Dwang bij paarden, wat houdt dat in?-Eindwerkstuk

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Dwang bij paarden, wat houdt dat in?-Eindwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 22:57

Hoi allemaal!

Ik zit in 5 VWO en moet dit jaar een eindwerkstuk maken.
Ik heb het onderwerp gekozen "dwang bij paarden" en moet hier dus een heel verslag over schrijven.
Echt mega interessant, wat is dwang? Wanneer stel je een vraag en wanneer dwing je een paard? Of is een vraag stellen ook al een vorm van dwang?
Moeten we bij dwingen echt denken aan een paard straffen? Of dwing je je paard eigenlijk ook al door er gewoon op te zitten of door er een halster om te doen...?

Ik ben er nog niet uit en ik betwijfel of er één antwoord op te geven is. Het leek me heel interessant om te kijken wat jullie, bokkers die waarschijnlijk veel verschillende visies hebben, nou vinden van dit vraagstuk: wat is dwang?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties! :)

ps. ik hoop dat ik het in het goede forum heb gezet en dat deze vraag niet al eens gesteld is. Heb gezocht maar kon het niet vinden.

swartbeessie

Berichten: 2142
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Dwang bij paarden, wat houdt dat in?-Eindwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:02

In de mensenwereld, oa in de ggz, wordt er ook wel gesproken over het verschil tussen dwang en drang. Misschien kun je daar eens naar zoeken.

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:02

Huiswerktopics zijn niet toegestaan op bokt

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:04

belle_boef schreef:
Huiswerktopics zijn niet toegestaan op bokt


ik bedoel natuurlijk niet dat jullie mijn huiswerk voor me maken he! ik heb zelf al een heel stuk geschreven maar ik ben gewoon benieuwd naar jullie mening. heb zoal ook op stal rondgevraagd en wat mensen geinterviewd. Pure interesse en hopelijk kan ik wat inspiratie opdoen of tot nieuwe inzichten komen!

swartbeessie schreef:
In de mensenwereld, oa in de ggz, wordt er ook wel gesproken over het verschil tussen dwang en drang. Misschien kun je daar eens naar zoeken.


oh bedankt, dat is heel interessant, zal even zoeken!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-01-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

upendo

Berichten: 22273
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:05

Dwang is onderhevig aan je eigen referentiekader, dus ik denk niet dat je daarop een sluitend antwoord zal kunnen vinden.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:06

upendo schreef:
Dwang is onderhevig aan je eigen referentiekader, dus ik denk niet dat je daarop een sluitend antwoord zal kunnen vinden.


ja klopt, er is ook geen eenduidig antwoord. Ben gewoon geïnteresseerd in de meningen van anderen, wat hun referentiekaders zijn en wat zij hier van vinden!

Edit: Het doel van dit eindwerkstuk is ook niet een duidelijk antwoord vinden op de vraag, maar gewoon over het vraagstuk nadenken en al mijn gedachtenbubbels opschrijven en meenemen in het proces. Het is veel groter dan alleen deze vraag!
Laatst bijgewerkt door Horizonnig op 28-01-19 23:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:09

Dwang is een paard (of mens etc.) geen andere keuze laten dan te doen wat er wordt geëist. Dit kan soms heel vriendelijk lijken, maar hoeft dat dus niet te zijn.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Dwang bij paarden, wat houdt dat in?-Eindwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:13

Zoek eens op “learned helplessness”. Ik denk dat dat een interessant onderdeel van je vraagstuk kan zijn.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:16

Wat misschien interessant is om mee te nemen - en waarmee je veel wetenschappelijke onderzoeken kan vinden - is het leerquadrant (positieve bekrachtiging, negatieve bekrachtiging, positieve straffen en negatief straffen). Dat heeft te maken met waarom een paard luistert (oftewel wat hem motiveert of aanzet bepaald gedrag te vertonen).

