Omgaan met / inzicht in sensibel (niet-bepaald-manege)paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
NN0504
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-12-17

Omgaan met / inzicht in sensibel (niet-bepaald-manege)paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 13:47

Ik maak me zorgen om het welzijn van een paard waar ik op rijd. Hopelijk kunnen jullie wat extra inzicht bieden en/of het één en ander bevestigen of ontkrachten.

Excuus voor het lange verhaal, maar ik probeer in één keer een zo compleet mogelijk beeld te schetsen!

Een paar maanden geleden kwam er een nieuw paard op de manege, dat in eerste instantie alles vooral spannend vond maar wel gretig dingen oppakte. Duidelijk was meteen dat het geen "echt manegepaard" ging worden, maar er werd wel geprobeerd om hem in te zetten in de gevorderden lessen bij rustige ruiters met een zachte hand. Er is daardoor een vast groepje van een ruiter of vijf ontstaan die hem rijden. Het gaat om een springgefokte grote ruin van een jaar of acht, die van een handels-springstal komt. Aangezien hij bang is voor balken en het geluid van de zweep (bij anderen, hij heeft hier naar mijn weten nooit een tik gekregen) vermoed ik dat daar iets is gebeurd, maar dat is pure speculatie. Ook is het een paniekerige binnenvetter. Hij heeft vanaf het begin veel spanning gehad na het opstappen, maar ontspande dan vaak na een minuut of 20-25 en was dan fijn te rijden. Hij komt dan ook netjes over zijn rug fijn in de aanleuning. Energie van andere paarden pakt hij snel op, dus als er een vervelende merrie rond loopt te stuiteren wordt hij ook meteen onrustig. Ook heeft hij een keer een letterlijke aanrijding met een ander paard gehad, en daar heeft hij dan nog makkelijk een week last van. Zijn onrust uit zich in gedribbel, kort-lang-kort-lang lopen, zijn hoofd omhoog brengen, en generiek explosiegevaar onder je. Gemeen is hij nog nooit geworden, maar het vinden van ontspanning duurt de laatste weken steeds langer, en bleef gisteren zelfs helemaal uit.

Nu is de afgelopen twee weken ook zijn gedrag op stal aan het veranderen. Hij komt nog steeds in eerste instantie blij naar je toe als je hem rustig benadert en biedt dan kalm zijn hoofd aan om gepoetst te worden, maar vindt het steeds spannender wanneer je naar zijn hals en de rest van zijn lijf wil gaan. Hij probeert dan mee te draaien om je bij zijn hoofd te houden, parkeert zijn hele hoofd tegen je aan, of gaat rondjes om je heen lopen. Met een rustige aanpak staat hij het daarna (nog) wel toe en lijkt hij het ook niet heel vervelend te vinden. Voetjes geeft hij bijvoorbeeld ook netjes, zodra je bij zijn achterbenen kan komen. Zodra er een hoofdstel en zadel in zijn blikveld komen gaat hij sinds kort echter ook schrapen. Bij het omdoen van het hoofdstel steekt hij zijn hoofd omhoog en/of bijt hij zich vast bovenop de tralies van de stal of op zijn drinkbak (niet venijnig of met de tanden langs de spijlen, maar één keer bijten en dan vasthouden). Zodra het hoofdstel om is blijft hij weer rustig staan, tot het zadel erop moet. Dan gaat hij weer rondjes lopen tot iemand hem vasthoudt, waarna hij wel blijft wel staan maar wel weer gaat schrapen. Na dat alles laat hij zijn hoofd weer rustig zakken en vraagt hij aandacht. Meelopen naar de bak gaat ook goed. Maar daar gaat het met rijden dus eigenlijk ook progressief minder goed de afgelopen weken.

Mijn inschatting bij dit alles is dat het paard steeds meer gefrustreerd raakt van de verschillende ruiters op zijn rug en verschillende rijstijlen en benaderingswijzen op stal. Hebben jullie ideeën over hoe ik de omgang met hem het beste kan aanpakken? Of is het vooral zaak om zo’n sensibel paard snel bij één eigenaar te zien te krijgen die rustig met hem wil gaan puzzelen wat wel en niet werkt?

Ter beeldvorming: ik heb op mijn zevende leren rijden, heb van mijn 11e tot mijn 18e een hete (sport)pony gereden t/m M eventing, naast een aantal koele KWPN’ers, ben er na mijn 21e een flinke tijd uit geweest, en ben nu sinds anderhalf jaar weer aan het rijden op een lokale manege en sinds een jaar ook weer op twee bijrijdpaarden. Ik heb dus wel aardig wat verschillende paarden gezien en ben zeker geen beginner, maar wil mezelf ook niet als ervaren paardenmens bestempelen dat alles al wel heeft gezien. Vandaar ook mijn hulp-/perspectiefvraag!

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Omgaan met / inzicht in sensibel (niet-bepaald-manege)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:56

Jij kunt dit aankaarten bij de instructeur en bij de manegeleiding, Zij moeten beslissen of dit een geschikt manegepaard is.
Sneu hoor, klinkt in ieder geval of dit paard wat wil zeggen/schreeuwen.

Serendipity1

Berichten: 6044
Geregistreerd: 13-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:58

Ik vind het super lief dat je zo meedenkt voor het paard. Ik denk alleen dat je niet zoveel zinvols kan doen qua eigen aanpak omdat jouw benadering altijd zal verschillen van die van andere manegeklanten.

Het klinkt alsof het paard niet geschikt is voor in een manege, maar dat is helaas een beslissing die de manege moet maken. Je kan natuurlijk wel je bevindingen delen met de eigenaar of instructrice

betadine

Berichten: 3241
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:11

Zijn de tanden nagekeken ? Paarden kunnen best overprikkeld reageren als ze last hebben van hun tanden.
Niet ieder paard is inderdaad geschikt als manegepaard, maar ik heb moeilijke manegepaarden gekend die particulier gekocht ook niet bepaald lammetjes werden.
Op maneges vind ik ook vaak het voedingsbeleid minder. 30 paarden op hetzelfde voer zetten kan ook voor ieder paard wisselend uitwerken. Sommigen worden van een halve schep krachtvoer al kegel terwijl anderen er met het dubbele nog suf bijstaan.
Je kan met voer het karakter van een paard best wel beïnvloeden. Zou ook dat niet uitsluiten.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Omgaan met / inzicht in sensibel (niet-bepaald-manege)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:19

Ik vrees dat dit gewoon inderdaad (nog) geen manegepaard is.
Op de een of andere manier herken ik dit wel van mijn manege waar ik vroeger reed.
Als er dan nieuwe paarden of ponies kwamen, die waren dan best wel pittig in het begin echt een eigen willetje. Op gegeven moment werd het gewoon irritant en soms gevaarlijk in de lessen. Als je ze dan een aantal maanden niet meer zag en daarna weer wel, zag je een compleet ander paard.
Mijn visie is echt dat manegepaarden vroeg of laat 'gebroken' worden.
Van fijn eigen paard met eigen wil naar een hobbelpaard zonder eigen mening die op gegeven moment maar wat rondhobbelt.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:23

Ga na wat er veranderd is. Het is winter geworden. Staat hij nu dus vaker op stal? Staat hij in de zomer in een ruime, grote wei waar hij lekker zijn eigen ding kan doen en in de winter in een kleinere paddock dichter bij de stal net naast het pad waar iedereen langs moet? Moet hij nu vaker aan het werk in de drukke binnenbak ipv de ruime buitenbak? Spelen de kinderen nu vaker binnen in de stalgang ipv buiten op het erf?
Een sensibel paard is inderdaad moeilijk om daar een manegepaard van te maken en het kan zijn dat hij daar tot nu toe min of meer mee kon omgaan omdat het toch "rustig genoeg" voor hem was. Maar dat met de komst van de winter er nu dingen veranderd zijn (onder andere de bovenstaande vragen die ik stel) waardoor het emmertje nu wel overloopt.

cadansje1

Berichten: 66
Geregistreerd: 12-08-14
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:29

Zelf denk ik dat het paard gewoon moeite heeft met de verschillende ruiters. Was het al een meer ervaren paard voordat hij op de manege kwam? Ik kan me best voorstellen dat het voor een wat meer onervaren paard best lastig kan zijn om verschillende ruiters op je rug te hebben welke toch allemaal net iets andere hulpen geven.
Het is alleen jammer dat je er zelf gewoon niet veel aan kan doen behalve het melden bij de manege eigenaren zoals hierboven al genoemd.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:33

Wat ik uit het verhaal kan afleiden is dat dit paard duidelijk aandacht en regelmaat nodig heeft (ik denk dat dit ook wel voor de meeste paarden geld).

Als ik de eigenaar van dit paard zou zijn, zou ik eerst alles laten checken: tandarts, hoefsmid, osteopaat en het hele riedeltje. Je wil weten wat de fysieke conditie van het paard is.

