Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Anoniem

Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 17:07

Afbeelding

Relaxation - Connection - Fun

Een aantal jaar geleden kwam ik in contact met deze mensen en hun manier van werken.
Ze werken met R+/clickertraining, maar niet "commando - uitvoering - click -snoepje".
Het eindresultaat (het trucje) is niet belangrijk, wel hoe je paard zich voelt bij datgene wat je van hem/haar wil.
Voor mij een eye-opener, en iets wat alles heeft verandert.

Ze hebben een geweldig leuke club, met allemaal fijne leden en super ondersteuning.
Maar ik vroeg me af of hier ook mensen zitten die via deze weg werken, of het misschien fijn zouden vinden.
De site en club is volledig in het Engels, dus vandaar dat een Nederlands gedeelte misschien ook wel leuk is.

Voor wie meer info wil: https://connectiontraining.com/ . Hier vind je alle info over de oprichters, de club en de manier van werken.
Ook heb je een openbaar blog-gedeelte: https://connectiontraining.com/blog/ . Hier staan veel interessante videos, over allerlei onderwerpen.
Een heel interessante reeks is deze, over het emotie-systeem, zoals bestudeerd in dieren door Jaak Panksepp. :

De volledige videoreeks kan je via de site bekijken: https://connectiontraining.com/the-way- ... ng-system/

Ik vind het zeer leerrijk en interessant om via deze manier met de paarden bezig te zijn. Confronterend ook, maar tegelijk heel verrijkend.
Ik was al langer bezig met clickertraining, maar kreeg daardoor een paard dat constant trucjes uitvoerde, boos was en beet als je niet oplette.
Dit was geheel mijn eigen schuld, door geen rekening te houden met hoe hij alles ervoer en mij teveel te focussen op de trucjes/het doel.
Nu ben ik dit aan het ombouwen, een lange weg maar met steeds meer resultaat en een heel andere pony in de plaats.

Het lijkt me leuk om een topic te hebben waar iedereen met interesse in kan meedoen, vragen stellen, ervaringen delen, ...
Heb je interesse maar zit je nog met vragen over de club of wil je gewoon meer weten dan is dat natuurlijk ook altijd welkom!
Ik ben geen expert, maar wil wel alles zo goed mogelijk proberen te beantwoorden.

Het topic staat bij paardengedrag omdat dit een heel belangrijk aspect is.
Ook gaat het verder dan trucjes en grondwerk, er wordt ook gewoon gereden.
Het is dus allesomvattend en je kan er alles mee wat je maar wil, zolang je paard het ook wil ;)


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:03

Wat leuk, toch ineens reacties :)
Fijn hé die connectie? Connectie is alles, zonder maak je het jezelf zoveel moeilijker... Ken Maartje niet meteen, heb je wat meer info over haar?

@ Jazzie03 : bij die van mij heb ik het wel heel drastisch omgegooid. Ik heb de clicker compleet betekenisloos gemaakt omdat hij echt reageerde op de click. Zodra je éénmaal geclickt had was er niks meer mee aan te vangen... Daarna stap voor stap dingen terug toegevoegd, kan wel eens een uitgebreide post maken als je wil maar dat is wat makkelijker op de laptop. Via de site heb je ook enorm veel informatie over het zogenaamde 'over-arousal' en dingen die je kan proberen om je paard meer relaxed te krijgen. Het is nu nog steeds niet allemaal ok maar er valt toch al mee te werken en te communiceren ;)

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 22:29

Top, zal kijken of ik er morgen even de tijd voor vind.
Heb je de emotie-serie al bekeken? Sommige emoties liggen heel dicht bij elkaar waardoor je bepaalde situaties kan krijgen als je het seeking-systeem gaat activeren. Het komt vaker voor dan je denkt, je bent zeker niet alleen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 00:23

Dat klopt maar dat is de werking van clickertraining in het algemeen. Waar Connection Training zich mee bezighoudt is het kijken naar hoe je paard zich voelt bij hetgeen je vraagt om daar het beste uit te halen.

Je kan bv je paard leren om los te blijven staan door te clickeren. Je neemt dan steeds iets meer afstand, clickt en gaat een beloning brengen. Maar als je paard op dat moment zich bang voelt, of spanning heeft, of ... dan 'beloon' je dat gedrag tegelijk ook.

Zo krijg je dus het zogenaamde 'over-arousal' wat meestal een activatie is van het frustratie-systeem. Dit gebeurd omdat zoeken naar het juiste antwoord frustratie kan opwekken als het niet goed gaat (daarom dat hele kleine stappen ook zo nuttig zijn). Bij sommige paarden zal het eerder gebeuren dan anderen, het uiten zal ook niet door alle paarden hetzelfde zijn maar voorbeelden zijn: in je ruimte komen, niet meer nadenken (je vraagt iets wat ze al 1000 keer gedaan hebben maar ineens weten ze het antwoord niet), duwen, bijten, allerlei trucjes doen, met een voorbeen slaan, bij ruinen/hengsten komt 'het vijfde been' vaak voor etc.