Onderstaande afbeelding vat dat heel mooi samen:
Afbeelding

In het topic mbt clickertrainen op bokt wordt ook verder in gegaan op druk. Wanneer is iets druk? Is dat als je alleen al naar je paard kijkt of als je een halstertouw beweegt etc

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:17

eilleen333 schreef:
Zoek eens op “learned helplessness”. Ik denk dat dat een interessant onderdeel van je vraagstuk kan zijn.


hier had ik nog niet eerder van gehoord maar dit is zeker heel interessant. Duidelijk filmpje over een olifant, weet niet of je die kent. Dit ga ik zeker meenemen, dankje!

freetorun schreef:
Wat misschien interessant is om mee te nemen - en waarmee je veel wetenschappelijke onderzoeken kan vinden - is het leerquadrant (positieve bekrachtiging, negatieve bekrachtiging, positieve straffen en negatief straffen). Dat heeft te maken met waarom een paard luistert (oftewel wat hem motiveert of aanzet bepaald gedrag te vertonen).

Onderstaande afbeelding vat dat heel mooi samen:
[ [url=m/af2t1p.jpg]Afbeelding[/url] ]

In het topic mbt clickertrainen op bokt wordt ook verder in gegaan op druk. Wanneer is iets druk? Is dat als je alleen al naar je paard kijkt of als je een halstertouw beweegt etc


Ik kende het concept wel al, maar dat plaatje is inderdaad heel handig, bedankt! Ik zal even het topic opzoeken!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 29-01-19 13:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:23

Kun je niet iets met een paard in een houding dwingen? Wanneer loopt een paard fijn over de rug en wanneer dwingt iemand hem in een houding omdat een krul in de hals er nou eenmaal zo leuk uit ziet? En de gevolgen dat het voor het paard heeft om in de krul getrokken te worden? Ik kan je hier via een privé berichtje wel meer over vertellen als je wilt

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-19 23:28

Elvirawortel schreef:
Kun je niet iets met een paard in een houding dwingen? Wanneer loopt een paard fijn over de rug en wanneer dwingt iemand hem in een houding omdat een krul in de hals er nou eenmaal zo leuk uit ziet? En de gevolgen dat het voor het paard heeft om in de krul getrokken te worden? Ik kan je hier via een privé berichtje wel meer over vertellen als je wilt


Ja vind ik ook heel interessant inderdaad! Ben ik zelf ook mee bezig met mijn verzorgpaard. Zou fijn zijn als je pb wilt doen!

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dwang bij paarden, wat houdt dat in?-Eindwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 12:45

Je ziet genoeg voorbeelden van dwang bijv op wedstrijden als een paard de trailer niet op wil.

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:52

cissy schreef:
Je ziet genoeg voorbeelden van dwang bijv op wedstrijden als een paard de trailer niet op wil.

In feite is alles wat je met een paard doet dwang natuurlijk. ;)
Niet alleen als ie op de trailer moet.
Ook al heb je er geen touwtje aan, á la Pat Parelli; hij kan toch maar beter doen wat het baasje wil... ~~}>

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dwang bij paarden, wat houdt dat in?-Eindwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:02

Klopt, maar er is verschil tussen zachte dwang en harde dwang. Paarden onderling dwingen ook.

Horizonnig

Berichten: 139
Geregistreerd: 21-01-17
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-19 21:30

sflj schreef:
cissy schreef:
Je ziet genoeg voorbeelden van dwang bijv op wedstrijden als een paard de trailer niet op wil.

In feite is alles wat je met een paard doet dwang natuurlijk. ;)
Niet alleen als ie op de trailer moet.
Ook al heb je er geen touwtje aan, á la Pat Parelli; hij kan toch maar beter doen wat het baasje wil... ~~}>


Ja precies! Zo kijk ik er ook naar. Maar wat ik in de reactie onder die van jou al las inderdaad, paarden dwingen elkaar onderling ook.
In hoeverre hebben ze dan die leider nodig die ze vertelt wat ze wel en niet mogen doen? En moeten wij mensen die rol van de leider volledig overnemen? Of zelfs meer dwang uitvoeren?

Asciugamano
Berichten: 5849
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 21:36

cissy schreef:
Klopt, maar er is verschil tussen zachte dwang en harde dwang. Paarden onderling dwingen ook.

...en niet altijd zachtzinnig! ;) Klopt helemaal.