Daarna zou ik gaan bekijken wat het meest geschikt is kwa voeding, wat heeft dit paard nodig?

Tot slot zou ik er zeker van zijn dat het paard ook voldoende rust krijgt, zo'n verandering kan best heftig zijn. In een keer krijgt ie allerlei indrukken te verwerken. Verschillende ruiters, veel verkeer in de bak, allerlei mensen op stal. Het is mentaal natuurlijk ook best vermoeiend voor een paard wat dit niet gewend (zou kunnen zijn).

Wanneer dit allemaal in orde is, zou ik hem rustig laten wennen aan diverse ruiters en het hele leven op de manege. Laat een vast groepje met hem wat grondwerk oefeningen doen of zorg voor veel afwisseling met voldoende rust tussendoor.

Na verloop van tijd zou ik nogmaals bekijken of het paard uberhaupt geschikt is als manegepaard.

Wellicht zien anderen dit anders, maar dit zou mijn aanpak zijn +:)+

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:35

Tja als het een 'eigen' paard was zou ik zegen, tanden laten nakijken en osteopaat erbij.
Dit kan heel goed een lichamelijke oorzaak hebben.
Daarnaast magnesium bijvoeren, dat kan ontzettend verschil maken in gedrag bij sensibele paarden, maar ook om de spieren soepel te houden (sowieso hebben heel veel paarden en gebrek aan magnesium en het is redelijk 'onschuldig' een teveel wordt uitgemest).

Dan heb je nog het mentale aspect, tja er wordt veel verwacht van een manege paard. Sommige paarden hebben langer nodig om echt iemand te vertrouwen en dan helpt het absoluut niet dat er steeds een ander met een andere manier van doen met het paard werkt. Misschien kan je eens vragen of je wat grondwerk met hem doen? Zodat jullie elkaar in ieder geval wat beter gaan begrijpen.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:36

Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor een manege, en als ik het vanuit jouw verhaal moet beoordelen is dit paard niet geschikt. Je weet ook niet hoe vaak dit paard al in een korte tijd verhuisd is aangezien hij van een handelstal komt.

Ik denk dat dit paard beter af is bij een vaste eigenaar, rust en structuur in het leven. En niet iedere dag weer nieuwe of andere mensen.

Zou dit dan ook zeker aankaarten bij de manege, als hierdoor ongelukken gebeuren hebben ze een groter probleem.

_emmma_

Berichten: 313
Geregistreerd: 17-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:36

vreselijk frustrerend is dat, om een paard waar je een klik mee hebt te zien aftakelen. Heb dat zelf ook meegemaakt en heb het paard toen maar overgekocht, daarna werd ze weer terug haarzelf.
Ik snap dat dit natuurlijk niet altijd mogelijk is, maar misschien kan je het paard leasen een aantal dagen in de week zodat hij nog minder verschillende ruiters krijgt?

NN0504
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 15:21

Dank jullie voor alle lieve en behulpzame reacties!

Ik houd de instructrice/bedrijfsleidster inderdaad al op de hoogte van zijn veranderende gedrag. Hier staat ze zeker voor open en ze heeft ook haar eigen twijfel al uitgesproken of dit op deze plek gaat werken voor hem. Er wordt hier (voor een manege :)) gelukkig ook al aardig wat gedaan aan het differentiëren in krachtvoer/ruwvoer, maar ze krijgen inderdaad wel allemaal dezelfde basisbrok. De osteopaat en hoefsmid zijn al geweest, van de tandarts weet ik het niet zeker, dat zal ik eens vragen!

Citaat:
Ga na wat er veranderd is. [...] Een sensibel paard is inderdaad moeilijk om daar een manegepaard van te maken en het kan zijn dat hij daar tot nu toe min of meer mee kon omgaan omdat het toch "rustig genoeg" voor hem was.

Dat is een goed punt. Het is inderdaad drukker in de gangen nu, en naarmate meer mensen ontdekten dat het een paard is dat van knuffelen houdt is het ook ín zijn stal een stuk drukker geworden. De weidegang zal hij ook missen - ze gaan nu alleen 's ochtends een tijdje los in de bak geloof ik.

Citaat:
Zelf denk ik dat het paard gewoon moeite heeft met de verschillende ruiters. Was het al een meer ervaren paard voordat hij op de manege kwam?

en
Citaat:
Tot slot zou ik er zeker van zijn dat het paard ook voldoende rust krijgt, zo'n verandering kan best heftig zijn. In een keer krijgt ie allerlei indrukken te verwerken. Verschillende ruiters, veel verkeer in de bak, allerlei mensen op stal. Het is mentaal natuurlijk ook best vermoeiend voor een paard wat dit niet gewend (zou kunnen zijn).