Je kan dus, om terug te komen op het blijven, kiezen om het trucje te belonen (dus het blijven) ongeacht hoe je paard zich voelt. Of je kan ervoor kiezen om de emotie te belonen, waarbij je kijkt dat je paard ontspannen is en het blijven een soort bijzaak. Dat laatste is dan Connection Training, het eerste is gewoon clickeren/R+.

Beeldmateriaal heb ik wel, maar moet nog even zien of ik dat durf :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-19 12:49

Wat xyzutu2 zegt dus +:)+
Ik ben niet zo goed in uitleggen, haha.

Heb het even druk vandaag maar er volgt zo snel mogelijk die post.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 11:27

Zo, ga mij er even voor zetten. Hieronder volgt dus de reis met mijn pony, wat daarom niet betekent dat dit dé weg is, het is altijd zelf zoeken wat voor jou en je paard werkt, maar misschien kan het wat handvaten geven.

Oorspronkelijk ben ik begonnen met clickertraing zoals de meeste wel beginnen, wilde leuke kunstjes aanleren en wilde een pony die graag dingen deed. Met als gevolg dat hij dus de gekende gedragingen begon te krijgen. Vooral het bijten en op 5 benen lopen, veel slaan met het hoofd (met de oren in de nek) en gewoon algemeen een soort van boosheid. Ook kon hij met momenten de simpelste dingen niet meer uitvoeren, alsof zijn hersenen blokkeerden (wat eigenlijk ook zo is). Al bij al gaf het geen fijn gevoel en heb ik het clickertrainen na een tijdje aan de kant gezet om andere methoden te proberen.

Toen ben ik bij Connection Training uitgekomen (CT) en vond hun wetenschappelijke benadering en de informatie over het emotie-systeem heel interessant. Dus wilde ik graag opnieuw beginnen, maar met een pony die het principe van clickeren al kent is opnieuw beginnen geen optie. Ik ben dus eerst begonnen met het braaf naast/bij je stilstaan, heb dit zelfs geoefend over een draad heen zodat hij niet aan mij kon om te bijten. Daarnaast ben ik beter beginnen letten op mijn timing en dan vooral hoe de pony aanvoelde bij het clicken, waardoor ik dus niet meer voor alles clickte want er was geen ontspanning. Nadeel was bij hem dat dit alles leek te verergeren, omdat hij nu niet meer voor elke uitvoering een click kreeg werd hij alleen maar bozer.

Op een bepaald moment besloten om alles drastisch om te gooien en proberen alles zoveel mogelijk te resetten. Ik ben dus met hem beginnen wandelen in de piste en terwijl ik wandelde gaf ik een click, terwijl ik gewoon meteen doorliep. Natuurlijk stopte hij om zijn beloning te krijgen maar dat negeerde ik, en uiteindelijk kwam hij weer mee. Dit heb ik een hele tijd gedaan, gewoon random clicken en blijven lopen, totdat ik merkte dat hij niet meer wilde stoppen zodra hij de click hoorde en toen was het voor mij ok. Op die manier had ik dus de click betekenisloos gemaakt voor hem en kon ik (voorzichtig) opnieuw beginnen. Nu ging dat ook niet van een leien dakje, want het blijft natuurlijk iets wat ze kennen en ze moeten maar een paar keer weer een beloning gehad hebben en je bent weer vertrokken. Maar het ging wel beter.

Vanaf toen ben ik mij echt gaan focussen op de emoties, wanneer hij rustig en kalm leek dan kreeg hij een click/beloning. Dit kon ook gewoon in de paddock zijn, terwijl hij hooi aan het eten was bv. Dan hing ik in de paddock rond en als hij mij met rust liet en zijn eigen ding ging doen kreeg hij een click en een beloning toegegooid. Ik heb ook een tijdje met een voerbak gewerkt waar ik de beloning ingooide na de click, zodat het niet rechtstreeks van mij kwam. Zo hielp ik hem ook om de focus op mij los te laten (want focus is goed, maar als het gefrustreerde focus wordt heb je er niks aan). In die context heb ik ook gewerkt in de longeerpiste en in de weide. Mijn enige doel was dat de pony mij zou negeren en zijn eigen ding zou doen, daarvoor kreeg die dan een beloning. Moest wel opletten dat ik niet steeds hetzelfde beloonde (bv. van mij wegdraaien om ergens te gaan snuffelen) want dan zou hij denken dat dat het nieuwe kunstje was 8-)

Om wat beeld erbij te hebben hier een video van in die tijd. Je moet weten dat de pony allergisch is aan gras/suikers en om die reden niet op de weide komt. Hij staat 24/7 op een zandpaddock met hooi (en schuilstal met stro) dus gras is voor hem heel speciaal. Af en toe mag hij dus eens een kwartiertje ofzo op de weide, zo ook met deze sessies. Het idee erachter was dat hij zo blij zou zijn met het gras, dat hij mij volledig zou negeren. Het resultaat was dit:


