg ik automatisch de lat hoger voor die van mij dus dat is iets waar ik op moet letten! Verder herken ik veel van mijn eigen pony.

Gisteren ben ik terug begonnen met de basis en ik heb me eigenlijk verschrokken hoeveel emoties ik gemist heb bij die van mij. De spanning begint al heel vroeg en die kan ik zien in haar blik... een beetje stom dat ik daar niet eerder op gelet heb :(:)
Ik vraag me trouwens af of het vijfde been altijd een teken van stress of spanning is
want ik heb dit al zo vaak gezien. Zelfs bij showpaarden zie ik het eigenlijk altijd >;)

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:43

@xyzutu2: ik vind je uitleg heel fijn en duidelijk! Verder vind ik je manier van trainen echt super leuk om te lezen :)

Vandaag heb ik een heerlijke sessie met die van mij gehad :D
Ik ben eigenlijk gewoon op de poetsplaats beginnen clickeren op de momenten dat ze ontspande (ik heb ze nog maar een half jaar en ze heeft al heel wat meegemaakt) ze staat meestal wel stil om gepoetst te worden, maar ze is nog heel gespannen/alert als ik bewegingen rond haar maak.
In het begin was mijn hand die iets te snel bewoog al een reden voor haar om volledig te panikeren en zich los te rukken, maar zo erg is het gelukkig niet meer.
telkens als haar focus niet meer op mijn beweging lag/ze de grond inspecteerde of gewoon iets ontspande clickte ik. Na een een paar keer dat te doen ben ik gestopt met poetsen op het moment dat ze ontspande :o

Daarna ben ik gaan longeren en ik moet zeggen dat ze nog nooit zo goed haar best heeft gedaan <3 Ze ontspande zich waardoor ze lang en laag kon gaan lopen! *\o/*
Ik ben echt trots op haar :D

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 19:23

Wat leuk dat er weer zoveel reacties bijgekomen zijn! Ik leer ontzettend veel uit dit topic :j
Vandaag heb ik weer een korte sessie gedaan nadat ik een week niks gedaan heb door de drukte van het dagelijkse leven :+
Ik merk dat een weekje niks doen haar heel veel goed heeft gedaan en ze was super aandachtig en gemotiveerd vandaag.
We hebben eigenlijk gewoon een rondje rond de weide gelopen waarbij ik haar beloond heb voor alles en nog wat en dit heeft in ons geval goed gewerkt. Ze heeft precies rust gevonden nu ze weet dat ze ook beloningen krijgt zonder dat er voor moet werken. Ze is gestopt met allerlei kunstjes te doen als ik even niks doe met haar, hier ben ik natuurlijk super blij mee :D

Dankzij dit topic heb ik eigenlijk vooral mijn eigen mindset verandert en merk ik dat ik nu regelmatig een training 'achterstevoren' doe.
In mijn merrie haar geval is stilstaan ontzettend moeilijk en frustrerend. Maar omdat bij de meeste grondwerksessies die ik gevolgd heb stilstaan nummer 1 was moest en zou ik dit zo doen. vandaag heb ik het andersom aangepakt door gewoon te gaan wandelen en als ik de clicker gebruikte omdat ze rustig langs me liep ging ze vanzelf stilstaan om de beloning aan te pakken. Zo hebben we wat rondgewandeld en zijn we uiteindelijk 3x echt stil gaan staan zonder frustratie (dus zonder dat ik vooraf mijn clicker gebruikte)!! *\o/*
Ben nu natuurlijk super trots op mijn kleine meisje :o

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 13:55

@CnB leuke filmpjes weer!

Ik heb een vraag voor degene met de paarden die veel schrikken op buitenrit/wandeling. Wat doen jullie als jullie paard echt over de rooie gaat en jullie geen controle meer hebben? Ik zou zelf onmiddellijk in de stress schieten en wat onhandig aan het touw beginnen klungelen :')
Op die momenten lijkt het mij niet vanzelfsprekend dat een paard dat zo in de stress zit zou reageren op een snoepje of de clicker.

Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan? :+

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:46

xyzutu2 schreef:
@ Jazzie, ik zou denk ik eens de opbouw van de stressignalen van je paard in kaart brengen. Vaak schrikken schikkerige paarden namelijk niet vanuit het niets, maar lopen ze daarvoor al op hun tenen. Paarden die nog niet echt geleerd hebben hoe ze met hun eigen schrik om kunnen gaan zijn dan eigenlijk sowieso niet meer echt bereikbaar voor jouw feedback/beloningen/correcties, want ze hebben al zoveel stress dat ze extra imput niet kunnen verwerken.
Als je bijvoorbeeld merkt dat het hoofd al wat hoger en de hals wat korter wordt zodra je het erf verlaat dan ligt daar al een drempel die je eigenlijk voor wilt zijn. Stap de eerste keer bijvoorbeeld alleen rondjes om je stalblok heen tot ze denkt wat is dit saai en relaxt. :+ Of ga eens een paar keer het erf af terwijl je ernaast wandelt zodat je alle stressopbouw beter kunt zien dan wanneer je ernaast staat. Als je erop zit dan zie je alleen twee oren. ;)

bedankt voor je antwoord! Ik heb dit probleem niet hoor, maar ik vroeg het me gewoon af ;)

Jazzie03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:59

VogeltjeM schreef:
Jazzie03 schreef:
Een tweede vraag die ik heb, als er een paard is die veel te happerig wordt op voer (ongeacht of je nu saai of super lekker voer je gebruikt ), maar ook niet echt reageert op een stembeloning of kriebels. Wat doen jullie dan? :+

Happerig zijn op voer is in de meeste gevallen een trainingsdingetje. Bijvoorbeeld: je paard snapt beleefdheid met voer nog niet helemaal, of onbewust beloon je dat gedrag, of je timing is steeds net niet optimaal, of hij snapt nog niet helemaal wanneer de beloningen komen en raakt daar gestrest van, etc. Het handigst is als iemand een keer met je meekijkt. In welke regio zit je? :)

Hoe ik het meestal doe is het wachten tot haar neus niet meer naar mij wijst en dan opnieuw klikken. Als ze haar hoofd dan opnieuw in mijn zak steekt blijf ik weer wachten. Meestal snappen ze het na een tijdje wel dat ik hun de beloning geef en dat ze die niet moeten halen. Met mijn eigen paarden lukt dit prima, maar er is eentje (die niet van mij is) die op alles wat beweegt denkt dat het eten is (ook al geef ik haar niks). Ik zou er graag wat mee gaan werken, maar wil graag mijn handen houden :+ daarmee dat ik het mij afvroeg of er nog een beloning is waar ik niet aan gedacht had :)

@CnB wat is er dan gebeurd?

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie