Probleem op trailer

Moderators: petraaken, A_nouk, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:02

Gini schreef:
Charisma schreef:
Ik zal het haar doorgeven, maar ik denk echt niet dat het aan haar rijstijl ligt...:)

Maar waaraan dan wel? Het paard stond altijd labiel in de trailer (tegen de wanden in de bochten) en 1 keer kon het zijn evenwicht niet houden en is die onderuit gegaan.
Als het niet aan de rijstijl ligt, waaraan dan wel? Dan zou het paard bijna atactisch moeten zijn en zijn evenwicht niet kunnen bewaren. Wat is nog een optie?

Ehm, TS komt uit Belgie. Daar weleens rond gereden?

Wat ik eens gezien, en gefilmd, heb: paard vond trailer moeilijk. Toen bleek dat hij een probleem had met z'n evenwicht als de trailer met een kant even een slecht stukje weg raakte en daardoor een beetje kantelde. Het lijkt een onbeduidende beweging maar omdat het er plotseling is, kan een paard op geen enkele manier erop anticiperen. Hij wordt zonder signaal opeens opzij geduwd door de trailer. Als het paard dan al net wat onstabiel staat, gaat ie onderuit.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....
Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Gini

Re: Probleem op trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 20:17

Het is voor mij enorm moeilijk om niet in België rond te rijden. :D

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:29

Gini schreef:
Het is voor mij enorm moeilijk om niet in België rond te rijden. :D

:o Dat had ik even gemist.

Maar dan weet je ook heel goed wat ik bedoel.

Om dat even in context te plaatsen: ik reed ooit met een iets overbeladen trailer achter mijn oude Range Rover. In België had die combi al bij 70km/h de neiging om te gaan slingeren op de autostrade waar ik in NL normaal 80km/h kon rijden (dat was toen nog de max snelheid met een aanhanger in NL) op de snelweg.

kennis is ééndimensionaal, kunde is tweedimensionaal, inzicht is driedimensionaal, ervaring is vierdimensionaal.....

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 21:34

De wegen zijn idd niet goed hier overal, dat klopt.

Ik zou denken als 't aan de rijstijl ligt het paard al sneller angst moet hebben ontwikkeld in de jaren onderweg en niet nu plotseling. De trigger was de wonde, de val en de onvoorzichtige chauffeur.

Het is nu wat het is, ik wil graag tips om het paard terug vertrouwen te laten krijgen.

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016 & Jaszkula 1987 - 2018

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 21:35

Gini: mijn oude ruin ging ook altijd hangen tegen de wand en mijn man rijdt ook altijd heel voorzichtig. Dat was gewoon de stijl van het paard om op de trailer te staan, zijn maniertjes...dit paard heeft dat ook denk ik dan.

Mors certa, hora incerta ... In loving memory of Jim 1985 - 2013, Dutch 2008 - 2016 & Jaszkula 1987 - 2018

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:39

Heb je al contact laten opnemen met horseandsoul die ik via pb gestuurd had?
Zij kan je vriendin echt helpen hiermee. Ben er zeer zeker van. Ze is vriendelijk naar zowel mens als paard, neemt de tijd en geeft ook goed uitleg.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-02-19 21:40

Ja, ze heeft haar vandaag een mail gedaan, bedankt! Ik zie haar morgen, benieuwd of ze iets gehoord heeft!

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:44

Training wordt moeilijk als een paard al zo snel in de faint reactie gaat en dus flauwvalt en in 'coma' schiet. Als het aanzetten van de auto al tot flauwvallen leidt, dan klinkt dat alsof er heel veel tijd overheen kan gaan voor je überhaupt een centimeter kunt rijden. Wat je tot die tijd kunt doen (maar ook dat kost heel erg veel tijd en energie) is van de trailer in stilstand een safe place maken en je paard elke avond haar avondvoer bijvoorbeeld in de trailer voeren. Als het op is mag ze er weer uit. Veel stappen later kun je het eens proberen terwijl er naast de trailer een auto aan gaat, weer later de motor van de trekauto enz.

Als je met dit probleem naar een trailerprofessional gaat dan zou ik vantevoren echt vragen of ze ervaring hebben met paarden die flauwvallen zodra de motor aan gaat, wat zij deden op het moment dat het paard op de grond lag en hoe lang de training bij andere flauwvallers duurde. Anders kom je mogelijk terecht bij allemaal goedbedoelende mensen die wel eens een steigerend paard een trailer op gevochten hebben, maar die geen ervaring met dit probleem hebben, en dit is wel een graadje of 100 extremer.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 21:54

Charisma schreef:

Ik zou denken als 't aan de rijstijl ligt het paard al sneller angst moet hebben ontwikkeld in de jaren onderweg en niet nu plotseling. De trigger was de wonde, de val en de onvoorzichtige chauffeur.

Het is nu wat het is, ik wil graag tips om het paard terug vertrouwen te laten krijgen.