Het idee was om hem te belonen zodra hij mij of de target negeerde. Af en toe vroeg ik hem dan om te touchen op cue, waarna hij dan ook weer een beloning kreeg als hij mij/de target negeerde. Er is 1 moment dat ik 2x achter elkaar beloon om te touchen, maar dat was omdat ik dacht dat we niet in beeld waren... Wat je dus duidelijk ziet is dat er geen rust is in dat koppie, zelfs dat hele gras is niet interessant. Ook als hij wel ging grazen (weet niet of dat duidelijk te zien is) bleef hij op mij letten, dat ik toch vooral maar niet bewoog of misschien een cue zou geven. Dus ik heb gewacht tot hij echt volledig met het gras bezig was.
Het waren moeilijke sessies (voor mij vooral) maar ze hebben wel geholpen. Sindsdien is hij een stuk kalmer wanneer we dingen doen, en reageert hij niet meer zo extreem op de target. Hoewel ik nog steeds niet met een bewegende target kan werken, want dan gaat hij jagen. Maar hij vermoordt de stilstaande target tenminste al niet meer als hij niet meteen een beloning krijgt ;)

Iets wat ook goed helpt tegen 'over-arousal' is bewegen. Mijn pony is erg geholpen bij wandelen, gewoon fijn samen wandelen, dat is alles voor hem. De rest is allemaal nog moeilijk, maar wandelen gaat goed en is fijn. Dus we wandelen heel wat af, waarbij hij af en toe een beloning krijgt maar het wandelen op zich is al beloning en een rustpunt, gewoon even het hoofd leegmaken. Uiteraard hangt het ook van de omstandigheden af, maar over het algemeen is het ons rustmoment.

Nu, het blijft opletten .. want ik heb nu intussen ook alweer ervoor gezorgd dat hij bij het uit de paddock haalt een moment van over-arousal heeft, waar ik eigenlijk wat aan zou moeten doen. Maar dit gaat ook weer snel voorbij dus ik heb er in de verdere bezigheden geen last meer van dus vandaar dat ik het vaak een beetje negeer :o Maar over het algemeen gaat het wel een stuk fijner dan een tijd geleden. Wat ik in tussentijd ook ontdekt heb is dat ik kan merken als hij spanning heeft door de manier waarop hij beloningen aanpakt. Doet hij dat rustig en gemoedelijk dan is alles ok, maar soms doet hij dat ruw (heeft zelfs al een aantal keer in mijn hand gebeten) en dan is dat gewoon omdat binnenin dat hoofd er teveel spanning zit om er rustig mee om te gaan. Taak voor mij om uit te zoeken waar die spanning dan vandaan komt. We zijn er nog lang niet ... maar het is wel al een stuk leuker.

Een voorbeeldje van 'over-arousal', in zeer minimale vorm maar wel al genoeg om de sessie moeilijk te maken. Hij is in het algemeen niet erg aanwezig en op een bepaald moment kan hij zelfs niet meer achteruit gaan, terwijl hij normaal op cue zijn hoef er niet voor omdraait om 10 stappen achteruit te gaan. Op het einde zie je dan ook dat zijn 5e been stilaan tevoorschijn komt, wat dus ook veel zegt. Zijn hersenen hadden het even moeilijk .... Oh, en ik vind hem wel heel lief hoor, let niet mijn commentaar :')



Iets waar we momenteel (weer) mee bezig zijn is het draven. Vroeger wilde hij compleet niet draven, dit is ondertussen wel geluk maar ik had problemen met zijn houding. Dit straalde geen vrolijkheid uit, leek van 'omdat het moet maar ik vind het niet leuk' en dat is natuurlijk niet wat je wil bereiken. Mijn idee was om hem te vragen om te draven en dan af te wachten tot zijn houding beter werd en dan belonen. Hoewel dit in eerste instantie leek te werken (na een paar passen werd hij zachter in zijn uitdrukking) bleek dit achteraf toch niet de beste keuze. Op die manier aandraven veroorzaakte namelijk heel veel spanning in zijn lichaam, en ook in zijn hoofd. En we weten allemaal wat er dan gebeurd.

Het zag er dan ongeveer zo uit (niet de beste video maar het geeft een idee):


Heb het draven dan weer een hele tijd in de koelkast gezet, totdat ik een ingeving kreeg en besloot om te werken aan de overgang stap-draf. Stappen deed hij namelijk prima, lekker ontspannen en fijne houding, dus als ik dat zou kunnen doortrekken naar het aandraven ... Het heeft even tijd gekost voordat ik een eerste goede poging had (clue is dan om niet te denken aan je einddoel, maar te belonen voor 'beter dan ervoor') maar vanaf daar ging het zeer snel. Timing is alles. Tegenwoordig draaft hij zo:
Afbeelding

Waarbij dus in mijn ogen die spanning in het lichaam wel ok is, nu alleen nog de spanning in zijn hoofd.
Want:


dit is niet echt bepaald het beeld wat ik voor ogen heb :7
(en bovenstaande foto komt dus uit dat filmpje, en dit moment was niet het enige, moet nog eens een compilatie maken want er is wel zeer interessant gedrag te zien).