Hij werd inderdaad voorheen gereden door één ervaren springruiter, heb ik begrepen, en stond gestald in een veel "professionelere" stal, zonder de manege-hectiek. Het gaat wel om een relatief kleine manege die niet de hele dag enorm druk is, speciaal uitgezocht omdat ik hele hordes uitgelaten kinderen zelf ook slecht trek als ik gewoon even rustig met een edele viervoeter aan de slag wil ;)

Citaat:
Laat een vast groepje met hem wat grondwerk oefeningen doen of zorg voor veel afwisseling met voldoende rust tussendoor.
en
Citaat:
Misschien kan je eens vragen of je wat grondwerk met hem doen?
en
Citaat:
Ik snap dat dit natuurlijk niet altijd mogelijk is, maar misschien kan je het paard leasen een aantal dagen in de week zodat hij nog minder verschillende ruiters krijgt?

Goede suggesties!! Hier had ik zelf nog niet aan gedacht. Een paard kopen zit er i.v.m. een drukke baan op het moment voor mij niet in, want dat wil ik alleen als ik er ook echt tijd in kan steken, maar vragen of het mogelijk is om grondwerk met hem te doen of hem (part time) te leasen klinkt zeker als een goede optie. Ik ga dat snel overleggen met de bedrijfsleidster :)

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:45

CharmingS schreef:
Sommige paarden zijn gewoon niet geschikt voor een manege, en als ik het vanuit jouw verhaal moet beoordelen is dit paard niet geschikt. Je weet ook niet hoe vaak dit paard al in een korte tijd verhuisd is aangezien hij van een handelstal komt.

Ik denk dat dit paard beter af is bij een vaste eigenaar, rust en structuur in het leven. En niet iedere dag weer nieuwe of andere mensen.

Zou dit dan ook zeker aankaarten bij de manege, als hierdoor ongelukken gebeuren hebben ze een groter probleem.


Ga met je mee , zo meelezend en op een rij zettend wat voor karakter hier langs komt.

Globaal deel ik hem direct in als high sensative:

- paniekerige binnenvetter.
- Energie van andere paarden pakt hij snel op
- Zijn onrust uit zich in gedribbel, kort-lang-kort-lang lopen, zijn hoofd omhoog brengen, en generiek explosiegevaar onder je
- maar vindt het steeds spannender wanneer je naar zijn hals en de rest van zijn lijf wil gaan. Hij probeert dan mee te draaien om je bij zijn hoofd te houden, parkeert zijn hele hoofd tegen je aan, of gaat rondjes om je heen lopen.
- Zodra er een hoofdstel en zadel in zijn blikveld komen gaat hij sinds kort echter ook schrapen.
- Bij het omdoen van het hoofdstel steekt hij zijn hoofd omhoog en/of bijt hij zich vast bovenop de tralies van de stal of op zijn drinkbak (niet venijnig of met de tanden langs de spijlen, maar één keer bijten en dan vasthouden).
- en nog wat items....


Heel triest, vooral omdat dit ook zo super is bij dit soort paarden:
Citaat:
en naarmate meer mensen ontdekten dat het een paard is dat van knuffelen houdt


TS: snap je helemaal dat je wellicht als een blok bent gevallen voor dit karakter.
Vermoed dat dit paard je op een of andere manier diep raakt, meer als andere ?
Zachte ogen, je voelt je meteen verbonden en relaxt bij elkaar ervaar je maar een ding: diepe rust ?

Wordt een verdrietige periode voor je, want dit paard gaat in deze omstandigheden alleen maar meer en meer protest tonen en wordt zelfs agressief / onhandelbaar.
Gaat van zich af bijten, uitslaan en ohz omhoog komen of achteruit, en happen naar andere paarden
high sensative paarden worden meestal totaal niet begrepen, en zeker niet in manege sfeer.

Kan je, uit helaas eigen ervaring, meegeven dat dit soort karakters absoluut niet thuis horen in onrust en op een manage.
Paard gaat stralen en zich tonen bij een rustgevend persoon met vaste ritme's veel afleiding en weidsheid om zich heen , zodat ze ver kunnen kijken en observeren.
Paard heeft ook vooral fysiek sociaal contact nodig met maatjes.
Dit type heeft zo jaar nodig om ergens te wennen aan omgeving, paar mensen en de paarden vriendjes.
Dan komt hun geweldige karakter naar boven: aanhankelijk, vol humor, meewerkend, meedenkend leergierig en heel voorspelbaar als je ze kunt lezen.


