Probleem op trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:43

Charisma schreef:
Wat moeten we hiermee? We zijn ten einde raad...ik heb ervaring met paarden welke niet willen laden, maar dit nog nooit meegemaakt.
...
We weten dat de gebeurtenissen die ik opnoem de trigger zijn, de wonde, de pijn hiervan en de roekeloze chauffeur...maar hoe keren we het tij terug?


Ik pik er even dit stukje tussenuit omdat ik dit twee hele belangrijke dingen vind die je aanhaalt.
Om een antwoord te geven op je vraag: hoe keren we het tij? Wel, ik denk door heel veel geduld (heel veel, nog meer dan bij een jong paard dat je leert trailerladen) en een heel kritische blik naar diegene die met de trailer rijdt.

Wanneer je namelijk een jong paard gaat laden (of eender welk paard dat nog nooit op de trailer gestaan heeft), dan begin je met een blanco blad. De onzekerheid die het paard op dat moment heeft, is de angst voor het onbekende. Wat is die trailer? Ga ik daar dood in? Doet de trailer mij pijn? Waar kan ik naartoe als ik pijn heb? Dat zijn de zaken waar zo een paard mee bezig is. Het enige wat je dan -simpel gezegd- als trainer moet doen, is het paard overtuigen van het tegendeel. Nee, je gaat niet dood. Nee, het doet geen pijn. Nee, je hoeft niet te vluchten, alles is veilig.
Maar nu zit je met een paard dat veel moeilijker te overtuigen zal zijn, want hij heeft mogen ervaren dat "jullie geruststelling" niet echt klopte. In die trailer krijg ik wel pijn en het is er wel onveilig. Niet 1 keer, maar 2 keer, in relatief korte termijn.
Dat betekent dat je helemaal niet met een blanco blad start, maar met een gescheurd papier. Je moet als het ware bij -10 beginnen. Daarom waarschijnlijk dat je dit nog nooit hebt meegemaakt. Dit is niet zomaar een paard dat je "eventjes" trailermak moet maken.

Dat wilt dus zeggen dat je in heel kleine stapjes gaat moeten werken. Het gaat tijd kosten. Voordat je de auto kan starten en weg kan rijden, zul je weken verder zijn, als het al niet maanden zijn.
Daarnaast zal je slecht rijgedrag echt niet meer kunnen excuseren. Nu kun je het rijgedrag van de papa nog als een jammerlijk iets wegzetten, maar je moet voor jezelf en je paard beloven dat dit echt nooit of te nooit meer mag gebeuren. Ook niet die ene enkele keer, en ook niet wanneer je net te laat vertrokken bent en even tijd wilt goedmaken. Met dit dier moet ten alle tijd zeer voorzichtig gereden worden wil je er nog een laadbaar paard van maken.


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:49

Charisma schreef:
Ik zal het haar doorgeven, maar ik denk echt niet dat het aan haar rijstijl ligt...:)


Maar waaraan dan wel? Het paard stond altijd labiel in de trailer (tegen de wanden in de bochten) en 1 keer kon het zijn evenwicht niet houden en is die onderuit gegaan.
Als het niet aan de rijstijl ligt, waaraan dan wel? Dan zou het paard bijna atactisch moeten zijn en zijn evenwicht niet kunnen bewaren. Wat is nog een optie?

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Probleem op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:17

Het is voor mij enorm moeilijk om niet in Belgiƫ rond te rijden. :D


Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 19:37

Charisma schreef:
De wegen zijn idd niet goed hier overal, dat klopt.

Ik zou denken als 't aan de rijstijl ligt het paard al sneller angst moet hebben ontwikkeld in de jaren onderweg en niet nu plotseling. De trigger was de wonde, de val en de onvoorzichtige chauffeur.

Het is nu wat het is, ik wil graag tips om het paard terug vertrouwen te laten krijgen.


Ja, dat is ook weer waar. Als ze slecht zou rijden, zou het niet jaren goed gaan.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Colinda20, Dieyar, LaDonna75, nayla en 58 bezoekers