Voila, hier ga ik het bij laten, want ik kan nog uren doorschrijven :')
Hopelijk hebben jullie er wat aan, en zoals eerder gezegd vind je op de site ook heel veel informatie, zelfs een volledige uiteenzetting over 'over-arousal' en hoe je dit met verschillende manieren aan kan pakken. Veel info en handvaten, maar het blijft je eigen manier vinden.
En als er nog vragen zijn, stel ze gerust. Zal proberen alles zo goed mogelijk te beantwoorden.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:09

@ Jazzie03 : ik zie net je locatie .. van waar ergens ben je? (mag ook via pb, of helemaal niet als je het niet wil zeggen ;) ).

Ik heb inderdaad ook problemen met 'perfecte filmpjes/foto's'. Pas op, ik zie het heel graag hoor, maar dat wil ik dan ook graag maar zover zijn we totaal nog niet en dan gaat alles mis. Probeer nu meer voor mezelf duidelijk te hebben waar ik naartoe wil en daar actief mee bezig zijn en de dingen aanpakken die voorbij komen.

Hier is het 5e been dat zeker wel, maar het blijft een moeilijk iets. Je ziet het inderdaad veel (mij stoort het persoonlijk enorm maar andere mensen maken er totaal geen probleem van) en waar ik ook al eens een topic op CT over heb gehad is dat het meer lijkt voor te komen bij R+ dan bij andere methoden. Denk dat er ook wel meer info/discussies over te vinden zijn, ben er zelf niet uit wat het nu concreet wil zeggen maar bij die van mij is het duidelijk een teken dat het niet ok is voor hem.

Die Calming Signals zijn inderdaad zéér interessant. Moet eens kijken om het boek aan te schaffen, staat al een tijdje op mijn planning maar is er nog niet van gekomen. Maar er wordt op de site en in de videos ook veel aandacht aan besteedt. Ik vind het wel heel moeilijk om er mee om te gaan, wat moet ik doen als hij bepaalde dingen laat zien, wanneer is iets een signal en wanneer is het er gewoon (bv. die van mij kan aan zijn been gaan krabben, maar hij kan dit doen omdat hij even pauze nodig heeft, of omdat hij jeuk heeft door de hooikoorts. Nu denk ik door te hebben wanneer hij wat doet, maar het blijft uiteindelijk toch maar een gok... ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-19 13:32

Fijn VogeltjeM, klinkt allemaal goed! Het is echt een leuke manier van werken, je wordt veel bewuster van alles en krijgt een veel betere connectie/communicatie en dat is gewoon fijn. Natuurlijk komen er dan ook mindere dingen naar boven, maar ook dat is weer een kans om alles nog beter te maken.

De fb-pagina ken ik wel, ook een tijdje lid van geweest maar nu geen facebook meer dus ... Had daar ook een beetje een probleem mee, kreeg via facebook zoveel informatie binnen (ook leuke filmpjes ed) dat ik een beetje tilt sloeg en het precies allemaal niet kon verwerken. Dus vandaar dat ik dat afgesloten heb, en niet omdat ik mij op 1 methode wil concentreren maar omdat ik even zelf moet zoeken welk pad we gaan bewandelen en daar ook mee bezig blijven. En dat gaat beter zonder constant input van andere mensen.

In mijn ogen zijn R- hulpen zonder te escaleren niet meteen R- hulpen maar gewoon aanwijzingen. Waar R- voor staat is namelijk dat het paard gaat reageren omdat hij iets wil ontwijken wat hij/zij niet leuk vindt. Dus als je eerste hulp niet aversief voor je paard is, en je de druk niet gaat opbouwen om toch een reactie te krijgen valt dat voor mij niet onder R-. Iedereen gebruikt namelijk hulpen, cues, druk, ... om iets te bereiken, maar het gaat erom hoe je paard dit ervaart.

In het kader trouwens van de Calming Signals en wat spanning met een paard doet heb ik deze even uit het filmpje van de bewuste sessie gehaald. Heel confronterend, en ook compleet onverwacht, maar een grote eye-opener. Nu is hij sowieso niet het knuffeltype en hoeft aanraken niet zo nodig, maar dit is zelfs voor hem best extreem .. Heb speciaal een stukje ervoor laten staan omdat het echt helemaal niet slecht ging.



Maar dus blijkbaar toch nog meer spanning dan ik dacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 10:31

Leuk Visitor, welkom zou ik zeggen :)
Heb je de site nu recent nog bekeken? Want ze hebben hem vorig jaar verandert .. weet niet of het geholpen heeft eigenlijk .. Ik kom er zelf ook niet erg veel op, enkel voor de cursus-videos en af en toe zet ik wat in mijn dagboek als er iets is wat ik wil bewaren. Het forum lees ik af en toe eens maar heb er zelf ook een beetje moeite mee om de 1 of andere reden.