Leuke tip kwam er langs mbt grondwerk, maar helaas is dat bij manage's een totaal onbekent item.
Manage's doen spaarzaam grondwerk voor fysieke training / herstel / correctie.
En alle energie die jij er positief insteekt (en ga ervan uit dat je de praktijk kennis hebt over dit soort paarden) is meteen weer weg met een paar "verkeerde" reacties dag erna.
Dit type paard leert snel, en ook alle dingen hoe hij in onze ogen niet moet reargeren.
Dat levert weer afstraf reactie's op en whalla: cirkeltje rond.


Xfile gaf ook een hele goeie:
Citaat:
Mijn visie is echt dat manegepaarden vroeg of laat 'gebroken' worden.
Van fijn eigen paard met eigen wil naar een hobbelpaard zonder eigen mening die op gegeven moment maar wat rondhobbelt.

Wil daaraan toevoegen dat "breken" met dit soort paarden onmogelijk is, fysiek maar zeker mentale zware aanpak/doorpak is enkeltje slager, ze slaan volledig door.
Helaas spreek ik uit eigen ervaring(en) |(

rest openlatend, maar heb nog wel wat vragen ter bevestiging als dat mag ?
En hoop dat paard niet in mijn omgeving staat, het raakt me en heb er moeite mee om te reargeren.

NN0504
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 12:16

Peetstap schreef:
TS: snap je helemaal dat je wellicht als een blok bent gevallen voor dit karakter.

[...]

Wordt een verdrietige periode voor je, want dit paard gaat in deze omstandigheden alleen maar meer en meer protest tonen en wordt zelfs agressief / onhandelbaar.

[...]

Wil daaraan toevoegen dat "breken" met dit soort paarden onmogelijk is, fysiek maar zeker mentale zware aanpak/doorpak is enkeltje slager, ze slaan volledig door.
Helaas spreek ik uit eigen ervaring(en) |(


Dankjewel dat je de tijd hebt genomen zo uitgebreid te reageren. Heftig om zo te lezen, maar dat is het meemaken van dit proces inderdaad ook.

Citaat:
rest openlatend, maar heb nog wel wat vragen ter bevestiging als dat mag ?


Absoluut! Ik stuur je een pb.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 11:27

Hoe gaat het met dit paard ?

NN0504
Berichten: 12
Geregistreerd: 18-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-19 11:41

Peetstap schreef:
Hoe gaat het met dit paard ?


Het werd hem kort na mijn oorspronkelijke post echt te veel, waarna hij uit de lessen is gehaald. Het paard heeft even rust gehad (wel gelongeerd en door één persoon in privélessen gereden) en is weer rustiger. Hij is duidelijker geworden in wie wel en niet aan zijn lijf mogen komen (en hoe en wanneer), meest specifiek met zadelen. Hij wordt nu weer door een klein aantal ruiters die hij op die manier min of meer zelf uit heeft gekozen rustig gereden en wordt dagelijks door een vast iemand gelongeerd en verzorgd. Van daar uit wordt gekeken hoe nu verder.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Omgaan met / inzicht in sensibel (niet-bepaald-manege)paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 11:52

Dit lijkt me dan inderdaad echt een paard wat niet voor manege lessen kan gebruikt worden, hij wordt er duidelijk niet gelukkiger van. Als het mijn manege was en hij een van mijn lespaarden was zou ik op zoek gaan naar iemand ervaren die hem wil leasen. Of ik zou hem zelf rijden en op termijn weer verkopen. Maar het is goed dat hij uit de les gehaald is, het gevaar dat nu loert is dat hij weer op z'n plooi komt en na een tijd alsnog weer in de lessen moet lopen met allemaal verschillende mensen. Dan ben je weer bij af denk ik... En misschien cru gezegd, maar op deze manier brengt hij noch geld op, noch is hij betrouwbaar genoeg om de leerlingen wat bij te leren. Dat is op veel maneges toch vaak het doel van een manegepaard. Dus de meest logische stap lijkt me om hem in de lease te zetten (dan verdient hij z'n kost wel weer terug en heeft hij een goeie stabiele omgeving) ofwel weer verkopen. Ik zou eerder voor lease kiezen, maar dat is dan mijn persoonlijke mening (omdat ik het paard in de gaten zou willen blijven houden, je weet immers nooit wat er van een verkoop terecht komt). Ben benieuwd hoe dit verder aangepakt zal worden!