Dan ben ik wel benieuwd of mijn "idee" dat het paard door een zijdelingse beweging omgevallen/uitgegleden kan zijn, iets is wat je herkend.

Als dat namelijk zo is, is je eerste "truc" om weg te blijven van de wegkanten zodat de trailer, in scheepstermen, niet gaat rollen (zijdelingse beweging).

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 22:03

Wie zegt dat het werkelijk flauwvallen is?
Misschien heeft paard door: Vallen/liggen is uit trailer geladen worden en dus niet gaan rijden.

TS vermeld dit in openingspost:

Citaat:
Dus oefenen dan maar, paar dagen nadien haar erop gezet, deed ze zonder problemen. Het tussenschot opengezet en stukje gaan rijden. Heel braaf onderweg, beetje bewegen in de bochten maar rustig. Alleen erop, schot open.

Gisteren weer geoefend, eerst met haar vaste partnerpaard erop, pure paniek als de auto start, dadelijk zich op de grond gooien en blijven liggen. Tussenschot helemaal krom...andere paard eraf, zij staat op en op stal gezet. Daarna schot opengezet, zij alleen erop, we rijden 5meter, paniek en terug liggen gaan...

Maw het ging weer goed ook tijdens het wegrijden begrijp ik hieruit, en dan ineens weer niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:02

Je hebt echt geen benul van een fainter en het gedrag/trainen van paarden als je dat soort opmerkingen maakt.

Nieuwe rijbroeken ( met kaartje ) vanaf 20 euro, kindermaten en volwassenen:
https://www.bokt.nl/markt/ad/462731/nie ... af-20-euro

xyzutu2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:31

Ik zou ook bang zijn dat zo'n paard bij een trainer terecht zou komen die zo zou redeneren. De meeste trailerprobleempaarden overleven wel een paar mindere trailertrainingsgoden zonder er veel slechter van te worden, maar met dit soort paarden heb je echt geen enkele foutenmarge. Je wilt niet dat de stress zover oploopt dat zo'n paard voortaan ook op andere stressmoment flauw gaat vallen. Nu gebeurt het bij het opstarten van de auto, maar wat als het straks al gebeurt bij het halster aandoen of het vastklikken van het halstertouw op weg naar die auto?

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 23:36

Het is dus het ergst mis gegaan toen het paard met een ander paard op de trailer stond.

Ik heb al van meerdere paarden gehoord die in een 2 paards met dicht tussenschot hun benen niet wijd genoeg kunnen zetten om hun evenwicht te houden.

Gezien het hangen tegen de zijkant wat hij altijd al deed, heeft ie best wel wat nodig om zich safe te voelen en evenwicht te bewaren.

Dat het nu ook niet meer lukt met een open tussenschot is puur doordat het de laatste keer met dicht schot mis ging.

Ik heb ook van paarden gehoord die op een 2 paards met dicht schot te weinig beenruimte hebben en op een 2 paards met open schot te veel omdat de zijkanten dan juist weer te ver weg zijn.

Een anderhalf paards kan dan werken.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 08:51

Trainster die ik heb voorgesteld is echt wel zeer goed. Die gaat niet zomaar iets redeneren hoor ;)

Heb haar zelf ook gehad voor grondwerk met limo. Is totaal andere situatie, maar wil gewoon zeggen dat zij in alle rust werkt met zowel paard als baasje.

ALs het fainten opgelost wordt vermoed ik dat wat hierboven gezegd wordt ook mogelijk een oplossing is, anderhalf paards trailer. Hoe zij het uitlegt klinkt het ook logisch.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 10:42

Ikke: ik herken het wel hoor! :j

Bedankt allemaal voor de reacties, tips en denkwijzen! Ik leg het allemaal voor aan mijn vriendin! Ik probeer af en toe te updaten als we weer geoefend hebben!!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 18:37

Charisma schreef:

Ja, dat is ook weer waar. Als ze slecht zou rijden, zou het niet jaren goed gaan.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 21:20

Heeft ze nog contact opgenomen met equinologica?

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-02-19 22:12

Ze heeft naar alle voorgestelde mensen gemaild, had nog geen antw terug gehad vandaag. Hopelijk snel dat we aan de slag kunnen!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 22:24

Ze kan altijd ook Irene Smeets contacteren, die werkt volgens Warwick Schiller en kan allerlei problemen aanpakken. Zit normaal in NL, maar misschien heeft ze in haar kringen wel iemand aan deze kant die kan helpen. Moest je er met de gegeven opties niet geraken...

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 12:26

Bedankt voor de tip Tieneke!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 12:55

Wat gebeurt er als je het paard naast de trailer zet en de auto start
Zat ik me zo af te vragen.

Never live faster than your Guardian Angel can fly.....!!
Mando woont langs de A7 bij HMpaaltje 187,6.;-)

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-19 20:29

Dat maakt haar niet zoveel uit denk ik...denk ik he...