Leuk ieris! Ik vind het zelf niet moeilijk te volgen allemaal, maar heb ook geen problemen met engels dus dat is een beetje moeilijk zeggen dan. Je kan in ieder geval al de blogs ed eens bekijken, alle filmpjes werken op die manier dus als je deze kan volgen lukt de rest ook wel ;)


Gisteren ben ik nog met de pony bezig geweest in de binnenpiste, met zadel. Maar deze keer gewoon stappen, wilde even niks met het draven doen. Had een balkje neergelegd om af en toe wat mee te doen maar niet als hoofdbezigheid. Dat is namelijk ook een probleem, als er iets in de piste ligt of staat gaat de pony er vanuit dat dat het doel is, terwijl eigenlijk het doel is gewoon samen dingen doen. Gelukkig begint dat nu ook fijn te gaan. Hij had een paar moeilijke momentjes dat hij iets hoorde en spanning opbouwde maar heb hem gelukkig op tijd stil kunnen zetten zodat ik kon belonen voor het stilstaan en luisteren. Hopelijk vind ik meer zulke momenten in de toekomst en kan ik het vluchtknopje omzetten in het stopknopje, vind ik zelf wat interessanter. Hij heeft trouwens wel echt problemen met dingen (dicht) langs zijn lichaam, hij ging helemaal prima totdat ik de beugels liet zakken, en toen veranderde zijn hele houding. Hij doet dan niks speciaals, maar je ziet aan zijn oren/hoofd/nek dat hij die dingen echt wel in de gaten houdt... Gek eigenlijk hoeveel je gaat zien als je er echt voor open staat.

Ook nog een gat in de basis ontdekt. Meneer kon namelijk niet stilstaan met zijn 2 voeten over de balk. Hij kon alles (terug achteruit gaan, opzij gaan, voetje voor voetje bewegen, ... ) maar niet gewoon stilstaan. Nog een teken dat ik vroeger teveel met "trucjes" bezig geweest ben ;) Dus daar nog eventjes mee gewerkt maar niet teveel, want de balk was niet het hoofddoel van de sessie. Op het einde ook nog eventjes erop gezeten en wat rond gestapt, deed hij braaf. Hij kreeg het wel moeilijk toen er een ander paard de piste in kwam, want dan moest hij zijn aandacht verdelen tussen baasje en dat paard en daar is hij niet zo goed in (het is een man hé :D ). Maar ook dat moeten we oefenen, dus even blijven doorwerken, nog een (klein) schrikmoment meegemaakt waarin ik hem voelde gaan en hij op een 'hooo' en teugels aannemen meteen stopte <3 Natuurlijk heeft hij daar een mega-beloning voor gehad, waarbij je de andere mensen in de piste waarschijnlijk aan het denken waren "beloont ze nu serieus haar pony omdat die geschrokken is". Daarna nog even wat doorgestapt en de sessie gestopt.

Gekke is wel dat ik de hele tijd met spanning erop gezeten heb, ookal voelde ik het niet altijd zo aan.. mijn hartslagmeter gaf de hele tijd hartslagen 130/140 aan en dat is best wel hoog als je niks aan het doen bent. Na het schrikken was dat zelfs 160/170 als ik keek, en na het rijden is die nog heel lang op 130 blijven hangen, pas toen ik stil zat in de auto ging die terug naar 100.. Heel raar. Weet nu wel dat zo'n horloge niet 100% betrouwbaar is, maar heb 'm al een hele tijd om en heb het idee dat het toch wel ongeveer klopt, daarom niet het precieze getal maar de orde zeg maar. Angst is een raar iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:21

Denk wel dat het angst is, ik zit constant met "wat als/stel dat"- situaties in mijn hoofd. Allerlei scenario's (je wil niet weten wat ik allemaal kan verzinnen), ik hoor elk geluidje en zit constant rond te kijken of er toch niet iets ergens aankomt waar hij van zou kunnen schrikken. Maak mezelf (en de pony) helemaal gek op die manier, terwijl er eigenlijk echt niks aan de hand is en de pony super zijn best doet voor mij. Vandaag weer buiten erop gezeten, een stuk gewandeld en een stuk gereden. Ging helemaal prima, fijne connectie, blije pony, compleet niks gebeurd. En toch stap ik letterlijk met trillende benen af :roll:

Leuk Maflinger_S, dat is inderdaad het concept.
Voedselbeloningen kunnen bij elk paard, als de trainer het goed aanpakt :P Meestal gaat het daar fout, je hebt het zo snel 'verpest' bij dingen als dit. Heb ik ook uitgebreide ervaring mee, haha. Maar het moet niet noodzakelijk met voedsel, het moet gewoon een beloning voor je paard zijn en bij sommige paarden is dat een aai, kriebel, even gaan wandelen, juist even niks doen, met een bepaald speelgoed spelen of een bepaalde oefening doen, ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 12:50

Fijn dat je er wat aan hebt :)
Ik vind het ook heel fijn om de uitleg van xyzutu2 te lezen, ondanks dat ik de theorie in principe wel ken is het altijd leuk om (praktijk)voorbeelden te hebben en te lezen hoe anderen dingen zien en aanpakken.

Leuk ook xyzutu2 dat je weer een nieuw trainingsprojectje hebt. Wil je er wat meer over vertellen? Denk niet dat ik er wat van gelezen heb.

Het clicken bij dingen die passeren doe ik overigens ook. Niet altijd bij auto's (tenzij ze asociaal zijn en pony super heeft gereageerd) maar vooral bij tractors en andere grote toestanden. Daar is hij, na een aantal mindere ervaringen, niet meer zo blij mee, vooral als ze moeten passeren en we niet kunnen uitwijken is het altijd spannend. Of als we ze in het bos tegenkomen want daar horen ze niet... volgens pony dan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 13:07

Interessant xyzutu2, inderdaad niet wetenschappelijk verantwoord :P
Ik zit er zelf wel nog heel erg mee in mijn hoofd .. niet zozeer de oefeningen, dat maakt allemaal niet uit, maar wel het enkel belonen als er goed/positief gedrag is. Heb dan ook moeite met belonen bij schrikreacties, hoewel dat ook steeds beter wordt (zoals laatst toen hij meteen stilstond nadat hij schrok en ik erop zat) maar het blijft toch steeds wel door mijn hoofd spoken 'beloon ik nu niet het verkeerde'. Zelfde heb ik bv. met het grazen onderweg, gras eten werkt kalmerend dus is handig in schriksituaties, en toch blijf ik er moeite mee hebben want "leer je zo je paard niet dat als die schrikt dat die lekker mag gaan grazen"? Kan me dan ook helemaal niet voorstellen dat ik zou belonen als mijn pony zijn oren in z'n nek legt bij een actie van mij :')

Maar besef ook wel dat het niet allemaal zo zwart-wit in elkaar zit, en dat er heel veel grijs is en dat je gedrag (schrikken ed) niet kan trainen maar je er gewoon zo goed als mogelijk mee moet omgaan op dat moment...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 23:05

Denk als ik op die vrolijk ontspoorde manier zou gaan trainen dat ze mij hier helemaal gek verklaren :') Alhoewel.. doen ze nu ook al denk ik dus dat kan er dan nog wel bij _O-

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:10

Vast :+
Zit wel te denken of de manier van xyzutu2 (met de singel) niet een optie is om onze 'begroetingsroutine' te doorbreken... Maarja, die hebben we ook zelf gemaakt dus misschien ook niet, haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 18:35

Nou, ik moet zeggen.. wetenschappelijk of niet, maar het werkt wel :')

De routine gaat normaal gezien zo:
- ik kom de hoek om, pony hinnikt/murmeld en komt naar de ingang.
- ik zeg hallo en doe de draad open
- hij komt naar mij toe en we doen wat hoofd krabben ed
- ik loop verder langs hem heen om te kijken of alles ok is qua voer/hooi/mest
Op het moment dat ik dat doe gaan zijn oren in zijn nek en probeert hij in mijn kuit te bijten ...

Vandaag ging het zo:
- ik kom de hoek om, pony hinnikt/murmeld en komt naar de ingang.
- ik zeg hallo en doe de draad open
- hij komt naar mij toe en we doen wat hoofd krabben ed
- ik loop verder langs hem heen om te kijken of alles ok is qua voer/hooi/mest
Op het moment dat ik dat doe heb ik een hand met snoep klaar die ik in zijn mond duw als hij wil omdraaien om te bijten.

En pony was zo van zijn melk dat hij de hele verdere begroetingssessie is vergeten dat hij eigenlijk zijn oren in zijn nek moest doen _O- _O-

Ik heb het wel zonder de click gedaan, omdat ik niet wilde dat hij bepaald gedrag ging zoeken wat hij moest doen om een click te krijgen. Maar gewoon snoepjes erin schuiven heeft ook effect. Heb het daarna ook nog gedaan toen ik zijn halster om deed om aan het werk te gaan, normaal is dit nog een "over-arousal" moment omdat hij weet als ik de 2e keer terugkom dat het halster aan gaat en we iets gaan doen, dus daar anticipeert hij dan al op. Maar nu kwam ik binnen, duwde wat snoepjes in zijn mond, halster aan, weer wat snoepjes en voor hij het wist stonden we in de piste 8-) Heb hem nog nooit zo zen gezien :')

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 19:50

Dat is iets waar ik al jaren mee bezig ben, te weten komen waarom :j Maar ik weet echt geen verklaringen meer, anders dan "een gewoonte geworden". Heb al zoveel getest en geprobeerd en na laten kijken dat ik echt niet meer weet waar ik het nog zou moeten zoeken.

Hij is ook alleen maar zo in heel specifieke situaties, zoals gezegd bij het inkomen van de paddock. Hij staat met oren naar voren aan de draad, heeft de oren naar voren als je binnen gaat, laat fijn zijn hoofd krabben, gaat soms zelfs staan om gekrabd te worden (rug of dergelijke) en lijkt het helemaal prima te vinden. En dan stop je en ga je verder en dan bijt hij.. Volgens mij is dat een soort spelletje ofzo geworden intussen...

Zelfde met poetsen, als ik begin aan de linkerkant aan zijn hals/schoft/schouder dan slaat hij met zijn hoofd. Ooit heeft hij een probleem gehad met die schouder maar dat is al jaren niet meer het geval. Is hij toen omwille van pijn gaan slaan en is dat een overblijfsel? Een gewoonte? In ieder geval slaat hij niet als je hem een bak hooibrok voor zet en dan gaat poetsen. Dus ik neem het er na al die tijd proberen en zoeken maar bij ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-19 21:49

Wat leuk om te lezen! :D
Je focus verleggen en concentreren op al het goede dat gebeurd verandert vaak heel veel :j En het is ook gewoon leuk(er) voor alle partijen!

Restzuurheid ... dat is 'm :j
Want zodra er een click is, of zelfs als hij nog maar denkt dat hij het goed genoeg gedaan heeft voor een beloning, dan verandert zijn hele houding en is hij één en al oor. Denk dat hij in het verleden wel last gehad heeft van en met bepaalde dingen en dat dit gewoon blijft hangen bij hem. En natuurlijk als hij spanning opbouwt/stress heeft zal hij daar niet vrolijker van worden. Maar we werken eraan, en er is al héél veel verandert.

Geweldig je ervaringen met Rio en de andere dieren xyzutu2.
Interessant ook hoe het gekoppeld wordt aan de persoon die het uitvoert, in plaats dan dat het gewoon algemeen gedrag wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 11:48

Haha, grappig hoe je eigen paard soms eigenlijk totaal niet "het probleem" is ...
En als ze maar op hun gemak zijn, dat is de essentie om ook maar iets te willen bereiken.

Hoe pak jij het eigenlijk "trainingsgewijs" aan? Waarmee ik bedoel.. zoals je het schrijft lijkt alles vanzelf op je pad te komen, maar ik neem aan dat je wel plannen hebt waar je mee aan de slag wil? Zoals werken met het dekje of longeersingel of ... Hoe bereid je dat dan voor/pak je dat aan? Of bedenk je dat spontaan ter plaatse? :+

Hoe zou het zitten met schrik(reacties)? [***] is de laatste jaren namelijk veel schrikkeriger/gespannen dan ik mij van ervoor kan herinneren, waardoor ik me vaak sta af te vragen of ik niet de oorzaak ben van dat gedrag. Ben ik niet te soft? Geef ik hem niet teveel kansen? Of teveel aandacht als hij schrikt? Is het een manier geworden om rust te krijgen, of zelfs beloningen? Etc.

Ik weet wel dat paarden niet express kunnen schrikken (of ik ga daar toch steeds maar vanuit) maar toch voelt het soms zo .. Of dat ik het door mijn onhandige timing en manier van dingen aanpakken alleen maar erger maak ipv beter. Maar misschien komt het er nu ook allemaal wel uit omdat we op een andere manier omgaan met elkaar, met meer keuze en vrijheid en minder (geen) consequenties als hij niet het juiste doet... Denk dat het sowieso wel een groter probleem is geworden sinds het koetsongeluk (schrikken van geluiden die hij kan horen maar niet kan zien, of dingen achter zich), misschien heb ik er nooit genoeg aandacht aan gegeven want het is [***] .. en die schrikt nooit ... Ofzo ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-19 19:58

xyzutu2 schreef:
Een pony van een vriendin ontdekte dat hij tijdens het rijden stil mocht staan als hij ging poepen en ging dus continu in een poep-houding staan inclusief persen tijdens het rijden.


Been there, done that, etc. :')
Vreselijk die slimme beesten ... [***] gaat standaard de bosjes in als hij moet plassen of mesten, vind ik heel fijn, maar niet als hij dat 100 keer per rit doet en ook echt in houding gaat staan voor niks. Hoewel ik wel heb gemerkt als we een leuke wandeling/rit hebben, dus op de R+ manier, dat hij dat eigenlijk niet doet, terwijl "vroeger" ik daar een periode echt wel problemen mee heb gehad ...

Het schrikken daarentegen weet ik zo niet, soms heb ik het idee dat ik er teveel aandacht aan besteedt, maar langs de andere kant denk ik ook niet dat een paard express kan gaan schrikken om dan stil te kunnen staan. Het maakt hem overigens ook niet uit of je stil blijft staan of gewoon weer verder gaat, schrikken doet hij toch ...


Vandaag heeft hij overigens wel ENORM zijn best gedaan! Het was echt niet te doen met de wind hier, en dacht even in de binnenbak te gaan wandelen want 'uit de wind dus ok'. Nou .. heb op een bepaald moment gedacht dat het dak eraf ging gaan := Zo'n kabaal en rare geluiden, ik had er zelf bang van. En [***] is niet éénmaal weggesprongen, terwijl hij wel gespannen als een rietje was. Dit was te extreem om een uitgebreide trainingssessie in te doen dus heb het kort gehouden, maar hij heeft wel zoveel snoep gehad omdat hij niks deed buiten gespannen zijn dat hij niet meer wist waar hij het had :') Ik was echt zo blij dat hij zichzelf bij elkaar kon houden en niet ging rennen en wegspringen .. ik vond dat ik dat mocht laten zien aan hem 8-)

En dan denk je in eerste instantie 'laat de blinde maar staan want dit is echt niks voor hem' en dan besluit je toch maar even naar de poetsplaats te gaan en geeft die een pak minder problemen dan je 'gewone' pony ... Het is toch een duo, hahaha.

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 21:18

Die van mij wordt bij wegsturen vooral nog bozer :+ Of keert volledig in zichzelf en is dan totaal niet meer thuis, dat kan ook. Beiden ben ik niet zo fan van. En inderdaad, hoe groter en extremer je reageert, hoe groter zijn reacties worden. Zelfs met het aandraven en R+ heb ik op een bepaald moment ontdekt dat ik in verhouding het te fel vroeg, waardoor hij daar weer een reactie op gaf (oren in de nek en slaan met het hoofd). Je oogst wat je zaait.. ofzo :Y)

Anoniem

Re: Connection Training: Emotie-Clickeren. Wie ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-19 15:57

Leuk zeg dat jullie elkaar zo goed aanvoelen!
Zal voor je wederhelft wel minder zijn :P maar misschien valt daar ook nog wel winst te behalen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:32

Amai nog niet :') Ik vind het met 1 paard al ingewikkeld genoeg, haha.
In principe kan het wel, maar ik denk dat je dan echt wel heel veel gevoel en timing en duidelijkheid moet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 10:56

Gaat ie weer :')



Net even het filmpje van onze laatste 'training' op de computer gezet, moet het zelf nog bekijken, was ook wel een interessante sessie. Weet niet of er interesse is om eens een volledig filmpje te zien? Duurt wel lang dan ... Of ik kan interessante stukjes eruit halen om te laten zien/bespreken, maar daar moet ik even tijd kunnen insteken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 12:34

De opzet van deze sessie was om te kijken wat hij zou doen in dezelfde setting als anders, maar zonder zadel. Omdat ik mij zat af te vragen of het zadel niet al voor extra spanning zorgde waardoor hij gevoeliger werd voor andere dingen. Maar dat bleek niet zo, want hij deed het net zo vaak/hard zonder zadel als met...

Als hij los loopt is het allemaal erger, met minder connectie. De lijn heb ik er niet aan om hem te controleren of tegen te houden, maar het lijkt alsof het voor hem een soort 'handje vasthouden' is, waardoor hij meer op zijn gemak is en makkelijker/beter connectie maakt en houdt met jou. In vrijheid lijkt hij zich verloren te voelen en zeker als je dan ook nog vanalles van hem gaat vragen is er veel meer verwarring en frustratie en ... dan met lijn. Dus vandaar deze keuze op dit moment.

Een target volgen is bij hem geen optie, heb hem intussen zo ver dat een stationary target blijft leven als we daarmee werken, maar een bewegende target is voor hem iets wat zijn jachtinstinct triggert. Het is een enorme jager/bijter, zal ook zelden naar paarden trappen bv. Altijd grappig als je met andere paarden in de piste bent 'trapt die?' .. 'Neen, maar hij bijt wel' .. De voorkant is gevaarlijker dan de achterkant zeg maar :') En doordat die gaat jagen triggert dat natuurlijk weer emoties die ik niet graag wil belonen.

Maar voor 'gewone' paarden is dat inderdaad een hele fijne methode :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-19 22:41

Welkom bij de club :) Ik zit in exact dezelfde situatie en ben er van overtuigd dat CT mij en de pony hierbij gaat helpen, maar uiteraard niet op een week tijd... In dit topic vind je ook informatie over onze huidige situatie : [PP] Wat als de angst zo groot is ...

Wat CT ons geeft is een basis, een sterke basis, een connectie waar je altijd op terug kan vallen. Veel inzichten in waarom dingen gebeuren en hoe de pony zich voelt in bepaalde situaties. Veel informatie over thresholds en trigger stacking en hoe hiermee om te gaan. Vooral trigger stacking is iets wat ik voorheen compleet niet door had en wat ons al veel leed (als in schrikreacties en toestanden) heeft gebracht. Sinds ik mij daarvan bewust ben is er nog maar heel weinig gebeurd, en door de betere connectie reageert de pony veel sneller en krijg ik er sneller terug rust in. Heb de laatste tijd nog niet veel erop gezeten maar wil dit wel terug gaan doen en de keren dat ik het deed voelde het heel anders.

Nadeel is dat je schrikken niet kan voorkomen, hoeveel je ook voorbereid. Maar wat er daarna gebeurd hangt veel vanaf. Ik heb ook jaren met die van mij volgens Parelli gewerkt, maar dat gaf toch niet hetzelfde gevoel als nu met CT.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers